Espressovægt med start/timer funktion

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Superman8000
    Grøn bønne
    • Nov 2019
    • 21

    Espressovægt med start/timer funktion

    Jeg går og leder efter en lille vægt til min espressomaskine.

    Helt specifikt skal det være en vægt hvor timerfunktionen starter så snart det første dryp espresso rammer koppen.

    Ved ikke om en sådan vægt findes - men hvis nogle kender til det eller har læst om det så må man meget gerne lige melde ind med et link og en erfaring 😎
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Oprindeligt indsendt af Superman8000 Se indlæg
    Jeg går og leder efter en lille vægt til min espressomaskine.

    Helt specifikt skal det være en vægt hvor timerfunktionen starter så snart det første dryp espresso rammer koppen.

    Ved ikke om en sådan vægt findes - men hvis nogle kender til det eller har læst om det så må man meget gerne lige melde ind med et link og en erfaring ��
    Det gør den, det du kikker efter er Acaia Lunar, den er dyr... men et super tool, jeg er glad for min

    The only coffee scale designed for the coffee industry that monitors the weight, time and flow rates as you brew coffee.


    Last edited by Jack; 7. January 2020, 22:34.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Yoshi
      Lysristet
      • Jul 2018
      • 146

      #3
      En lidt billigere udgave af ovenstående forslag er Brewista Smart Scale. Nok ikke helt ligeså præcis og hurtigt reagerende, men fungere ganske fint.

      Comment

      • Superman8000
        Grøn bønne
        • Nov 2019
        • 21

        #4
        Havde godt set den Brewista, men butikken jeg så den i havde åbenbart ikke helt styr på dens funktioner.


        Tror dog jeg går efter den lille Acaia(selvom den er sindsygt dyr) da jeg synes Brewista’en fylder for meget.

        Tak for hjælpen :-)

        Comment

        • kidcaffeine
          Espresso
          • Sep 2016
          • 585

          #5
          Jeg havde Brewista før, men skiftede for et års tid siden til Acaia.

          Ærlig talt bruger jeg slet ikke alle funktionerne nok til at retfærdiggøre det skifte (jeg har ikke engang deres app installeret), men Lunar'en er bare så lækker, at jeg alligevel ikke kommer til at skifte tilbage igen
          Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
          Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
          Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
            Jeg havde Brewista før, men skiftede for et års tid siden til Acaia.

            Ærlig talt bruger jeg slet ikke alle funktionerne nok til at retfærdiggøre det skifte (jeg har ikke engang deres app installeret), men Lunar'en er bare så lækker, at jeg alligevel ikke kommer til at skifte tilbage igen
            Ca. samme historie her, var træt at kina vægte, som ikke holder så godt, bruger heller ikke app og tænkte det måske var overkill da jeg købte, men fik den til en god pris (HK er taxfree), så kunne lige prøve og se om den skulle videre,
            men det viste sig at være en keeper, og kan idag slet ikke undværer den funktion som starter timeren ved første dryp som jeg bruger sammen med shot timeren fra min maskine
            Last edited by Jack; 8. January 2020, 13:01.
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • kidcaffeine
              Espresso
              • Sep 2016
              • 585

              #7
              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
              ...den funktion som starter timeren ved første dryp som jeg bruger sammen med shot timeren fra min maskine
              Det mener jeg dog også Brewistaen har, hvis jeg husker ret?
              Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
              Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
              Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

              Comment

              • Freund
                Lysristet
                • Dec 2018
                • 125

                #8
                Det har den nemlig [emoji106]

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                  Det mener jeg dog også Brewistaen har, hvis jeg husker ret?
                  Yes, men den minder mig for meget om Kina vægtende, de holder ikke til vildt meget, har der ikke også været nogen problemer med de brewista vægte, måske det kun var v 1.0

                  Jeg er glad for Lunar, så glad der også er bestilt en Pearl S til samlingen
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • ChristianS
                    Coffeeholic
                    • Apr 2015
                    • 1012

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                    Yes, men den minder mig for meget om Kina vægtende, de holder ikke til vildt meget, har der ikke også været nogen problemer med de brewista vægte, måske det kun var v 1.0

                    Jeg er glad for Lunar, så glad der også er bestilt en Pearl S til samlingen
                    Jeg havde den oprindelige - og den var ikke vandtæt nok til at blive brugt på drypbakken. Den første holdt i et års tid. Fik byttet på garantien.

                    Den nye er langt mere vandtæt (internt genopladeligt batteri gør, at der ikke er nogen batterilåge i bunden.

                    Den lader desværre bare til at være lidt tykkere end originalen.
                    Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                    Kværne: Niche Zero, Santos 01
                    Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                    Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                    Comment

                    • NielsN
                      Lysristet
                      • Dec 2013
                      • 78

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af ChristianS Se indlæg
                      Jeg havde den oprindelige - og den var ikke vandtæt nok til at blive brugt på drypbakken. Den første holdt i et års tid. Fik byttet på garantien.

