Kalkfilter skift.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • HenrikP
    Master Brewer
    • Jul 2008
    • 1593

    Kalkfilter skift.

    Hej Alle.

    Hvor tit skifter i kalkfilter, jeg bruger kildevand fra aldi og kalk filter! Nu ved jeg at det kommer and på hvor meget vand etc, men i iveren har jeg ikke holdt styr på mængden, men vi drikker normalt 3-4 dobbelt skud om dagen (snit). hver anden måned vil være mit skud, men hvad siger i?

    Hilsen Henrik
    Henrik Palshøj
  • Coff
    Lysristet
    • Aug 2007
    • 84

    #2
    Re:Kalkfilter skift.

    Hvilket slags filter bruger du Henrik ?
    På min Silvia brugte jeg \"vandfilter stor\" som, afh. hvor man køber det står til at kunne filtrere 50-150 liter vand.
    Jeg fyldte vandtanken 5 gange og regenerede så filteret i en stærk saltvands opløsning. Dette gjorde jeg max. 5 gange inden jeg kasserede filteret.

    Umiddelbart tror jeg sagtens du kan køre med dit filter i 2 måneder inden udskiftning, når du bruger kildevand. Alternativt kan du evt. kontrollere med en kalk strip efter de 2 mdr.
    Coff

    Izzo Alex Duetto
    Ascaso I-mini
    Iroast2
    Xpressivo Presso Barista


    Solis Maestro Plus

    Handpresso

    En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

    Comment

    • HenrikP
      Master Brewer
      • Jul 2008
      • 1593

      #3
      Re:Kalkfilter skift.

      Jeg bruger et 25-50 L filter som det her Link før i tiden var det strips med, det er der ikke længere, tror at jeg køber et stort et næste gang, men hvad ligger du det bare i kildevand tilsat salt eller hvordan regenerere du filteret???

      Hilsen Henrik
      Henrik Palshøj

      Comment

      • Coff
        Lysristet
        • Aug 2007
        • 84

        #4
        Re:Kalkfilter skift.

        Ja okay, så vil jeg nok lige tjekke med en kalk strip. Men det afhænger jo også lidt af hvor meget kalk der er i det kildevand du bruger.

        Jeg læste for meget længe siden om de der filtre, og når diverse forhandlere skriver, at de kan holde til x antal liter, så er dette incl. regenerering af filteret. Tror i alt fald der er en del, der bare kører los, indtil de har kørt 50 eller 150 liter igennem filteret. Det vil jeg ikke gøre. Better safe than sorry.

        Ja, du tager bare almindelig postevand, eller kildevand. Putter godt med salt i, og hvis du kan opløse det hele, lader du filteret stå natten over. Har du en mættet opløsning (hvor der ligger salt i bunden, der ikke er opløst), lader du det stå 4-6 timer ( så\'n cirka ). Jeg har så gjort det, at jeg tager filteret op og lader saltvandet løbe ud og putter så filteret ned i saltvandet igen, for lige at skifte lidt ud i det saltvand, der ligger i filteret.
        Coff

        Izzo Alex Duetto
        Ascaso I-mini
        Iroast2
        Xpressivo Presso Barista


        Solis Maestro Plus

        Handpresso

        En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

        Comment

        • EvilHunter
          Grøn bønne
          • Jan 2010
          • 2

          #5
          Re:Kalkfilter skift.

          Ikke for at lave skår i glæden eller hælde \"salt\" i såret. Men hvordan dælen vil du regenerer et filter ved at hælde saltvand igennem det?? Kunne godt tænke mig at høre hvad process det sætter igang inde i filteret siden at det bliver bedre af det.

          For hvis filteret er et ganske almindeligt ionbytter så kan det ikke regenereres, er det aktivkul heller ikke. Men er det et kombi filter så tror jeg heller ikke at det kan regenereres.

