Max alder for Lavazza bønner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • jensp
    Lysristet
    • Dec 2011
    • 71

    Max alder for Lavazza bønner

    Hej alle

    Bruger oftest standard Lavazza bønner, feks Gran Espresso, Gold mv, men hvor gamle bør de højst være? Har netop indkøbt 3 pakker fra web shop og de er hhv 11 og 16 mdr gamle.
    Naturligvis ikke "udløbet" ifht producentens angivelser men tænker, at de er ældre end de bør være for at bibeholde den optimale smag?

    Hvor køber man dem evt uden at risikere at få fra den gamle den af lageret?

    Mvh Jens
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Oprindeligt indsendt af jensp Se indlæg
    Hej alle

    Bruger oftest standard Lavazza bønner, feks Gran Espresso, Gold mv, men hvor gamle bør de højst være? Har netop indkøbt 3 pakker fra web shop og de er hhv 11 og 16 mdr gamle.
    Naturligvis ikke "udløbet" ifht producentens angivelser men tænker, at de er ældre end de bør være for at bibeholde den optimale smag?

    Hvor køber man dem evt uden at risikere at få fra den gamle den af lageret?

    Mvh Jens
    Hos mig bliver bønnerne til espresso max 5 uger efter rist, du skulle prøve noget frisk ristet evt fra tcc https://coffeecollective.dk/shop/espresso-blend/ eller www.roast.com som begge findes i dit lokal område

    De koster lidt mere end supermarkeds kaffe, men til gengæld en verden til forskel ;-)
    Last edited by Jack; 11. December 2019, 02:48.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • KristianK
      Administrator
      • Aug 2009
      • 4365

      #3
      Mht. dato på Lavazza, så er de rigtig nok ikke helt friske. Spørg den enkelte webshop inden bestilling eller send en mail til Lavazza i Danmark. Det er dog ikke sikkert, at de kan svare for jeg tror ikke de har de oplysninger "på kontoret"

      Som Jack rigtigt skriver, så er der den mulighed at finde et risteri, der ligger smagsmæssigt i det nabolag, som du kan lide.

      Hvis det er Lavazza, så ville jeg afholde mig fra at henvise til TCC, men måske gå efter risterier med en mere mørk profil. Hos mindre risterier kan du jo købe direkte og de skilter normalt stolt med ristedatoen

      Sendt fra min SM-N975F med Tapatalk
      KristianK
      En del af EspressoBar


      Følg mig meget gerne på
      https://instagram.com/kristianskaffe.dk
      https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

      Hjemmeside
      www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

      Comment

      • Birk
        Mellemristet
        • Jul 2012
        • 263

        #4
        Hej Jensp,

        Jeg er meget enig med Kristian,
        Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at købe hjem fra lidt forskellige risterier fra Stor københavn, prisen variere også meget alt efter hvor store risterierne er og om de har en cafe der også skal drives.
        Nu er kristian ydmyg og tro over for Espressobar konceptet derfor nævner han ikke at han selv sælger friskristet kaffe som sende ud: https://kristianskaffe.dk/shop/12-espresso/

        Andre mulige risterier:
        Kaffevaerk.dk
        kafferist.dk/
        Risteriet.dk
        ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
        masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

        Comment

        • jensp
          Lysristet
          • Dec 2011
          • 71

          #5
          Tak for alle svar!
          Jeg har jo prøvet kaffe fra feks kaffeværk og det var skam god kaffe. Lavazza er jeg dog stadig glad for og priserne er jo noget lavere. Jeg har ikke selv lavet tests på, hvad en kaffe mister der er ældre end optimalt, så nogen der har erfaring med hvor store forskellene er? Den 11 mdr gamle pose jeg netop har åbnet dufter og smager fint, men hvad går jeg glip af?

