Erfaringer med Izzo Vivi mk II søges!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ChrZacho
    Master Brewer
    • May 2007
    • 1580

    #16
    Re:Erfaringer med Izzo Vivi mk II søges!

    Sonne wrote:
    Jeg gætter på at Zacho fysisk har ude hos Kaffemekka.
    Korrektemundo ...
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

    Comment

    • ChrZacho
      Master Brewer
      • May 2007
      • 1580

      #17
      Re:Erfaringer med Izzo Vivi mk II søges!

      HenrikP wrote:
      en alm Mk II som kan fås til 7.995,- hos Kaffe Mekka
      Hæng mig ikke op på det .. men jeg mener ikke ham har flere.

      Fordelen ved PID er vel som alle andre steder ... bedre temp stabilitet og mulighed for at justere uden at skulle have toppen af.
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

      Comment

      • Skurken
        Master Brewer
        • Jun 2008
        • 1985

        #18
        Re:Erfaringer med Izzo Vivi mk II søges!

        Du slipper ikke for de lange flushes for at få gruppen ned i temperatur - PID eller ikke PID gør ingen forskel på det punkt. Det du tilgengæld får med PID på en HX er en stensikker garanti for at din udgangstemperatur altid er den samme. Uden PID kan temperaturen i en HX kedel godt variere ret meget, hvor den med PID bliver holdt stabil.

        I øvrigt det med flushes - det vænner man sig til. Jeg ser det ikke som et problem overhovedet, det bliver lynhurtigt en del af rutinen.

        Du vil altså med PID have nemmere ved at ramme konsekvent samme temperatur efter et flush end uden PID, vil jeg mene.

        Udover det er der som nævnt muligheden for nemt at hæve og sænke temperatur hvilket helt sikkert også er rigtig fedt. På den måde kan du jo nemt finde det magiske punkt. På en E61 HX er det jo altid sådan at man har to modstridende temperaturer man prøver at ramme. På den ene side vil du gerne have fuld knald på temperaturen for at få så meget steam power som muligt, men på den anden side vil du jo gerne kunne drikke dine espresso, hvilket kræver en lavere temperatur. Med en PID må det alt andet lige være noget nemmere at finde det punkt der giver den perfekte balance mellem cooling flushes og steam power.

        Håber det giver mening :S
        Mvh. Anders


        Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

        Comment

        • BaristaDK
          Master Brewer
          • Nov 2007
          • 1643

          #19
          Re:Erfaringer med Izzo Vivi mk II søges!

          Skurken wrote:
          Du slipper ikke for de lange flushes for at få gruppen ned i temperatur - PID eller ikke PID gør ingen forskel på det punkt. Det du tilgengæld får med PID på en HX er en stensikker garanti for at din udgangstemperatur altid er den samme. Uden PID kan temperaturen i en HX kedel godt variere ret meget, hvor den med PID bliver holdt stabil.
          Hvis man sætter sin kedeltemperatur tilpas lav, så skal man vel ikke flushe lige så længe som hvis den er sat for højt? Teoretisk set.

          For som du selv er inde på, handler det jo for folk med HX\'ere om at ramme det magiske punkt mellem høj og lav temperatur, for at få det optimale ud af kedlens to funktioner(at flash-varme brygvandet og lave damp).

          Jeg har med tiden indset, at det der med at flushe, bare ikke er mig. Altså jeg kan sagtens finde ud af det, men min tålmodighed er ikke til at gøre det på samme måde og samme mængde konsekvent hver gang. Nogen gange flusher jeg 5sek. andre gange 15sek. Dette er selvfølgelig ikke helt optimalt når man har en HX maskine
          \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

          Comment

          • Skurken
            Master Brewer
            • Jun 2008
            • 1985

            #20
            Re:Erfaringer med Izzo Vivi mk II søges!

            BaristaDK wrote:
            Hvis man sætter sin kedeltemperatur tilpas lav, så skal man vel ikke flushe lige så længe som hvis den er sat for højt? Teoretisk set.
            Lige netop. Kan godt være jeg fik formuleret mig lidt rodet, men det er netop hvad jeg mener. Så det handler om at finde ud af hvad \"tilpas lavt\" er, hvor man skal flushe mindst muligt, men samtidig har god tør damp.

