Nuova Simonelli Oscar II - OPV?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Christian Helligsø
    Grøn bønne
    • Oct 2019
    • 10

    Nuova Simonelli Oscar II - OPV?

    Hej Folkens

    Click image for larger version

Name:	IMG_20191120_152034_571.jpg
Views:	1
Size:	52,6 KB
ID:	238513

    Efter at have afleveret en defekt brugt Oscar II tilbage til sælger, har jeg nu fået fat i en helt ny. Jeg har i dag været igang med at indstille kværn (Obel Mito 64) og espressomaskinen.
    I denne process stødte jeg ind i en masse forskellige scenarier. Det mest frustrende var, at jeg nogle gange fik den indstillet helt perfekt til et skud, men at næste skud bare var langt fra at være i nærheden af det.

    Det ene skud:
    12 g dose
    40 g ekstration
    25 sek brygtid

    Ja, jeg gik efter lungo - da det var en syrlig bønne (Garibaldi Dolce Aroma - køber den aldrig igen). Har læst et sted, at en lav dose kan være en fordel ved syrlige bønner. Om det er rigtigt vides ikke - det fungerede i hvert fald godt for mig og jeg var tilfreds med produktet.


    Det næste skud:
    12 g dose
    5 g ekstration
    25 sek brygtid

    Samme formalingsgrad og rutine med 3 sek flush før brygning.

    Nogle gange kom de første dråber efter 5 sek efterfulgt af en pause på 5-8 sek, hvorefter det virkeligt bare flød ud med kaffe.

    Oscar II er kendt for det høje bryggetryk på 15 bar. Jeg er totalt grøn bønne i den her espressoverden, men kunne måske tænke, at det høje tryk presser pucken sammen, og at den derfor blokerer for vandet?

    Er der nogle herinde, som har haft en Oscar II uden OPV, og derefter har opgraderet med OPV kit, som har erfaring omkring forskellen med og uden OPV?

    Ved ikke om det er det rigtige sted tråden er startet...
    Last edited by Christian Helligsø; 20. November 2019, 16:06.
    Grøn Bønne - Nuova Simonelli Oscar II - Obel Mito 64
  • JonasFalslev

    #2
    Jeg har en Oscar II med OPV og har aldrig kørt uden. Vil anbefale dig, at installere en OPV, så du kan få trykket ned på 9 bar. Jeg tror imidlertidig, at det problem du beskriver skyldes dosis og endnu mere vigtigt, bønnerne. Find nogle friskristede bønner, generelt peaker de fleste bønner efter 3-5 dage fra ristedatoen. Min erfaring er, at bønner efter 5 uger skaber ekstremt mange problemer under brygningen, foruden at de har tabt det meste af deres aroma. Derudover kan jeg anbefale dig at øge dosis til et sted mellem 18-21 gram.

    Comment

    • Christian Helligsø
      Grøn bønne
      • Oct 2019
      • 10

      #3
      Hvilket basket bruger du?
      Grøn Bønne - Nuova Simonelli Oscar II - Obel Mito 64

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Næsten enig med Jonas, hos mig peaker de fleste bønner normalt på syvende dagen, hvilken bønner og hvor langt fra riste dato?

        Hvilken kurv bruger du? single kurven er besværlig, den dobbelt kurv som følger med Oscar II syntes jeg passer med 18 gram.

        Vil anbefale dig at afveje bønnerne til 18 gram og gå efter 36 gram espresso ud på imellem 25 til 35 sek. jeg har selv haft helt det samme sæt (med OPV, den er uundværlig og koster så lidt)
        jeg bruger ikea kryderiglas til at kværne i, veje og tømme i kurven, de passer fint både til din kværn og til at tømme over i din 58mm kurv uden at spilde, måske det også vil virke for dig ;-)



        Click image for larger version

Name:	ikea-2.jpg
Views:	1
Size:	56,7 KB
ID:	231437

        Ps. tillykke med et rigtig fint setup
        Last edited by Jack; 20. November 2019, 18:01.
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • JonasFalslev

          #5
          Den medfølgende dobbeltkurv kan klare 18 g. Derudover har jeg en IMS kurv til 21-22g.

          Comment

          • Christian Helligsø
            Grøn bønne
            • Oct 2019
            • 10

            #6
            Tusind tak for svar! Det er et herligt forum det her!

            Jeg skifter bønne, øger dosen og får sat en flad skrue i skærmen

            Og så tager jeg den derfra
            Grøn Bønne - Nuova Simonelli Oscar II - Obel Mito 64

            Comment

            • Freund
              Lysristet
              • Dec 2018
              • 125

              #7
              Ifølge billederne kan jeg se at du bruger hopper - bliv ved med det [emoji16]
              Min erfaring på mito 75, er at uden hopper (med bønner i selvf) kværner den inkonsistent. Jeg oplevede, ligesom du beskriver, at ét skud var super, og det næste surt/lang tid/kort tid, uden at have ændret parametre... det stoppede da jeg satte hopper på, og indså at jeg ikke kunne få gode skud hvis jeg legede wannebe-single-doser.

              Comment

              • Dich
                Grøn bønne
                • Jul 2016
                • 38

                #8
                Jeg har prøvet Oscar II både med og uden OPV.

                Vil klart anbefale OPV.
                Største kvalitet er for mig personligt at din espresso bliver meget mere ensartet.

                Jeg har faktisk et ekstra OPV kit til oscar II.
                Bestilte 2 i tidernes morgen da det var meningen vi også skulle installerer OPV i min vens maskine, men det er aldrig blevet gjort.

                Hvis du er intresseret i at købe kan jeg spørge min ven om han stadig er intresseret eller om vi skal droppe det.
                Det er købt hos elektro's

                Comment

                • LM17
                  Mellemristet
                  • Aug 2014
                  • 151

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Dich Se indlæg
                  Jeg har prøvet Oscar II både med og uden OPV.

                  Vil klart anbefale OPV.
                  Største kvalitet er for mig personligt at din espresso bliver meget mere ensartet.

                  Jeg har faktisk et ekstra OPV kit til oscar II.
                  Bestilte 2 i tidernes morgen da det var meningen vi også skulle installerer OPV i min vens maskine, men det er aldrig blevet gjort.

                  Hvis du er intresseret i at købe kan jeg spørge min ven om han stadig er intresseret eller om vi skal droppe det.
                  Det er købt hos elektro's
                  Hej Dich

                  Jeg oprettede et request på en OPV for et par dage siden, så jeg har tilladt mig at sende dig en PM.

                  ECM Synchronika og Niche Zero.

                  Indehaver af Instagramprofilen peoplebrewcoffee.

                  Comment

                  Working...
                  X