          Comment

          • Muenster
            Lysristet
            • May 2019
            • 110

            #6
            Hej jensp

            Folk herinde er virkelig fanatikere, og frisk kaffe er da sikkert også bedst. Jeg må tilstå, at jeg også ofte bruger kaffe, der er betydeligt ældre, end de anbefalede 4-6 uger. Det er langt fra altid, jeg har fået bestilt på nettet i tide, og vi har ikke lige et kafferisteri her i Esbjerg. Jeg tør næsten ikke sige det højt, men jeg synes såmænd, det kan smage glimrende. Så længe det er opbevaret lys- og lufttæt og ved passende temperatur, så burde det kunne holde sig indenfor den dato, fabrikanten angiver. Vi har en meget populær kaffebar her i Esbjerg. Hun køber sin kaffe i England, og det lyder ikke som om, hun er særligt påpasselig med, at kaffen skal være indenfor de 4-6 uger gammel. Jeg har også selv undret mig, ligesom dig. Hvilket ideal er det, vi går efter? Er det de klassiske italienske caféer? Her står de jo med store dåser eller sække fra f.eks. Illy og hælder det op i deres store kværne. Det er jo det, mange vil kalde supermarkedskaffe. Måske er det den 3. kafferevolution, hvor man gik over til mere lysristede bønner fra små risterier, som har gjort det. Måske holder den slags kaffe sig bare ikke så længe. Der er mange spændende smagsnuancer, som måske går tabt efter kort tids opbevaring. Jeg har ikke selv lavet direkte sammenligninger, så jeg har lidt svært ved at sige, hvad forskellen præcis er.

            Måske kan man sammenligne med andre ting. For eksempel er det jo rigtig lækkert med en friskbagt lun leverpostej. Men Stryhns Grovhakkede smager jo også godt. Særligt med sky, karse og et par løgringe eller andet velvalgt tilbehør. Eller som vi foretrækker her i Esbjerg: Wiums Leverpostej.



            Så kort sagt: Hvis du er glad for Lavazza, så fortsæt da med det. Du kan evt. prøve at købe noget spændende kaffe, hvis du lige kommer forbi et kafferisteri. Sådan gør jeg selv. Til hverdag køber jeg ofte i den lokale kaffe- og teforretning, der bare vejer kaffen af i neutrale poser. Der er ikke nogen dato på kaffen, men de får frisk kaffe hver uge, siger de.
            Last edited by Muenster; 12. December 2019, 18:50.
            Med venlig hilsen
            Henrik M., Esbjerg
            Nuova Simonelli Oscar II og Musica
            Eureka Mignon Specialita

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Ja, det besværlig svar er: du må selv smage dig frem ... for det er så forskelligt hvad vi bemærker i smagen og hvad vi kan li.

              Nu er det så lang tid siden jeg har prøvet Lavazza at jeg ikke kan huske den. Men mørkristede kaffer ind i 2. knæk (meget mørke bønner og med olieudtræk) bryder jeg mig ikke om hvis de er mere end 12 dage gamle. Så har den en grim harsk smag. Mens andre ikke bemærker det.

              Omvendt meget lysristede kaffer kan være bedre efter 2 måneder, syns jeg.

              Så pointen er: det afhænger meget af ristegrad - og hvem som smager på kaffen. Det er vi også omkring i dette podcastafsnit om mørkristet espresso: http://smagefter.dk/podcast/afsnit-5...kristet-kaffe/

              Det bedste du kan gøre er at gå ud og jagte en friskere Lavazza - og så lave din egen sammenligning. Det er eneste vej frem.

              Oprindeligt indsendt af jensp Se indlæg
              Hvor køber man dem evt uden at risikere at få fra den gamle den af lageret?
              Kig på ristedatoer, hvis du er i butik. Spørg før du køber, hvis det er en webshop.
              Last edited by Kaffe T; 13. December 2019, 07:47.
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #8
                Så vidt jeg husker ... så siger de i den her video om Illy kaffen, at den ligger 3 uger og lagre på fabrikken, før den sendes ud til kunderne ... Så Illy må være ganske imod at den drikkes friskere end 3 uger.

                National Geographic documentary about Illy mega-factory in Trieste Italy. Check out espressoland.com.au to buy great products including Illy coffee.
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                • Freund
                  Lysristet
                  • Dec 2018
                  • 125

                  #9
                  Hej Jens

                  Hvad med at riste selv?
                  Mørkrist er forholdsvis ligetil i en almindelig ovn + du kan smage dig frem til din favorit rist/hviletid.
                  Jeg synes hjemmerist vinder over supermarkeds-kaffe til hver en tid [emoji106]

                  E-bar har god information, ellers spørg google [emoji16]

                  Hilsen
                  Freund

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    Måske det lige er radikalt nok at kalde folk fanatikere, folk går blot op i det og har det som en hobby/passion. Hvormeget og i hvor høj grad man selv har lyst til at følge i samme spor må være en smagssag. Der er heller ingen der diktere lys/mørk der er entusiaster i begge lejrer og nogle midt imellem.