            BaristaDK wrote:
            Jeg har med tiden indset, at det der med at flushe, bare ikke er mig. Altså jeg kan sagtens finde ud af det, men min tålmodighed er ikke til at gøre det på samme måde og samme mængde konsekvent hver gang. Nogen gange flusher jeg 5sek. andre gange 15sek. Dette er selvfølgelig ikke helt optimalt når man har en HX maskine
            Hehe, samme her. Det var én af grundene til at jeg skiftede min maskine. Det er noget man, hvis man vil, sagtens kan leve med, men det er bare nemmere, for mig i hvert fald, at lave konsekvent gode skud med DB\'eren.
            Mvh. Anders


            Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

            Comment

            • HenrikP
              Master Brewer
              • Jul 2008
              • 1593

              #21
              Re:Erfaringer med Izzo Vivi mk II søges!

              Jeg syntes at jeg begynder at vakle!

              Jeg har en Silvia som jeg kan lave en god espresso på, det kan jeg hver gang, jeg kan også lave en rimlig god microskum, jeg laver primært 2 kopper ad gangen typisk Cappuccino, og når vi har gæster lidt flere (max 6 kopper). Nu er spørgsmålet! Hvorfor upgrade når det spiller??

              Men hvis der skal upgrades hvad skal man så gå efter med det brugsmønster? HX eller DB?

              Som det fremgår tidligere af denne tråd er jeg fysisk begrænset i pladsen, derfor har Vivi været mit bud, jeg kan nu se den er kommet med PID, men prisen vil (når jeg tæller på fingre) nok nærme sig VBM Domobar SDB PID! Men ville det måske være overkill?

              Men kan måske forhandle mig til en bedre placering i køkkenet, men det kræver sq at det er en god deal!

              Henrik der tæller på fingre!!
              Henrik Palshøj

              Comment

              • jazz
                Mellemristet
                • Feb 2009
                • 227

                #22
                Re:Erfaringer med Izzo Vivi mk II søges!

                Jeg har også en Silvia, og jeg må indrømme, at ejg faktisk er godt tilfreds med setupet. Jeg kan rimeligt konsekvent lave gode shots. Det er faktisk kun når vi har gæster, at det er lidt trangt med kapacitet, og selv der, så er det faktisk ok, hvis man får det planlagt rigtigt.

                Så selvom jeg egentlig føler det ganske naturstridgit har jeg slet ingen opgraderingstrrang mht. mit kaffe setup. Jo måske en anden kværn .....
                85% of the worlds work is done by people who dont feel very well
                -- Winston Churchill

                Comment

                • Sonne
                  Master Brewer
                  • Jul 2007
                  • 1641

                  #23
                  Re:Erfaringer med Izzo Vivi mk II søges!

                  HenrikP wrote:
                  Jeg har en Silvia som jeg kan lave en god espresso på, det kan jeg hver gang, jeg kan også lave en rimlig god microskum, jeg laver primært 2 kopper ad gangen typisk Cappuccino, og når vi har gæster lidt flere (max 6 kopper). Nu er spørgsmålet! Hvorfor upgrade når det spiller??
                  Det kan du ha ret i, men nu skal du heller ikke lade dig vildlede af Dualboiler-brugerne samt wannabees der gerne vil slippe for a flushe :P Man kan jo betale sig fra det hele. En HX-maskine som Vivi laver også god kaffe hver gang - og rigtigt mange gange i streg. Som der nævnes tidligere i tråden bliver flushing en simpel del af rutinen. Og investerer man i Erics E61-gruppe termometer tænker man aldrig over flushing længere. Jeg har selv en Giotto på 3. år og den er blevet udstyret med Eric\'s Termometer og ved brug af den kan jeg laver jeg espresso hvor temp ikke ændrer sig mere end 0,3gr i løbet af et shot. Det varer derfor lidt før jeg smider 14K+ efter en dual boiler. Men har du pengene, så - Go for it!
                  Hvis dit budget er kr. 14K ville jeg nok bruge 4K til at opgradere Rocky\'en og 10K på en HX. Du får mere kaffeglæde ved at opgradere din Rocky end din Silvia.
                  La Marzocco GS/3 AV
                  Mahlkönig K30 Vario
                  Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                  La Pavoni Professional
                  Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                  BLOG

                  Comment

                  • Skurken
                    Master Brewer
                    • Jun 2008
                    • 1985

                    #24
                    Re:Erfaringer med Izzo Vivi mk II søges!

