Hurra! min første Espresso maskine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Debet
    Grøn bønne
    • Apr 2010
    • 9

    Hurra! min første Espresso maskine

    Hejsa allesammen.

    Da jeg bliver 30 har jeg købt en lille fødselsdagsgave til mig selv (og kæresten), en Oscar espresso maskine, og hvor er den da bare lækker!

    Nu har jeg lige fundet forummet (samt lysten til at lave en rigtig lækker kop kaffe) så på forhånd undskyld hvis jeg poster det forkerte sted.

    Nu har jeg læst lidt frem og tilbage omkring kildevand, og var straks ovre i den nærmeste brugs og købe et par flasker :-)
    Det blev til et par flasker Denice, men jeg kommer i tvivl om det er godt nok?

    på etiketten står der bla. i mg/l:
    Kalcium (vel kalk?) 22
    Hårdhed 6
    pH 7,6

    Er det acceptabel, eller bør jeg finde et andet mærke, og hvilket?
    Jeg har en Kvickly, Super Best, Lidl, Kiwi, Dagli Brugsen, Fakta og en Aldi i nærheden.

    Jeg prøvede også at lave en Latte igår, dog uden kande og termometer, men den blev nu helt god alligevel :-)
    Jeg skummede mælken direkte i glasset, samt lavede espressoen i espresso kopper, som jeg derefter hældte i mælken, med espresso overalt som resultat :-)
    Så der gjorde jeg helt sikkert en masse forkert :blink: bør jeg anskaffe mig en slags kande mere, som jeg så brygger espressoen i, der derefter hældes i mælken, eller hvordan?

    På forhånd tak

    David
  • Skurken
    Master Brewer
    • Jun 2008
    • 1985

    #2
    Re:Hurra! min første Espresso maskine

    Hej David!

    Velkommen til forummet, forbered dig på en hobby der kan opsluge dig totalt!

    Ang. kildevand, så er der et eller andet der siger mig at den fra Aldi skulle være den mest kalkfrie... men jeg kan ikke lige komme på hvor jeg har læst det. Måske andre kan huske den tråd hvor det blev sammenlignet.

    Ang. shot til Latte. Jeg har selv en lille shotkande som man kan brygge i og derefter hælde over i latte glas. Det fungerer i hvert fald ganske fint. De fås i forskellige prisklasser. Her er f.eks. en, som dog virker mig lidt dyr: http://www.risteriet.dk/produkter/Ma...018_liter.html

    Må man spørge hvilken kværn du har købt, eller køre du på pre-kværnet kaffe? Du har sikkert set eller hørt om det før - kværnen betyder altoverskyggende meget for slutresultatet. Det kan ikke understreges nok.
    Mvh. Anders


    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

    Comment

    • Debet
      Grøn bønne
      • Apr 2010
      • 9

      #3
      Re:Hurra! min første Espresso maskine

      Hej Anders, og mange tak :-)

      Jeg prøver at kigge i Aldi, og se hvad de har af udvalg, er der nogle værdier man kan bruge som vejledning når der handles kildevand? jeg har prøvet at søge lidt på forummet, men det eneste jeg desværre finder er salg af maskiner der har kørt på kildevand, så kan ikke lige gennemskue alle de poster :-)

      Ja den ser noget dyr ud, men ret smart, tror jeg vil holde øjnene åbne efter noget lignende.

      Øøh kværn... hmm ja..... :-P ligenu kører jeg på en pose bønner der blev kværnet i butikken, det er helt klart ikke optimalt, men en kværn må vente til lønningsdag
      Men har da kigget lidt rundt, og hvad jeg hører er sådan en Rocky et godt valg, men jeg har ikek sat mig endeligt fast på noget endnu

      Venlig hilsen
      David

      Comment

      • Ejlemos
        Mellemristet
        • Oct 2009
        • 272

        #4
        Re:Hurra! min første Espresso maskine

        Lige et lille indspark ang. shotkande, så er et helt alm deciliter-mål i rustfrit stål ganske glimrende, og det fås i stort set alle supermarkeder med en køkkenudstyrsafdeling. Søren Stiller bruger det også: http://www.youtube.com/watch?v=x_JZg1khyTU

        Hvad angår kildevand, så er et alternativ at købe en filterkande som filtrerer kalk fra vandet. Jeg bruger denne kande som jeg er rigtig godt tilfreds med: http://www.kaffe-agenterne.dk/produc...roducts_id=489
        /Emil Malling

        Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

        Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
        ... Og en ønskeseddel såå lang

        Comment

        • dr.kaffeberg1
          Mørkristet
          • Jul 2009
          • 311

          #5
          Re:Hurra! min første Espresso maskine

          ja Oscar er en dejlig masken den vil du bliver glad få. jeg er glad få min oscar.
          Og tillykke med den.

          ja kværn er meget vigtigt få godt espresso.