                    Jeg vil dog mere formulere det således at mørkristet skal drikkes hurtigere, hvorfor du før havde guideline på 7-14 dage efter rist. I dag snakker man op til ca. 2mdr. og det pga af de lysere rist, nogle kan du ovenikøbet strækker forbi 3mdr. men de er også meget lyse/specielle.

                    Meget mørk, såsom Lavazza, smager bedst friskt (efter egen hukommelse fra dengang jeg selv startede derude). Jeg vil dog sige at mørkristet fra et lokalt mikroristeri, stadig er bedre. Vores egen kaffe mand Kristians kaffe, er miles bedre og han går virkeligt op i det og det uden man behøver brække banken og selv mig der er lys i det, har han præsteret af få til at kunne lide det han laver, og det fordi han rister så godt som han gør, det betyder noget.

                    Vil man hellere Lavazza er det en ærlig sag, der skal være plads til alle, man skal dog forvente at på et sted som her, er det ofte SO og lignende der oftest er preferencer rammen. Man skal forstå at spørge herinde er ligesom at gå på et Hifi-forum eller foto-forum, på sidst nævnte bliver du proppet et Full frame ned i halsen inden du ser dig om, fordi man går op i det og kompromis er ikke noget man ønsker fordi man ofte søger perfektion.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Coffee makes the world go
                      Master Brewer
                      • Jan 2010
                      • 5082

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af jensp Se indlæg
                      Tak for alle svar!
                      Jeg har jo prøvet kaffe fra feks kaffeværk og det var skam god kaffe. Lavazza er jeg dog stadig glad for og priserne er jo noget lavere. Jeg har ikke selv lavet tests på, hvad en kaffe mister der er ældre end optimalt, så nogen der har erfaring med hvor store forskellene er? Den 11 mdr gamle pose jeg netop har åbnet dufter og smager fint, men hvad går jeg glip af?
                      Meget af det Italienske kaffe er ikke af så høj kvalitet, det skal kunne sælges til en hvis pris
                      dernæst er det umuligt i stor stil at få kaffe ud til kunderne, og være sikker på at det bliver brugt hurtigt

                      De har derfor finpudset det at kunne lave en hæderlig kaffe der kan sælges billigt, og kan holde sig, er der rubusta i ,,SKAL den lagres
                      men i det hele taget kan deres kaffe holde til at ældes

                      Men du kan ikke forvente mange af de noter en frisk kaffe kan gi

                      Kan man li kaffen, er det jo også ligegyldigt

                      Kan man lide flere forskellige kaffer , må man jo vælge ud fra hvad der er muligt

                      Ens smag ændrer sig også , de fleste af os der er gamle nok , de blev vel hocked på kaffe der ikke er hvad vi foretrækker i dag,,får man sådan noget undrer man sig over at man blev hocked ;o)


                      selve formalingen på Italiensk kaffe , skal typisk være meget fint i forhold til Nordisk, er maskinen en med et flow som et vandfald(standard kaffee maskine med rota pumpe), skal pukken næsten ikke presses, næsten kun poleres
                      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                      Comment

                      • Muenster
                        Lysristet
                        • May 2019
                        • 110

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                        Måske det lige er radikalt nok at kalde folk fanatikere, folk går blot op i det og har det som en hobby/passion. Hvormeget og i hvor høj grad man selv har lyst til at følge i samme spor må være en smagssag. Der er heller ingen der diktere lys/mørk der er entusiaster i begge lejrer og nogle midt imellem.

                        Jeg vil dog mere formulere det således at mørkristet skal drikkes hurtigere, hvorfor du før havde guideline på 7-14 dage efter rist. I dag snakker man op til ca. 2mdr. og det pga af de lysere rist, nogle kan du ovenikøbet strækker forbi 3mdr. men de er også meget lyse/specielle.

