Hvad går der galt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Superman8000
    Grøn bønne
    • Nov 2019
    • 21

    Hvad går der galt?

    Halløj igen herinde.

    Jeg har et irriterende problem med min Expobar Brewtus med vibrationspumpe og E61 Bryghoved.

    Uanset hvad jeg gør, så kommer der kafferester op på brusehovedet. Har prøvet med 15 og 16 gram i en Simonelli 18 grams kurv. Har prøvet med 16 gram i en IMS 18-22 grams kurv. Normalt bruger jeg selvfølgelig 18 gram, men ville være sikker på om det gjorde en forskel.

    Jeg har skiftet pakningen i gruppehovedet til en 8 mm og ligeledes skiftet brusehovedet til et IMS, da jeg tænkte at det originale måske var for højt eller et eller andet. Men det hjalp på ingen måde. Har tænkt at størrelsen på pakningen i gruppehovedet var forkert, men som i kan se på billederne nedenfor sidder portafilteret jo på ingen måde i midten som det egentlig burde. Og hvis jeg satte en 8,5 eller 9 mm i ville portafilteret sidde endnu mere ''forkert'' end det gør nu.

    Desuden får jeg en ret våd puck. Hvis jeg kværner lidt grovere og kommer ned på 22-24 sek for et shot er pucken okay tør. Men hvis jeg laver snottet på de 28-30 sek som jeg gerne vil have det, er pucken våd og ser træls ud.

    Jeg bruger selvfølgelig 1:2 ratio, og problemet har været der lige siden at jeg købte den. Køber Kaffe fra KaffeMekka eller Sigfreds - samme problem uanset kaffe. Og har prøvet med konisk stamper, da jeg tænkte det måske ville hjælpe hvis pucken fik lidt samme form som brusehovedet. Heller ikke anderledes.

    Hvad i alverden er der galt? Eller hvad i alverden gør jeg galt?

    Jeg vedhæfter lige lidt billeder så i kan se problemet med egne øjne.

    Placering af portafilteret
    Click image for larger version

Name:	88C6AC54-E3F7-4396-9A19-3277348C0969_1_201_a.jpg
Views:	1
Size:	47,6 KB
ID:	238560

    16 Gram i en 18-22 grans IMS kurv, gennemløb på 26-27 sek
    Click image for larger version

Name:	17708CDB-4087-40E3-8C0A-CFF3BF3D8848_1_201_a.jpg
Views:	1
Size:	46,1 KB
ID:	238561Click image for larger version

Name:	BF09359F-503D-433F-B1E4-EBEFCB413F5F_1_201_a.jpg
Views:	1
Size:	58,9 KB
ID:	238562Click image for larger version

Name:	D176F4E6-ED28-46FA-92C8-BEA0F90FB3C5_1_201_a.jpg
Views:	1
Size:	38,5 KB
ID:	238563

    18 Gram i en Simonelli 18 grams kurv, gennemløb på 28-30 sek
    Click image for larger version

Name:	CBE41756-F3A4-4215-82D2-B89B992E0F80_1_201_a.jpg
Views:	1
Size:	56,9 KB
ID:	238564Click image for larger version

Name:	90EE2F08-91EC-43E4-96EE-78E5047CB884_1_201_a.jpg
Views:	1
Size:	49,2 KB
ID:	238565Click image for larger version

Name:	08351BAC-7993-4DFE-AFE3-8EAE0344733F_1_201_a.jpg
Views:	2
Size:	42,0 KB
ID:	238566Click image for larger version

Name:	41F0EA7B-E04C-44A6-8A08-5F4EBE923D00_1_201_a.jpg
Views:	1
Size:	50,8 KB
ID:	238567

    Det løber ellers smukt igennem...
    Click image for larger version

Name:	B658F648-7A13-4988-91AF-35030D633B06_1_201_a.jpg
Views:	1
Size:	46,6 KB
ID:	238568
    Last edited by Superman8000; 23. January 2020, 17:54.
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Oprindeligt indsendt af Superman8000 Se indlæg
    Uanset hvad jeg gør, så kommer der kafferester op på brusehovedet................

    Hvad i alverden er der galt? Eller hvad i alverden gør jeg galt?

    Jeg vedhæfter lige lidt billeder så i kan se problemet med egne øjne.

    [ATTACH=CONFIG]14866[/ATTACH]
    Det her er helt normalt :-) det er bla. der for vi rengøre vores brusehoved hverdag og flusher en smule vand inden nyt et shot

    Smager kaffen godt? så gør du intet galt
    Last edited by Jack; 23. January 2020, 19:10.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Superman8000
      Grøn bønne
      • Nov 2019
      • 21

      #3
      Det kommer ikke væk ved at flushe.

