Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 17

Emne: Ikawa home roaster

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2016

Ikawa home roaster

Ikawa home roaster overvejes solgt!
    Den har kun ristet cirka 6kg bønner og er derfor nærmest som ny..
    Her er en rister med mulighed for at eksperimentere. Ved hjælp af Ikawas app kan man styre ristningen over sin tlf. Her kan justeres på tid, temperatur og airflow.. Har man ikke mod på at eksperimentere er der en masse præinstallerede ristninger man kan benytte!
    Den kan riste 50 gram ad gangen.
    Original emballage og tilbehør medfølger.

Pris 4500kr
    Senest redigeret af Kimjkryger : 23. December 2019 kl. 23:13 Årsag: Solgt

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Dec 2013
    Sted
    København
    Wow. Det er en heftig god pris!
    Jeg er super glad for min.
    Held og lykke med salget.

Forloren Espresso

Mørkristet
    Registreringsdato
    Jan 2009
    Sted
    Horsens
    PM sendt

Jeg er meget interesseret.
    Izzo Alex Duetto III
    Mazzer Major E

Grøn bønne Truelsen's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2008
    Sted
    Risskov
    Citer Oprindeligt indsendt af NielsN Se indlæg
    Wow. Det er en heftig god pris!
    Jeg er super glad for min.
    Held og lykke med salget.
    Bare nysgerrighed, men rister du hver dag
    eller har du en anden rister med større kapacitet?
    50g. er trods alt ikke mere end tre skud.

/Anders

Don't force it - use a hammer
    DC Supermini
    Super Jolly
    Gene

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af Truelsen Se indlæg
    Bare nysgerrighed, men rister du hver dag
    eller har du en anden rister med større kapacitet?
    50g. er trods alt ikke mere end tre skud.
    Jeg husker da Ikawa kom frem, blev den lanceret som at man ku riste sin kaffe lige før man skulle brygge den. Altså modellen til hjemmebrug (modsat sample roasting til risterier). Og så var det nok tænkt til filterbryg og ikke til espresso. Derfor passende med så små mængder.

Idag er det ikke lige så hyped med ultra-frisk-ristet kaffe som det var på et tidspunkt. Nu er der mere bevidsthed nytte af en vis tid lagring (afhængig af ristegrad).
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    50g er ikke en super størrelse, men vil man gerne eksperimentere er det jo en god størrelse og drikker man lidt kan man sørge for altid at få en kaffe der peaker.

Espresso vil den ikke være nær så egnet til pga. batch størrelsen, fordi man jo ofte skyder mange skud af, hvilket gør man hurtigt skal riste en del batches, med hertilhørende svingende udtryk og kvalitet. det kræver man er god og hurtigt til at skyde kaffen ind hvis man skal nyde risten og så får man jo kun 1-2 kopper som så kan være væk ved næste rist. Tager man 2-3 kopper om at skyde ind er den selvsagt ikke optimalt.

IKAWA er blevet meget en competition rister fordi den tillader baristaer at riste selv uden at smide kg væk ofte med meget dyr og speciel kaffe.

Problemet med IKAWA er repeterbarhed, Tipping og at ROR er svært at kontrollere (PRO modellen) samt nævnte Batch størrelse udfordring.

Men igen størrelsen åbner op for flere der kan riste, så har man normalt ikke pladsen så er det jo et kompromis man kan leve med.

Igen er der tale om en sample/cupping rister, det skal understreges.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Mørkristet
    Registreringsdato
    Jan 2009
    Sted
    Horsens
    Hej Det ser desværre ud til den er solgt. Den er reserveret indtil den 1/12. Så da jeg så de havde af 300 pund af nyprisen Black friday købte jeg en ny der.

Jeg ser netop det med størrelsen som en kæmpe fordel, da små mængder i rist giver mulighed for at justere uden at stå tilbage med 200 gram man skal igennem og ender med at miste peak før den er drukket. Jeg drikker ca 1 x 250 g pose til sort kaffe om ugen og både riste dato og ikke mindst tab fra posen bliver åbnet er markant (jeg bruget fellow vakuum dåser som bestemt forlænger holdbarheden)
    Jeg håber at mange små riste sat i system kan give muligheden for at have kaffe der altid er på sit bedste.

At jeg så også godt kunne ønske den kunne riste lidt mere end de 60g grønne bønner når man skal bruge lidt mere ind i mellem er så en anden ting, men så håber jeg plug and play elementet gør det ikke er alt for besværeligt når man så skal bruge lidt mere.
    Izzo Alex Duetto III
    Mazzer Major E

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Med andre ord skal du riste 5 gange om
    ugen. Hvilket bliver meget heftigt hvis man har et fuldtids arbejde ved siden af.

Rocco du skal lige være opmærksom på at en rister sjældent bør riste max kapacitet ofte ligger det på en ca. 80%.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Dec 2013
    Sted
    København
    Risterens kapacitet er 60g men 50g anses generelt for at være den ideelle mængde - som malling er inde på.

Hvis man har sin profil klar, er det dog bare at fylde bønner på og trykke på en knap, så behøver man ikke give den mere opmærksomhed før glasset med chaff skal tømmes og bønnerne pustes ud.
    200-400 gram om ugen burde være overkommeligt for de fleste og kan klares mens man laver andre ting, men den er selvsagt ikke god hvis man har ambitioner om at være kaffeleverandør til venner og kollegaer.

Forloren Espresso

10. De følgende brugere har takket NielsN for denne post:

malling (30. November 2019)

Mørkristet
    Registreringsdato
    Jan 2009
    Sted
    Horsens
    Jeg tænker heller ikke jeg ligefrem behøver kvitte jobbet for at riste det antal med denne maskine. Helt basalt kan man vælge en af de allerede eksisterende risteprofiler eller en af sine egne og så er det jo at trykke på start, fylde bønnerne i og så tage dem ud når de er færdige. Jeg meget at have læst at længste rist den kan er 8.3 -9 min så rimelig simpelt
    Izzo Alex Duetto III
    Mazzer Major E

12. De følgende brugere har takket Rocco for denne post:

NielsN (30. November 2019)

Emneord for dette emne

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •