Vis os dit latte art

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kjeldsen
    Coffeeholic
    • Feb 2010
    • 1086

    For at vende tilbage til den sidste post, så lærte jeg noget af det. Jeg lider selv under dette hver eneste gang jeg laver et pour - Man skal turde. Man skal turde pakke det tæt og skubbe bladene langt ind. Man kan se på mit pour at det begynder at skride ved 4. blad. De 3 første sad perfekt (Måske kun de 2 første), og da det gik op for mig at det gik ret godt, begyndte jeg at blive bekymret for resten og derefter blev det mere nogle "klatter" der bare sådan lå på mælken og det er derfor 4. og 5. blad både ser lidt underlige ud i formen (ligner mere hjerter) og at afstanden er større fordi de ikke er blevet pakket godt nok.

    For fremtiden vil jeg turde. Gå amok og pak det sh** så tæt som du kan! Skub dem helt ind med lange, seje strøj Så bliver det flot.

    Comment

    • Kjeldsen
      Coffeeholic
      • Feb 2010
      • 1086

      Arbejder med en ny hældeteknik. Den virker.
      Vedhæftede filer

      Comment

      • holberg19
        Lysristet
        • Jan 2016
        • 135

        Click image for larger version

Name:	Udklipk.jpg
Views:	1
Size:	36,3 KB
ID:	230867

        Comment

        • peterw
          Lysristet
          • Feb 2017
          • 56

          Hej E-bar nerds.

          Kom gerne med inputs til disse (mit latte art pt.):

          Click image for larger version

Name:	IMG_0596.jpg
Views:	1
Size:	18,9 KB
ID:	230872Click image for larger version

Name:	IMG_0674.jpg
Views:	1
Size:	45,6 KB
ID:	230873

          Jeg synes ofte mit latte art bliver meget mat/puffy og ikke så smooth i overfladen som fx @Kjeldsen ^
          Er med på at kunne steame ved at lukke mindre luft ind - er det løsningen? Mister jeg ikke for meget af den skummede og cremede følelse ved at gøre det? Synes det ofte bliver for "tyndt", hvis jeg forsøger at gøre sådan. Any inputs? Gerne lige så nørdet som Kjeldsens beskrivelse i sidste post på side 192. TAK! :-)

          Comment

          • davidsarinelli
            Coffeeholic
            • May 2009
            • 1484

            Bruger du sødmælk?
            David Sarinelli

            Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

            Giesen W1 m. Artisan connection
            Bullet R1 2.0 IBTS
            La Marzocco Linea Classic AV 1
            Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
            Profitec Pro500
            La Pavoni Professional
            ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
            Niche Zero single dosing conical burrs
            DIP DK-40 Bulk

            Masser af SSP burrs!


            www.espresso-systems.dk

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              Hvor længe lader du luft komme ind, og hvor længe efter ruller/ælter du mælken
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • peterw
                Lysristet
                • Feb 2017
                • 56

                Jeg bruger Arla Essens som anbefalet fra både La Cabra og Great Coffee. Gør egentlig det, som de gør de steder, nemlig at steame med tippen lige i overfladen, så den lukker luft ind, stretcher mælken og "automatisk" lukke for tilgang af mere luft, når den når op over steamtippen.

                Steamer altid til to kopper, så hælder ca. 1/3 i en mindre kande og laver pour med den større, jeg steamede i. Hælder så mælken retur fra den lille kande til den store igen, som så passer til mængden til kop 2. Præcis som på fx Great Coffee.

                Giver det mening?

                Comment

                • Coffee makes the world go
                  Master Brewer
                  • Jan 2010
                  • 5082

                  Ja da , men det fortæller ikke hvor lang tid du tilførte luft , ej heller hvor længe de rullede æltede ;o)

                  Mit tip er at du tilfører for meget luft, og ruller /ælter i for kort tid

                  Prøv at tælle når du tilfører luft,og fortsæt mens du ruller
                  slut tidspunktet bestemmer temperaturen jo , så det bør ikke ændre sig
                  Så tæl feks til fem, og tving dysen nok ned til du er sikker på at du ikke tilfører endnu mere luft, og sørg for at mælken ,,jeg vil mere sige æltes end det bare snurrer rundt

                  ændrer så på stræk tiden alt efter om det blev for tykt eller tyndt

                  Hvis det ikke virker, så skal du ha en anden dyse
                  http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                  Comment

                  • Birk
                    Mellemristet
                    • Jul 2012
                    • 263

                    Jeg er enig med CMTWG - mindre luft mere stretch- Det er en generel udfordring for dem jeg har undervist, at de tilfører mere luft end nødvendigt.

                    Flot at du deler mælken- det i sig selv er ikke nemt og kræver megen øvelse- specielt fordi det både indebærer, at du tilfører nok luft til at det passer med to kopper og dernæst at dele den præcist nok.
                    Kræver megen øvelse at ramme perfekt mikroskum når man skal dele mælken i to.

                    End anden variabel er espressoskuddet - ift hvor megen crema der er og hvordan det reagerer sammen med mælken.
                    Last edited by Birk; 15. April 2018, 19:08.
                    ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
                    masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

                    Comment

                    • peterw
                      Lysristet
                      • Feb 2017
                      • 56

                      Tak for inputs, CMTWG og Birk. Meget brugbare kommentarer. Så mere stretch - bare for at forstå det helt 100 - ment som i lukke mindre luft ind ved at lade den rotere længere og "slå luftboblerne i stykker" til mikroskum (uden at temp. bliver højere selvfølgelig)? Har hvert fald givet det et skud i går, og det virker meget mere blankt, men samtidig lækkert cremet til en latte. Cappu skal vel have mere foam...

                      Og tak ift. at dele mælken, det synes jeg faktisk gør free pour noget lettere at håndtere.
                      Mht. bønner - 100% arabica, friskristede fra Kaffemekka og selvfølgelig friskkværnet med Mazzer Mini. Ikke lige så meget crema som hvis robusta, men selve skuddet fungerer umiddelbart fint. Også hvad angår en konsistent brew ratio.

                      Comment

                      • Kjeldsen
                        Coffeeholic
                        • Feb 2010
                        • 1086

                        Oprindeligt indsendt af peterw Se indlæg
                        Tak for inputs, CMTWG og Birk. Meget brugbare kommentarer. Så mere stretch - bare for at forstå det helt 100 - ment som i lukke mindre luft ind ved at lade den rotere længere og "slå luftboblerne i stykker" til mikroskum (uden at temp. bliver højere selvfølgelig)? Har hvert fald givet det et skud i går, og det virker meget mere blankt, men samtidig lækkert cremet til en latte. Cappu skal vel have mere foam...

                        Og tak ift. at dele mælken, det synes jeg faktisk gør free pour noget lettere at håndtere.
                        Mht. bønner - 100% arabica, friskristede fra Kaffemekka og selvfølgelig friskkværnet med Mazzer Mini. Ikke lige så meget crema som hvis robusta, men selve skuddet fungerer umiddelbart fint. Også hvad angår en konsistent brew ratio.
                        Hej Peter! Det er sgu flot, det der! Man kan se at hældeteknikken er der, men ja, som de andre siger er der for meget luft i og for lidt tekstur. Du kan næsten smage efterfølgende om mælken har været god til art også - Hvis den er fuldstændigt homogen og forsvinder i et par slurke, så har den haft potentiale. Men hvis der er for meget luft i, er den også mindre homogen og mere "vandet"/tynd under overfladen.

                        Jeg vil foreslå at eksperimentere lidt. Gå til yderligheder. Lav noget mælk hvor du ikke trækker luft ind overhovedet, for at se hvad din maskine kan. Flyt rundt på tuden og kanden for at se om du kan få bedre rul i mælken. Det kan godt tage nogle Liter mælk, men det er en god investering.

                        Comment

                        • Kjeldsen
                          Coffeeholic
                          • Feb 2010
                          • 1086

                          Fra i aftes. En smuule for luftig, men stadig utroligt homogen. Fire slurke, tror jeg.
                          Vedhæftede filer

                          Comment

                          • peterw
                            Lysristet
                            • Feb 2017
                            • 56

                            Oprindeligt indsendt af Kjeldsen Se indlæg
                            Hej Peter! Det er sgu flot, det der! Man kan se at hældeteknikken er der, men ja, som de andre siger er der for meget luft i og for lidt tekstur. Du kan næsten smage efterfølgende om mælken har været god til art også - Hvis den er fuldstændigt homogen og forsvinder i et par slurke, så har den haft potentiale. Men hvis der er for meget luft i, er den også mindre homogen og mere "vandet"/tynd under overfladen.

                            Jeg vil foreslå at eksperimentere lidt. Gå til yderligheder. Lav noget mælk hvor du ikke trækker luft ind overhovedet, for at se hvad din maskine kan. Flyt rundt på tuden og kanden for at se om du kan få bedre rul i mælken. Det kan godt tage nogle Liter mælk, men det er en god investering.

                            Hej Kjeldsen. Tak for respons! Det vil jeg prøve. Sigter efter dit latte art, det kan sgu noget )

                            Hvad bruger du af mælk, hvilken kande og hvordan steamer du umiddelbart, hvis du kan beskrive det?

                            Comment

                            • Kjeldsen
                              Coffeeholic
                              • Feb 2010
                              • 1086

                              Oprindeligt indsendt af peterw Se indlæg
                              Hej Kjeldsen. Tak for respons! Det vil jeg prøve. Sigter efter dit latte art, det kan sgu noget )

                              Hvad bruger du af mælk, hvilken kande og hvordan steamer du umiddelbart, hvis du kan beskrive det?
                              Jeg bruger primært Thise sødmælk (25% jersey). Jeg skifter lidt imellem en Motta kande og en helt klassisk - Kan ikke lige huske navnet. Hvordan steamer jeg? Hmm. Det er på en Linea Mini og det tager max. 10 sekunder (Jeg får bedst resultat med max power, men kan også begå flere fejl). Luft ind i 1-2 sekunder og tekstur for resten. Placering af tuden i kanden er nok unik for typen af kande og maskine, men der er stor forskel på kvaliteten af mælken afhængigt af hvordan jeg placerer den, specielt fordi det går så hurtigt. Jeg skal se om jeg kan skyde en lille video af det, det er måske nemmere.

                              Comment

                              • peterw
                                Lysristet
                                • Feb 2017
                                • 56

                                Oprindeligt indsendt af Kjeldsen Se indlæg
                                Jeg bruger primært Thise sødmælk (25% jersey). Jeg skifter lidt imellem en Motta kande og en helt klassisk - Kan ikke lige huske navnet. Hvordan steamer jeg? Hmm. Det er på en Linea Mini og det tager max. 10 sekunder (Jeg får bedst resultat med max power, men kan også begå flere fejl). Luft ind i 1-2 sekunder og tekstur for resten. Placering af tuden i kanden er nok unik for typen af kande og maskine, men der er stor forskel på kvaliteten af mælken afhængigt af hvordan jeg placerer den, specielt fordi det går så hurtigt. Jeg skal se om jeg kan skyde en lille video af det, det er måske nemmere.

                                Der kan man bare se - jeg har forsøgt mig med Thise af et par omgange før, og det kunne jeg slet ikke forenes med ift. selve steam af mælken. Tak for skriv, det lyder unægteligt som med steampower på min Oscar II. Det går vanvittig hurtigt. Kan ikke steame mælk i en motta kande 0,35 l., hvis jeg skal lave én latte. Mælken slynges simpelthen for hurtigt rundt og ryger op over kanten. Anyways, det sker stort set aldrig, at jeg skal steame så lidt ad gangen. En video? GERNE. Tror flere vil få noget ud af det end mig! :-)

                                Comment

                                Working...
                                X