TCCs bønner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • HenrikP
    Master Brewer
    • Jul 2008
    • 1593

    #31
    Re:TCCs bønner

    Skurken wrote:
    Personligt tror jeg mere på julemanden end det meste af indholdet i denne tråd...
    WTF det jeg høre dig sige er at DU IKKE tror på julemanden, jeg kan ikke forstå at jeg læser det!!!,

    Shit så var det forgæves at jeg sendte de lange ønskesedler til Grønland
    Henrik Palshøj

    Comment

    • Gunde
      Espresso
      • Mar 2008
      • 689

      #32
      Re:TCCs bønner

      KimKaos wrote:
      Grunde - har læst og citeret fra linket tidligere i tråden og kunne ikke finde en direkte årsag i beskrivelsen der giver svar på gåden udover at deres nye poser er anderledes end de gamle.

      Jep, det bemærkede jeg godt efterfølgende, men der var det for sent

      Linket var nu også ment rent informativt. Huskede det som om, de havde med omkring deres overvejelser om gennemsigtige poser og sådan.
      Mvh Morten

      --------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

      Comment

      • Rocco
        Espresso
        • Jan 2009
        • 503

        #33
        Re:TCCs bønner

        Du skulle da have taget poserne med ned i butikken, jeg er sikker på at de gerne ville have hjulpet tig dernede. De er hellerikke interesseret i at der kan være problemer med poserne. Jeg har ikke selv oplevet noget der minder om hvad du skriver, men poserne er ny og der kan jo være fejl.
        Izzo Alex Duetto III
        Mazzer Major E

        Comment

        • johnster
          Master Brewer
          • Jun 2011
          • 1756

          #34
          Re:TCCs bønner

          Kim burde måske lige uddybe den forklaring han skrev i chatten...
          Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
          Compak K10 Fresh
          Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

          Philips Café Gourmet

          Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
          Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

          Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #35
            Re:TCCs bønner

            Ellers må jeg lige quote Kim fra chatten
            emnet - vedr. årsagen så snakkede jeg med en ingeniørkollega som arbejder med gasser og med Jesper fra Ristreriet og de fortale at det kunne ske nå kaffebønnerne er for varme når de pakkes - med andre ord - de har pakket bønnerne meget meget kort tid efter de er blevet ristet
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • johnster
              Master Brewer
              • Jun 2011
              • 1756

              #36
              Re:TCCs bønner

              malling wrote:
              Ellers må jeg lige quote Kim fra chatten
              emnet - vedr. årsagen så snakkede jeg med en ingeniørkollega som arbejder med gasser og med Jesper fra Ristreriet og de fortale at det kunne ske nå kaffebønnerne er for varme når de pakkes - med andre ord - de har pakket bønnerne meget meget kort tid efter de er blevet ristet
              Hvilket jo så i det mindste er en mulig forklaring, men desværre ikke er mere end det, før end TCC evt. giver sin respons på det.
              Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
              Compak K10 Fresh
              Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

              Philips Café Gourmet

              Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
              Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

              Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

              Comment

              • Jacob
                Master Brewer
                • Feb 2008
                • 1600

                #37
                Re:TCCs bønner

                Edit: Så lige diskutionen i chatboksen - hygge!

                Comment

                • Gunde
                  Espresso
                  • Mar 2008
                  • 689

                  #38
                  Re:TCCs bønner

                  malling wrote:
                  Ellers må jeg lige quote Kim fra chatten
                  emnet - vedr. årsagen så snakkede jeg med en ingeniørkollega som arbejder med gasser og med Jesper fra Ristreriet og de fortale at det kunne ske nå kaffebønnerne er for varme når de pakkes - med andre ord - de har pakket bønnerne meget meget kort tid efter de er blevet ristet
                  Det virker faktisk som en plausibel forklaring - med den begrænsede viden jeg har om fysik.
                  Mvh Morten

                  --------------------
                  Lelit Bianca
                  Mazzer Major Electronic
                  Mahlkönig Vario
                  Hario V60
                  Hario 3 kops Siphon
                  Hario Skerton

                  Comment

                  • Rocco
                    Espresso
                    • Jan 2009
                    • 503

                    #39
                    Re:TCCs bønner

                    malling wrote:
                    Ellers må jeg lige quote Kim fra chatten
                    emnet - vedr. årsagen så snakkede jeg med en ingeniørkollega som arbejder med gasser og med Jesper fra Ristreriet og de fortale at det kunne ske nå kaffebønnerne er for varme når de pakkes - med andre ord - de har pakket bønnerne meget meget kort tid efter de er blevet ristet
                    Melder den forklaring noget om hvor varme varme er? Men det lyder mere logisk
                    Izzo Alex Duetto III
                    Mazzer Major E

                    Comment

                    • Flim
                      Mellemristet
                      • Sep 2010
                      • 273

                      #40
                      Re:TCCs bønner

                      Forklaringen kunne holde vand hvis poserne allerede var sammenpressede da Kim modtog dem. Såfremt det skulle ske pga den opvarmede luft/bønnemasse, ville posen trække sig sammen i takt med at indholdet i posen antog omgivelsestemperaturen - dette var ikke tilfældet....

