Alex Duetto overfylder dampkedlen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ChristianS
    Coffeeholic
    • Apr 2015
    • 1012

    Alex Duetto overfylder dampkedlen

    Hej

    Min Alex Duetto trænger vist til en hovedrenovering.

    Den lyder efterhånden som en meget hurtig fiskekutter, når den varmer op (trænger til afkalkning).

    Senest er den begyndt at overfylde dampkedlen i en grad så den flyder over og hælder vand i reservoiret. Den er på fast vand, og den flyder også over i slukket tilstand.

    Tror I det er rigtigt gættet, at der er en tovejsventil, der ikke lukker ordentligt?

    Kan man reparere det, eller kræver det udskiftning?
    Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

    Kværne: Niche Zero, Santos 01
    Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
    Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.
  • ChristianS
    Coffeeholic
    • Apr 2015
    • 1012

    #2
    Lige en præcisering. Den flyder over, når maskinen er kold og antivac’en er deaktiveret.

    Trykket står på dampkedlen går op til ca 2 bar og aktiverer sikkerhedsventilen, når maskinen er varm. Vandtrykket ved preinfusion er omkring 4 bar.
    Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

    Kværne: Niche Zero, Santos 01
    Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
    Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Kunne den være en Solenoid valves som ikke lukker af for vand når vandstands måleren fortæller boileren er fyldt
      Last edited by Jack; 30. November 2019, 21:30.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • ChristianS
        Coffeeholic
        • Apr 2015
        • 1012

        #4
        Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
        Du kan hurtigt tjekke vandstands måleren, er den til kalket eller forbindelsen på anden måde dårlig til styre boksen

        [ATTACH=CONFIG]14741[/ATTACH]
        Jep, det er gjort. Men det forklarer ikke det høje tryk eller at den overfylder kedlen, når den er slukket. [emoji4]

        Jeg kigger på ventilen og overvejer nærmere, om jeg skal gå efter en totalrenovering eller ej.
        Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

        Kværne: Niche Zero, Santos 01
        Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
        Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Oprindeligt indsendt af ChristianS Se indlæg
          Jep, det er gjort. Men det forklarer ikke det høje tryk eller at den overfylder kedlen, når den er slukket. [emoji4]

          Jeg kigger på ventilen og overvejer nærmere, om jeg skal gå efter en totalrenovering eller ej.
          Du nåede at svare før jeg rettede ;-) selvfølgelig er det ikke vandstands måleren, når den også overfylder når maskinen er slukket (kom jeg i tanke om)
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • Morten Müller
            Administrator
            • Apr 2017
            • 208

            #6
            Som du selv er inde på er det formentlig fyldeventilen som ikke lukker som den skal. Nok bare skidt og kalk. Den kan du sagtens afmontere og rense. Pakning i stemplet kan også være slidt, men den kan nok findes som en løs del, eller som kit inkl cylinder.

            Spring ud i det [emoji106]


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Comment

            • ChristianS
              Coffeeholic
              • Apr 2015
              • 1012

              #7
              Oprindeligt indsendt af Morten Müller Se indlæg
              Som du selv er inde på er det formentlig fyldeventilen som ikke lukker som den skal. Nok bare skidt og kalk. Den kan du sagtens afmontere og rense. Pakning i stemplet kan også være slidt, men den kan nok findes som en løs del, eller som kit inkl cylinder.

              Spring ud i det [emoji106]


              Sent from my iPhone using Tapatalk
              Tak for input.

              Jeg er sprunget ud i det. [emoji1303] Jeg ville bare høre, om der var andre kendte årsager.

              Og der var en anelse kalk ved åbningen, som stemplet lukker. Så jeg satser på, at det er årsagen.
              Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

              Kværne: Niche Zero, Santos 01
              Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
              Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Måske side 6 i denne review kan hjælpe (Sirai autofill solenoid)

                Review Izzo-Alex-Duetto-MK-IV-closer-look-v1.pd.pdf
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • ChristianS
                  Coffeeholic
                  • Apr 2015
                  • 1012

                  #9
                  Ser en slidt pakning mon sådan ud? [emoji28]

                  Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                  Kværne: Niche Zero, Santos 01
                  Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                  Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                  Comment

                  • Morten Müller
                    Administrator
                    • Apr 2017
                    • 208

                    #10
                    Det vil nok være en rigtig god ide at udskifte, især når du køre med fastvand.

                    Omvendt ville jeg nok rense og samle igen for at se om den blev nogenlunde tæt og kunne klare sig igenemmen julen, svær at undvære sådan en maskinen på denne tid af året.


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Comment

                    Working...
                    X