TCCs bønner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KimKaos
    Mellemristet
    • May 2011
    • 182

    TCCs bønner

    Er det bare mig der har været uheldig eller er TCC begyndt at sjuske med pakningen af deres bønner?

    I løbet af den sidste måned har jeg fået to poser TCC blend og begge poser tabte luften efter få dage – Den første pose var ristet et par dage før den blev købt og den lå en lille uge hos mig i min kaffebeholder – da jeg skulle bruge den var alt luften blevet presset ud af den og bønnerne var sammenpresset i en hård klump. Bønnerne have en mærkelig indelukket smag og efter et enkelt skud smed jeg dem ud.

    Pose nummer 2 var også ristet nogle dage før og var også købt i Torvehallerne som den første var – efter 3 dage var luften også presset ud af den pose – bønnerne var meget kedelige i smagen på en trist og træt måde så de røg også ud.

    I den samme beholder lå der også andre uåbnede poser fra andre firmaer og de fejlede intet.

    Har I andre oplevet det samme med enten TCCs eller andres bønner?
    ECM Tech. IV Profi med fast vand
    Mazzer Major med tragt
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #2
    Re:TCCs bønner

    Ikke rigtigt, jeg plejer at pakke kaffen ud og smide den på ventildåser med det samme.

    Tror ikke rigtigt de der poser er en særlig optimal opbevaring ventil eller ej.

    De resterende 350-400g smider jeg i hopperen.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • KimKaos
      Mellemristet
      • May 2011
      • 182

      #3
      Re:TCCs bønner

      malling wrote:
      Ikke rigtigt, jeg plejer at pakke kaffen ud og smide den på ventildåser med det samme.

      Tror ikke rigtigt de der poser er en særlig optimal opbevaring ventil eller ej.
      De burde da kunne holde mere end nogle dage i de poser - i øvrigt jeg har endnu ikke oplevet det ske med andre af de kaffer jeg har købt og som opbevares i samme boks.
      ECM Tech. IV Profi med fast vand
      Mazzer Major med tragt

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Re:TCCs bønner

        KimKaos wrote:
        malling wrote:
        Ikke rigtigt, jeg plejer at pakke kaffen ud og smide den på ventildåser med det samme.

        Tror ikke rigtigt de der poser er en særlig optimal opbevaring ventil eller ej.
        De burde da kunne holde mere end nogle dage i de poser - i øvrigt jeg har endnu ikke oplevet det ske med andre af de kaffer jeg har købt og som opbevares i samme boks.
        jeg har fået at vide, man skal smække dem på dåser hurtigst muligt, da poserne kan være af meget svingende kvalitet.

        Rådet var max 4-5dage.

        Skal ud og have en 2-3 dåser mere de 3 jeg har er alt for lidt.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • KimKaos
          Mellemristet
          • May 2011
          • 182

          #5
          Re:TCCs bønner

          malling wrote:
          KimKaos wrote:
          malling wrote:
          Ikke rigtigt, jeg plejer at pakke kaffen ud og smide den på ventildåser med det samme.

          Tror ikke rigtigt de der poser er en særlig optimal opbevaring ventil eller ej.
          De burde da kunne holde mere end nogle dage i de poser - i øvrigt jeg har endnu ikke oplevet det ske med andre af de kaffer jeg har købt og som opbevares i samme boks.
          jeg har fået at vide, man skal smække dem på dåser hurtigst muligt, da poserne kan være af meget svingende kvalitet.

          Rådet var max 4-5dage.

          Skal ud og have en 2-3 dåser mere de 3 jeg har er alt for lidt.
          Så må konklusionen være at det er TCCs poser der er for ringe - for alle de andre har der til dato ikke været problemer med.

          Ud over det så har jeg lært at man skal lade kaffen blive i den originale emballage. Kaffen kan miste aroma, hvis man omhælder den også når det drejer sig om hele bønner - en gav mig det råd at lade kaffen blive i de uåbnede poser og så smide poserne ned i lufttæt bøtte - men det er måske en misforståelse?!?
          ECM Tech. IV Profi med fast vand
          Mazzer Major med tragt

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            Re:TCCs bønner

            Tror jeg er lidt af en myte, det kan desuden også være svært at smide en 1kg pose i en 300g dåse.

            For hvis aromaen ryger når du smider den i dåsen, så vil den jo også ryge når du smider bønnerne i hopperen og så kan det da være bedøvende ligemeget.

            Har desuden på intet tidspunkt kunne smage, at posen er losset ud. Mine bønner smager ganske glimrende uden.

            Imo tror jeg det er vigtigere, at opbevare dem korrekt, dvs udenfor sollys, varme, fugt og i en lufttæt beholder.

            Men ja TCC poser er noget skrammel men det er der nu intet nyt i.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • KimKaos
              Mellemristet
              • May 2011
              • 182

              #7
              Re:TCCs bønner

              malling wrote:
              Tror jeg er lidt af en myte, det kan desuden også være svært at smide en 1kg pose i en 300g dåse.

              For hvis aromaen ryger når du smider den i dåsen, så vil den jo også ryge når du smider bønnerne i hopperen og så kan det da være bedøvende ligemeget.

              Har desuden på intet tidspunkt kunne smage, at posen er losset ud. Mine bønner smager ganske glimrende uden.

