Oplevelser med VST filter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • johnster
    Master Brewer
    • Jun 2011
    • 1756

    #31
    Re:Oplevelser med VST filter

    Det kan jo være lidt af en udfordring at komme af med sin umiddelbare respons i kontekst, hvis man ikke går OT og er nødt til at starte en ny tråd. Faktisk har jeg deltaget i andre foraer med anden software, hvor emnet vises i en træ struktur afhængigt af om et indlæg var lavet i hovedtråden eller var en respons til et andet indlæg. Det kan være meget nyttigt til at tracke en alsidig debat. Nå, men det var vist lidt OT.

    Men ellers er vi nok inde på noget af det Skurken sagde på et tidspunkt om, at vi nogen gange gør et eller andet bare fordi vi plejer at gøre det. Og HenrikP rammer plet med, at jeg simpelthen bare bedre ka\' li\' at banke en tør puck ud. Der skal ikke ligge alt muligt snask i bunden af filteret og der skal ikke hænge en halv blød Dali agtig puck på stangen i min knock box.

    Jeg tror også, at jeg samlede det op for mange år siden som et godt kendetegn engang fra en eller anden med guru status på HB eller CG. Og når man nu er i gang med at få en ny maskine til at spille, så lægger man mærke til de ting, der ikke er, som de plejer at være. Nogle af dem kan der være grund til at rette op på. Andre har ikke nogen betydning, hvilket jo nok er tilfældet her.

    Jeg bemærker dog, at hvis jeg doserer 19gr, så ligger jeg lige under ridgen, som HenrikP siger og pucken er lidt mere blød. Hvis jeg doserer 20gr er jeg måske lige lidt inde, selvom det ikke er meget, men den er mere tør. Dog skal der to slag til at banke den ud, hvor jeg kun skulle bruge ét slag med 19gr doseringen og med mine gamle filtre, som jo også er lidt mere koniske. Så det kan sagtens være, at jeg ender der.
    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
    Compak K10 Fresh
    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

    Philips Café Gourmet

    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

    Comment

    • Morten_DK
      Mørkristet
      • Apr 2011
      • 455

      #32
      Re:Oplevelser med VST filter

      Hvor meget (vægt og volumen) ekstraherer du af 19-20g ? Jeg kan se, at VST anbefaler 27-32g fra 18-19g kaffe og Tim Wendelbo 25-30g - det er vel ca. 45ml volumen inkl. crema for frisk kaffe...

      Det er da i den grad ristretto! Og meget langt fra den \"gamle tommelfingerregel\" om 60ml (som vejer ca. 45g hos mig) for et dobbeltshot alm. espresso...
      Rancilio Silvia DeLuxe (Auber PID m. pre-infusion & shot-timer)
      Mazzer Mini Electronic Model B Nero

      Comment

      • johnster
        Master Brewer
        • Jun 2011
        • 1756

        #33
        Re:Oplevelser med VST filter

        Morten_DK wrote:
        Hvor meget (vægt og volumen) ekstraherer du af 19-20g ? Jeg kan se, at VST anbefaler 27-32g fra 18-19g kaffe og Tim Wendelbo 25-30g - det er vel ca. 45ml volumen inkl. crema for frisk kaffe...

        Det er da i den grad ristretto! Og meget langt fra den \"gamle tommelfingerregel\" om 60ml (som vejer ca. 45g hos mig) for et dobbeltshot alm. espresso...
        De sidste 2-3 skud var rimelig konsistente og lå omkring 2oz og 44-48gr fra 19gr kaffe. Hvis man holder volumen målet på 2oz for espresso op mod brew ratio artiklens definition på 50% for espresso, ligger volumen målet jo til lungo siden. Mange espresso fans synes også at have en forkærlighed for ristretto, så det skal man lige huske at være opmærksom på. En ristretto er dog ikke kun et volumen eller vægt mål. Efter hvad jeg har set et eller andet sted, skal den have næsten samme gennemløbstiden som en espresso for at være korrekt brygget. Jeg har dog ikke beskæftiget mig nærmere med ristretto endnu. Jeg er mere til espresso og mælkedrikke.
        Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
        Compak K10 Fresh
        Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

        Philips Café Gourmet

        Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
        Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

        Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

        Comment

        • Skurken
          Master Brewer
          • Jun 2008
          • 1985

          #34
          Re:Oplevelser med VST filter

          Morten_DK wrote:
          Det er da i den grad ristretto! Og meget langt fra den \"gamle tommelfingerregel\" om 60ml (som vejer ca. 45g hos mig) for et dobbeltshot alm. espresso...
          De gamle tommelfingerregler er sgu tit lidt forældede. De er gode nok til at komme i gang på, så man ikke skyder helt i blinde, men heller ikke mere.

