First price kildevand (nornir) lavt indhold bicarbonat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RKMaul
    Grøn bønne
    • Jan 2012
    • 2

    First price kildevand (nornir) lavt indhold bicarbonat

    Hej

    Jeg har netop fundet denne kildevand i Kiwi.

    Analytisk sammensætning

    - bicarbonat 10,0 mg/l
    - calcium 3,1 mg/l
    - natrium 0,76 mg/l
    - magnesium 0,23 mg/l
    - kalium 0,08 mg/l
    - flour 0,01 mg/l

    Er det ikke rigtig rigtig gode værdier? Er der nogen der kan beregne hårdheden ud fra ovenstående?

    3 kr pr halv liter
  • EBH
    Grøn bønne
    • Jan 2012
    • 22

    #2
    Hej hej

    Fedt emne at bringe op som dit første - det er hard core

    Jeg vil også have kigget lidt på mit vand, hvad har du brugt til at måle?

    Jeg kan desværre ikke besvare dit spørgsmål om hårdhed, men jeg synes umiddelbart værdierne ser meget lave ud, sammenlignet med hvad der beskrives nederst på siden her: http://www.home-barista.com/espresso-guide-blends.html

    Hvis 90-150 mg/L er optimalt så er vandet vel for blødt? Eller har jeg overset noget?

    Comment

    • RKMaul
      Grøn bønne
      • Jan 2012
      • 2

      #3
      Ja det er muligvis lige nørdet nok som det første, på den anden side så vil jeg gerne være sikker på at det vand jeg bruger er ok både i forhold til smag og tilkalkning af maskinen. Tak for linket det lyder jo umiddelbart til at det er for blødt, syntes heller ikke det smager er alt for overbevisende. Men kunne godt tænke mig at hører nogle meninger om indholdet..

      Angående værdier så et det de der står på etiketten

      Comment

      • Søndergaard
        Grøn bønne
        • Feb 2012
        • 25

        #4
        Jeg har også kigget meget på first price kildevand
        Er nået frem til at jeg selv blander lidt postevand i så det når det ønskede miniral indhold. tror det vil passe med 10-20 % københavner vandhanevand. Jeg har hentet inspiration fra sidst i denne artikel: http://coffeecollective.blogspot.com...i-danmark.html
        Nogle der ved ph værdien på first price kildevand?

        Comment

        • Spam
          Mellemristet
          • May 2012
          • 171

          #5
          pH teststrimler

          Oprindeligt indsendt af Søndergaard Se indlæg
          Nogle der ved ph værdien på first price kildevand?
          Det burde være til at finde ud af. En søgning på google, afslører at du vist kan købe teststrimler her:


          Jeg kender ikke forhandleren, og kan derfor hverken anbefale dem, eller advare imod dem. De holder tilsyneladende til på Bogergade 6a i Silkeborg, så hvis nogen bor i nærheden, eller kommer forbi, kan den dyre fragt måske spares.

          Der er sikkert også mange andre steder, man kan købe teststrimler.

          Hvis der nogen, som alligevel har brug for at måle pH, så skulle det vel være overkommeligt, at ofre en strimmel på at teste vandet.

          (Jeg er er nemlig også tilbøjelig til at bruge first price til kaffebrygning, og jeg stiller mig derfor i køen, af de forhåbningsfulde tilskuere).
          --
          Nuova Simonelli Oscar (m/VB, OPV, 3mm restrictors, st. varmelegeme, dobb. kedel-isolering, kontraventil af stål, og WBC dampstuts).
          Mahlkönig Vario

          Comment

          • Spam
            Mellemristet
            • May 2012
            • 171

            #6
            Jeg spekulerer på, om det er bedre at investere i en kande som denne:


            Jeg ved jo heller ikke, hvor meget man kan stole på etiketten, når det kommer til stykket...
            --
            Nuova Simonelli Oscar (m/VB, OPV, 3mm restrictors, st. varmelegeme, dobb. kedel-isolering, kontraventil af stål, og WBC dampstuts).
            Mahlkönig Vario

            Comment

            • LeedsLad
              Lysristet
              • Feb 2012
              • 75

              #7
              Oprindeligt indsendt af Spam Se indlæg
              Jeg spekulerer på, om det er bedre at investere i en kande som denne:


              Jeg ved jo heller ikke, hvor meget man kan stole på etiketten, når det kommer til stykket...
              Jeg må - efter bitter erfaring - konstatere at du ikke kan vide dig sikker på at kanden tager kalken godt nok. Jeg bor i Nordsjælland (hvor vi har noget af DK mest kalkholdige vand) og ikke engang en dobbeltfiltrering (vandet løber igennem 2 gange) kunne afværge en tilkalkning af min Vibiemme JR DB!!

