Bedste sub 2K espressokværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ThueK
    Grøn bønne
    • Dec 2019
    • 26

    Bedste sub 2K espressokværn

    Hej.

    Ny på forum. Jeg har allerede været godt omkring og suget en masse viden til mig.

    Jeg har for nylig købt en Gaggia Classic Pro som jeg er meget glad for.

    Jeg kører pt med en DeLonghi KG79 kværn som er kalibreret til at kværne finere efter bedste Youtube opskrift. Det er faktisk lykkedes mig at lave nogle fornuftige skud, men det er bøvlet at ramme.

    Men det er klart jeg skal have mig en bedre kværn. Jeg vil gerne have den kan kværne direkte i portafilter.
    Jeg er lidt i tvivl om hvilken man skal satse på..

    Budget er 2000.-
    Dem jeg selv har i kikkerten er:
    Rancilio Rocky
    Sage Smart Grinder Pro. (Her er jeg lidt i tvivl om man betaler for meget for Features?)
    Helor 101. (Tænker man må få en bedre kværn når man ikke betaler for motor mm?)

    Hvilke har jeg misset?
    Og hvilken vil I anbefale?
  • LM17
    Mellemristet
    • Aug 2014
    • 151

    #2
    Hvis du ikke har noget imod at købe brugt, ville jeg tage en Mahlkönig Vario med i overvejelserne. Den plejer at kunne fås til 1500-2000 kr. brugt.
    ECM Synchronika og Niche Zero.

    Indehaver af Instagramprofilen peoplebrewcoffee.

    Comment

    • ThueK
      Grøn bønne
      • Dec 2019
      • 26

      #3
      Tak for svar.
      Så længe den ikke er for gammel kunne jeg godt finde på det.

      Måske også Eurika Mignon skal på listen over fornuftige kværne til under 2000.- brugt?

      Comment

      • Torbennmadsen
        Grøn bønne
        • Jan 2017
        • 17

        #4
        Jeg ville gå efter noget brugt.

        Fx kan du få en kværn med doser til fornuftige penge, har selv en fioronzato f5 med 64mm flade knive. Den gør et udemærket stykke arbejde.

        Mange af de brugte kværne er nærmest umulige at slå ihjel. Kræver måske et par nye knive så kører det bare.

        Kommer også lidt an på om du er til lysristet espresso hvilket stiller større krav til din kværn.?

        Sendt fra min GM1903 med Tapatalk

        Comment

        • Torbennmadsen
          Grøn bønne
          • Jan 2017
          • 17

          #5
          Der er en Obel Mito til salg for 2200kr på dba. Den ville jeg også tage med i overvejelserne, skulle være en rigtig fin kværn.

          Mener der er nogle stykker herinde der har en.

          Sendt fra min GM1903 med Tapatalk

          Comment

          • KristianK
            Administrator
            • Aug 2009
            • 4365

            #6
            Ja, der er meget kværn for pengene uanset om det er 64mm eller 75mm.
            Den ville jeg til hver en tid anbefale, også som ny faktisk. Men 2200ber en god pris. Knivene er nemme og billige at skifte, skulle det komme til det.

            Sendt fra min SM-N975F med Tapatalk
            KristianK
            En del af EspressoBar


            Følg mig meget gerne på
            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

            Hjemmeside
            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

            Comment

            • ThueK
              Grøn bønne
              • Dec 2019
              • 26

              #7
              Tak for de ekstra forslag.

              Det er synd en del af kværne er så store og grimme. Specielt den Obel Mito er et kæmpe lokum i mit lille rækkehus-køkken.
              Min lille Gaggia vil ligne en miniaturemaskine i forhold til den.

              Comment

              • KristianK
                Administrator
                • Aug 2009
                • 4365

                #8
                Men det vil smage bedre end en kæmpe maskine med lille kværn

                Det her smagte fremragende i hvert fald

                Sendt fra min SM-N975F med Tapatalk
                KristianK
                En del af EspressoBar


                Følg mig meget gerne på
                https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                Hjemmeside
                www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af ThueK Se indlæg
                  Tak for de ekstra forslag.

                  Det er synd en del af kværne er så store og grimme. Specielt den Obel Mito er et kæmpe lokum i mit lille rækkehus-køkken.
                  Min lille Gaggia vil ligne en miniaturemaskine i forhold til den.
                  Niche zero men så stiger bugetet da der ikke findes brugt endnu, ca 42xx for en ny http://www.espressobar.dk/forums/sho...-kv%E6rn/page3
                  men så har du også en kværn som kan single dose, den bruger samme knive som Mazzer robur, men med faktisk ingen retention (rest kaffe efter kværning) i modsætning til Mazzer https://www.kaffemekka.dk/shop/3360-...fekvaern-sort/

                  Jeg ved godt man ofte undervurderer kværnen når man er ny, den mito som nævnes kan sit kram, men stadig en hopper kværn som kræver man flucher efter hver gang man starter eller skifer indstilling
                  Last edited by Jack; 13. December 2019, 02:10.
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af ThueK Se indlæg
                    Tak for svar.
                    Så længe den ikke er for gammel kunne jeg godt finde på det.