              Imo tror jeg det er vigtigere, at opbevare dem korrekt, dvs udenfor sollys, varme, fugt og i en lufttæt beholder.

              Men ja TCC poser er noget skrammel men det er der nu intet nyt i.

              Nu er mine lufttætte dåser store nok til et kilo eller mere - Men jeg har svært ved at forstår at man skal hælde sine bønner ud i en dåse - er det ikke bedre at lade dem blive i posen og smide hele posen i en bøtte uden at åbne den først? - (posen altså - det er jo svært at smide noget i en bøtte man ikke må åbne) :laugh:

              Hvis alle ved at TCCs poser er noget møg hvorfor har TCC så ikke udskiftet dem eller fortæller folk at de med det samme skal ompakke bønnerne eller bruge dem meget hurtigt?
              ECM Tech. IV Profi med fast vand
              Mazzer Major med tragt

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #8
                Re:TCCs bønner

                I teorien jo, i praktis kommer det nok an på hvor god en pose vi snakker om.

                Nogle poser har bare ikke en positiv indvirkning på smagen. Og så er det trods alt bedre at åbne dem og hælde dem på en lufttæt ventil beholder.

                Uanset hvad skal de ret hurtigt i en lufttæt beholder, det er nok det vigtigste og gerne med en CO2 ventil.

                Mig bekendt har TCC skiftet poserne ud for nyeligt, det var bare ikke til det bedre.

                Evt kan du skrive til dem, og forklar dem at poserne er noget møg. Det må være i deres interesse at have nogle i en ordentlig kvalitet.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #9
                  Re:TCCs bønner

                  On top of the new store opening we've also changed to new bags. White stand-up pouches with a zip lock. As a little gimmick we've made the...


                  de har fjernet metallet af miljø årsager det er nok grunden til at posen kollapser.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • KimKaos
                    Mellemristet
                    • May 2011
                    • 182

                    #10
                    Re:TCCs bønner

                    \"With fresh roasted coffee and shorter shelf life there\'s an overpressure in the bag for the first many weeks[...]\"

                    Der er måske for meget overtryk i nogle af poserne i forhold til hvad ventilen kan holde til - så bliver luften presset ud og posen kollapser og trækker sig sammen og i den process bliver posen lidt utæt og den gode smag fiser ud - måske?!?.
                    ECM Tech. IV Profi med fast vand
                    Mazzer Major med tragt

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #11
                      Re:TCCs bønner

                      Uanset grunden skal posen tilbage på tegnebrættet.

                      De kan i den henseende slå sig sammen med kontra deres poser er vitterligt noget skrammel,

                      gennemsigtige poser der står i et lokale med direkte sollys. Vitterligt en dårlig ide

                      desuden forstår jeg ikke hypet med poser med lynlås. For denne form for mekanismer lukker aldrig særligt tæt og kaffen skal alligevel i en lufttæt beholder.
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • KimKaos
                        Mellemristet
                        • May 2011
                        • 182

                        #12
                        Re:TCCs bønner

                        malling wrote:
                        Uanset grunden skal posen tilbage på tegnebrættet.

                        De kan i den henseende slå sig sammen med kontra deres poser er vitterligt noget skrammel,

                        gennemsigtige poser der står i et lokale med direkte sollys. Vitterligt en dårlig ide

                        desuden forstår jeg ikke hypet med poser med lynlås. For denne form for mekanismer lukker aldrig særligt tæt og kaffen skal alligevel i en lufttæt beholder.
                        Jeg har sendt en pm til Klaus - så lad se om han har en forklaring - indtil da vil jeg råde dem af mine venner der ikke hænger ud på Ebar at de lige skal være ekstra opmærksomme på den kaffe de køber hos TCC og absolut ikke købe mere end de kan bruge på relativ kort tid for at undgå problemer og skal de købe stort ind skal de først købe en god beholder og ikke stole på poserne eller købe en kaffe der ikke er de samme problemer med.
                        ECM Tech. IV Profi med fast vand
                        Mazzer Major med tragt

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #13
                          Re:TCCs bønner

                          Glæder mig til, at høre svaret. Det er helt sikkert et problem der skal løses.

                          Jeg tror jeg vil købe noget andet kaffe i den tid. Dog mest fordi jeg lige har tyldret 1kg. :laugh:
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • Jacob
                            Master Brewer
                            • Feb 2008
                            • 1600

                            #14
                            Re:TCCs bønner

                            KimKaos wrote:
                            ... var alt luften blevet presset ud af den og bønnerne var sammenpresset i en hård klump.
                            Og det skulle være posens skyld altsammen :dry:

                            Comment

                            • KimKaos
                              Mellemristet
                              • May 2011
                              • 182

                              #15
                              Re:TCCs bønner

                              Jacob wrote:
                              KimKaos wrote:
                              ... var alt luften blevet presset ud af den og bønnerne var sammenpresset i en hård klump.
                              Og det skulle være posens skyld altsammen :dry:
                              Hvis du har et bedre bud vil jeg gerne høre det - for det er kun sket to gange og begge gange indenfor kort tid og kun med TCCs bønner plus de blev opbevaret sammen med anden kaffe i samme dåse og de lignede sig selv - så hvis det ikke er deres poser det er galt med så ved jeg det ikke.
                              ECM Tech. IV Profi med fast vand
                              Mazzer Major med tragt

                              Comment

                              Working...
                              X