Rengøring af Vario K30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Andersfrodo
    Grøn bønne
    • Nov 2017
    • 8

    Rengøring af Vario K30

    Jeg har her gennen fora'et erhvervet en K30 Vario. En maskine jeg er yderst tilfreds med.

    Jeg har kværnet en del forskellige bønner på den, men er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gøre den ren mellem skift af bønne-type - og er det et egentligt behov for det?

    En ultra quick-search gave ikke noget resultat i fora'et.

    Mvh
    Anders
    Beam me Up, Coffee!
  • Alexpid
    Coffeeholic
    • Jan 2016
    • 1496

    #2
    Den lette: lad vær. Smid ny bønner i og kør et til to skud igennem for at få dem igennem til knivene.
    Den lidt sværere: støvsug kværn kammeret efter de gamle bønner er brugt op og kør resten igennem inden skift
    Den endnu sværere: kør grindz igennem for at fjerne kaffe olier fra knivene og kør er par skud igennem med de nye bønner for at fjerne alt grindz leftovers.
    Den sværeste: tag knivene ud, støvsug og børst dem. Tag også den nederste kniv ude og rens under dem. Sæt sammen igen og vupti en helt ren kværn [emoji846]

    Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson

    Comment

    • Andersfrodo
      Grøn bønne
      • Nov 2017
      • 8

      #3
      Tak Alex. Jeg prøver mig med en portion Grindz og en let støvsugning.
      Beam me Up, Coffee!

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #4
        Godt svar, Alexpid :-)

        @Anders: Det er ikke særlig tit der er brug for grundigere rens - som at skille ad og bøvle med Grindz.

        Du spørg til skift mellem bønner. Ja, det er bare at køre noget af de nye bønner igennem.

        Når du nu har Grindz og har lyst at prøve det, så bemærk hvor meget der skal igennem fra at output går fra mørk kaffe til hel hvid grindz. Det siger dig nemlig hvor meget kaffe, du skal køre igennem i det daglige (kaldes at flushe = "skylle" igennem)

        Jeg er ikke fan af Grindz. Tvivler på at det gør mere for kværnen end ny kaffe gør. Eneste anvendelse jeg kan se af Grindz er hvis du har kørt en kaffe TILSAT aroma igennem .. det er noget typisk stads ... Hvis du kan smage det i det næste kaffe, du kører igennem ... og hvis du ikk lige har lyst at skille kværnen ad og rense knivene ... så er det en god ide med Grindz. Kør noget igennem og lad det så sidde lidt tid, så det kan suge olier til sig. Og kør så mere igennem. Måske også hvis du har haft harsk kaffe igennem: mørkristet kaffe med olieudtræk (=bønnernes overflade er ikke mat, men glinsende), som har er mere end 2 uger fra ristedato.

        Men basicly - igen grund til at være hys her med at rense så ofte. Brug din smagssans. Nogen kan smage mere end andre. Fx det med harsk kaffeolier - nogle bemærker det ikke. Andre er ved at omkomme - fx mig.

        Kan ikk huske om det er 1 eller 2 år siden jeg sidst har åbnet ind til knivene på min EK43. Eneste rens, jeg bruger, er at køre en håndfuld bønner igennem hvis det er mere end et par timer siden, kværnen sidst blev brugt (det har jeg også skrevet om før her på ebar, ved ikke lige hvilke søgeord du skal bruge for at finde tidligere skriv frem om det).

        Men der er også forskel på kværne: hvor meget retention de har = kaffe som ligger tilbage inde i kværnhuset ... og som kan pulse: nogle gange optage kaffe ... andre gange afgive gammel kaffe. Men netop derfor er det altid godt at ha prøvet at skille sin kværn ad: for så kan man se det.
        Last edited by Kaffe T; 7. November 2019, 08:03.
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • Muenster
          Lysristet
          • May 2019
          • 110

          #5
          Jeg kom engang til at købe to bøtter Grindz, da jeg troede, det var sagen, når man skulle vedligeholde sin kværn. Jeg nåede knap nok at få det hjem, før jeg læste fra mange, at de bestemt ikke er begejstrede for Grindz. Som du jo heller ikke selv er. Nogle steder fik man ligefrem indtryk af, at det kunne skade kværnen, så jeg har kun turdet bruge det i en gammel kværn. Men er der egentlig nogen risiko? Jeg har lidt svært ved at forestille mig det. Grindz virker blødere end kaffebønner.

          Jeg er også en smule usikker på brugen af det. Der står i vejledningen, at kværnen skal stå på en mellemfin kværnegrad, når man bruger det. Mine kværne bruges kun til espresso. Det skal jo kværnes ret fint. Vil det så sige, at man skal løsne kværnen, før man kører Grindz igennem? Det er jo lidt besværligt, når man nu har fundet den rigtige kværnegrad. Kan der ske noget, hvis man ikke løsner kværnen, når man kører Grindz igennem. Jeg vil jo gerne bruge det, når jeg nu har købt det. Alternativt kan jeg spise det til morgenmad med mælk og syltetøj. Det er jo nærmest en "cereal".
          Med venlig hilsen
          Henrik M., Esbjerg
          Nuova Simonelli Oscar II og Musica
          Eureka Mignon Specialita

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Sikker på grindz ikke kan ødelægge kværnen uanset hvor fint :-)

            Jeg har også købt en for flere år siden, har den stadig, syntes det er spild af penge og mener faktisk det samme som Alexpid skriver i #2
            Last edited by Jack; 7. November 2019, 23:58.
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            Working...
            X