Temperatursensor til E61 group head - hvilken temperatur skal jeg søge at ramme?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • texas
    Lysristet
    • Jun 2019
    • 98

    Temperatursensor til E61 group head - hvilken temperatur skal jeg søge at ramme?

    Jeg har fået mig en julegave. En temperatursensor til E61 group head på min Vibiemme Domobar junior single boiler.

    Den måler tæt på der hvor vand rammer kaffe i portafilter, men det er jo ikke helt præcist. Hvis temp jeg ønsker er fx 93 grader, skal jeg så være over eller under på temperatursensor?
  • Vesto
    Grøn bønne
    • Jun 2013
    • 6

    #2
    Hej,

    Tillykke med julegaven :-) Har selv en Rocket HX maskine med sådan et termometer og kan kun sige, at det er uundværligt til at ramme samme smag hver gang.
    Angående temperatur, så tror jeg ikke, at du behøves at fokusere så meget på de 2-3 cm afstand til kaffe-pucken. E61 bryghovedet er en stor klump messing, som sørger for at vandet bliver tempereret - forudsat at vandet ikke er markant koldere eller varmere. Hvis temperaturen stiger eller falder meget (f.eks. mere end 1 C) i et skud kan du nok godt regne med at vandet er en noget anden temperatur, og at du laver en "profiling" (tilsigtet eller utilsigtet...).
    På min HX maskine flusher jeg til temperaturen stiger til ca. 99 C og begynder at falde igen. Herefter kværner og tamper jeg og efter ca. 1 minut når temperaturen ca. 93 C og jeg starter skuddet og får en rimelig konstant temperatur.
    Jeg ved ikke om single boiler opfører sig anderledes, men brug gerne dine smagsløg fremfor at fokusere for meget på den absolutte temperatur. Med lidt rutine får man god fornemmelse for, hvordan temperaturen udvikler sig i skuddet og hvordan smagen bliver påvirket.

    God fornøjelse med kaffen :-)

    Comment

    • texas
      Lysristet
      • Jun 2019
      • 98

      #3
      Tak for det.

      Det var også min fornemmelse, at det ikke er så afgørende hvor præcist den måler den faktiske temperatur. Den er under alle omstændigheder tæt på. Det afgørende må være, at jeg kan følge med i, om jeg ændre temperaturen fx to grader op eller ned.

      ... og så smage, om jeg foretrække denne ændring i temperatur.

      Comment

      Working...
      X