Silvia vs Sage Barista Express

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • louisess
    Grøn bønne
    • Nov 2019
    • 4

    Silvia vs Sage Barista Express

    Jeg er stadig en nybegynder indenfor Espressomaskiner, men købte i foråret en brugt Silvia og en Mahlkönig Vario. Jeg synes, at jeg har problemer med at få en langsom/ordentlig gennemløbstid. Jeg har eksperimenteret med lidt forskelligt, men selvom jeg bruger helt friske bønner og kværner det allerfineste, jeg kan, så går det stadig alt for hurtigt, og det bliver et ret tynd shot.

    Jeg ved ikke rigtig, hvad det skyldes. Er der mon nogen, der har oplevet det samme? Kan det være kværnen, der er blevet for sløv eller kan der være problemer med Silvia. Hvis maskinen har stået tændt i 15 min før, jeg laver et shot, så er det nærmest kogende vand, der fosser ud af filterholderen.

    Jeg har derfor overvejet købe en ny Silvia, fordi det også kan være, at den generelt bare ikke har flere år i sig. Men så har jeg også kigget på en Sage The Barista Express, men hvad mener dem, der har forstand på det? Har Sage en markant dårligere kværn end den Vario, jeg har?

    Jeg bruger den til at lave americano og cappucino - håber I kan hjælpe
  • Alexpid
    Coffeeholic
    • Jan 2016
    • 1496

    #2
    Prøv om du kan kalibrere kværnen til at kværne finere.




    Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Oprindeligt indsendt af louisess Se indlæg
      Jeg er stadig en nybegynder indenfor Espressomaskiner, men købte i foråret en brugt Silvia og en Mahlkönig Vario. Jeg synes, at jeg har problemer med at få en langsom/ordentlig gennemløbstid. Jeg har eksperimenteret med lidt forskelligt, men selvom jeg bruger helt friske bønner og kværner det allerfineste, jeg kan, så går det stadig alt for hurtigt, og det bliver et ret tynd shot.

      Jeg ved ikke rigtig, hvad det skyldes. Er der mon nogen, der har oplevet det samme? Kan det være kværnen, der er blevet for sløv eller kan der være problemer med Silvia. Hvis maskinen har stået tændt i 15 min før, jeg laver et shot, så er det nærmest kogende vand, der fosser ud af filterholderen.

      Jeg har derfor overvejet købe en ny Silvia, fordi det også kan være, at den generelt bare ikke har flere år i sig. Men så har jeg også kigget på en Sage The Barista Express, men hvad mener dem, der har forstand på det? Har Sage en markant dårligere kværn end den Vario, jeg har?

      Jeg bruger den til at lave americano og cappucino - håber I kan hjælpe
      Hviken bønne og riste dato for at være mere præcis? (vil tro vario kan ha problemer med lyse riste)

      Sage maskiner hmm.. der er da nogen billige tilbud her på BF, men nogen har ikke rigtige kedler men thermoblock istedet, og filter størelsen er også mindre untagen på de få med dual boiler.. her ville jeg mene silvia gør sig bedre.. men bare ikke til at steame mælk.

      MK Vario er der flere som har været glade for, men det var nok den sidste jeg selv ville vælge til espresso
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • louisess
        Grøn bønne
        • Nov 2019
        • 4

        #4
        Tusind tak. Det vil jeg prøve

        Comment

        • louisess
          Grøn bønne
          • Nov 2019
          • 4

          #5
          Så du tænker, at Sage har en kraftigere steamer? Har også kigget på en Oscar ll, som skulle have en rigtig god steamer.
          Jeg køber Risteriets Uno, tror de er ristet for ca 1,5 måned siden.

          Comment

          • louisess
            Grøn bønne
            • Nov 2019
            • 4

            #6
            Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
            Hviken bønne og riste dato for at være mere præcis? (vil tro vario kan ha problemer med lyse riste)

            Sage maskiner hmm.. der er da nogen billige tilbud her på BF, men nogen har ikke rigtige kedler men thermoblock istedet, og filter størelsen er også mindre untagen på de få med dual boiler.. her ville jeg mene silvia gør sig bedre.. men bare ikke til at steame mælk.

            MK Vario er der flere som har været glade for, men det var nok den sidste jeg selv ville vælge til espresso
            Så du tænker, at Sage har en kraftigere steamer? Har også kigget på en Oscar ll, som skulle have en rigtig god steamer.
            Jeg køber Risteriets Uno, tror de er ristet for ca 1,5 måned siden.

            Comment

            • kidcaffeine
              Espresso
              • Sep 2016
              • 585

              #7
              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
              MK Vario er der flere som har været glade for, men det var nok den sidste jeg selv ville vælge til espresso
              Det er ikke fordi det er verdens bedste kværn til espresso, men da jeg startede ud kørte jeg selv en Silvia og Vario combo. Den kunne godt kværne fint nok til kvæle maskinen, så mit bud er også at den kan kalibreres finere og/eller at bønnerne måske ikke er fristristede

              EDIT: Jeg kunne jo også læse hvad andre skriver, før jeg går til tasterne Hvis det er bønner fra Risteriet bør det alt andet lige være fint nok. Halvanden måned skal jeg ikke kunne sige om er lige i overkanten, men hvis din kværn ikke er kalibreret ordentligt, kan det måske stadig have noget at skulle sige
              Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
              Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
              Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Oprindeligt indsendt af louisess Se indlæg
                Så du tænker, at Sage har en kraftigere steamer? Har også kigget på en Oscar ll, som skulle have en rigtig god steamer.
                Jeg køber Risteriets Uno, tror de er ristet for ca 1,5 måned siden.
                Problemet med Silvia og mælk er der kun er en enkelt kedel som er fin til espresso men der efter skal højere op i temperatur for at steame mælk og igen ned i temperatur for at lave espresso igen ( det tager en evighed) , til ren espresso er Silvia god

                Oscar II er en rigtig fin maskine, det er en hx kedel som kan både steame og brygge espresso på samme tid, i min optik bedst billigste løsning hvis man er til mælke drikke (men husk at eftermonter en billig opv til at begrænse bryg tryk til 9bar)

                Sage syntes jeg er lidt so so, nogen kan da lidt, men kvaliteten syntes jeg ikke er så god

                1,5 måned er ikke friskristet, hos mig er bønnerne bedst ca 7 dage efter rist, men prøv evt nogen andre friske bønner og ikke de helt lysristede
                Last edited by Jack; 29. November 2019, 17:55.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • Joe_Black
                  Coffeeholic
                  • Feb 2012
                  • 1424

                  #9
                  Jeg har nævnt dette før, men føler at det tåler gentagelse

                  Silvia har brygget nogle af de bedste skud jeg har smagt, men hun er svær at danse med.
                  Med standart termostaten svinger temperaturen fra 87 til 120 grader i kedlen.
                  Derfor skal du enten temperatur surfe(google det) eller montere en Pid regulator.

                  Men det bliver aldrig en optimal maskine til mælkekaffe, med mindre der kun skal brygges 2 kopper
                  Wega MiniNova
                  Mahlkönig K30
                  Moccamaster
                  Santos #4
                  AeroPress
                  Bodum Vakuum Brygger

                  Comment

                  Working...
                  X