SOJA mælk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Friberg
    Grøn bønne
    • Feb 2008
    • 46

    SOJA mælk

    Vidste ikke om jeg turde spørge om det her men HOV nu kommer det, er hvordan har \"VI\" det med soja mæl, kan man lave en god latte med soja mælk? en ting er samagen somer en smags sag, men kan man lave den rigtige konsistens og latteart? og hvad skal temperaturen være?

    ;-)

    Jesper.
  • ordo.dk
    Espresso
    • Dec 2007
    • 514

    #2
    Re:SOJA mælk

    Yeps, det skulle tilmed være nemmere at lave mikroskum med sojamælk!
    Sort som en panter, sort som slanter
    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
    Sort som piloten I en Tie Fighter
    Sort som pletterne på Pongo
    Sort som alle andre end Tintin I Congo
    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

    Comment

    • Søren Wolder
      Administrator
      • May 2007
      • 613

      #3
      Re:SOJA mælk

      Vi snakkede faktisk om det i dag, og det skulle fint kunne lade sig gøre. Jeg har en liter liggende, men har dog ikke prøvet endnu. Det skulle give en sødere smag end med almindelig mælk.
      Administrator på EspressoBar

      Black coffee rules...

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Re:SOJA mælk

        Søren Wolder wrote:
        Vi snakkede faktisk om det i dag, og det skulle fint kunne lade sig gøre. Jeg har en liter liggende, men har dog ikke prøvet endnu. Det skulle give en sødere smag end med almindelig mælk.
        Ja, det bliver noget sødere. Men man skal i øvrigt ikke sammenligne det med en cappuccino/latte med alm. mælk. Det er en helt anden drik. Jeg bryder mig personligt ikke om det, men min kæreste gør og køber derfor indimellem soyamælk. Jeg har vist aldrig prøvet at lave det til hende, det har hun selv stået for, så jeg kan ikke rigtigt hjælpe hvad angår den rette temperatur. Men jeg ville nok bare gå efter de 60-65 grader, som jeg også skummer alm. mælk til, for det er dér jeg synes det er behageligt at drikke
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • EPO
          Coffeeholic
          • Oct 2007
          • 1151

          #5
          Re:SOJA mælk

          Jeg har en bekendt som ikke kan tåle mælk (har ingen idé om hvorfor :huh: ) men når han er på besøg tager han en liter soja snask med som jeg putter i hans kaffe, det virker fint, det smager ovenikøbet glimrende
          Michael EPO Rasmussen

          Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

          Comment

          • Hobzon
            Coffeeholic
            • Dec 2007
            • 1426

            #6
            Re:SOJA mælk

            Tror faktisk godt jeg kunne tænke mig at prøve sojamælk... der er jo nogen der siger det er usundt med alt det fedt i sødmælken, og når man som jeg drikker lidt over en liter om dagen, så kunne det jo være man i det mindste burde afprøve alternativerne
            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
            Østerbro

            La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario


            Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

            Comment

            • EPO
              Coffeeholic
              • Oct 2007
              • 1151

              #7
              Re:SOJA mælk

              Hobzon wrote:
              Tror faktisk godt jeg kunne tænke mig at prøve sojamælk... der er jo nogen der siger det er usundt med alt det fedt i sødmælken, og når man som jeg drikker lidt over en liter om dagen, så kunne det jo være man i det mindste burde afprøve alternativerne
              Hvis du drikker en liter om dagen så ende du jo bare med at få protein forgiftning isteder for :laugh:
              Michael EPO Rasmussen

              Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

              Comment

              • Friberg
                Grøn bønne
                • Feb 2008
                • 46

                #8
                Re:SOJA mælk

                SMIL det tog i sku pænt i mod :-) var helt bange for nogen syntes det var blasfemisk, jeg har selv været vegetar i 7-8 år og også stoppet med mælke drikning , med undtagelse af når jeg køber en latte i byen, jeg kan personligt bedre lide smagen af soja mælk end alm mælk, og husk lige der er som med alm mæk også forskel på mærkerne, jeg jeg siden jeg var 7 år til jeg 34 haft meget høfeber med binyrebarkhompon næse spay øjndråber og indsprøjtninger til følge, efter jeg er holdt med mælken har jeg ikke haft allergi, nogen mener det er noget med mælke fedten der sætter sig på tamvæggende og hæmmer optagelse af næringsstoffer, men det kan jo også bare være et tilfælde :-) men jeg ville gerne prøve og høre jeres erfaringer, så tak for de gode svar :-) når jeg får min Oscar tager jeg et par billeder når jeg har lært at lave lidt latte soja art ;-) he he

                Comment

                • Hobzon
                  Coffeeholic
                  • Dec 2007
                  • 1426

                  #9
                  Re:SOJA mælk

                  Friberg wrote:
                  SMIL det tog i sku pænt i mod :-)
                  Naturligvis. Espresso, og de kaffedrikke vi laver på basis af espresso er en forholdsvis \"ung\" kulinarisk disciplin, så man bør være åben for at prøve noget nyt. Det kan så vise sig at floppe helt, men det skal da prøves.
                  Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                  Østerbro

                  La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario


                  Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                  Comment

                  • nceske
                    Grøn bønne
                    • Jun 2016
                    • 30

                    #10
                    Har også lidt problemer med alm. mælk i min mave.
                    Er der forskel på hvilken soyamælk man bruger, eller er det bare at købe og komme igang


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    [N.S. Oscar White (ChristianS mod) / OPV / WBC-Steamtip / Restrictors / Antivakuumventil/Dampventil-/håndtag fra Nuova Simonelli Appia]
                    [Quamar M80E]
                    [Brewista Smart Scale]

                    Comment

                    • KristianK
                      Administrator
                      • Aug 2009
                      • 4365

                      #11
                      6 år gammel tråd der lige vågnede

                      Jeg oplever at de er meget forskellige. Nogle er helt flødeagtige i konsistensen og smager enormt sødt, hvor andre er mere neutrale.
                      Hold øje med om de er tilsat smag og sukker og andet godt. Det står som regel på.
                      Andre muligheder er havremælk og andet godt. Der er mange mange muligheder.

                      Der er jo sket meget i den tid denne tråd har ligget stille og laktosefri mælk er nemt at få alle steder nu. Det bliver bedre og bedre og specielt Sverige og Tyskland har mange af disse. Det er vist kun et spørgsmål om tid før vi har alle mælketyper i laktosefri. Hvis der er laktosen der driller maven kunne det være et alternativ også. Det er det som smager mest tro mod mælken selvom det retteligt hedder mælkedrik og ikke mælk (vist nok)
                      KristianK
                      En del af EspressoBar


                      Følg mig meget gerne på
                      https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                      https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                      Hjemmeside
                      www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                      Comment

                      • k.larsen
                        Lysristet
                        • Aug 2014
                        • 62

                        #12
                        Men hvis man bare hælder soyamælk i en kop sort kaffe skiller det oftest, hvilket ødelægger begge dele.
                        Men jeg er glad for at erfare at man kan streame soyamælken, da min kæreste er veganer.
                        Jeg selv drikker normalt kun ren espresso og sort kaffe.

                        Comment

                        • lindybrogaard
                          Mellemristet
                          • Mar 2015
                          • 276

                          #13
                          Her er Matt Pergers bud på at undgå at soya drik/mælk skiller i espresso. Jeg synes det fungerer rigtig godt at hælde rigtig hurtigt hvis det er en kaffe med lav syre, det er dog lidt en udfordring at lave pæn latteart, men det kan lade sig gøre. Det virker dog ikke med kaffe med høj syre. Jeg har købt noget calciumclorid men har ikke rigtig fået det prøvet af endnu.
                          Usødet soyamælk synes jeg er helt forfærdelig. Jeg bruger oftes den fra Naturli med vanilje smag. Det smager meget anderledes end almindelig cappuccino. Men er god med f.eks KaffeMekka's Brasilien espressokaffe http://www.kaffemekka.dk/shop/600-ka...ma-oekologisk/ . De fungerer super godt sammen til is latte med lidt hjemmelavet vanilje sirup.

                          The Dreaded Soy Curdle

                          [emoji271]You’ve heard of it, seen it, and hopefully not served or drunk it. Soy curdle is real.
                          Soy milk curdles because espresso is really acidic. That’s not changing any time soon, but there are a number of tips and tricks to mitigate the sadness.
                          If you’re down with a little bit of chemistry:
                          Dilute some calcium chloride (or other food-grade buffer) in water and pour a little in the soy milk before you steam it. This will pretty much eliminate the curdle. You’re welcome!
                          If you’re not down with additives:
                          Add less air to the milk when steaming. The less bubbles, the less likely it is to curdle. Any curdle that does occur will create a layer of faux “head” on the drink that looks like foam.

                          Steam the milk to a lower temperature. If this isn’t a possibility, preheat the cups so they suck less heat from the drink.

                          If you still want lots of texture in the milk:
                          Pour really really fast. The faster your pour the more quickly the espresso is diluted before it has a chance to curdle the milk. Don’t be dainty - smash 80% of the milk into the cup as quickly as you can, then pour your latte art.
                          Med venlig hilsen

                          Lindy Brogaard
                          CleverCoffee ApS
                          www.clevercoffee.dk

                          Comment

                          • nceske
                            Grøn bønne
                            • Jun 2016
                            • 30

                            #14
                            Uha det var hurtigt, fedt med alle de svar.
                            Ja der er mange muligheder med laktosefri, men kan stadig mærke lidt rumlen der, så jeg prøver mig lidt frem med soya [emoji3]


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            [N.S. Oscar White (ChristianS mod) / OPV / WBC-Steamtip / Restrictors / Antivakuumventil/Dampventil-/håndtag fra Nuova Simonelli Appia]
                            [Quamar M80E]
                            [Brewista Smart Scale]

                            Comment

                            • Kaffe T
                              Master Brewer
                              • Nov 2013
                              • 2263

                              #15
                              Engang på en cafe prøvede jeg cappucino lavet på mandelmælk - smagte virkelig godt.
                              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                              Comment

                              Working...
                              X