                        Meget mørk, såsom Lavazza, smager bedst friskt (efter egen hukommelse fra dengang jeg selv startede derude). Jeg vil dog sige at mørkristet fra et lokalt mikroristeri, stadig er bedre. Vores egen kaffe mand Kristians kaffe, er miles bedre og han går virkeligt op i det og det uden man behøver brække banken og selv mig der er lys i det, har han præsteret af få til at kunne lide det han laver, og det fordi han rister så godt som han gør, det betyder noget.

                        Vil man hellere Lavazza er det en ærlig sag, der skal være plads til alle, man skal dog forvente at på et sted som her, er det ofte SO og lignende der oftest er preferencer rammen. Man skal forstå at spørge herinde er ligesom at gå på et Hifi-forum eller foto-forum, på sidst nævnte bliver du proppet et Full frame ned i halsen inden du ser dig om, fordi man går op i det og kompromis er ikke noget man ønsker fordi man ofte søger perfektion.
                        Jeg går ud fra, det første afsnit er møntet på mig. Det var bestemt ikke negativt ment, når jeg kaldte folk herinde fanatikere. Der er bestemt ikke noget galt i at være fanatiker. Måske skulle jeg have sagt entusiaster eller måske nørder. Det er der jo heller ikke noget galt i. I forhold til, hvordan de fleste brygger og drikker kaffe, så går folk herinde meget op i det. Langt de fleste mennesker tænker ikke på bryggetider, vægt og temperatur med en decimals nøjagtighed og bryggetryk. Og sådan noget som flow-profiling ved de fleste slet ikke, hvad er. Alligevel nyder de fleste danskere at drikke kaffe hver dag. Så mindre kan trods alt også gøre det. Jeg forsøgte bare at bygge lidt bro, da jeg som ny i det selv godt ved, hvor meget der er at lære. Når en ny indenfor kaffe kommer ind i dette forum, kan jeg godt frygte, at der bliver talt to forskellige sprog, så de garvede og begynderen ender med at tale forbi hinanden. Du har helt sikkert ret i, at det er det samme på et foto-forum eller et hifi-forum. Sådan har de fleste af os nok noget, de går meget op i.
                        Med venlig hilsen
                        Henrik M., Esbjerg
                        Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                        Eureka Mignon Specialita

                        Comment

                        • jensp
                          Lysristet
                          • Dec 2011
                          • 71

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
                          Hej jensp

                          Folk herinde er virkelig fanatikere, og frisk kaffe er da sikkert også bedst. Jeg må tilstå, at jeg også ofte bruger kaffe, der er betydeligt ældre, end de anbefalede 4-6 uger. Det er langt fra altid, jeg har fået bestilt på nettet i tide, og vi har ikke lige et kafferisteri her i Esbjerg. Jeg tør næsten ikke sige det højt, men jeg synes såmænd, det kan smage glimrende. Så længe det er opbevaret lys- og lufttæt og ved passende temperatur, så burde det kunne holde sig indenfor den dato, fabrikanten angiver. Vi har en meget populær kaffebar her i Esbjerg. Hun køber sin kaffe i England, og det lyder ikke som om, hun er særligt påpasselig med, at kaffen skal være indenfor de 4-6 uger gammel. Jeg har også selv undret mig, ligesom dig. Hvilket ideal er det, vi går efter? Er det de klassiske italienske caféer? Her står de jo med store dåser eller sække fra f.eks. Illy og hælder det op i deres store kværne. Det er jo det, mange vil kalde supermarkedskaffe. Måske er det den 3. kafferevolution, hvor man gik over til mere lysristede bønner fra små risterier, som har gjort det. Måske holder den slags kaffe sig bare ikke så længe. Der er mange spændende smagsnuancer, som måske går tabt efter kort tids opbevaring. Jeg har ikke selv lavet direkte sammenligninger, så jeg har lidt svært ved at sige, hvad forskellen præcis er.

                          Måske kan man sammenligne med andre ting. For eksempel er det jo rigtig lækkert med en friskbagt lun leverpostej. Men Stryhns Grovhakkede smager jo også godt. Særligt med sky, karse og et par løgringe eller andet velvalgt tilbehør. Eller som vi foretrækker her i Esbjerg: Wiums Leverpostej.