              Så nu bruger jeg 100% kildevand fra Mimers Brønd (fåes i ALDI til 6 kr for 2 liter) efter råd fra Niels/KaffeMekka!!

              mvh Peter
              La Marzocco Linea Mini + Mazzer Mini Elec.

              Comment

              • Spam
                Mellemristet
                • May 2012
                • 171

                #8
                Perfekt brøndvand?

                Oprindeligt indsendt af LeedsLad Se indlæg
                Jeg må - efter bitter erfaring - konstatere at du ikke kan vide dig sikker på at kanden tager kalken godt nok. Jeg bor i Nordsjælland (hvor vi har noget af DK mest kalkholdige vand) og ikke engang en dobbeltfiltrering (vandet løber igennem 2 gange) kunne afværge en tilkalkning af min Vibiemme JR DB!!

                Så nu bruger jeg 100% kildevand fra Mimers Brønd (fåes i ALDI til 6 kr for 2 liter) efter råd fra Niels/KaffeMekka!!

                mvh Peter
                Tak for tippet - så er sådan en kande jo bestemt ikke pengene værd! Ved du hvilke værdier kildevand fra Mimers brønd har, så vi evt. kan sammenligne med First Price o.a.?

                Hvis vandet fra Mimers brønd er perfekt, er der med den pris ingen grund til at købe andet, men dels er First Price vandet et nyt produkt, og dels består kaffen jo hovedsaglig af vand, så det skal bare være i orden. Det er jo heller ikke sjovt, hvis maskinen skal til reparation hvert andet år...
                --
                Nuova Simonelli Oscar (m/VB, OPV, 3mm restrictors, st. varmelegeme, dobb. kedel-isolering, kontraventil af stål, og WBC dampstuts).
                Mahlkönig Vario

                Comment

                • Sonne
                  Master Brewer
                  • Jul 2007
                  • 1641

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af RKMaul Se indlæg
                  Hej

                  Jeg har netop fundet denne kildevand i Kiwi.

                  Analytisk sammensætning

                  - bicarbonat 10,0 mg/l
                  - calcium 3,1 mg/l
                  - natrium 0,76 mg/l
                  - magnesium 0,23 mg/l
                  - kalium 0,08 mg/l
                  - flour 0,01 mg/l

                  Er det ikke rigtig rigtig gode værdier? Er der nogen der kan beregne hårdheden ud fra ovenstående?

                  3 kr pr halv liter
                  Jeg har intet belæg for det men det forekommer mig ret utroligt at der kun er et bicarbonatindhold på 10 mg/l. Mon det er en typo og at der skulle ha stået 100 mg/l ?
                  La Marzocco GS/3 AV
                  Mahlkönig K30 Vario
                  Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                  La Pavoni Professional
                  Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                  BLOG

                  Comment

                  • Spam
                    Mellemristet
                    • May 2012
                    • 171

                    #10
                    First price kildevand (nornir) lavt indhold bicarbonat

                    Hej Sonne,

                    Jeg faldt over dit indlæg, da jeg var ved at læse op på nogle gamle tråde, for at finde en afløser til Mimers Brønd, som jeg har længe har brugt.

                    Det slog mig så, at jeg har fundet svaret på det spørgsmål, som i sin tid gav anledning til denne tråd. Jeg tænker, at når jeg kan ramle ind i tråden ved en søgning, kan andre måske også havne her, og måske have glæde af et svar.

                    Oprindeligt indsendt af Sonne Se indlæg
                    Jeg har intet belæg for det men det forekommer mig ret utroligt at der kun er et bicarbonatindhold på 10 mg/l. Mon det er en typo og at der skulle ha stået 100 mg/l ?
                    Det er helt rigtigt ramt, såvidt jeg kan se i ab85's regneark fra dette indlæg:


                    I regnearket er Nornir er nummer to (Ark og kolonne, fra venstre eller højre, you pick), og målingen rammer lige præcis 100 mg/l Bicarbonat (HCO3-).

                    (Bedre sent end aldrig, ikke?)
                    --
                    Nuova Simonelli Oscar (m/VB, OPV, 3mm restrictors, st. varmelegeme, dobb. kedel-isolering, kontraventil af stål, og WBC dampstuts).
                    Mahlkönig Vario

                    Comment

                    Working...
                    X