          Der er meget få (gode) steder hvor du i dag får en dobbelt espresso på 60 ml - nu har jeg ikke siddet og målt efter men jeg vil mene de fleste ligger tættere på 45-50 maks.

          Var hos Koppi i Helsingborg den anden dag og deres espresso serveres meget korte, men smager normalvis super godt.
          Mvh. Anders


          Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

          Comment

          • johnster
            Master Brewer
            • Jun 2011
            • 1756

            #35
            Re:Oplevelser med VST filter

            Jeg fik lige lyst til at måle kapaciteten af mine 2x filtre. Gaggia Achille og Alex Duetto filtrene er begge angivet som 2x filtre med plads til 14gr, mens VST er et 18gr filter.

            Uden at det skulle være alt for videnskabeligt, valgte jeg ikke at rode rundt med malet kaffe, som skulle stampes helt ens og smides ud efter hver måling. I stedet brugte jeg fint Jozo bordsalt. B) Det er jo rimeigt fint og kompakt, så mon ikke det skulle være OK.

            Jeg kunne først og fremmest konstatere, at VST og Gaggia Achille filtrene begge slipper meget fint salt igennem, men kun det aller fineste. Alex Duetto filteret slap klart større korn igennem. De to andre skulle rystes lidt, for at det skete, mens der kom lidt (dog insignifikant) ud af Alex filteret, mens jeg målte.

            Min vægt har 1gr nøjagtighed, så det bliver ikke bedre end det. Jeg fyldte salt i filtrene, \"distribuerede\" ved at banke på PF og så lige planere og stampe til klik med Espro. Så satte jeg PF ind i Alex og tog det ud igen, hvis jeg ikke kunne se spor fra dispersionsskærmen, vurderede jeg, at der var plads til den givne mængde salt.

            Først \"kalibrerede\" jeg ved at fylde VST til lige under ridgen og checke, at det kunne sidde i uden spor fra dispersionsskærmen. Der var 44gr salt, hvilket så skulle svare til 19gr kaffe, der stampet med Espro når samme mærke.

            I det følgende kommer først det højeste tal, hvor jeg ikke så spor fra dispersionsskærmen og derefter det laveste tal, hvor jeg så spor.

            VST: 50gr, 52gr
            Gaggia Achille: 49gr, 51gr
            Alex Duetto: 48gr, 49gr

            Der er altså forskel og der er mest plads i VST, men dog ikke så meget mere, som der skulle kunne være iflg. angivelsen på 18gr i.fh.t. de andre på 14gr. Hvis man regner om i kaffe gram, får man således, at der er plads til mindst:

            VST: 22gr (21,6gr)
            Gaggia Achille: 21gr (21,2gr)
            Alex Duetto: 21gr (20,7gr)

            Jeg ved godt, at det er videnskabeligt forkert, at tage én decimal med, når nu min usikkerhed er på 1gr, så derfor er de afrundede værdier angivet og de udregnede værdier står i parantes.

            Så der er faktisk ikke den store forskel på filtrenes kapacitet ved denne måling og det kunne være interessant at se, om et 15gr VST filter egentlig nærmere svarer til et gammelt 12gr filter? Under alle omstændigheder, skal man nok gå efter et 18gr VST, hvis man vil have det skal matche et almindeligt 2x 14gr filter.
            Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
            Compak K10 Fresh
            Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

            Philips Café Gourmet

            Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
            Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

            Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

            Comment

            • Morten_DK
              Mørkristet
              • Apr 2011
              • 455

              #36
              Re:Oplevelser med VST filter

              johnster wrote:
              Jeg fik lige lyst til at måle kapaciteten af mine 2x filtre. Gaggia Achille og Alex Duetto filtrene er begge angivet som 2x filtre med plads til 14gr, mens VST er et 18gr filter.

              Uden at det skulle være alt for videnskabeligt, valgte jeg ikke at rode rundt med malet kaffe, som skulle stampes helt ens og smides ud efter hver måling. I stedet brugte jeg fint Jozo bordsalt. B) Det er jo rimeigt fint og kompakt, så mon ikke det skulle være OK.

