Filter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rocket
    Grøn bønne
    • Nov 2014
    • 41

    Filter

    Har det nogen betydning, om jeg kommer 18 gram kaffe i en 18 grams kurv eller i en 21 grams? Hvis ikke, så kan man vel nøjes med en 21 grams🤔
  • Jakobankerhansen
    Lysristet
    • Mar 2012
    • 115

    #2
    Synes det er et spændende spørgsmål, og jeg følger lii med her...

    Det rum i kurven som ikke fyldes med kaffe bliver jo til hulrum mellem kaffe-pukken og vanddispenseren på bryghovedet (vanddispenseren har sikkert et korrekt navn ??). Dvs, en anden formulering af Rockets spørgsmål kunne også være: Hvilken betydning har størrelsen af hulrummet mellem kaffepuk og vanddispenser for brygningens forløb og for smagen i koppen, og hvad er den optimale størrelse ?

    Jeg har selv oplevet, hvis jeg ved en fejl har fyldt for meget kaffe i kurven, at efter brygning, når jeg har fjernet bajonetten fra espressomaskinen, at en del af kaffepukken nærmest har siddet fast i vanddispenseren. Dvs. jeg tænker at der som minimum bør være et lille hulrum... Jeg har også bemærket, at man kan købe den gummepakning som bajonetten og kurven spændes op imod i gruppehovedet i forskellige højder, ligesom man kan købe "spacere" af 1mm tykkelse. Betydningen af disse højder og spacere må jo nødvendigvis være, at hulrummet mellem kaffepuk og vanddispenser bliver større eller mindre...

    Comment

    • Lav
      Coffeeholic
      • Dec 2014
      • 1213

      #3
      Filterkurvene har ofte et antal huller (og hulstørrelse) der er afstemt til den mængde kaffe de er lavet til. +\- få g er dog ok for mainstreame kurve men ikke feks VST el IMS konkurrence kurve....


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      Venligste hilsner, Steffen

      Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

      Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
      Sort:
      Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
      Rister: 2x
      Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
      Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

      Comment

      • Rocket
        Grøn bønne
        • Nov 2014
        • 41

        #4
        At en kurv er bestemt til et bestemt antal gram, forstår jeg. Jeg forstår desværre ikke de forkortelser du kommer med Lav

        Comment

        • Lav
          Coffeeholic
          • Dec 2014
          • 1213

          #5
          Undskyld, VST og IMS er firmanavne. Se her: https://www.perfectdailygrind.com/20...ts-extraction/



          Sent from my iPhone using Tapatalk
          Venligste hilsner, Steffen

          Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

          Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
          Sort:
          Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
          Rister: 2x
          Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
          Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

          Comment

          • Sinobi
            Mellemristet
            • Mar 2018
            • 188

            #6
            Filter

            Som jeg har forstået det, er de forskellige tykkelser gummipakning lacet for at man kan få portafilteret til at slutte tæt. I takt med at bajonet låsen slides kan man blive nødt til at bruge en tykkere pakning. På nogle maskiner er tolerancerne anderledes end på andre maskiner.

            Smider lige lidt kompleksitet ind her angående hulrum over pucken: Jeg bruger VST 20 gram kurv. Med nogle bønner fylder 21 gram grind mindre end 17 gram grind gør med andre bønner. Dvs. (hvis altså hulrummets størrelse har betydning for brygningen) at man med bønner med mindre fylde bør bruge en 18 gram kurv til 20 gram kaffe. Eller hvad? Eller hvis det er antal gram der passer til hulmængde/størrelse, så er det irrelevant at grindet fylder meget mere/mindre i kurven?
            Last edited by Sinobi; 2. February 2020, 08:15.
            Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
            Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
            Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
            Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
            KitchenAid Cold Brew koldbrygger
            Brewista Smart Scale v2.0
            DIY Fluidbed 300 gr. rister

            Comment

            • Jakobankerhansen
              Lysristet
              • Mar 2012
              • 115

              #7
              Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
              Smider lige lidt kompleksitet ind her angående hulrum over pucken: Jeg bruger VST 20 gram kurv. Med nogle bønner fylder 21 gram grind mindre end 17 gram grind gør med andre bønner. Dvs. (hvis altså hulrummets størrelse har betydning for brygningen) at man med bønner med mindre fylde bør bruge en 18 gram kurv til 20 gram kaffe. Eller hvad? Eller hvis det er antal gram der passer til hulmængde/størrelse, så er det irrelevant at grindet fylder meget mere/mindre i kurven?
              Ja, ingen ting i denne verden er enkle, og ingen regler uden undtagelser :-)

              Comment

              Working...
              X