Hjælp til valg af kværn / første setup

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Joe Black
    Grøn bønne
    • Dec 2019
    • 16

    Hjælp til valg af kværn / første setup

    Hej EB tak for medlemskab på forum, hvor jeg har lurket on/off de sidste par år.

    Nu er det hverken gået værre eller bedre end jeg har fået mig en Silvia (mere om det i en anden tråd) og nok må se mig nødsaget til at anskaffe mig en en anden kværn end min let moddede Delonghi KG89.

    Jeg vil gerne købe en brugt kværn, så pengene rækker lidt længere.

    Valget står pt. mellem en Rocky med Dozer (2 år gammel) til ca. 1.000,- hvortil jeg forventer at der snart skal et par nye knive til.

    Jeg har også kig på en Mahlkönig Vario fra 2013-14, som står til 1.600,- og med alderen taget i betragtning, skal der nok også et par nye knive til den inden for overskuelig fremtid.

    Jeg skal primært (læs udelukkende) bruge kværnen til Espresso, og har godt læst mig frem til at Vario skulle være ok til dette, men ved også at Rocky også kan levere ok til min Silvia. Nej det er ikke über gourmet og nørderi fra øverste hylde, men det er der jeg er.

    Mine tanker omkring valget går lidt på flg. Jeg ved at Rocky er bygget til at holde, og reservedele kan fås til rimelige priser, hvilket tiltaler mig. Masser af stål og tunge dele, det kan vi godt lide. Bliver det denne får den lidt teflon tape og evt. stepless mod senere.

    I forhold til Vario er jeg mere nervøs for at den er 5 år gammel. Syntes jeg har set flere til salg, i forbindelse med min research, motoren har været skiftet efter 5 år, rem skiftet etc. Knivene er dyrere, men holder efter sigende også væsentligt længere. Men min største anke mod denne er tvivl om build quality og holdbarhed. Elektronikken er fedt i forhold til hvor nem den er til daglig, men også endnu en del der kan gå i stykker.

    Hvad siger i til det herinde i forhold til ovenstående, prisen på de to, etc. Alle kommentar bliver modtaget med kyshånd, men vil dog sige, inden jeg skal overtales til at bruge flere penge og hele den tur ud af opgratitis ruten, at jeg har andre hobbyer og de er alle dyre i udstyr, og desværre ikke uendelige midler, så 1500 er der hvor loftet ligger, desværre. Målet er at få tunet Sil

    Skulle i have lyst til at nørde windsurfing, japanske knive eller andet, så er jeg også klar for der ryger en god portion af de penge jeg ikke kan bruge på mit kaffe setup hen.

    Tak for hjælpen og et lækkert forum.

    JB
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Jeg ville gå efter en brugt Eureka migon
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Joe Black
      Grøn bønne
      • Dec 2019
      • 16

      #3
      Sådan en har jeg også set til 1.100? : https://www.dba.dk/kaffekvaern-eurek..._share_listing

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af Joe Black Se indlæg
        Sådan en har jeg også set til 1.100? : https://www.dba.dk/kaffekvaern-eurek..._share_listing
        Den er nok hurtig væk, især når du poster linket her men den er fin
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Joe Black
          Grøn bønne
          • Dec 2019
          • 16

          #5
          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          Den er nok hurtig væk, især når du poster linket her men den er fin
          Måske naivt at tro folk vil give mig chancen på den først, men jeg er lidt blåøjet hvad det angår

          Den skulle jo umiddelbart være fin til espresso og mit formål, men jeg gad godt forstå HVORFOR den skulle være bedre end eksempelvis Rocky med de to nemme mods, eller Vario? Eureka vejer kun det halve, og bruger samme størrelse knive som Rocky eksempelvis.... prisen fra nu er også nogenlunde den samme, og billigere end Vario..

          Tak for hjælpen indtil videre

          Comment

          • Joe Black
            Grøn bønne
            • Dec 2019
            • 16

            #6
            Eureka er væk, så den nåede jeg ikke i denne ombæring....

