Viser resultater 1 til 8 af 8

Emne: Tilslutning af espressomaskine el

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2019

Tilslutning af espressomaskine el

Hej...

Jeg har købt en Isomac A02 brugt billigt, og vil gerne have den sat til strøm, så jeg kan se om den virker. Med min forholdsvis lille kendskab til el, vil jeg høre om der er nogle der kan hjælpe.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder   

Coffeeholic Alexpid's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2016
    Sted
    Tranbjerg
    Ligner umiddelbart noget til et kraft stik (400 V) da der er tre faser og en jord

Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
    Izzo Alex Duetto 2 Custom Black/Mazzer Major Arduino mod/La San Marco sm97
    Hario drip scale/Brewista smart kettle
    AeroPress/Hario v60/Mahlkönig Guatemala
    Bullet R1

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2018
    Sted
    Dragør
    På mærkepladen står der 400/230V, så du kan nok nøjes med at bruge brun, blå og gul/grøn.

Sendt fra min LYA-L29 med Tapatalk

Mellemristet Hegnet's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2017
    Sted
    Risskov
    Citer Oprindeligt indsendt af EspressoNewb Se indlæg
    På mærkepladen står der 400/230V, så du kan nok nøjes med at bruge brun, blå og gul/grøn.

Sendt fra min LYA-L29 med Tapatalk
    Måske snyder farverne på fotoet, men det ligner netop brun, sort, grå, gul-grøn; farverne som man typisk benytter til henholdsvis L1, L2, L3 og PE. Oftest kører styrekort osv. kun 230 V og hertil behøver man også nul (blå). Jeg ville åbne maskinen og se, hvordan kablet er sluttet til inde i maskinen.
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    MK K22S: Retention-reduced (Bidstrup)
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

Lysristet Muenster's avatar
    Registreringsdato
    May 2019
    Sted
    Esbjerg
    Før var det almindeligt, at vaskemaskiner og andre hårde hvidevarer kunne sluttes enten til kraft (400V) eller almindelig strøm (230V). OK, før i tiden var det hhv. 380V og 220V, men princippet er vel det samme. Valgte man kun den almindelige spænding, så var vaskemaskinen eller opvaskemaskinen typisk længere tid om at gennemføre programmet, da den var længere tid om at varme vandet op. Jeg vil derfor også tro, man blot kan nøjes med at tilslutte de relevante to faser og jord. Der står jo på typeskiltet, at den kan køre med både 230 og 400V.
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Nuova Simonelli Oscar II og Musica
    Eureka Mignon Specialita

Registreringsdato
    Sep 2017
    Sted
    Risskov
    Citer Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
    Før var det almindeligt, at vaskemaskiner og andre hårde hvidevarer kunne sluttes enten til kraft (400V) eller almindelig strøm (230V). OK, før i tiden var det hhv. 380V og 220V, men princippet er vel det samme. Valgte man kun den almindelige spænding, så var vaskemaskinen eller opvaskemaskinen typisk længere tid om at gennemføre programmet, da den var længere tid om at varme vandet op. Jeg vil derfor også tro, man blot kan nøjes med at tilslutte de relevante to faser og jord. Der står jo på typeskiltet, at den kan køre med både 230 og 400V.
    Hertil kan tilføjes, at der er historier om folk, der slutter deres 230V vaskemaskine til to faser i deres bryggers i stedet for fase+0. Det siger bang, og så skal man bruge ny vaskemaskine igen. :-)

Der kan i dette tilfælde sagtens være tale om 2 faser, nul og jord, men jeg ville åbne maskinen og fuldstændigt kortlægge kablerne. Man kan ikke stole på farven af kabel-kapperne på en italiensk maskine.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet

7. De følgende brugere har takket Hegnet for denne post:

Jack (5 dage siden)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2019
    Tak for svar. Kablet går ind i en omskifter, som har 3 funktioner 0, 1 eller 2. Måske det er 3 faser og jord og omskifteren laver et kunstig nul.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder  

9. De følgende brugere har takket mondrup for denne post:

Jack (5 dage siden)

Registreringsdato
    Sep 2017
    Sted
    Risskov
    Det ligner en drejekontakt, som der findes på flere af de ældre maskiner. 0 = slukket og ellers
    1. Fill-mode: steamboiler fyldes, men ingen varmeelementer er tændt (farligt, hvis kedlen er tom!).
    2. Brew-mode: fuld funktionalitet, selvsagt inklusiv varmelementer.

Disse kontakter kan nogle gange være lidt svære at gennemskue forbindelserne på, med mindre man finder datablade eller labels på dem. Som udgangspunkt indeholder disse maskiner ikke frekvensomformere, som ellers kunne give 400V+230V (3 faser + 0 + PE) ud fra 230V (1 fase + 0 + PE). Her kunne man dog måske stadig komme i problemer med effekten, som der trækkes.

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •