Vigtigheden af en god kværn til traditionel kaffe ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jakobankerhansen
    Lysristet
    • Mar 2012
    • 115

    Vigtigheden af en god kværn til traditionel kaffe ??

    Som skrevet i en parallel tråd, har jeg her for nylig skiftet fra en ældre og dermed godt brugt Compak K3 espresso-kværn til en ny Eureka Atom Specialty 75 espresso-kværn...

    Effekten på smagen i koppen ved dette skifte har været voldsom.

    Den måde jeg bedst kan beskrive forskellen efter skiftet er følgende: Jeg kan godt lide rund og dybt smagende espresso med chokolade, karamel og evt. med til citrusnoter på toppen. Med den nye kværn er smagen blevet rundere, mere fyldig og mere nyanceret. Tidligere kunne jeg godt finde på en sjælden gang imellem at køre lidt sirup i en latte. Det har jeg slet ikke lyst til længere.

    Mit spørgsmål her er følgende...: Har betydningen af kvaliteten af kaffekværnen samme vigtighed når man brygger alm. filterkaffe, stempelkaffe etc., som betydningen af kaffekværnen har for espresso ?

    Til filterkaffe og stempelkaffe etc. skal formalingsgraden jo være grovere, og spørgsmålet i er, om man derfor godt kan slække lidt på kvaliteten af kværnen i den forbindelse...? Mange har jo eksempelvis gode erfaringer med den nye Wilfa Svart Uniform kværn. Som folk skriver, er det jo en kværn med en relativt godt kvalitet, men det er ikke en dyr kværn...

    Men er det der er afgørende til traditionel kaffe, at kaffen er malet ensartet groft - dvs. ikke med for mange "fines" i kaffen. Og er det primært derfor, at der stadig skal stilles store krav til kværnen også til traditionel kaffe ?

    Jeg overvejer et genbruge min gamle Compak K3 kværn (med flade stålknive) som ny kværn herhjemme til traditionel kaffe. Denne kværn er ikke god nok til espresso, men vil den være god nok til traditionel kaffe med dens flade stålknive ? Kan jeg med fordel købe nye stålknive til erstatning for de 10 år gamle knive, eller bør jeg hellere købe en helt ny kværn, ie. en Wilfa Svart Uniform kværn eller evt. en Eureka Atom Pro kværn ?
  • Anderstknudsen
    Mørkristet
    • Oct 2012
    • 376

    #2
    Det korte svar er: Ja.

    Det lange svar er: Jaaa

    Rancilio Silvia V3 PID
    Mahlkönig Vario + Wilfa CGR-1
    Gene Café
    Aeropress + Hario V60

    Comment

    • pingel
      Coffeeholic
      • Jan 2012
      • 1007

      #3
      Nu ved jeg ikke hvilket spørgsmål Anders svarer på - men jeg tror at mit svar ville være et nej ;-)

      Knivene i K3 er ikke designet til filterkaffe og kværnen er ikke opbygget præcist nok til at kunne kværne ensartet nok - i forhold til Wilfa Uniform og bedre kværne.

      Men du kan jo bare vurdere selv med de gamle knive. Og er du grundlæggende glad, så nøjes med nye knive...

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Jeg tror som Pingel også er inde på det kommer an på knivende :-) mon ikke en Eureka Atom Pro kværn skulle være mere egnet som single doser og ikke kun til filter
        da man på en single doser heller ikke har brug for en timer, til hvor længe kværnen skal køre
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Jakobankerhansen
          Lysristet
          • Mar 2012
          • 115

          #5
          ... Ja, det er altid det der med om man er tilfreds/glad. Grundlæggende har jeg altid været glad nok for min gamle Compak K3. Men i forhold til min nye Atom75 til espresso er der en verden til forskel på smagen i koppen. Og før man har smagt alternativerne, er det grundlæggende svært at vide om man bør være tilfreds.

          Hvis standard-knivene i en K3 ikke er velegnede til traditionel kaffe og hvis min K3 pga. alder samt byggepræcision alligevel aldrig bliver god nok til filter, skal jeg måske droppe at kaste gode penge efter nye knive til den, og i stedet gå efter en god og dedikeret kværn til traditionel kaffe / bryg. Ie. Wilfa Uniform eller Atom Pro.