                          Så kort sagt: Hvis du er glad for Lavazza, så fortsæt da med det. Du kan evt. prøve at købe noget spændende kaffe, hvis du lige kommer forbi et kafferisteri. Sådan gør jeg selv. Til hverdag køber jeg ofte i den lokale kaffe- og teforretning, der bare vejer kaffen af i neutrale poser. Der er ikke nogen dato på kaffen, men de får frisk kaffe hver uge, siger de.
                          Ser ud til at vi er enige om mange ting, inkl kaffeudstyr (har selv Oscar II og Eureka Mignon Specialita). Leverpostejen kende jeg dog ikke .. :-)

                          Comment

                          • Esbndk1Esbn
                            Lysristet
                            • Apr 2015
                            • 57

                            #14
                            Mine egne erfaringer mht alder:

                            1. Der er forskel på gennemløbstiden fra supermarkeds kaffe til frisk ristet.
                            2. Den smager fladere, lidt færre nuancer.

                            Det der smager er af noget er forgængeligt, dvs der bliver mindre og mindre af det eller det ændrer karakter.
                            Alt hvad vi kan røre er kemikalier, og nogle er mere reaktive end andre, og kaffe er komplekst nok til at det ændrer karakter over uger.

                            Men det kommer vel an på hvordan man brygger og hvor påpasselig man er.
                            Jeg tror den teknik man bruger ift at komme kaffen i portafilter og bestemme hvornår man stopper shottet har større betydning.

                            De forskelle jeg oplever er ved at sørge for god distribution i portafilter og vejning af shottet istedet for at gå efter volumen.
                            Hvis du vil finde ud af om du går glip af noget, så vær opmærksom på at dine shots skal være præcise, temp tryk distribution tamp ekstraktion det hele.
                            Som jeg husker det var det nemmere at få en kop der smagte ok med de bønner jeg startede på "San Paulo Oro" end de friske.

                            Ja kaffe er meget populært, men hvor udbredt og populært noget er siger intet om kvaliteten af det. Den typisk danske betegnelse "en god kop kaffe" handler mere om selskabet og omstændighederne end om smagen, i min erfaring. Jeg har aldrig fået en god espresso på en café, kun derhjemme og kun når jeg gør det ordentligt og kun når jeg bruger friske bønner.

                            Jeg købte min første maskine, en La Pavoni med træk håndtag, men måtte erkende at jeg ikke vidste hvordan en god kop kaffe skulle smage. Så jeg købte en maskine herinde og brugte e måned på youtube og her og google, samt et par kilo kaffe... Og jeg glemmer aldrig mit første gode shot. Jeg har altid brugt voldsomme mængder mælk og nogen gange sukker, men dette shot var sødt i sig selv og blødt og helt helt fantastisk. Det var et super payoff at min intuition var korrekt, at jeg simpelthen ikke vidste hvad "en god kop kaffe" var.

                            Groft sagt tror jeg der er 2 grupper, dem der laver en kop kaffe fordi de vil have kaffe og dem der laver kop kaffe men ender på en længere ekspedition.

                            Derudover så smager vi forskelligt, kender en der nyder at spise citroner, synes at kødsovs smager bedst med 40g spidskommen og hader kager desserter og sukker.
                            Lelit PL162T - Baratza Sette 270W - Eureka Mignon Istantaneo - Brewista Vægt - BestMax Premium

                            Comment

                            • jensp
                              Lysristet
                              • Dec 2011
                              • 71

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Freund Se indlæg
                              Hej Jens

                              Hvad med at riste selv?
                              Mørkrist er forholdsvis ligetil i en almindelig ovn + du kan smage dig frem til din favorit rist/hviletid.
                              Jeg synes hjemmerist vinder over supermarkeds-kaffe til hver en tid [emoji106]

                              E-bar har god information, ellers spørg google [emoji16]

                              Hilsen
                              Freund
                              Den mulighed har jeg altid tænkt var for kaffe-nørderne, udstyrs- og tidskrævende og slet ikke noget for mig, men du får det til at lyde meget tillokkende at prøve.... hvor køber man så de rå bønner? :-)

                              Mvh Jens

                              Comment

                              Working...
                              X