Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 19

Emne: Alignment med brug af sandpapir

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jul 2018

Alignment med brug af sandpapir

Jeg overvejer at kaste mig ud i alignment af min espressokværn efter denne metode https://www.youtube.com/watch?v=qFdZpiZBXDE&t=
    I videoen bruger de sandpapir til at slibe overfladen lige fremfor at bruge sølvpapir til at justerere knivene. Umiddelbart tænker jeg at metoden er ret genial, da den retter overfladen til i forhold til den givne kværns rotation og dermed er meget præcis. I videoen er den roterende kniv lige og den statiske kniv en smule skæv. Det er derfor kun den statiske overflade der bliver justeret. Men kan umiddelbart ikke så hvorfor man ikke kan bruge samme metode til den roterende kniv, hvis denne er skæv.

Inden jeg kaster mig ud i det vil jeg hører hvad jeres holdning er til denne metode. Bør jeg lade vær med at gøre det? Og er der er nogen der evt. har erfaring med metoden?

Mellemristet T.Bidstrup's avatar
    Registreringsdato
    May 2014
    Sted
    Valby
    Det er vist en metode, som mange har haft glæde af. Hvis du har kun to tommenfingre og kan gennem- og overskue processen, så kan der vist ikke gå meget galt.
    Hvilken kværn er der tale om?
    - Nu har jeg vist fået prøvet alle dimserne og er landet på et fornuftigt hverdags-setup med lidt krydderi til fridagene ...
    - Sort hjemme og espresso i byen.

3. De følgende brugere har takket T.Bidstrup for denne post:

Yoshi (6. February 2020)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jul 2018
    Citer Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
    Det er vist en metode, som mange har haft glæde af. Hvis du har kun to tommenfingre og kan gennem- og overskue processen, så kan der vist ikke gå meget galt.
    Hvilken kværn er der tale om?
    Tak for svar. Den største bekymring jeg umiddelbart har er, at man taper de to knive sammen og sætter dem i rotation. Hvis tapen løsner sig kan den ene kniv blive kastet rundt derinde.

Jeg har en Macap MXD

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Problemet med metoden er at den er destruktiv. Mens sølvpapir kan gøres om.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

6. De følgende brugere har takket Kaffe T for denne post:

Yoshi (6. February 2020)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jul 2018
    Citer Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    Problemet med metoden er at den er destruktiv. Mens sølvpapir kan gøres om.
    Det har du ret i. Men man kan samtidig forsvarer metoden og sige at den reelt aligner knivene permanent hvorimod sølvpapir kun er midlertidig. Men som alt hvor man fjerner materiale kan det selvfølgelig gå galt.

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Alignment med brug af sandpapir

Søvpapirsmetoden er i bedst fald tvivlsom, den kan resultere i bøjede knive og skær der bliver ødelagt for ej at konstatere at hele metoden er noget usikker og upræcis.

Sandpapir virker mere præcist, der er bare et problem og det er at det kræver at knivene bagpå har en høj tolerance og at du kan få problemer når du skifter knive. da man aligner huset til en bestemt kniv.

Jeg ville nok hellere sende hele lortet til Frank og få ham til at aligne den, men det er klart en dyre løsning.

Frank har gjort det meget klart man ikke kan benytte metoden til den roterende kniv
    Senest redigeret af malling : 6. February 2020 kl. 16:49
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

9. De følgende brugere har takket malling for denne post:

Yoshi (6. February 2020)

Mellemristet Morten Müller's avatar
    Registreringsdato
    Apr 2017
    Sted
    Svendborg
    Hvis det var min espressokværn, så ville jeg nok starte med at centrer knivene så godt så muligt, evt med 3 sæt søgenblade. Det tænker jeg vil være alt rigeligt til at begynde med, og jeg er sikker på at det vil gøre en forskæld for ensartetheden i dit grind i første omgang.

