Eureka Atom Specialty 75

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jakobankerhansen
    Lysristet
    • Mar 2012
    • 115

    Eureka Atom Specialty 75

    Vi er fire personer her fra E-Bar, som igennem Vasyl har købt og modtaget Eureka Atom Specialty 75 kværne. Det tog noget tid at få dem leveret, og fabrikken i Italien var ikke de hurtigste til at leverere på den bestilling vi lagde tilbage i sommers. Men her for to uger siden modtog vi dem alle, og vi er alle blevet positivt bekræftede i de forventninger vi havde på forhånd til kværnen.

    Vi har haft lidt dialog gennem E-Bars beskedsystem, men jeg tænker, at vi lige så godt kan tage denne dialog her i åbent forum, således at vi også fremadrettet kan udveksle lidt erfaringer også med deltagelse fra flere end blot os fire...

    De kværne vi har modtaget er Atom Specialty 75 kværnen og to af dem er med Eurekas Red Speed knive, mens to blev leveret med standardknivene og hvor en af os har udskiftet standardknivene med SSP's Red Speed knive. Desuden er alle kværne leveret med Eurekas "blow up system", som grundlæggende er en fleksibel gummimembran der sættes ind mellem bønnebeholderen og låget på bønnebeholderen, således at låget sammen med gummimembranen kommer til at fungere som en blæsebælg...
  • Jakobankerhansen
    Lysristet
    • Mar 2012
    • 115

    #2
    Her lidt copy/paste af de oplevelser vi har haft med kværnen indtil videre...:

    ***********************
    Uden at have kalibreret eller noget, var de første to kopper latte, jeg kværnede kaffe til, rigtig gode... Jeg tænker lidt; hvad kan dette forhold dog ikke udvikle sig til

    Det jeg kommer fra, er en 11 år gammel Compak K3 kværn. Dvs. alt er selvfølgelig relativt, men den nye tegner til at være en hel del bedre, og jeg må bekræfte, at det gør en forskel hvilken kværn man bruger til espresso... :-)

    ***********************
    Jeg har choket min GS/3er på et par skud, og lavet et par rigtige gushers - men smagen er der. Jeg hat faktisk også formået at få malet så fint, at kværnen slet ikke kunne spytte det ud... Så et godt råd: lad være med at skrue for meget på formalingsgraden. 😊

    Kværnen er super nem at arbejde med, og jeg er endnu engang blevet overbevist om Eurekas overlegenhed på mange områder i forhold til hvad jeg ellers har været igennem. og hold op hvor er det fed at den ikke siger noget når den kværner. WAF er også helt i top. 😊

    ***********************
    Vi har alle bestilt med blowup. Jeg kan sagtens se funktionen og effekten når jeg trykker på låget. Tænker det er specielt funktionelt når man single doser på kværnen, hvilket den ifølge nogle videoer skulle kunne gøre relativt godt. Jeg har set nogle forfærdelige videoer på nettet, hvor en pumper voldsomt på låget mens den kværner, og med det resultat, at han blæser kaffe ud over hele køkkenbordet. Sådan oplevede jeg det ikke da jeg trykkede på låget efter at have kværnet.

    ... Men ja, foreløbigt er jeg også meget positivt overrasket, og også meget glad for lydniveauet. Kværnen virker solidt bygget, og den lyder solid, når den kværner.

    ***********************
    Mht. til Blow-Up fiktionen, har jeg læst at den kan forbedres yderligere ved at tætne kraven mellem bønnebeholderen og kværnkraven med elektrikertape eller andet. Jeg ved ikke om det er en ting Eureka efterfølgende har adresseret. Man kan ligeledes sætte en envejsventil i låget for at modvirke at blow-funtionen suger tilbage igennem kammeret når/hvis man efter sigende slipper trykket lidt for hurtigt. Det må dog kræve lidt test først.

    ***********************
    Jeg har ikke fået brugt kværnen helt så meget, som jeg havde håbet, så den er ikke helt justeret ind endnu. Den kører så hurtigt, at når man justerer kværnegranden, mens den kører, får man lynhurtigt kørt en enorm masse bønner igennem. Det er jeg slet ikke vant til. Jeg synes også, den giver meget mere kværnet kaffe nu efter nogle ganges brug. I starten måtte jeg kværne godt 10 sekunder for at fylde en dobbelt filterkurv. De næste gange væltede kaffen ud over, så jeg skruede ned og skruede ned for tiden for hver gang. Nu er jeg vist nede på 6-7 sekunder.

    ***********************
    Jeg synes godt man kan mærke lidt lufttryk når man trykker på bælgen. Og herudover har jeg også set, at et tryk har pustet malet kaffe ud af udløbet. Faktisk på en måde, så jeg kunne være bekymret over, at hvis filterkurven var fyldt med malet kaffe, og hvis man så trykkede på bælgen, ville den puste malet kaffe ud af filterkurven. Det sidste har jeg ikke prøvet, men jeg en tydelig fornemmelse af af blow-up funktionen virker, men spørgsmålet er, om man vil (tør) bruge den i praksis...

    ... Jeg oplevede præcis det samme. Første kværn producerede ikke så meget kaffe. Da jeg af denne grund øgede tiden ved et tryk, blev resultatet, at kaffen ved næste tryk væltede ud over filterkurvens kanter... Så stillede jeg tiden tilbage igen til udgangspunktet...

    JA, den maler kaffe meget hurtigt. Dvs., at hvis man følger anbefalingen, at man kun må indstille kværnen til finere formalingsgrad mens kværnen kører, vil man spilde en hel del kaffe når man gør det. Tror jeg må prøve, blot at indstille til finere formalingsgrad mens den er slukket, og så må jeg håbe at kværnen ikke går i baglås nør man tænder efterfølgende.