                      Den nye er langt mere vandtæt (internt genopladeligt batteri gør, at der ikke er nogen batterilåge i bunden.

                      Den lader desværre bare til at være lidt tykkere end originalen.
                      Jeg brugte første version i Forloren Espresso gennem 5 år. Jeg startede med nogle af de allerførste (1.0) som kom til Europa. De havde fejl på batterilåget, som Christian nævner.
                      Når fugt trængte ind, rustede batterikontakterne over efter et stykke tid.
                      Jeg fik dem ombyttet til version 1.1 som havde et kraftigere batteri låg - der kunne stadig forekomme fugt i batterikammeret, men i mindre grad og det gav ikke problemer.
                      De blev brugt meget hårdt, levede i drypbakken og faldt tit på gulvet, så jeg kan kun konkludere at de var robuste.

                      Hvis man køber disse, og det gælder også den nyeste version 2.0, skal man checke om vægtmålingen skrider når man har noget varmt stående på vejepladen.
                      Det er almindeligt at elektronikken i alle vægte bliver påvirket af varme og måleresultatet bliver påvirket når temperaturen inde i vægten varierer.
                      Af en eller anden grund er der nogle Brewista enheder hvor det går meget hurtigt (feks. +-1 gram/minut eller mere) hvilket er uacceptabelt og i så fald bør den sendes retur.

                      Jeg købte ikke v 2.0 og fravalgte også Acaia Lunar primært fordi usb batteriopladning er upraktisk i et hektisk cafemiljø. Det er meget mere praktisk at sætte genopladelige batterier i. Alternativet var at købe et ekstra sæt vægte og ha' et sæt stående til opladning mens det andet er i brug, men ikke særligt økonomisk

                      Acaia Lunar er et mere sofistikeret produkt, og er efter min mening overvejende et produkt henvendt til entusiaster.
                      Kollegaer i branchen som forsøgte sig med Lunar, berettede om et lidt skrøbeligt usb stik som havde tendens til at fejle når mange forskellige baristaer med forskellig kraft isatte stikket. Den er også følsom ved tab på gulvet, hvilket hurtigt kan blive en dyr fornøjelse. Acaia'ens APP funktioner er heller ikke særligt interessante bag baren (men kan være det end i en undervisningssituation).
                      Vedr. Brewista, er min største indvending problemet med den markant skridende måling på nogle enheder når vejepladen bliver varm. Og jo, jeg kan bekræfte at den har "første dryp tidsmåling" som OP efterspørger.
                      ______________
                      Niels

                      Forloren Espresso

                      Comment

                      • Freund
                        Lysristet
                        • Dec 2018
                        • 125

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af NielsN Se indlæg
                        Af en eller anden grund er der nogle Brewista enheder hvor det går meget hurtigt (feks. +-1 gram/minut eller mere) hvilket er uacceptabelt og i så fald bør den sendes retur.
                        Tak for tippet Niels
                        Jeg havde godt bemærket det, men ikke tænkt videre.
                        Nu har jeg set ordentligt efter:
                        302g v. 1 minut
                        297,3 v. 5 minutter

                        Comment

                        • Javauser
                          Lysristet
                          • Jan 2013
                          • 116

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af ChristianS Se indlæg

                          Den lader desværre bare til at være lidt tykkere end originalen.
                          Hvor høj er den? Jeg har ikke meget plads under gruppehovedet.
                          Astoria CMA Compact CKXE, Rancilio Kryo 65 OD, Grohe Blue Pure, Swissmar Alpenröst

                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            #14
                            Gammel tråd, men syntes ikke jeg ville oprette en ny

                            Den her er måske samme som Decent Espresso (Decent Scale) bruger, den har samme mål :-)
                            Top service ✓ Very reliable ✓ No delivery costs ✓ | Buy top-quality products from expondo for low prices!


                            Click image for larger version

Name:	10030569-1_600x600.jpg
Views:	1
Size:	19,3 KB
ID:	231895
                            Last edited by Jack; 18. November 2020, 14:08.
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • Jack
                              Master Brewer
                              • Feb 2016
                              • 2575

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                              Gammel tråd, men syntes ikke jeg ville oprette en ny

                              Den her er måske samme som Decent Espresso (Decent Scale) bruger, den har samme mål :-)
                              Top service ✓ Very reliable ✓ No delivery costs ✓ | Buy top-quality products from expondo for low prices!

                              Og mærkeligt nok, søger man på model nummeret "SBS-CS-2000E" har de 2 helt samme vare til 2 forskelige priser ;-) dog med hvert sit Varenummer

                              Top service ✓ Very reliable ✓ No delivery costs ✓ | Buy top-quality products from expondo for low prices!


                              Nogen som har prøvet den?
                              Pictures (or it didn't happen)

                              Comment

                              Working...
                              X