          Næste spørgsmål er så om Atom Pro er god til traditionel kaffe / bryg. Ser pludselig, at Eurekas valg af endeligt navn (uden Brew) til Atom Pro godt kunne hænge sammen med, som Jack skriver, at Eureka tænker den som en form for Single Doser til Espresso. Dvs. at dens standardknive er designet til espresso og ikke bryg, eller at det er de her mellemtingsknive som kun delvist er egnede til bryg. Men så kan man jo købe dedikerede bryg-knive hos SSP og sætte i. Eller kan gå efter at købe den nye Lagom P64 SD kværn som er på vej... Det er ikke nemt...
          Last edited by Jakobankerhansen; 9. November 2019, 18:03.

          Comment

          • pingel
            Coffeeholic
            • Jan 2012
            • 1007

            #6
            Synes at du skal gå efter en kværn der er specifikt egnet til filterkaffe, fremfor dem du nævner. Ellers er der jo ingen grund til at have to kværne...

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #7
              Der er ingen forskel, en kværn er ligeså vigtig for filter som den er for espresso og ligeså lidt som man kan gå på kompromis med kvaliteten af kværnen med espresso ligeså lidt kan man med filter og ligeså meget det kræver en specifik kværn til espresso ligeså vigtigt er dette til filter.

              Spørgsmål er nok mere om filter er vigtigt nok for dig at du vil ligge pengene [emoji6]

              Mange er filter en sekundær bryg hvorkvalitet blot skal være okay og så behøver man ikke købe det dyreste.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • Jakobankerhansen
                Lysristet
                • Mar 2012
                • 115

                #8
                I en anden tråd på et amerikansk forum, er der kommet nogle billeder af knivene i en Eureka Atom Pro...:



                Nogen mener de kan se på knivenes udførsel, at det er typiske unimodal-knive, der forventeligt skulle kunne producere malet kaffe ala EK43 - dvs. optimal til traditionel kaffe, og hvis der er styr på formalingsgraden potentielt også til EK43-typen af espresso, når man kan lykkes at ramme spot on på korrekt espresso-mængde i forhold til gennemløbstid, når der ikke er 'fines' i grindet som der findes i bimodalt producerede grinds der ellers normalt skaber modtryk gennem kaffe-pukken.

                Dvs. Eureka Atom Pro virker til at være med i opløbet sammen med Lagom P64 som min nye kværn til traditionel kaffe. Desværre findes endnu ingen anmeldelser af disse to kværne, så jeg væbner mig med lidt mere tålmodighed...

                En ting jeg bemærker som forskelle i specs'ne (ud over størrelsen på knivene) mellem de to kværne det er, at Atom Pro har en 920w motor, mens Lagom P64 kun er på 300w. Lagom skriver, at deres er en børsteløs (brushless DC), som har stort moment i forhold til AC-motorer, hvilket jeg tænker er vigtigt, hvis der forsøges kværnet med lave omdrejningshastigheder, hvilket også er justerbart på Lagom. Ingen ved vist om Atom Pro er en Brushless DC motor eller om det er en AC motor med tilsvarende lav udnyttelse af den højere effekt... Er der nogen der ved noget om dette ?

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #9
                  Jeg bliver så træt når jeg læser HB [emoji849] igen er det rene gisninger uden nogen form for erfaring.

                  Ja knivene ligner traditionel unimodal, med eftertryk på ligner, men indtil de er proppet igennem en test, så ved vi rent faktisk ikke noget, ligesom ingen ved hvor godt den kan levere i filter og espresso.

                  Men erfaringen er generelt at bulk knive ikke kan levere espresso på ikke PP/FP maskiner. EK kunne heller ikke. EK kunne kun levere Ekspresso indtil de modificerede/ ødelagde knivene, hvor den så blev i stand hertil, især da den også ofte fik en Turkish carrier installeret.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • Jakobankerhansen
                    Lysristet
                    • Mar 2012
                    • 115

                    #10
                    Mange tak Malling; der hjalp du mig lii til at få et par ligninger til at gå op og give mening... :-)

                    Med unimodalt producerede grinds er mængden af fines begrænset, hvorfor kaffe-pukken alt andet lige giver mindre modstand, end hvis der brygges espresso med bi-modalt producerede grinds. Og her er det så at espresso-maskiner med pressure-profiling/flow-profiling kommer til sin ret, således at man får mulighed for bedre at styre/kontrollere gennemløbet af vand gennem pukken... :-) :-)

