Tilslutning af espressomaskine el

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • mondrup
    Grøn bønne
    • Nov 2019
    • 2

    Tilslutning af espressomaskine el

    Hej...

    Jeg har købt en Isomac A02 brugt billigt, og vil gerne have den sat til strøm, så jeg kan se om den virker. Med min forholdsvis lille kendskab til el, vil jeg høre om der er nogle der kan hjælpe.
    Vedhæftede filer
  • Alexpid
    Coffeeholic
    • Jan 2016
    • 1496

    #2
    Ligner umiddelbart noget til et kraft stik (400 V) da der er tre faser og en jord

    Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson

    Comment

    • EspressoNewb
      Lysristet
      • Nov 2018
      • 51

      #3
      På mærkepladen står der 400/230V, så du kan nok nøjes med at bruge brun, blå og gul/grøn.

      Sendt fra min LYA-L29 med Tapatalk

      Comment

      • Hegnet
        Mørkristet
        • Sep 2017
        • 387

        #4
        Oprindeligt indsendt af EspressoNewb Se indlæg
        På mærkepladen står der 400/230V, så du kan nok nøjes med at bruge brun, blå og gul/grøn.

        Sendt fra min LYA-L29 med Tapatalk
        Måske snyder farverne på fotoet, men det ligner netop brun, sort, grå, gul-grøn; farverne som man typisk benytter til henholdsvis L1, L2, L3 og PE. Oftest kører styrekort osv. kun 230 V og hertil behøver man også nul (blå). Jeg ville åbne maskinen og se, hvordan kablet er sluttet til inde i maskinen.
        DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
        MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
        Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
        Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

        Comment

        • Muenster
          Lysristet
          • May 2019
          • 110

          #5
          Før var det almindeligt, at vaskemaskiner og andre hårde hvidevarer kunne sluttes enten til kraft (400V) eller almindelig strøm (230V). OK, før i tiden var det hhv. 380V og 220V, men princippet er vel det samme. Valgte man kun den almindelige spænding, så var vaskemaskinen eller opvaskemaskinen typisk længere tid om at gennemføre programmet, da den var længere tid om at varme vandet op. Jeg vil derfor også tro, man blot kan nøjes med at tilslutte de relevante to faser og jord. Der står jo på typeskiltet, at den kan køre med både 230 og 400V.
          Med venlig hilsen
          Henrik M., Esbjerg
          Nuova Simonelli Oscar II og Musica
          Eureka Mignon Specialita

          Comment

          • Hegnet
            Mørkristet
            • Sep 2017
            • 387

            #6
            Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
            Før var det almindeligt, at vaskemaskiner og andre hårde hvidevarer kunne sluttes enten til kraft (400V) eller almindelig strøm (230V). OK, før i tiden var det hhv. 380V og 220V, men princippet er vel det samme. Valgte man kun den almindelige spænding, så var vaskemaskinen eller opvaskemaskinen typisk længere tid om at gennemføre programmet, da den var længere tid om at varme vandet op. Jeg vil derfor også tro, man blot kan nøjes med at tilslutte de relevante to faser og jord. Der står jo på typeskiltet, at den kan køre med både 230 og 400V.
            Hertil kan tilføjes, at der er historier om folk, der slutter deres 230V vaskemaskine til to faser i deres bryggers i stedet for fase+0. Det siger bang, og så skal man bruge ny vaskemaskine igen. :-)

            Der kan i dette tilfælde sagtens være tale om 2 faser, nul og jord, men jeg ville åbne maskinen og fuldstændigt kortlægge kablerne. Man kan ikke stole på farven af kabel-kapperne på en italiensk maskine.


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
            MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
            Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
            Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

            Comment

            • mondrup
              Grøn bønne
              • Nov 2019
              • 2

              #7
              Tak for svar. Kablet går ind i en omskifter, som har 3 funktioner 0, 1 eller 2. Måske det er 3 faser og jord og omskifteren laver et kunstig nul.
              Vedhæftede filer

              Comment

              • Hegnet
                Mørkristet
                • Sep 2017
                • 387

                #8
                Det ligner en drejekontakt, som der findes på flere af de ældre maskiner. 0 = slukket og ellers
                1. Fill-mode: steamboiler fyldes, men ingen varmeelementer er tændt (farligt, hvis kedlen er tom!).
                2. Brew-mode: fuld funktionalitet, selvsagt inklusiv varmelementer.

                Disse kontakter kan nogle gange være lidt svære at gennemskue forbindelserne på, med mindre man finder datablade eller labels på dem. Som udgangspunkt indeholder disse maskiner ikke frekvensomformere, som ellers kunne give 400V+230V (3 faser + 0 + PE) ud fra 230V (1 fase + 0 + PE). Her kunne man dog måske stadig komme i problemer med effekten, som der trækkes.
                DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                Comment

                Working...
                X