                    Måske også Eurika Mignon skal på listen over fornuftige kværne til under 2000.- brugt?
                    Eurika Mignon er det bedste som du selv har nævnt, vil du holde buget og ikke vil ha en af de støre, kunne den sikkert passe til dig
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • ThueK
                      Grøn bønne
                      • Dec 2019
                      • 26

                      #11
                      Jeg kan godt lige ret lysristet, og så vidt jeg kan læse kræver det lidt ekstra af kværnen.

                      Jeg har godt læst en del om at kværnen nærmest betyder mere end espressomaskinen, og det giver egentlig meget god mening, men har dog ingen erfaring.

                      Det skal siges jeg sjældent drikker ren espresso, men mest mælkedrikke; cappucino og lignende, og selv med den billige Delonghi kværn smager de fremragende. Pt. er det Burundi bønner fra Mokkahouse, ristet for 4 uger siden.

                      Jeg tror dog jeg vil synes det er i overkanten med en så stor kværn, hvorfor jeg først havde set mig lidt lun på en Eureka Mignon.

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af ThueK Se indlæg
                        Jeg kan godt lige ret lysristet, og så vidt jeg kan læse kræver det lidt ekstra af kværnen.

                        Jeg har godt læst en del om at kværnen nærmest betyder mere end espressomaskinen, og det giver egentlig meget god mening, men har dog ingen erfaring.

                        Det skal siges jeg sjældent drikker ren espresso, men mest mælkedrikke; cappucino og lignende, og selv med den billige Delonghi kværn smager de fremragende. Pt. er det Burundi bønner fra Mokkahouse, ristet for 4 uger siden.

                        Jeg tror dog jeg vil synes det er i overkanten med en så stor kværn, hvorfor jeg først havde set mig lidt lun på en Eureka Mignon.
                        Mignon er sikker udmærket i dit setup, og køber du den brugt kan du sikkert sælge den til næsten samme pris, du skal nok holde dig fra den lille vario med de lyse riste, om migon er god til de lyse bønner ved jeg ikke, men den går ikke så nemt i stykker som vario
                        Last edited by Jack; 14. December 2019, 06:50.
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • Muenster
                          Lysristet
                          • May 2019
                          • 110

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af ThueK Se indlæg
                          Jeg tror dog jeg vil synes det er i overkanten med en så stor kværn, hvorfor jeg først havde set mig lidt lun på en Eureka Mignon.
                          Husk, at Mignon-serien blev fornyet forrige år. Jeg købte selv en Mignon Specialita med 55 mm kværn fra en italiensk webbutik sidste år. Den kostede kr. 3.200,-, og den er endda i krom, som koster ekstra. Jeg er rigtig glad for den. Den er meget stabil og virker solidt konstrueret. Næsten mere end den over dobbelt så dyre Eureka Atom Specialita 75, jeg lige har købt. Jeg siger det mere for, at du er istand til at vurdere brugtpriserne. En ny Eureka koster i de almindelige modeller altså ikke så meget over de kr. 2.000,-, så du skal ikke give kr. 2.000,- for en brugt Eureka af den gamle model. Hvor meget de nye modeller er forbedret i forhold til de gamle, tør jeg ikke sige. Jeg synes også, jeg har set, at danske webbutikker stadig har den gamle model til fuld pris. Så kig grundigt på billederne, så du ikke ender med en forkert. Den nye models to forben er lige brede, mens de er forskellige på den gamle, har jeg lagt mærke til.
                          Med venlig hilsen
                          Henrik M., Esbjerg
                          Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                          Eureka Mignon Specialita

                          Comment

                          • ThueK
                            Grøn bønne
                            • Dec 2019
                            • 26

                            #14
                            Tak for alle gode inputs.
                            Jeg holder lige øje henover julen, om der måske lander en Eureka Mignon på brugtmarkedet.

                            Det bliver mere og mere tydeligt at den billige kværn jeg benytter nu er meget "hit eller miss" og ikke kværner særlig konsistent.

                            Comment

                            • ThueK
                              Grøn bønne
                              • Dec 2019
                              • 26

                              #15
                              Jeg er dialog med en sælger om en Mignon til 1500.- den er i krom som ønsket og angiveligt fra 2016 men ingen bon. Sælger siger den kører som den skal og knivene er ok.

                              Er lidt i tvivl om det er for dyrt.

                              Den nye model som er støjdæmpet koster 2600.- så vist jeg kan finde.

                              Hvad mener i bør være markedsprisen?

                              Comment

                              Working...
                              X