                    Comment

                    • Coffee makes the world go
                      Master Brewer
                      • Jan 2010
                      • 5082

                      #11
                      EK laver masser af fines ;o). mere end mange espressokværne (ifølge Pergers og Mk`s målinger )

                      HOVED mængden er dog indenfor et lille område

                      Den store mængde fines er dog ikke nok til at udligne det, at et uens grind pakker lettere end et ensartet grind , så derfor får man let et hurtigt gennemløb med en EK
                      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Vigtigheden af en god kværn til traditionel kaffe ??

                        Det er bare ikke derfor EK ikke kan brygge espresso det er fordi den ikke kan kværne fint nok og ikke har indstiling nok, prop en turkish carrier i og det ændre sig. Den langsommere feeding af knivene giver et smallere indstillingsspektrum men større spænd i mikro justeringer og at du kan kværne finere.

                        Redspeeds knive kværner mere ens end de stock ek knive og producere færre fines, men kan lettere brygge espresso både med og uden Turkish carrier.

                        Jeg har målt det utal af gange og det er nul problem at brygge espresso med redspeed selv med coffee carrier, men med stock er det uden Turkish carriere mest af alt hit and miss.
                        Last edited by malling; 10. December 2019, 10:48.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #13
                          Vigtigheden af en god kværn til traditionel kaffe ??

                          Der eksistere dog et filter set (hvis man spørger ssp/Titvs) og de kan ifølge Frank ikke kværne til espresso da hovedpeaket er for smalt og den producere meget få fines.

                          Men lur mig om ikke partikel formen ikke også spiller ind. EK og bulk kværns partikelform er ikke identisk med espressokværns og en del af forklaringen kan ligesåvel ligge her som i distribueringen.

                          Unimodal skal ikke forstås som de er unimodal men at de kværner mere ens og kun har et større peak, modsat espresso der ofte har to pukler og/eller hvor spredning i main peaket er større, især Koniske har et meget lang spredning i modsætning til EK mere snævre, alle har dog en mindre pukkel i fines spektrummet.
                          Last edited by malling; 10. December 2019, 11:04.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • Coffee makes the world go
                            Master Brewer
                            • Jan 2010
                            • 5082

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                            Det er bare ikke derfor EK ikke kan brygge espresso det er fordi den ikke kan kværne fint nok og ikke har indstiling nok, prop en turkish carrier i og det ændre sig. Den langsommere feeding af knivene giver et smallere indstillingsspektrum men større spænd i mikro justeringer og at du kan kværne finere.

                            Redspeeds knive kværner mere ens end de stock ek knive og producere færre fines, men kan lettere brygge espresso både med og uden Turkish carrier.

                            Jeg har målt det utal af gange og det er nul problem at brygge espresso med redspeed selv med coffee carrier, men med stock er det uden Turkish carriere mest af alt hit and miss.
                            Den jeg havde(en gammel model) den kunne kvæle en espressomaskine med en filterrist fra great coffee,og med en Peter larsen filterrist ;o)
                            Efter den nye ejer havde skilt den lidt ad, kunne den ikke længere gøre dette
                            Jeg gav ham det råd at kalibrere den med slukket motor , og presse knivene godt og grundigt imod hinanden , det for at fjerene evt springynes
                            Derefter at stille den grov, og med tændt motor rekalibrere den igen på vanlig vis, og vupti så kunne den igen kvæle en espressomaskine

                            HVIS der er noget der fjedrer det mindste, så vil knivene gi lyd fra sig ved en kalibrering, men ved en kværning vil knivene bare flytte sig fra hinanden , og dermed kværne for groft
                            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #15
                              Du kan ikke uden lige overføre hvad en gammel kan til en nyere model, først og fremmest fordi det ikke er de samme knive, burr carrierne og de indre dele produceres i dag også til langt bedre tolerancer (omend ikke perfekt) etc.

                              Ja du kan benytte nævnte fix, men det er ikke en garanti det vil virke. Har haft flere EK der ikke kunne kværne til espresso uagtet hvad man gjorde, det eneste der virkede var at skifte carrieren ud til turkish.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X