              Jeg kunne først og fremmest konstatere, at VST og Gaggia Achille filtrene begge slipper meget fint salt igennem, men kun det aller fineste. Alex Duetto filteret slap klart større korn igennem. De to andre skulle rystes lidt, for at det skete, mens der kom lidt (dog insignifikant) ud af Alex filteret, mens jeg målte.

              Min vægt har 1gr nøjagtighed, så det bliver ikke bedre end det. Jeg fyldte salt i filtrene, \"distribuerede\" ved at banke på PF og så lige planere og stampe til klik med Espro. Så satte jeg PF ind i Alex og tog det ud igen, hvis jeg ikke kunne se spor fra dispersionsskærmen, vurderede jeg, at der var plads til den givne mængde salt.

              Først \"kalibrerede\" jeg ved at fylde VST til lige under ridgen og checke, at det kunne sidde i uden spor fra dispersionsskærmen. Der var 44gr salt, hvilket så skulle svare til 19gr kaffe, der stampet med Espro når samme mærke.

              I det følgende kommer først det højeste tal, hvor jeg ikke så spor fra dispersionsskærmen og derefter det laveste tal, hvor jeg så spor.

              VST: 50gr, 52gr
              Gaggia Achille: 49gr, 51gr
              Alex Duetto: 48gr, 49gr

              Der er altså forskel og der er mest plads i VST, men dog ikke så meget mere, som der skulle kunne være iflg. angivelsen på 18gr i.fh.t. de andre på 14gr. Hvis man regner om i kaffe gram, får man således, at der er plads til mindst:

              VST: 22gr (21,6gr)
              Gaggia Achille: 21gr (21,2gr)
              Alex Duetto: 21gr (20,7gr)

              Jeg ved godt, at det er videnskabeligt forkert, at tage én decimal med, når nu min usikkerhed er på 1gr, så derfor er de afrundede værdier angivet og de udregnede værdier står i parantes.

              Så der er faktisk ikke den store forskel på filtrenes kapacitet ved denne måling og det kunne være interessant at se, om et 15gr VST filter egentlig nærmere svarer til et gammelt 12gr filter? Under alle omstændigheder, skal man nok gå efter et 18gr VST, hvis man vil have det skal matche et almindeligt 2x 14gr filter.
              Goddam! der bliver eksperimenteret - superfedt, at du gider dele dine erfaringer.
              Rancilio Silvia DeLuxe (Auber PID m. pre-infusion & shot-timer)
              Mazzer Mini Electronic Model B Nero

              Comment

              • johnster
                Master Brewer
                • Jun 2011
                • 1756

                #37
                Re:Oplevelser med VST filter

                Jeg kom til at tænke på, at jeg selvfølgelig bør verificere mine beregnede målinger. Da jeg lige har hentet endnu et kilo af 4 Estates, som var den jeg tidligere havde afmålt de 19gr med i VST filteret, afmålte jeg lige 22gr og stampede med Espro i VST filteret. Det sad fint i Alex Duetto uden at der kom mærker. Som et yderligere check flyttede jeg kurven til mit Gaggia Achille PF og satte det i. Her kom der meget tydelige og næsten 1mm dybe mærker fra skruen og kanten af dispersionsskærmen. Så ikke overraskende, afhænger det også af de individuelle maskiner, hvor meget der kan være i kurvene.

                Med 22gr i VST er der stadig omkring 1mm synlig til toppen af ridgen. Er der nogen, som har viden om, hvor tæt på dispersionsskærmen man kan/bør fylde sin filter kurv? Eller er det OK, så længe der bare ikke er kontakt?
                Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                Compak K10 Fresh
                Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                Philips Café Gourmet

                Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                Comment

                • Morten_DK
                  Mørkristet
                  • Apr 2011
                  • 455

                  #38
                  Re:Oplevelser med VST filter

                  johnster wrote:
                  Er der nogen, som har viden om, hvor tæt på dispersionsskærmen man kan/bør fylde sin filter kurv? Eller er det OK, så længe der bare ikke er kontakt?
                  Schomer anbefaler 3mm, mener VST siger at deres filtre er designet til 2mm fra skærmen.

                  :-) Morten
                  Rancilio Silvia DeLuxe (Auber PID m. pre-infusion & shot-timer)
                  Mazzer Mini Electronic Model B Nero

                  Comment

                  • johnster
                    Master Brewer
                    • Jun 2011
                    • 1756

                    #39
                    Re:Oplevelser med VST filter

                    Morten_DK wrote:
                    johnster wrote:
                    Er der nogen, som har viden om, hvor tæt på dispersionsskærmen man kan/bør fylde sin filter kurv? Eller er det OK, så længe der bare ikke er kontakt?
                    Schomer anbefaler 3mm, mener VST siger at deres filtre er designet til 2mm fra skærmen.