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #7
              Oprindeligt indsendt af Joe Black Se indlæg
              Eureka er væk, så den nåede jeg ikke i denne ombæring....
              Du er ikke den eneste som har prøvet det, her er mange som læser med som ikke nødvendigvis har en bruger profil her, det var også en billig pris, mon ikke der kommer en igen, syntes brugt prisen normalt ligger på ca 1500
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • Joe Black
                Grøn bønne
                • Dec 2019
                • 16

                #8
                Det er fint, den bringer nok glæde et andet sted...

                Jeg er faldet over Nuova Simonelli MCF som ligner meget, er det en re-branded version eller en helt anden kværn?

                Tak for at hjælpe med at finde op og ned i det hele. Jeg er stadig i tvivl om der er nogen generelle erfaringer i forhold til Vario’s holdbarhed. Finder man en 5-6år gammel kværn der ikke har fået lavet noget, så burde et nyt sæt burrs vel være hvad der skal til for at være kørende?

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Joe Black Se indlæg
                  Det er fint, den bringer nok glæde et andet sted...

                  Jeg er faldet over Nuova Simonelli MCF som ligner meget, er det en re-branded version eller en helt anden kværn?

                  Tak for at hjælpe med at finde op og ned i det hele. Jeg er stadig i tvivl om der er nogen generelle erfaringer i forhold til Vario’s holdbarhed. Finder man en 5-6år gammel kværn der ikke har fået lavet noget, så burde et nyt sæt burrs vel være hvad der skal til for at være kørende?
                  Nuova Simonelli Får deres kværne lavet hos Eureka, nogen gange med små ændringer men uden den store betydning, så den kan du roligt købe :-) mht vario er den ikke bygget i samme kvalitet, mange har været glade for den, men den er lavet af mere plastik så den holder ikke lige så godt
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • Joe Black
                    Grøn bønne
                    • Dec 2019
                    • 16

                    #10
                    Tak, det er også min umiddelbare tanke ifht. Vario, og søgte derfor lidt erfaringer.... jeg har luret en del på Eureka/NS og ser om ikke der skulle dukke en handel op. Den virker mere praktisk i brug end Rocky, og vil helt sikkert være et step op fra min moddede Delonghi��

                    Comment

                    • SweetBrikka
                      Espresso
                      • Dec 2012
                      • 591

                      #11
                      Vario'en har keramiske knive og behøver formodenligt ikke blive skiftet i kværnens levetid - det er nok også den som kværner bedst af de nævnte (medmindre du er til lysristet kaffe), men også den mest skrøbelige - og Mahlkönig reservedele er generelt dyre. Hvis jeg var helt grøn mht. vurdering af kværne, ville jeg nok gå udenom Vario'en.

                      Kværne med doser er generet ikke særlig smarte og jeg ville personligt undgå det - medmindre du hygger dig med at lave modifikationer - for doseren bør fjernes.
                      En Rocky uden doser er dog et fint økonomisk sted at starte - specielt hvis du kan finde en til 1000 - men husk at den koster under 2000 fra ny, når du afgør hvor megen tid/penge der skal kastes efter den.
                      De andre kværne som allerede er nævnt i tråden er også fine.

                      Comment

                      • Joe Black
                        Grøn bønne
                        • Dec 2019
                        • 16

                        #12
                        Mange tak for indspark... jeg holder mig fra Doser, det giver god mening at det blot er ekstra bøvl.

                        Er blevet lun på Mignon / NS mci kværnen med timer og autostart, den virker rigtig fin. Jeg kan nu stadig ikke finde ud af om den vil kværne bedre end en Rocky der er modded til stepless og har fået minimeret slør i knivene.

                        Desværre røg der en 2år gammel Nuova Simonelli MCI lige foran snuden på mig i dag, men nu ved jeg nogenlunde hvad jeg kigger efter.

                        Comment

                        Working...
                        X