      Og jeg har til dato ikke set en barista tørre brusehovedet af med en klud inden et nyt skud.

      Comment

      • Sonder
        Lysristet
        • Mar 2017
        • 89

        #4
        Jeg flusher altid efter hvert skud. Altså efter portafilteret er tømt og tørrer efter med en klud.
        Rengører brusehoved hvert 4-8 uge. Kunne dog godt vente længere tid, for der sidder aldrig noget skidt der.

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          Først, jeg går ud fra at der skulle ha stået shottet, i stedet for snottet;o)

          så lige for at være sikke , du skriver at grumset på bruse hovedet IKKE går væk ved at flushe ??
          Og går her ud fra at du starter med et rent hoved ??,, det burde gå væk ved at flushe UDEN portafilter isat (igen ved start med rent hoved)

          ang våd eller tør puk, smagen afgør hvad der er rigtigt

          Vandet der er der over pukken under bryg,det skal jo ud via brusehovedt efter endt bryg,og det mindste løse kaffe , vil ende på brusehovedet

          Hvis du lader portafilteret i efter endt bryg, så bager grumset fast,og kan være svært at flushe løst

          At du aldrig har set en bariste gøre xxx, er grunden til at mange foretrækker deres hjemmebryg ;o)

          De fleste steder LADER de portafilteret sidde i efter endt bryg, men der gør oså at de mange steder har et problem

          Jeg er ofte rent tilfældigt lidt træt, og ;o) lægget hovet på disken i mine hænder , og kan alt efter hvordan maskinen er placeret ,se om der er grums på bruse hovedet;o)

          har også set utallige portafiltre der er banket ud , men har haft rester i, og bare er blevet fyldt

          også forsøg på lige at tørre det ud ,, uden resultat
          dog har jeg også set baristaer, der fanger det, og tar et andet portafilter
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #6
            Ps,mange laver 65% shots ,
            pps tid fra start pumpe ,og til første dråbe,skal kun tælles halvt,det plus resten af tiden skal ende på 25-28 sekunder

            fx
            pumpe start til første dråbe 10 sekunder, så skal resten af tiden være 20 til 23 sekunder, total tid 30 til 33 sekunder

            det ved de alm espresso blends
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • Cookiepus
              Grøn bønne
              • Jun 2018
              • 10

              #7
              Jeg har også sådan en maskine. Og min puck så også sådan ud, og jeg prøvede ALT. Så fjernede jeg sien og ups. Der manglede en disperser/spreder og vandet kom ud i en stråle. Måske det samme er tilfældet hos dig også.
              Måske ham spanioleren som samlede min også har samlet din maskine.
              Det er meget normalt med kafferester på sien

              Comment

              • kidcaffeine
                Espresso
                • Sep 2016
                • 585

                #8
                Har du prøvet at dosere højere? Eksempelvis 19 gram i din 18 gram kurv

                Lavere dosering giver ofte en mere svampet og våd puck
                Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                Comment

                • Joe_Black
                  Coffeeholic
                  • Feb 2012
                  • 1424

                  #9
                  Cookiepus og superman8000, der er ingen ting galt med jeres maskiner. i har ikke svaret cmtwg på om den kaffe i producerer smager godt.
                  Det kan som andre også skriver, ikke undgåes at der havner kaffe på showerscreenén.
                  Der er en fajlagtig ide om at kaffen ikke må ramme showwerscreen når der brygges. efter min mening SKAL kurven fyldes op da det ellers ser sådan ud.
                  Click image for larger version

Name:	våd puck.jpg
Views:	2
Size:	42,0 KB
ID:	231521
                  Det er ikke eksperter der svarer jer, CMTWG og Kidcaffeine er niveauet over ekspert, så kaldet nørder. De ved hvad de taler om så lyt og prøv.
                  Er der nogen der har lovet jer at det ville være let at brygge den perfekte espresso?
                  Wega MiniNova
                  Mahlkönig K30
                  Moccamaster
                  Santos #4
                  AeroPress
                  Bodum Vakuum Brygger

                  Comment

                  • TurBo
                    Mellemristet
                    • May 2014
                    • 285

                    #10
                    Til en start jeg har ikke læst hele tråden.
                    Min erfaring er at kaffen rammer brusehovedet/showerscreen, når der lukkes med håndtaget. Trykket inden i portafiltret for bønnerne, til at stige op samtidigt med at det pres der kommer oppefra, udløses og med dertil følgende backflow.


                    Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
                    Bo-- :-)
                    Izzo Alex Duetto mk1
                    Mahlkoenig Vario home

                    Comment

                    Working...
                    X