Oplevelser med VST filter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • johnster
    Master Brewer
    • Jun 2011
    • 1756

    Oplevelser med VST filter

    Så fik jeg mine VST filtre og de skal da lige vises frem til sammenligning med de mere konventionelle filtre, som jeg hidtil har haft.

    Her er først den kvalitets rapport, som fulgte med. Jeg undrer mig over, at der kun er én rapport, da jeg troede, at man fik én pr. filter. :S



    Fra venstre ser vi fra oven et 14gr filter leveret med min Izzo Alex Duetto DB, et 14gr filter leveret med min Gaggia Achille, samt et VST 18gr filter.



    Jeg synes, som jeg tidligere har nævnt, at filteret fra Duetto ser helt håbløst ringe ud, mens Achille filteret ser noget mere fornuftigt ud. Men det er dog ingenting i.fh.t. VST filteret, der ser helt suverænt ud.

    Her er de i samme rækkefølge set fra bunden.



    Her er det endnu mere tydeligt, at VST filteret ser bedre ud.

    Man ser tydeligt, at VST filteret er meget bredere i bunden og har mere lige sider. De to andre filtre går meget ind mod bunden. Begge de gamle filtre har også en meget buet bund, mens VST filteret har en helt plan bund.

    Fra venstre ser vi fra oven et 21gr anonymt filter købt i Moccashop for et par år siden, et 21gr anonymt filter (muligvis Rancilio) købt i Moccashop sammen med et bundløst portafilter, samt et VST 22gr filter.



    Det anonyme filter til venstre ser helt håbløst ud, mens jeg er meget overrasket over, hvor godt det midterste filter ser ud i.fh.t. VST filteret.

    Min 58mm Reg Barber passer meget fint i alle tre filtre og kan gå næsten helt i bund i de to gamle filtre. Hvis jeg blot sætter stamperen ned i filtrene og løfter den op, følger de to gamle filtre dog med op, mens VST filteret bliver stående. Det er ikke fordi det har en større diameter, men fordi det er den lille smule bredere i bunden, så stamperen når helt ned uden at støde mod siden af filteret.

    Her er de i samme rækkefølge set fra bunden.



    Her er det endnu mere tydeligt, at filteret til venstre ser ringe ud. Det har endvidere en meget buet bund, mens det midterste filter kun buer ganske lidt. Igen har VST filteret en helt plan bund.

    Her er en side-by-side sammenligning af først det midterste filter og dernæst VST filteret set fra oven.



    Her er en side-by-side sammenligning af først det midterste filter og dernæst VST filteret set fra bunden.



    Jeg synes godt nok, at det midterste filter (som muligvis er et Rancilio) ser ganske godt ud i sammenligning. Så det bliver interessant at sammenligne de to, hvis ellers min teknik kan hamle op med VST filteret.
    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
    Compak K10 Fresh
    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

    Philips Café Gourmet

    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann
  • Morten_DK
    Mørkristet
    • Apr 2011
    • 455

    #2
    Re:Oplevelser med VST filter

    Undskyld - men hvad kigger vi efter? Jeg synes ikke jeg kan se forskel..?

    :-) Morten
    Rancilio Silvia DeLuxe (Auber PID m. pre-infusion & shot-timer)
    Mazzer Mini Electronic Model B Nero

    Comment

    • johnster
      Master Brewer
      • Jun 2011
      • 1756

      #3
      Re:Oplevelser med VST filter

      Morten_DK wrote:
      Undskyld - men hvad kigger vi efter? Jeg synes ikke jeg kan se forskel..?

      :-) Morten
      Nej, det er lidt svært at se med den størrelse de fik i indlægget. Opløsningen på Flickr er også lavere end den jeg har på min disk. Det er klart mest tydeligt i virkeligheden. Men prøv evt. at kigge i mit album på Flickr og check de største opløsninger ud.

      De filtre om hvilke jeg siger, at de ser dårligere ud, har f.eks. tydeligt større huller. Det er de to til venstre i hver størrelse. Det kan bl.a. give grums eller uklarheder i koppen.

      Men ellers er der jo også nogle af de andre egenskaber jeg beskriver, som er synlige forskelle. De fine forskelle kan jo nok kun måles.
      Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
      Compak K10 Fresh
      Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

      Philips Café Gourmet

      Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
      Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

      Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

      Comment

      • Morten_DK
        Mørkristet
        • Apr 2011
        • 455

        #4
        Re:Oplevelser med VST filter

        johnster wrote:
        Undskyld Nej, det er lidt svært at se med den størrelse de fik i indlægget. Opløsningen på Flickr er også lavere end den jeg har på min disk. Det er klart mest tydeligt i virkeligheden.
        Ohh, det forklarer en del - jeg kigge på billederne på min iPhone:blush:

        :-) Morten
        Rancilio Silvia DeLuxe (Auber PID m. pre-infusion & shot-timer)
        Mazzer Mini Electronic Model B Nero

        Comment

        • wedoo
          Mørkristet
          • May 2009
          • 316

          #5
          Re:Oplevelser med VST filter

          @johnster

          super fedt indlæg, jeg kan rigtig godt lide at se på detaljer og der er ingen tvivl om at der er meget stor forskel på de viste filtre. Fedt at se dem illustreret og sat op til sammenligning, rigtig gode billeder.

          Tak for indlægget, det giver en thumbs up herfra.

          /wedoo
          LM GS/3 MP
          BestProtect Filter
          Compak K-10 Fresh
          Tools: espro/RB/Pullman
          Roaster: 800N Connoisseur

          Comment

          • HenrikP
            Master Brewer
            • Jul 2008
            • 1593

            #6
            Re:Oplevelser med VST filter

            wedoo wrote:
            @johnster

            super fedt indlæg, jeg kan rigtig godt lide at se på detaljer og der er ingen tvivl om at der er meget stor forskel på de viste filtre. Fedt at se dem illustreret og sat op til sammenligning, rigtig gode billeder.

            Tak for indlægget, det giver en thumbs up herfra.

            /wedoo
            Ditto herfra!
            Henrik Palshøj

            Comment

            • Thebat18
              Stamgæst
              • Dec 2009
              • 990

              #7
              Re:Oplevelser med VST filter

              Det er et mega fedt filter - ud fra tanken om at det kan gøres bedre.
              Jeg har ikke selv haft fornøjelsen af at lege med det, men det ser godt ud.

              Men med dette filter, kan jeg forestille mig at man ikke bare kan bruge feks en Rocky, men skal op i en lidt bedre kværn med mere ens partikel-størrelser, for med de gamle filtrere, var der ligesom noget for enhver smag, hvor dette ser ud til kun at kunne med én type formaling.
              Dalla Corte Mini Special...
              Mahlkönig K30 Vario'er
              Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

              Comment

              • JoE
                Mørkristet
                • Feb 2010
                • 323

                #8
                Re:Oplevelser med VST filter

                Kan finde en del blog indlæg og noget video på nettet, men ikke nogen forhandler?
                Alex mkII
                Mazzer Super Jolly E homemade edition
                Gene
                Espro

                Comment

                • johnster
                  Master Brewer
                  • Jun 2011
                  • 1756

                  #9
                  Re:Oplevelser med VST filter

                  JoE wrote:
                  Kan finde en del blog indlæg og noget video på nettet, men ikke nogen forhandler?
                  Jeg har tidligere kun set dem i US, men lige for nylig begyndte SQM at sælge dem. Så sparer man jo lige pludselig en hel del på told og afgifter og så kan man jo også lige få lidt kaffe med oveni.
                  Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                  Compak K10 Fresh
                  Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                  Philips Café Gourmet

                  Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                  Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                  Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                  Comment

                  • johnster
                    Master Brewer
                    • Jun 2011
                    • 1756

                    #10
                    Re:Oplevelser med VST filter

                    Thebat18 wrote:
                    Det er et mega fedt filter - ud fra tanken om at det kan gøres bedre.
                    Jeg har ikke selv haft fornøjelsen af at lege med det, men det ser godt ud.

                    Men med dette filter, kan jeg forestille mig at man ikke bare kan bruge feks en Rocky, men skal op i en lidt bedre kværn med mere ens partikel-størrelser, for med de gamle filtrere, var der ligesom noget for enhver smag, hvor dette ser ud til kun at kunne med én type formaling.
                    Ja, jeg er lidt spændt på, hvad det siger til K3 og Vario. Jeg skal snarest have prøvet det af. Jeg kom til at lufte for konen, at mine kvaler evt. kun kan løses ved at skifte K3 ud. Jeg er stadig påvirket af det ekstra kraftige dræber blik hun sendte mig. hmy:
                    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                    Compak K10 Fresh
                    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                    Philips Café Gourmet

                    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                    Comment

                    • Wolff
                      Master Brewer
                      • Oct 2007
                      • 1577

                      #11
                      Re:Oplevelser med VST filter

                      Jo der burde vel følge en rapport med til hvert filter, hvad man så end vil bruge det til, her er et produceret samme dag...hvorfor de ikke har gjort filteret ridgeless skal jeg ikke kunne sige, ihvertfald giver det anledning til at få brugt sin hammer og mejsel....om de prøver at sælge sand i sahara må tiden vise.



                      /Wolff
                      Fortid
                      La Marzocco GS3
                      Casadio Macinadosatore Istantaneo
                      Hottop KN8828-P

                      BWM S M/LCD på vandværket
                      Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                      Pullman/Synesso ridgeless
                      Bumper TS
                      Motta Knockbox
                      Nutid
                      Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                      French Press-Bodum 4 cup

                      Comment

                      • HenrikP
                        Master Brewer
                        • Jul 2008
                        • 1593

                        #12
                        Re:Oplevelser med VST filter

                        Wolff wrote:
                        Jo der burde vel følge en rapport med til hvert filter, hvad man så end vil bruge det til, her er et produceret samme dag...hvorfor de ikke har gjort filteret ridgeless skal jeg ikke kunne sige, ihvertfald giver det anledning til at få brugt sin hammer og mejsel....om de prøver at sælge sand i sahara må tiden vise.



                        /Wolff
                        Nu er det jo ikke meget ridge der er på dem, og da de jo er lavet primært til inustrielt brug, så kan jeg forestille mig, at hvis du skal banke 2 - 300 pucke ud om dagen, så vil man nok sætte pris på en minimal ridge.

                        Jeg finder tanken ret interesant, specielt i et cafe miljø at du er helt sikker på at når du køre kværnen ind, så passer den på alle dine filtre og herved alle dine grupper vil have samme ekstraktion. Så nu ligger ansvaret hos baristaen.

                        /Henrik
                        Henrik Palshøj

                        Comment

                        • johnster
                          Master Brewer
                          • Jun 2011
                          • 1756

                          #13
                          Re:Oplevelser med VST filter

                          Wolff wrote:
                          ...hvorfor de ikke har gjort filteret ridgeless skal jeg ikke kunne sige, ihvertfald giver det anledning til at få brugt sin hammer og mejsel....
                          Ja, det er jeg også rimelig utilfreds med. Mit ridgeless fra min Gaggia Achille sidder fint fast i mit Duetto PF, jeg havde gerne set, at VST også var ridgeless. De må jo have tænkt på - ja, hvad? :S
                          Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                          Compak K10 Fresh
                          Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                          Philips Café Gourmet

                          Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                          Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                          Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                          Comment

                          • SuneZA
                            Mørkristet
                            • Sep 2009
                            • 331

                            #14
                            Re:Oplevelser med VST filter

                            Så vidt jeg har forstået er pointen med disse filtre at de har helt lige sider, så vandet kan blive presset lige ned gennem puck\'en helt ud til kanten, samt at hullerne skulle have en størrelse og distribution som tilsammen giver et meget ens flow i hele filtret, samt have meget lav \"modstand\" for vandet i sig selv (således at det kun er kaffen som holder vandet tilbage). Det sidste er særlig vigtigt for at man kan kværne fint nok og derved opnå en fuld ekstraktion..

                            Fine billeder i har taget, men hvad sker der så i koppen? Glæder mig til at høre mere!

                            Comment

                            • johnster
                              Master Brewer
                              • Jun 2011
                              • 1756

                              #15
                              Re:Oplevelser med VST filter

                              HenrikP wrote:
                              ...så kan jeg forestille mig, at hvis du skal banke 2 - 300 pucke ud om dagen, så vil man nok sætte pris på en minimal ridge...
                              God pointe. Mon det virkelig ikke kan lade sig gøre at lave lidt ridge effekt kun på ydersiden af kurven? Evt. bare nogle få punkter.
                              Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                              Compak K10 Fresh
                              Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                              Philips Café Gourmet

                              Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                              Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                              Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                              Comment

                              Working...
                              X