    ***********************
    Der er intet problem i at indstille formalingsgraden mens kværnen holder stille, med mindre det er to fulde omgange til den finere side. 😊 Det mener jeg står et sted i manualen.

    ***********************
    Det glæder mig at høre at i alle lader til at være glade ved kværnen. Ligeledes er jeg selv helt umiddelbart begejstret for den også.
    Jeg hentede den i mandags og har nu kørt den lidt ind. Kværnen er hurtig og særdeles lydløs. Dette er noget jeg selv og min kone sætter stor pris på! Jeg bruger pt. en lys espressobønne fra Stillers Coffee (tidligere Great Coffee) v. Søren Stiller Markussen i Århus. Dem æder den lystig uden problemer og uden at hverken stalle eller hoppe rund på bordet ved start. Kværnen har også allerede ædt lidt Kieni fra TCC. Jeg har single-doset et par gange med standard knivene fra Eureka. Blow-up funktionen fungerer udemærket, dog har jeg allerede nu fjernet "bønne-stop" splitten i hopperen og sat klar tape henover på ydersiden da den slids den kører i udleder en del luft fra bælgen som ellers burde være kanaliseret ned i kværnkammeret. Dette har hjulpet gevaldigt på trykket. Derudover har jeg aldrig brugt en sådan "bønne-stop" split da jeg ikke har haft behov for at kunne skifte hopper. Jeg mener ikke det er en funktion der er ret meget bevendt i privaten :-) Så den røg sig en tur til fordel for blow-trykket. Og så har jeg fjernet det "Specialty 75" klistermærke på fronten. På en mat sort udgave så det altså lidt "cheap" ud efter min og konens mening :-)
    Tre på hinanden følgende gange har jeg single-doset med 20.0 gram ind og konsistent fået 19.9 gram ud, hvilket må siges at være ganske flot. Jeg åbnede kværnhuset og tjekkede efter og selvom der sidder lidt kaffe hist og her, lader det til at blow-funktionen "renser" temmeligt fint. Jeg har ikke haft kværnen kørende mens jeg hældte i - dette bliver næste forsøg.

    Jeg har allerede skiftet mine standard knive ud med SSP. Disse knive er på papiret 74mm, men er nøjagtigt samme størrelse som Eurekas der fulgte i maskinen. Jeg har ikke haft en skydelære på dem eller Eureka knivene endnu. SSP passer dog perfekt i. Alignment ser også fornuftigt ud ved hurtigt sprit-tusch test. SSP knivene er knap så aggressive så de har tilføjet 0,5 sekunder ekstra ift. Eurekas knive (som jo så ikke er kørt ind), men med en 20g kværntid på omkring 4,5-5 sek er jeg såmænd helt godt tilfreds. Det er ikke dér workflowet tager tid ;-)
    Jeg kan tydeligt smage forskel på specielt "klarheden" og aromaen i det bryggede skud. Dette kunne selv min kone, som ellers altid beder om en latte med masser af sødmælk!
    Med de få bryggede kopper vi har smagt herhjemme har SSP knivene fået meget ros med på vejen allerede.. skud med mælk smager også mere varieret! Skønt.

    Ifb. med ændring af formalingsgraden til det finere har jeg også bare drejet uden at lade kværnen spinne, sålænge det ikke drejer sig om vanvittigt meget. Jeg har instillet enkeltdoseringen til det hurtigste mulige udkast for at have en hurtig "smid-ud-og-kom-videre" indstillling.

    Alt i alt er jeg glad for kværnen og glæder mig til at lege mere med den.

    ***********************
    Spændende beretning. Og spændende at læse om dine oplevelser med SSP knivene :-) Det er lidt sjovt, fordi sådan som du beskriver effekten af at skifte til til SSP-knivene, sådan har jeg i den grad oplevet skiftet fra min tidligere gamle Compak K3 kværn. Smagen er blevet rundere, mere fyldig og mere nyanceret. Tidligere kunne jeg godt finde på en sjælden gang imellem at køre lidt sirup i en latte. Det har jeg slet ikke lyst til længere. Så det er meget lovende og imponerende, hvis der kan hentes endnu mere ud af kværnen synes jeg. Hvis nogen er interesseret i et fælleskøb af SSP-knive på et tidspunkt, kunne jeg overveje at hoppe med :-) Min Atom model har jeg bestilt med Eurekas RedSpeed knive (selvom jeg ikke har checket efter), men disse har vist den helt samme skæreprofil som Eurekas standardknive, dvs. de bør have samme smag i koppen, men måske lidt længere levetid.

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Godt at høre om jeres nye kværn, den har også været rigtig længe undervejs.. jeg opgav da jeg skulle bruge en ekstra kværn i foråret og købte en Niche Zero istedet da det var umuligt at købe den

      BREW PRO udgaven er lehher ikke den samme som atom (selv om den ligner) ses på første billede og senere i #42 i den første tråd http://www.espressobar.dk/forums/sho...-Single-Doser)

      Og lige om lidt et final foto i post 47
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • Jakobankerhansen
        Lysristet
        • Mar 2012
        • 115

        #4
        ... Jeg skrev vist forkert da jeg et andet sted omtalte "Brew Pro". Den findes vist ikke længere hos Eureka (hvis den nogensinde fandtes). Nu har Eureka en kværn der hedder "Atom Pro". Hvad forskellen mellem Brew Pro og Atom Pro er/var, ved jeg ikke, eller hvorfor de skiftede navn, hvis det var hvad de gjorde.

        Atom Pro har lidt større motor (og en ret gedigen en) end Atom 75, og har ikke noget display ligesom den vist kun produceres som sort. Men familieligheden og dimensionerne tror jeg er de samme.

        Comment

        Working...
        X