Varde, Elkjærs Kaffe og Lounge Bar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • thniels
    Lysristet
    • May 2012
    • 105

    Varde, Elkjærs Kaffe og Lounge Bar

    Vi var lige forbi nyåbnede Elkjærs Kaffe og Lounge Bar i Varde i går, og det var faktisk en fin oplevelse. En Expobar G10 og to Compak kværne, betjent af en lidt famlende ung pige med et stampetryk en kende under middel. Hyggelige omgivelser, der dog bar præg af et tommelfingerantal lidt udover de 2 man normalt er født med. Jeg glemte desværre [og utilgiveligt] at spørge hvilke bønner der var i kværnene, men espressoen jeg fik var betydeligt over standarden i almindelighed, og i særdeleshed sammenlignet med hvad der ellers findes på disse kanter. Gode landgangsbrød (gående under det tvivlsomme pseudonym "clubs") var frisklavede på bestilling og smagte decideret fremragende. Lidt usofistikerede, men meget velsmagende.

    Vi skal i hvert fald forbi med så jævne mellemrum, at vi kan holde liv i deres espressobrygning.
    - Thomas Nielsen


    Bezzera BZ10 + Mahlkönig Vario + 3 x Freud-stempel + Hario-kolbe + Lido 2 + Gene Café
  • johnster
    Master Brewer
    • Jun 2011
    • 1756

    #2
    Oprindeligt indsendt af thniels Se indlæg
    Gode landgangsbrød (gående under det tvivlsomme pseudonym "clubs")
    Er du indfødt. ;-)

    Men ellers super, at der måske er et sted i nærheden, når jeg skal besøge svigermor i Esbjerg. :-)
    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
    Compak K10 Fresh
    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

    Philips Café Gourmet

    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

    Comment

    • thniels
      Lysristet
      • May 2012
      • 105

      #3
      Hvis du med indfødt mener Vardenser, så nej . Jeg er fra Esbjerg med den sidste dekade tilbragt i Ho (med en café uden espresso), nu bosiddende i Varde centrum.

      Der er åbnet 3 nye caféer i Varde her i foråret. Ovenstående, samt en som hedder Spiseriget og en anden som hedder "Koppen". Sidstnævnte drives af KFUMs sociale arbejde. Spiseriget serverer fuldautomatisk espresso etc. og det har jeg ikke prøvet. "Koppen" serverer fra en Nuovo Simonelli [Appia?] + 2 x Mazzer en hamper espresso som til fulde kompenserer for at stedet er alkoholfrit . De skal nok bare lige øve sig lidt mere, så den måske kommer lidt ned i krudtniveau. Men ellers et enormt hyggeligt sted på sin egen særprægede måde, hvor man ovenikøbet kan købe sig lidt genbrugsting når man er i gang.

      - Thomas
      - Thomas Nielsen


      Bezzera BZ10 + Mahlkönig Vario + 3 x Freud-stempel + Hario-kolbe + Lido 2 + Gene Café

      Comment

      • johnster
        Master Brewer
        • Jun 2011
        • 1756

        #4
        Oprindeligt indsendt af thniels Se indlæg
        Hvis du med indfødt mener Vardenser, så nej . Jeg er fra Esbjerg med den sidste dekade tilbragt i Ho (med en café uden espresso), nu bosiddende i Varde centrum.
        OK, tæt nok. Jeg har altså ikke hørt nogen sige landgangsbrød siden sidst i 70'erne (eller muligvis meget tidligt i 80'erne). :-)

        Men det lyder da som om, at jeg lige skal et smut forbi Varde næste gang, for kaffe kan man svjv ikke få i Esbjerg.
        Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
        Compak K10 Fresh
        Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

        Philips Café Gourmet

        Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
        Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

        Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

        Comment

        • thniels
          Lysristet
          • May 2012
          • 105

          #5
          Nååh, dét. Jeg er bare moderat sprogfascist .

          Med hensyn til Esbjerg, er der faktisk en spinkel chance. Jeg har set at der i Kongensgade (gågaden) nogen gange står en lille bil (en af de der bittesmå 3-hjulede varevogne man tit ser i film), hvorfra der serveres kaffe. Lidt á la Espressomandens cykel. Man kan jo være heldig.

          - Thomas
          - Thomas Nielsen


          Bezzera BZ10 + Mahlkönig Vario + 3 x Freud-stempel + Hario-kolbe + Lido 2 + Gene Café

          Comment

          • thniels
            Lysristet
            • May 2012
            • 105

            #6
            Elkjærs Kaffe og Lounge Bar er desværre lukket, fordi forpagteren har fået hjerteproblemer. Ejerne leder med lys og lygte efter nye forpagtere. Vi må virkelig håbe nogen bider på, for det er et hyggeligt sted som fortjener lidt medvind.
            - Thomas Nielsen


            Bezzera BZ10 + Mahlkönig Vario + 3 x Freud-stempel + Hario-kolbe + Lido 2 + Gene Café

            Comment

            Working...
            X