          Bruger selv et Osmoseanlæg med dobbelt membran, forfilter, aktiv kulfilter og ionbytter til sidst, til mit saltvandsakvarie for at slippe af med ALT hvad der er i vandet og selv tilsætte det som jeg skal bruge i form af salte og mineraler. Og der ved jeg at der er ikke et eneste af de filtre som kan genbruges, med mindre man tømmer beholder for fx. kul og putter noget nyt i.
          Filteret laver desuden vand med et kimtal (TDS) på 0 ppm.

          Men vil meget gerne høre hvordan det andet filter virker og hvordan man kan regenerere det igen.

          Comment

          • Sonne
            Master Brewer
            • Jul 2007
            • 1641

            #6
            Re:Kalkfilter skift.

            Som jeg har fået det at vide, er der tale om et almindeligt resin filter ligesom DVA filtrene og de kan rengeneres med saltopløsning.
            La Marzocco GS/3 AV
            Mahlkönig K30 Vario
            Mahlkönig Vario Home m/stålknive
            La Pavoni Professional
            Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
            BLOG

            Comment

            • Skurken
              Master Brewer
              • Jun 2008
              • 1985

              #7
              Re:Kalkfilter skift.

              Read and learn
              Mvh. Anders


              Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

              Comment

              • EvilHunter
                Grøn bønne
                • Jan 2010
                • 2

                #8
                Re:Kalkfilter skift.

                I see, og jeg tog fejl, den tager jeg på min kappe.

                Men men men, hvad der står på en side jeg fandt om det, så skal mange bruge salt med jod i eller antiklumpningsmiddel, og det er der jo i stort set alle typer almindeligt køkkensalt.
                \"Do not use table salt or other salts that may contain anti clumping agents and iodine.\"

                Taget fra den her side.


                Men tag for fordi at i satte mig på plads, så lærte jeg også noget nyt idag. :P

                Comment

                • Sonne
                  Master Brewer
                  • Jul 2007
                  • 1641

                  #9
                  Re:Kalkfilter skift.

                  Det er rigtigt - det må ikke indeholde jod. Køb noget opvaskemaskinesalt f.eks. i netto.
                  La Marzocco GS/3 AV
                  Mahlkönig K30 Vario
                  Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                  La Pavoni Professional
                  Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                  BLOG

                  Comment

                  • HenrikP
                    Master Brewer
                    • Jul 2008
                    • 1593

                    #10
                    Re:Kalkfilter skift.

                    Ok...

                    Bare så selv jeg er med

                    Et ganske almindeligt kalk filter som dette Kalkfilterkan regenereres!

                    Det gøres på følgende måde.

                    Lav en saltopløsning med opvaskemaskin salt og kildevand, giv opløsningen tid til at sætte sig.
                    Tag filteret af maskinen, og lad det dryppe af.
                    Lad filteret bade i saltopløsningen i 6-7 timer,
                    Tag det op og tør overfladen af for salt.
                    Herefter genmonteres filteret!

                    Virker det rigtigt?

                    Hilsen Henrik

                    Tænk hvis man kunne få et filter der skiftet farve når det blev brugt!
                    Henrik Palshøj

                    Comment

                    • Sonne
                      Master Brewer
                      • Jul 2007
                      • 1641

                      #11
                      Re:Kalkfilter skift.

                      HenrikP wrote:
                      Det gøres på følgende måde.

                      Lav en saltopløsning med opvaskemaskin salt og kildevand, giv opløsningen tid til at sætte sig.
                      Tag filteret af maskinen, og lad det dryppe af.
                      Lad filteret bade i saltopløsningen i 6-7 timer, 6-7 minutter skulle være rigeligt
                      Tag det op og tør overfladen af for salt.
                      Kom filteret i rent vand og prøv så vidt muligt at få det skyllet igennem. Saltsmagen skal væk
                      Herefter genmonteres filteret!
                      La Marzocco GS/3 AV
                      Mahlkönig K30 Vario
                      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                      La Pavoni Professional
                      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                      BLOG

                      Comment

                      Working...
                      X