Hvis det ikke er nok for dig kunne en sølvpapirs-løsning være helt fint. Det er en super nemt og ok brugbar løsning frem for slibepapir som tager timer. Det vil jo være et noget større projekt at komme igenemmen inden du er klar til at få resultatet i koppen, og ønsker du at gøre mere kan du jo så bare prøve at slibe løs efterfølgende (;

Jeg kan ikke genkende at det skulle være en dårlig eller risikabel metode med sølvpapir når knivene ikke er større end 75 mm, men taler vi om keramiske knive, eller en støre diameter på selve knivene er jeg nok mere enig med Malling.

Det virker lidt skørt, og knapt så rentabelt at sende en Macap Mxd med 75 mm espressoknive ned til Frank i Tyskland, og jeg tror såden set heller ikke at du vil kunne smage den store forskel i koppen om du sliber eller bruger sølvpapir til alignment på din Macap.

Mvh Morten

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Med venlig hilsen Morten Müller (Svendborg)

11. De følgende 2 brugere siger tak til Morten Müller for denne post:

Jack (6. February 2020),Yoshi (6. February 2020)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jul 2018
    Kan du uddybe hvorfor der kan forekomme bøjede knive og skær ved sølvpapirmetoden Malling?

Jeg kan godt se at hvis knivenes tolerance ikke er i orden ved sandpapirmetoden, så retter man kværnen til efter noget der ikke er 100% lige.

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man ikke ville kunne bruge samme metode til den roterende kniv. Nogen der kan forklarer eller bekræfte/afkræfte dette?

Tiden det tager at udfører sandpapirmetoden er ikke et issue for mig, ser det nok mere som en sjovere proces

Det er sådan set ikke fordi mine knives alignment er helt off. Men de er ikke helt alignet (som de fleste kværne ikke er tænker jeg) og synes det kunne være sjovt at få den til at stå helt skarpt. Når jeg brygger espresso er der tendens til channeling, ved ikke om dette kan være en del af årsagen. Jeg vil gerne selv stå for at aligne, både for læringen og for at holde økonomien nede.

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Nu er jeg ikke en ekspert på området, jeg viderbringer i ligeså høj grad hvad Frank (Titus) har fortalt mig i de utal af korrespondancer jeg har haft med ham de seneste år, ligesåvel som personlige erfaring med at aligne forskellige kværne. Er der nogen der ved noget om alignment, knive og kværne er det ham.

Så vist jeg forstår ud fra de korrespondancer jeg har haft med Frank om dette, så når du ligger sølvpapir under er knivene ikke støttet tilstrækkeligt af kammeret, det kan få knivene til at give sig på bestemte punkter under pres. Jeg har fået vist billeder og målinger af bagsiden af knive efter denne metode, det var en øjenåbner for mig personligt.

Når du bruger marker metoden for at finde de punkter hvor knivene ikke røres kan du ødelægge Skærene når du køre dem mod hinanden. Du skal være ekstrem rolig og gå meget, meget langsomt til værks, mange af de videoer der florere på nettet er de ikke langsomme nok og justeringerne mod nul er for store.

Frank har overfor mig på det kraftigste frarådet metoden, han mener ikke det er en metode der har en reel positiv effekt, marker metoden siger ikke rigtigt noget om hvor alignet knivene er og hvor problemet ligger, efter min erfaring med at aligne vil jeg også være tilbøjelig til at give ham ret.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

14. De følgende brugere har takket malling for denne post:

Yoshi (7. February 2020)

Stamgæst Lineamanden's avatar
    Registreringsdato
    Apr 2014
    Sted
    Fredericia
    Jeg er enig med Mikkel.

Knivholder skal være 100% før brugen af sandpapir, ellers overføres det bare til kværnhuset..

Knivholder skal derfor afrettes på drejebænk inden sandpapir påbegyndes...

Når knivholder er afrettet er det nemt og resultatet taler for sig selv..

De værste knivholdere jeg har haft igennem er 0,08 skæv..!

/Uldall
    Formerly Known As Uldall.
    #espressotechnics
    #lamarzoccodk
    #dc_customs_dk

16. De følgende 2 brugere siger tak til Lineamanden for denne post:

malling (7. February 2020),Yoshi (7. February 2020)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •