Kaffen på restauranten..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KThorlund
    Mellemristet
    • Jul 2017
    • 165

    Kaffen på restauranten..

    Hej,

    Jeg var ude og spise en god middag (som i middag om aftenen..) i København. Fantastisk mad og absolut god øl dertil.
    Maden blev afsluttet med en god kop kaffe som altid. Eller også... En ringe kop kaffe... ! Hvorfor er det at kaffe på restauranten - som så ofte går op i kvalitet og nørderi - helt glemmer at se ind på denne drik. Det er bare sjusk i deres setup. Du kan få god mad, drikke og så bliver det hele afsluttet med bedste fra Peter Larsen..

    I mit tilfælde fik jeg en lille stempelkande - de små på 3.5 dl. Kaffen var forkværnet i en krukke. 2 spiseseker - jeg talte - og en gang vand fra Cookeren (man kan jo se køkkenet på en god restaurant..). Jeg spurgte om der ikke skulle mere i, men det skulle der ikke - det var standard.. Top på kanden - ikke noget med at røre i kaffen.. 58 kr. Hold nu k...t en tynd og ussel kaffe og så til den pris. Et nordjysk plejehjem ville jo servere bedre kaffe til en begravelse.. Den var simpelthen så tynd og tarvelig.

    I morges vejede jeg min kaffe - to skeer vejer ca 12-13 gram.

    En god frisk bønne fra Coffee Collective - som eksempel - koster ca 110 kr for 250 g inkl moms.
    Restauranten kunne da have lavet 19 kander kaffe på den pose til 110 kr.. Selvfølgelig købe de ikke kaffe der - den er sikkert væsentlig billigere - og de får den uden moms. Altså væsentlig billigere.

    19 usle kander kaffe for 58 kr giver så 1102 kr for 250 - Ca 4400 kr i fortjeneste for 1 kg kaffe over disken - i en stempelkade.. 4400 kr!

    Da er f.... at flå folk, at lave så mange penge på noget så simpelt og noget der var af så lav kvalitet.

    Ja bevares, jeg ved de skal tjene og betale løn, hvilket jeg nok skal støtte op om... Men hvor virker det bare som røverri ved højlys dag - mens de griner.. A clockwork orange...

    Gad vide hvorfor de går så meget om i deres erhverv og kvalitet når de forsømmer andet så meget..

    Kaffe er sgu noget af en guldæg - eller er det kejserens nye klæder... Fancy but crappy..
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Sikker på der er af uvidenhed, der er sket meget med kaffen de seneste 10 år, og kun de færreste har fuldt med, eller så er de så vant til den dårlige kaffe de vil vælge den frem for den gode pga. det er den smag som de kender.

    Uanset hvor man kommer i verden, syntes jeg der er få steder som serverer god kaffe,

    Jeg var en tur i Sønderborg i Januar, min veninde ville spise og drikke kaffe, så det blev modvilligt lagkagehuset, men gav dem en chance.. havde nemlig hørt de havde skiftet risteri og var begyndt at gå lidt mere op i kaffen,
    da jeg spurgte ind til hvad forskelden var på en stor og en lille (af frygt for at få et single skud) fik jeg at vide, den ene er så stor og den anden er så lille?? ja men hvor meget kaffe er der i spurgte jeg, det var så det samme og da
    jeg syntes det var meget mælk at stoppe i den store valgte jeg den lille, og sagde til damen jeg ikke var vant til tankstations kaffe og det var lige hvad som jeg fik, før for en smag.. så nippede kun en smule til den
    Last edited by Jack; 27. February 2020, 13:52.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • kidcaffeine
      Espresso
      • Sep 2016
      • 585

      #3
      Gode observationer, som jeg kun kan støtte op om - desværre

      Jeg har selv en oplevelse af, at det skyldes, at de fleste folk dybest set ikke har særlig høje standarder, når det kommer til kaffe. Selv folk som går rigtig meget op i god mad og drikke kan have et markant blind spot her. I hvert fald i min omgangskreds. Tror simpelthen at vi er for vant til at tanke litervis af træls kaffe fra automaten på arbejdet, mv., så vi har glemt at kaffe også eksisterer som en gourmetoplevelse og en luksusvare, på linje med god øl, vin, mad, osv.
      Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
      Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
      Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        kom forbi et link, som jeg syntes rammer nogen af de bedre kaffesteder "The 25 Best Coffee Shops In Denmark In 2020"

        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Alexpid
          Coffeeholic
          • Jan 2016
          • 1496

          #5
          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          kom forbi et link, som jeg syntes rammer nogen af de bedre kaffesteder "The 25 Best Coffee Shops In Denmark In 2020"

          https://bigseventravel.com/2020/02/b...YUNe81RreforQo
          Jeg talte med Lars fra Clevercoffee og han sagde at de aldrig havde været på deres kaffebar og bare havde taget et billede fra deres hjemmeside... Så han var ikke imponeret [emoji846]

          Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
          Selvstændig hos Alex Kaffe.
          Udelukkende på eBar som privatperson

          Comment

          • Sinobi
            Mellemristet
            • Mar 2018
            • 188

            #6
            Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
            Jeg var en tur i Sønderborg i Januar, min veninde ville spise og drikke kaffe, så det blev modvilligt lagkagehuset...
            Det var en skam I ikke valgte Kislings 250 meter derfra. De har ret god kaffe (fra kontra så vidt jeg husker) og udstyret og knowhow'et til at brygge.
            Det er ikke helt en restaurant, mere en café, men det de har er super lækker mad og drikkevarer. Kunderne er mere i den modne ende og er flergangsbesøgende.
            Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
            Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
            Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
            Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
            KitchenAid Cold Brew koldbrygger
            Brewista Smart Scale v2.0
            DIY Fluidbed 300 gr. rister

            Comment

            • JohanS
              Lysristet
              • Dec 2016
              • 70

              #7
              Oprindeligt indsendt af Alexpid Se indlæg
              Jeg talte med Lars fra Clevercoffee og han sagde at de aldrig havde været på deres kaffebar og bare havde taget et billede fra deres hjemmeside... Så han var ikke imponeret [emoji846]

              Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
              De fleste af den slags lister er notorisk kopi-'journalistik' og clickbait, hvor en eller anden googler/instagrammer/copy-paster sig til en artikel på en halv time.
              Når jeg ser overskriften: Her er de bedste X ét-eller-andet, så spænder jeg hanen på min revolver...
              The quintessential expression of coffee is espresso.
              – Ernesto Illy


              Oscar I - Alessi Sapper moccakande - Moccamaster - Aeropress - Mahlkönig Vario

              Comment

              Working...
              X