                    Fuldstændig enig med Sonne.

                    For lige at slå det helt fast. En E61 HX kan lave virkelig lækker espresso og kan steame rigtig godt. En HX\'er brugt på den rigtige måde kan være med helt i toppen, så du skal ikke være afskrækket.
                    Mvh. Anders


                    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                    Comment

                    • BaristaDK
                      Master Brewer
                      • Nov 2007
                      • 1643

                      #25
                      Re:Erfaringer med Izzo Vivi mk II søges!

                      Gå du bare efter en vivi, så bliver du ikke skuffet! En HX med E61, går man ikke galt i byen med!

                      Husk det er jo ikke maskinerne der laver god kaffe men manden bag dem og gode råvarer. så jeg vil vove den påstand at, man til tider kan få bedre kaffe af folk med HX maskiner, der ved hvad de laver, end folk med DB maskiner der ikke har den fjerneste anelse om hvad der sker foran dem. Se bare alle de mange caféer der har p**se dyrt udstyr stående, for derefter at bruge skod kaffe og er fuldstændig ligeglade med håndværket!
                      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                      Comment

                      • BaristaDK
                        Master Brewer
                        • Nov 2007
                        • 1643

                        #26
                        Re:Erfaringer med Izzo Vivi mk II søges!

                        Sonne wrote:
                        ...wannabees der gerne vil slippe for a flushe :P
                        Hvordan skal det nu forståes?
                        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                        Comment

                        • Sonne
                          Master Brewer
                          • Jul 2007
                          • 1641

                          #27
                          Re:Erfaringer med Izzo Vivi mk II søges!

                          BaristaDK wrote:
                          Sonne wrote:
                          ...wannabees der gerne vil slippe for a flushe :P
                          Hvordan skal det nu forståes?
                          :laugh:
                          La Marzocco GS/3 AV
                          Mahlkönig K30 Vario
                          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                          La Pavoni Professional
                          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                          BLOG

                          Comment

                          • BaristaDK
                            Master Brewer
                            • Nov 2007
                            • 1643

                            #28
                            Re:Erfaringer med Izzo Vivi mk II søges!

                            Tak siger jeg bare...
                            \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                            Comment

                            • Sonne
                              Master Brewer
                              • Jul 2007
                              • 1641

                              #29
                              Re:Erfaringer med Izzo Vivi mk II søges!

                              Ja ja, så tæt på definitionen var jeg ikke, da jeg mest mente personer med ønsket om en dual boiler (mig selv inklusive), men som endnu ikke har anskaffet sig en. Ikke noget negativt i den retning.
                              La Marzocco GS/3 AV
                              Mahlkönig K30 Vario
                              Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                              La Pavoni Professional
                              Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                              BLOG

                              Comment

                              • HenrikP
                                Master Brewer
                                • Jul 2008
                                • 1593

                                #30
                                Re:Erfaringer med Izzo Vivi mk II søges!

                                ChrZacho wrote:
                                Bare lige til jeres orientering så har kaffemekkka fået den nye Vivi med PID og nyt vandudtag og steam-arm i rustfri, ved ikke om det er \"no burn\"
                                Den alm MK II udgår fra Kaffe mekka, og erstattes af PID modellen, prisen er 10.995,-

                                Forskellen er fra MK II til PID modellen

                                - PID i stedet for pressostat
                                - Rustfri professionel steamarm samt vandaftapning
                                - nye cylindriske fødder

                                Henrik
                                Henrik Palshøj

                                Comment

                                Working...
                                X