                      Vh Flemming
                      La Pavoni Proffesional pre millenium, V60 og Aeropress
                      Mazzer Super Jolly m. doser
                      Porlex mini grinder, Wilfa kværn
                      Hottop rister

                      Comment

                      • klaus
                        Mørkristet
                        • Oct 2007
                        • 318

                        #41
                        Re:TCCs bønner

                        Hej alle

                        Jeg har ikke været på Ebar i et stykke tid pga travlhed, så jeg har ikke set tråden før nu.
                        Man er i øvrigt velkommen til at skrive en mail til os, hvis man gerne vil ha svar på spørgsmål

                        Vi har for nyligt lavet en del test af de gamle og nye kaffeposer, hvor vi har blindcuppet i forskellige intervaller. De nye poser vandt faktisk. Så jeg er helt roligt ved at opbevare kaffen på dem.

                        Og nej, vi pakker selvfølgelig ikke kaffen før den er ordentligt nedkølet. Vi gør alt vhad vi kan for at pakke kaffen hurtigt nok efter ristning, men den er under 30 grader når vi tar den fra cooling tray\'et på risteren. Én af grundende til at vi skiftede rister for et år siden var for at få hurtigere nedkølingstider, da det er rigtig vigtigt for smagen og ensartetheden i ristningen. Hvis I har set videoer fra mange andre risteriet oser det med kraftig røg efter ristningen - det er bl.a. fordi udsugningen på cooling tray\'et på mange ristere ikke virker optimalt.

                        Har i øvrigt ikke modtaget nogen PM, som jeg kan se. Ved ikke om det ikke fungere helt??
                        Klaus Thomsen
                        World Barista Champion 2006
                        Kig ind på vores Blog her
                        The Coffee Collective

                        Comment

                        • KimKaos
                          Mellemristet
                          • May 2011
                          • 182

                          #42
                          Re:TCCs bønner

                          Min pm til dig ligger stadigvæk i min udbakke.

                          Det store spørgsmål er så; hvis det ikke var varme bønner eller poserne der var årsagen -hvad er det så der fik mine poser til at trække sig sammen?
                          ECM Tech. IV Profi med fast vand
                          Mazzer Major med tragt

                          Comment

                          • klaus
                            Mørkristet
                            • Oct 2007
                            • 318

                            #43
                            Re:TCCs bønner

                            Hej Kim

                            Nu fandt jeg den. Troede jeg fik en mail når det var PM, og som nævnt har jeg ikke været på Ebar så hyppigt.

                            Som de andre siger så vil jeg tro det er tryk fra en anden pose der har gjort det. Men det er jo unægteligt rimelig svært for mig at gætte på, hvad der har trykket din pose sammen. Ventilen kræver et vist overtryk inde i posen før den åbnes og lukker gas ud. Det kan komme hvis du trykker poserne sammen, eller hvis du skaber et tryk udenom posen, der overstiger trykket indeni posen (som du ser hvis du f.eks. er ude og flyve med kaffe).

                            Hvis du en anden gang skulle opleve problemer, så bring dem tilbage til butikken i stedet for at smide dem ud. På den måde har vi en chance for selv at se om smagen skulle ha ændret sig eller der skulle være en fejl på posen. Vi bruger selv de samme poser til vores egen kaffebar og jeg drikker selv poser, som har fået lov at hvile et par uger, når jeg har fri i weekenderne. Og vi har ikke set nogen problemer, hverken i hverdagen eller i de tests vi har lavet.

                            Mvh Klaus
                            Klaus Thomsen
                            World Barista Champion 2006
                            Kig ind på vores Blog her
                            The Coffee Collective

                            Comment

                            • klaan
                              Mellemristet
                              • Jul 2010
                              • 231

                              #44
                              Re:TCCs bønner

                              jeg vil så også gerne tilføje lidt til denne tråd.
                              jeg ved ikke hvilke poser i snakker om ,men jeg får ca 10-15 kg friskristede bønner fra tcc hver måned,og jeg kan altså ikke smage forskel på dem, syntes de er lige så fantastiske som altid,og der er heller ingen forandringer på mine poser..
                              har ikke været udsat for en eneste ristning som ikke faldt i min smag.så herfra er der altså kun roser til tcc.stor ensartethed i både smag og konsistens, og altid friske..
                              tak for de gode kaffestunder tcc:woohoo:
                              Hellere en dårlig kaffe end en go rødvin
                              rancilio epoca e1, nu med lm pf
                              3m kalkfilter
                              super jolly..drømmer om en opgrade til santos 55

                              Comment

                              Working...
                              X