Start af kafferisteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • HoffmannJonas
    Grøn bønne
    • May 2019
    • 24

    Start af kafferisteri

    Hejsa.

    Jeg drømmer om at starte et kafferisteri til begyndelse af min rejse om at starte min egen kaffebar med egne bønner i fremtiden.

    Jeg leder derfor efter en kafferister til et værdigt begynderbudget. Den skal helst være 3kg eller større.

    Kan I hjælpe mig med nogle tips til hvad jeg skal gå efter, og hvor jeg kan lede?

    Hvad har I af erfaringer?

    Vh
    Jonas
    Ejer af:
    La Pavoni Professional PLH manuel espressomaskine
    Ascaso i-Steel i1 espressokværn
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Oprindeligt indsendt af HoffmannJonas Se indlæg
    Hejsa.

    Jeg drømmer om at starte et kafferisteri til begyndelse af min rejse om at starte min egen kaffebar med egne bønner i fremtiden.

    Jeg leder derfor efter en kafferister til et værdigt begynderbudget. Den skal helst være 3kg eller større.

    Kan I hjælpe mig med nogle tips til hvad jeg skal gå efter, og hvor jeg kan lede?

    Hvad har I af erfaringer?

    Vh
    Jonas
    Hvad har du af økonomi ? det hedder nok + 100.000 ;-)
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Joe_Black
      Coffeeholic
      • Feb 2012
      • 1424

      #3
      Fed ide, men jeg vil foreslå at tage rejsen baglens

      Start med at åbne din cafe, der kommer ikke flere kunder af at du starter med at servere hjemmeristede bønner.

      Når cafeen genererer et fornuftigt starter du risteriet op, ind til du rister selv tager du fat i en af de store micro ristere, som eks. Kristians Kaffe og får din egen risteprofil så det allerede er dig der bestemmer smagen
      Wega MiniNova
      Mahlkönig K30
      Moccamaster
      Santos #4
      AeroPress
      Bodum Vakuum Brygger

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Start af kafferisteri

        Problemet med at starte bagfra er måske kapital, det kræver seriøs kapital at få en kaffebar på benene især i kbh. hvor huslejen kan suge en hvilken som helst velgennemtænkt ide tør på ingen tid og har hørt at Århus efterhånden også er ved at være med på de vanvittige lejekontrakter.

        Der er dog mange regler med at starte eget risteri, jeg vil råde at spørge folk der har erfaring med dette til råds såsom Lav, Kristian mfl.

        Risteren er den mindste bekymring.

        Men Århus er ellers fint sted da konkurrencen ikke er så benhård, der er stadig plads til flere mikroristerier. Hvor man i kbh måske snart begynder at nærme sig en grænse (tror vi har +20 mikro risterier)
        Last edited by malling; 7. March 2020, 12:00.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • Grinderman
          Administrator
          • Mar 2009
          • 637

          #5
          Du skal være velkommen i Kvistgård, vil med glæde dele ud af mine erfaringer! Og alternativt kan vi også snakke i telefonen hvis det er lidt langt..
          Medejer af Kristians Kaffe ApS
          Risteansvarlig

          Svag rygrad i forhold til lækkert udstyr! pt:

          La Marzocco GS/3
          Nuova Simonelli Mythos One
          Helor 101 Håndkværn

          Følg mig på Instagram:
          https://www.instagram.com/coffee_in_focus/

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #6
            Du kan også overveje at leje dig ind på en rister hos nogen. Så står du ikke med kæmpe investering.

            Det er jo ikke kun selve risterens pris. Du skal også ha udsug og egnet lokale - som skal godkendes af fødevaremyndighederne. Og al det før du har banket et salg op.

            Og så vær klar over at der er mange spillere på markedet. Det har jo ikke nyhedsværdi længere.
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #7
              Fik vi skræmt dig helt væk?

              Hvis kaffe verden er dyr så er riste verden endnu dyre, det er svært at svare på dit oplæg, når vi ikke ved hvor du er økonomisk. så kan vi komme med nok så gode foreslag og du bliver måske foraget over prisen :-)

              Bullet R1 1kg er vel nok den bedste rister at starte med som seriøs, prisen er fornuftig (set i forhold til marked) og lander normalt omkring 25.000 kr. next step kunne være Coffee Tech Solar 2kg men her stiger prisen til det 3 dobbelte, men man har kunne være heldig at finde dem brugt til et sted imellem de to forgående

              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • HoffmannJonas
                Grøn bønne
                • May 2019
                • 24

                #8
                Jeg er bestemt ikke skræmt væk, Jack. Jeg har bare ikke lige fået svaret tilbage. Jeg sætter pris på alle jer som har givet svar.
                Jeg er stadig ligeså motiveret for at starte mit eget. Prisen er høj, min økonomi er jeg begyndt at spare op mod min drøm. Men fuck pris, fuck konkurrencepræget marked. Det er altid konkurrencepræget markeder man træder ind i, her skal man bare træde ind med hjerte og sjæl, og gøre alt for at realisere sin drøm :-)
                Ejer af:
                La Pavoni Professional PLH manuel espressomaskine
                Ascaso i-Steel i1 espressokværn

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af HoffmannJonas Se indlæg
                  Jeg er bestemt ikke skræmt væk, Jack. Jeg har bare ikke lige fået svaret tilbage. Jeg sætter pris på alle jer som har givet svar.
                  Jeg er stadig ligeså motiveret for at starte mit eget. Prisen er høj, min økonomi er jeg begyndt at spare op mod min drøm. Men fuck pris, fuck konkurrencepræget marked. Det er altid konkurrencepræget markeder man træder ind i, her skal man bare træde ind med hjerte og sjæl, og gøre alt for at realisere sin drøm :-)
                  Fedt der er vel også noget som hedder leasing, så er det til at overskue
                  Last edited by Jack; 14. March 2020, 16:48.
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  Working...
                  X