                    :-) Morten
                    Hmm, jeg har ikke set eller kunnet finde den oplysning inde på VST\'s site. Der nævnes noget i CG artiklen om 1-2mm, hvilket ser ud til at være information han har et sted fra nær kilden? Der er også en pæn lang HB tråd, hvor der nævnes 2mm, men der bliver vist aldrig svaret på, hvorfra det kommer.

                    Jeg hev lige min digitale skydelære frem og selvom det er lidt svært at komme til med den, vil jeg vurdere, at ridgens invendige mål er 2,5mm. På øjemål er 22gr kaffe som sagt ca. 1mm under toppen, hvor den jo går fri af skærmen, mens 19gr kaffe sidder lige i bunden af ridgen. Det giver altså mindst 1,5mm frihøjde. Så på min Alex Duetto med den regel giver deres anbefaling på 19gr som maksimal dosering jo god mening.

                    På min Gaggia Achille ville der dog så kun være mindst 0,5mm frihøjde. Så man skal altså lige checke med sin maskine inden man doserer, hvis man ellers bekymrer sig om den slags. Det bliver jo betvivlet i HB tråden.

                    Så er der nogen, som har erfaring med minimum frihøjde med hvilke som helst filter og maskine? Er det noget man skal bekymre sig om eller skal den bare gå fri?
                    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                    Compak K10 Fresh
                    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                    Philips Café Gourmet

                    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                    Comment

                    • johnster
                      Master Brewer
                      • Jun 2011
                      • 1756

                      #40
                      Re:Oplevelser med VST filter

                      Det var ikke meget respons, så jeg tyede til Google. Der var lidt mere respons på HB, men det ser jo meget blandet ud. Alt fra at det er godt eller skidt at pakke kurven mest muligt, til at det varierer mellem maskiner og kaffer osv. Så jeg må lige eksperimentere med dette ved lejlighed.
                      Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                      Compak K10 Fresh
                      Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                      Philips Café Gourmet

                      Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                      Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                      Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                      Comment

                      • Morten_DK
                        Mørkristet
                        • Apr 2011
                        • 455

                        #41
                        Re:Oplevelser med VST filter

                        johnster wrote:
                        Det var ikke meget respons, så jeg tyede til Google. Der var lidt mere respons på HB, men det ser jo meget blandet ud. Alt fra at det er godt eller skidt at pakke kurven mest muligt, til at det varierer mellem maskiner og kaffer osv. Så jeg må lige eksperimentere med dette ved lejlighed.
                        :P Ja, der er vist lige så mange meninger, som der er espressodrikkere... Tim Wendelbo siger i sin video noget med, at hvis pucken er våd skal man dosere mere kaffe, hvis den er så hård, at man ikke kan lave mærker i den når man trykker på den, skal man dosere mindre.

                        Det handler vist (desværre) om at finde ud af hvad der virker med den maskine, kværn, kurv, kaffe osv. man har...

                        Men det er jo den halve fornøjelse - ik\'?

                        Morten
                        Rancilio Silvia DeLuxe (Auber PID m. pre-infusion & shot-timer)
                        Mazzer Mini Electronic Model B Nero

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #42
                          Re:Oplevelser med VST filter

                          Morten_DK wrote:
                          johnster wrote:
                          Det var ikke meget respons, så jeg tyede til Google. Der var lidt mere respons på HB, men det ser jo meget blandet ud. Alt fra at det er godt eller skidt at pakke kurven mest muligt, til at det varierer mellem maskiner og kaffer osv. Så jeg må lige eksperimentere med dette ved lejlighed.
                          :P Ja, der er vist lige så mange meninger, som der er espressodrikkere... Tim Wendelbo siger i sin video noget med, at hvis pucken er våd skal man dosere mere kaffe, hvis den er så hård, at man ikke kan lave mærker i den når man trykker på den, skal man dosere mindre.

                          Det handler vist (desværre) om at finde ud af hvad der virker med den maskine, kværn, kurv, kaffe osv. man har...

                          Men det er jo den halve fornøjelse - ik\'?

                          Morten
                          Ja der er mange holdninger, jeg er dog ikke altid enig med Wendelbo.

                          Laver du dette nummer med min maskine kan du glemme alt om god espresso. På DC\'en skal du bare glemme alt hvad du har lært og hvad der bliver dikteret.

