Råd vedr. Ny kværn ( fx. Eureka atom serien )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Coff
    Lysristet
    • Aug 2007
    • 84

    Råd vedr. Ny kværn ( fx. Eureka atom serien )

    Min mahlkönig Pro M (65 mm kværnblade )espresso er stallet ganske alvorligt, og jeg skal have en ny kværn.
    Jeg har set rigtigt meget på Atom serien, men er også ( desværre) nødt til at tage hensyn til konefaktoren, og ser helst at den kan stå under et overskab på køkkenbordet. Har ca. 50 cm i højden.

    Altså, lige pt er jeg lidt hooked på atom serien, men har brug for nogle indspark mht højde, model og muligheden for at få en mindre bønnebeholder. Jo mindre jo bedre.

    Men er også åben overfor andet mærke, jeg ikke lige har været obs på.
    Håber nogle af jer vil tage sig tid til at guide mig lidt her.
    Coff

    Izzo Alex Duetto
    Ascaso I-mini
    Iroast2
    Xpressivo Presso Barista


    Solis Maestro Plus

    Handpresso

    En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Atom 75 er 44 cm i højden (fin kværn hvis man er til en hopper model) https://www.bellabarista.co.uk/eurek...der-white.html

    er Single doser sagen som ikke fylder meget er der den nye Lagom P64 på 35 cm (men vente tid) http://www.espressobar.dk/forums/sho...-(Single-Dose)
    og Jokeren Niche Zero til ca. 44xx dkr på 31 cm i højden http://www.espressobar.dk/forums/sho...lsk-SD-kv%E6rn
    Last edited by Jack; 8. January 2020, 19:42.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Coff
      Lysristet
      • Aug 2007
      • 84

      #3
      Jack - men er det ikke højden excl. hopper på 75eren ?
      Hvis ja - hvad bliver kortest mulige løsning så, ved du det ?
      Tak for input. Jeg kigger lige på dine foreslåede alternativer.
      Coff

      Izzo Alex Duetto
      Ascaso I-mini
      Iroast2
      Xpressivo Presso Barista


      Solis Maestro Plus

      Handpresso

      En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af Coff Se indlæg
        Jack - men er det ikke højden excl. hopper på 75eren ?
        Det skulle gerne være inkl hopper, her er den 57 cm med den store hopper
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Muenster
          Lysristet
          • May 2019
          • 110

          #5
          Jeg har lige målt min. Den er med "Blow up system" med den lille hopper. Så måler den 46 cm i højden. Man kan uden problemer tage gummibælgen af, og så har den reelt bare den lille 300 g hopper. Så måler maskine 42,5 cm i højden. Når man ser billeder i kataloget, er der flere hoppere/bønnebeholdere. Foruden den helt store, er der også en firkantet på 510 g. Den almindelige Atom måler 44 cm med den. Jeg ved ikke, om Specialita 75 i sig selv er lidt højere end den almindelige Atom. Jeg har set forskellige netbutikker have forskellige muligheder, men de fleste kan levere maskinen med en af de små hoppere. De fleste private vil jo ikke putte 2 kg bønner i på én gang. Ellers kan du bare købe det lille "Blow up system", som for mig at se bare er den mindste 300 g hopper med en gummibælg.
          Med venlig hilsen
          Henrik M., Esbjerg
          Nuova Simonelli Oscar II og Musica
          Eureka Mignon Specialita

          Comment

          • Coff
            Lysristet
            • Aug 2007
            • 84

            #6
            Tusind tak muenster og Jack.
            Så går jeg videre med atom 75. Så skal jeg bare finde ud af hvor jeg kan få den til en ok pris, og hvilke kværnblade jeg bør proppe i den.
            Hvad kan anbefales, både indkøb og blade ? . Kværnen skal kun bruges til espresso.
            Coff

            Izzo Alex Duetto
            Ascaso I-mini
            Iroast2
            Xpressivo Presso Barista