          Ascaso I 2 eller Ascaso I 3 er også noger godt kværn, men tro dog ikke at Ascaso I 2 bliver laver mere.
          1.Plads ved DM i Hjemmebarista 2011

          ordbillde

          Rancilio Epoca E1
          Fiorenzato T80

          Comment

          • Debet
            Grøn bønne
            • Apr 2010
            • 9

            #6
            Re:Hurra! min første Espresso maskine

            Emil, tak for den ide, ja selvfølgelig et dl mål, det havde jeg slet ikke tænkt på :-)

            Jeg ved ikke hvor god sådan en kande er i mit tilfælde, ifølge mit vandværk\'s hjemmeside har vandet en hårdhed på 18-20 dH

            dr.kaffeberg1: er det den her du mener? http://emofabrik.dk/kaffekvaerne-38/...-sort-794.html

            Comment

            • dr.kaffeberg1
              Mørkristet
              • Jul 2009
              • 311

              #7
              Re:Hurra! min første Espresso maskine

              Debet wrote:
              dr.kaffeberg1: er det den her du mener? http://emofabrik.dk/kaffekvaerne-38/...-sort-794.html
              ja det er det

              eller



              mig har dog ikke dose på
              1.Plads ved DM i Hjemmebarista 2011

              ordbillde

              Rancilio Epoca E1
              Fiorenzato T80

              Comment

              • Ejlemos
                Mellemristet
                • Oct 2009
                • 272

                #8
                Re:Hurra! min første Espresso maskine

                Debet wrote:
                Jeg ved ikke hvor god sådan en kande er i mit tilfælde, ifølge mit vandværk\'s hjemmeside har vandet en hårdhed på 18-20 dH
                Jeg må også indrømme at jeg faktisk ikke ved præcist hvor meget kalk kanden fjerner. I min kommune ligger vandhårdheden på omkring de 15 dH, og jeg har ALDRIG bemærket det mindste kalkaflejringer i min vandtank, og heller ikke kunnet mærke nogen som helst forskel på min maskine fra før og efter afkalkning (jeg afkalker typisk med et par måneders mellemrum. Så det er i hvert fald godt nok til mig
                /Emil Malling

                Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

                Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
                ... Og en ønskeseddel såå lang

                Comment

                • pran
                  Grøn bønne
                  • Feb 2010
                  • 32

                  #9
                  Re:Hurra! min første Espresso maskine

                  Brita kanden med Maxtra filter fjerner meget kalk. Jeg har 20 dH i mit vand og det reduceres til ca. 4 dH ved ét gennemløb. Jeg bruger filteret 4-5 uger inden jeg skifter det.
                  Bemærk, at din Oscar IKKE er beregnet til afkalkning, så det er altså meget vigtigt, at du bruger blødt vand.
                  mvh/Preben

                  Comment

                  • Ejlemos
                    Mellemristet
                    • Oct 2009
                    • 272

                    #10
                    Re:Hurra! min første Espresso maskine

                    pran wrote:
                    Brita kanden med Maxtra filter fjerner meget kalk. Jeg har 20 dH i mit vand og det reduceres til ca. 4 dH ved ét gennemløb.
                    mvh/Preben
                    SUPER god info! Tak for den. Det har også hele tiden været mit indtryk at Brita var en skrap dame
                    /Emil Malling

                    Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

                    Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
                    ... Og en ønskeseddel såå lang

                    Comment

                    • Skurken
                      Master Brewer
                      • Jun 2008
                      • 1985

                      #11
                      Re:Hurra! min første Espresso maskine

                      pran wrote:
                      Brita kanden med Maxtra filter fjerner meget kalk. Jeg har 20 dH i mit vand og det reduceres til ca. 4 dH ved ét gennemløb. Jeg bruger filteret 4-5 uger inden jeg skifter det.
                      Bemærk, at din Oscar IKKE er beregnet til afkalkning, så det er altså meget vigtigt, at du bruger blødt vand.
                      mvh/Preben
                      Det tager 20-30 minutter at afkalke en Oscar og det er vildt nemt. Det rygte med at man ikke kan afkalke den er altså temmelig overdrevet.

                      Ikke desto mindre skal man selvfølgelig altid køre med så vidt muligt kalkfrit vand.
                      Mvh. Anders


                      Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                      Comment

                      • pran
                        Grøn bønne
                        • Feb 2010
                        • 32

                        #12
                        Re:Hurra! min første Espresso maskine

                        Jeg påstod ikke, at den ikke kan afkalkes, jeg sagde bare, at den ikke er beregnet til det.
                        Afkalkningen er ikke ukompliceret, og bør næppe forsøges af en begynder, idet kalkflager bl.a. kan tilstoppe dampdyssen.
                        Hvis man vil afkalke, skal man i øvrigt sørge for, at der tages mere vand ind end normalt, så der afkalkes over den sædvanlige vandlinie.
                        mvh/Preben

                        Comment

                        • Sonne
                          Master Brewer
                          • Jul 2007
                          • 1641

                          #13
                          Re:Hurra! min første Espresso maskine

                          pran wrote:
                          Hvis man vil afkalke, skal man i øvrigt sørge for, at der tages mere vand ind end normalt, så der afkalkes over den sædvanlige vandlinie.
                          Hvorfor egentligt det? Der sætter sig jo ikke kalk over vandlinjen.
                          La Marzocco GS/3 AV
                          Mahlkönig K30 Vario
                          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                          La Pavoni Professional
                          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                          BLOG

                          Comment

                          • pran
                            Grøn bønne
                            • Feb 2010
                            • 32

                            #14
                            Re:Hurra! min første Espresso maskine

                            Det sætter sig omkring vandlinien.

                            Comment

                            • Skurken
                              Master Brewer
                              • Jun 2008
                              • 1985

                              #15
                              Re:Hurra! min første Espresso maskine

                              Det kan nemt løses ved at vippe Oscaren lidt mens citronsyren er i tanken (altså 2-3 min én vej, 2-3 min. en anden vej osv.). Ingen grund til at hæve vandstanden.

                              Kan dog sagtens se hvad du mener. Oscar er bestemt mere besværlig at afkalke end en f.eks. en Silvia. Jeg mener bare at hvis man ikke er tryg ved at gøre det selv, så bør man købe en anden maskine. For det koster hurtigt 500+ kr at få den afkalket hos en professionel. Og afkalkes skal den altå - kildevand eller ej.
                              Mvh. Anders


                              Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                              Comment

                              Working...
                              X