                          Jeg har efterhånden indset, at kaffen smager bedst på min når man bruger 13-15 gram kaffe. Hvilket som regel giver jordens mest bløde puck. Og så smager kaffen ekstra godt når pucken røre skærmen :huh:

                          Det strider i den grad mod alt, hvad diverse kaffe guruer diktere.

                          Op dosere jeg kaffen smager den ufatteligt grim og bitter. Jeg tror lidt den lider af overekstraktions syndrom.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • johnster
                            Master Brewer
                            • Jun 2011
                            • 1756

                            #43
                            Re:Oplevelser med VST filter

                            malling wrote:
                            Jeg har efterhånden indset, at kaffen smager bedst på min når man bruger 13-15 gram kaffe. Hvilket som regel giver jordens mest bløde puck. Og så smager kaffen ekstra godt når pucken røre skærmen :huh:

                            Det strider i den grad mod alt, hvad diverse kaffe guruer diktere.

                            Op dosere jeg kaffen smager den ufatteligt grim og bitter. Jeg tror lidt den lider af overekstraktions syndrom.
                            Se dét er jo interessant erfaring. :cheer: Men du har jo også en sjov størrelse kurv. :laugh: Mener du, at pucken rører skærmen før eller efter skuddet? Jeg kan nemlig ikke rigtig set det ske med 13-15gr før skuddet på min maskine, men den rører helt sikkert efter, selv hvis den skulle være slatten.

                            Jeg havde ikke specielt god erfaring med at dosere 14gr. Det gav ikke bedre smag og det var ikke til at nå 2oz på 25sek og det vil jeg jo gerne. Egentlig ville jeg gerne have den til at løbe længere tid, hvis jeg kunne få blonding til at ske senere. Jeg så også, at man måske kan opnå det med en Casadio kværn.
                            Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                            Compak K10 Fresh
                            Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                            Philips Café Gourmet

                            Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                            Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                            Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #44
                              Re:Oplevelser med VST filter

                              johnster wrote:

                              Se dét er jo interessant erfaring. :cheer: Men du har jo også en sjov størrelse kurv. :laugh: Mener du, at pucken rører skærmen før eller efter skuddet? Jeg kan nemlig ikke rigtig set det ske med 13-15gr før skuddet på min maskine, men den rører helt sikkert efter, selv hvis den skulle være slatten.

                              Jeg havde ikke specielt god erfaring med at dosere 14gr. Det gav ikke bedre smag og det var ikke til at nå 2oz på 25sek og det vil jeg jo gerne. Egentlig ville jeg gerne have den til at løbe længere tid, hvis jeg kunne få blonding til at ske senere. Jeg så også, at man måske kan opnå det med en Casadio kværn.
                              Selvfølgelig efter, propper jeg 17-18 gram i røre den før.

                              Jeg kan uden problemer få 14 gram, til at løbe i 2 min, hvis jeg havde lyst.
                              Jeg skal blot indstille min minie e på fineste indstilling.

                              Men underdosering virker som The way to go med en Dalla Corte.

                              Blondingen sker ofte ved mig omkring 26 sek.. Jeg stopper dog min omkring. 23 sek. Så får jeg mindre af den bitre sidste del af skuddet.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              • johnster
                                Master Brewer
                                • Jun 2011
                                • 1756

                                #45
                                Re:Oplevelser med VST filter

                                malling wrote:
                                Jeg kan uden problemer få 14 gram, til at løbe i 2 min, hvis jeg havde lyst.
                                Jeg skal blot indstille min minie e på fineste indstilling.
                                Hvilken mængde ville du kunne kontrollere den til? Hvor sent vile du kunne opnå blonding? Ville du kunne få den til at smage godt?

                                Blondingen sker ofte ved mig omkring 26 sek.. Jeg stopper dog min omkring. 23 sek. Så får jeg mindre af den bitre sidste del af skuddet.
                                Hvor meget kaffe i volumen eller vægt får du så ud af det?

                                Jeg har en ret interessant opførsel af mit skud lige nu, som måske ser lovende ud. Jeg har fået skudt omkring 1oz i omegnen af 30sek uden super meget blonding (hvis jeg ellers detekterer det korrekt). Desværre er det noget, som er opstået pludseligt, så jeg skal lige se, om jeg kan finde ud af, hvad der foregår. Ellers kan jeg jo ikke komme til at kontrollere det.
                                Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                                Compak K10 Fresh
                                Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                                Philips Café Gourmet

                                Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                                Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                                Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                                Comment

                                Working...
                                X