            Solis Maestro Plus

            Handpresso

            En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

            Comment

            • S.hegner
              Grøn bønne
              • Jan 2012
              • 44

              #7
              Et par brugere herinde har købt deres fra en bruger på dba, som sælger til en god pris gennem et lille firma:

              Comment

              • JonasFalslev

                #8
                Ellers er elektros.it et godt bud. Han sælger altid til en skarp pris og du kan opgradere knivene til de samme der sidder i Mythos. Vil du gå all-in på knive er der vist ingen vej udenom SSP. De kan købes her: https://www.dba.dk/kvaernblade-kvaer...id-1044182390/

                Comment

                • Coff
                  Lysristet
                  • Aug 2007
                  • 84

                  #9
                  Tak Hegner og Jonas
                  Jeg har skrevet en sms til ham Vasyl mht konfig. lev. Tid og pris.
                  Desuden har jeg prøvet elektros, men de har den ikke på lager.
                  I stedet fandt jeg et andet sted herinde, en der havde købt igennem en anden italiensk hjemmeside.
                  Her tilbyder de 4 forskellige knive: alm., titanium belagte, deres nye nedkølede proces: diamond, - og red speed burrs.
                  Umiddelbart kunne jeg godt finde på at gå all ind og vælge red speed burrs. Men de koster 100 euro.
                  - er det det værd ?
                  Og så skal jeg lige høre, hvis man vælger i sort, er det så en maling, der med tiden kan skalle af ?

                  Ja undskyld mine mange spørgsmål, men det er svært, når man ikke kan se kværnen "med fingrene"
                  Coff

                  Izzo Alex Duetto
                  Ascaso I-mini
                  Iroast2
                  Xpressivo Presso Barista


                  Solis Maestro Plus

                  Handpresso

                  En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

                  Comment

                  • JonasFalslev

                    #10
                    titanium belagte = samme som mythos
                    Red speed = længere holdbarhed på knivene, men ikke nødvendigvis bedre kaffe
                    SSP = Markant bedre kaffe end ovenstående

                    Comment

                    • Freund
                      Lysristet
                      • Dec 2018
                      • 125

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af JonasFalslev Se indlæg
                      SSP = Markant bedre kaffe end ovenstående
                      Hej Jonas
                      Hvad eller hvordan er 'markant bedre'?

                      Comment

                      • JonasFalslev

                        #12
                        Godt spørgsmål, for i sidste ende er det en ren subjektiv betragtning. Min oplevelse er at SSP-knive, uanset om det er til Mazzer, Mahlkönig eller Eureka leverer et grind, hvor smagsnuancerne i kaffen bliver mere fremtrædende. Hvis du samtidig køber SSP-knive med en god coating, er det tæt på, at du ikke skal tænke mere på den kværn i din levetid.

                        Comment

                        • pingel
                          Coffeeholic
                          • Jan 2012
                          • 1007

                          #13
                          Spændende at høre, om hvor mange der har deres specialknive 5 år efter de har købt dem. Selv er jeg på 1,5 år med mine SSP Silver Knight og de skal da snart skiftes ud. Ikke fordi de er slidte, men fordi...

                          Så den der livstidsagaranti, den gælder nok ikke for førstekøberen ;-)

                          Comment

                          • Coff
                            Lysristet
                            • Aug 2007
                            • 84

                            #14
                            Fed debat dér mine herrer. Det her kværnhalløj med nye teknologier er faktisk helt nyt for mig. Har jo bare ligget i hi i mange år, med mit setup...indtil min mahlknapsåkönig kapitulerede.
                            Og det er så implicit mit held, for nu har jeg muligheden for at få noget meget bedre ����
                            Coff

                            Izzo Alex Duetto
                            Ascaso I-mini
                            Iroast2
                            Xpressivo Presso Barista


                            Solis Maestro Plus

                            Handpresso

                            En dobbelt Espresso i hånden, er bedre end to hænder i Espressoen !!!

                            Comment

                            Working...
                            X