Nuova Simonelli Oscar II - Hvad sker der her?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Christian Helligsø
    Grøn bønne
    • Oct 2019
    • 10

    Nuova Simonelli Oscar II - Hvad sker der her?

    Hejsa Folkens

    Jeg har haft min Oscar II i to dage nu. I går fik jeg lavet nogle lækre skud, men i dag er den bare helt mærkelig. Det er lige som om at den ikke levere vand nok til skudene.
    Jeg er ret ny og ved ikke om det er normalt.



    Og ja - den er beskidt - efter det skud hvor det bare gik helt galt.

    VH En forvirret Christian
    Grøn Bønne - Nuova Simonelli Oscar II - Obel Mito 64
  • Christian Helligsø
    Grøn bønne
    • Oct 2019
    • 10

    #2


    Et klip mere her
    Grøn Bønne - Nuova Simonelli Oscar II - Obel Mito 64

    Comment

    • Muenster
      Lysristet
      • May 2019
      • 110

      #3
      Det ser ud som om, der mest kommer vanddamp ud. Det tyder på, at bryggevandet er alt for varmt, så det koger. Tilgiv mig, hvis du ved det her, men en Oscar II er er varmevekslermaskine (også kaldet HX-maskine). De har det med at varme vandet for meget op, så det koger i maskinen. Kogende vand er for varmt at brygge kaffe med. Det giver en brændt smag. På en varmevekslermaskine skal man derfor altid lade noget vand løbe igennem uden filterholder i, umiddelbart før man brygger kaffe. Det nedsætter vandtemperaturen til det ønskede. Jeg sætter gerne koppen under, når vandet løber igennem. Så bliver den forvarmet. Som regel gør jeg det med to kopper efter hinanden, når vi er to til kaffe. Jeg plejer gerne at lade vandet løbe nogle sekunder, efter det er holdt op med at koge og dampe. Så fjerner jeg koppen, sætter filterholderen i og trykker på knappen. Herefter går der nogle sekunder, før kaffen kommer ud. Det giver mig lige tid til at tømme kopperne ud i køkkenvasken og sætte dem under udløbet. Nuova Simonellis maskiner er kendt for at være lidt hidsige, så man skal begynde brygningen indenfor relativt få sekunder. Ellers begynder vandet at koge igen.

      Noget andet er, at det er helt vildt, så meget damp, der kommer ud af din maskine. Så meget koger vandet altså ikke i mine. Ikke fordi jeg egentlige tror, det hjælper, men har du lukket noget damp ud af damphanen? Varmelegemet i kedlen styres ikke af en termostat, men af en pressostat. Den mærker altså ikke temperaturen, men trykket. Det kan ske, trykket er forkert, så det ikke stemmer med den ønskede temperatur. Hvis trykket teoretisk er meget højt i en kold seddel, vil varmelegemet slet ikke blive tændt. Nogle anbefaler faktisk, at man lader damphanen være åben, når man tænder maskinen, og først lukke den, når der kommer damp ud. Det har jeg aldrig gjort, da jeg ikke sidder og ser på, at maskinen varmer op. Men jeg lukke altid noget damp ud, når jeg kommer hen til maskinen, før jeg brygger, så trykket bliver stabilt. En kraftig damphane er lidt som en bil med en V8-motor. Det er lækkert lige at trykke på gaspedalen og høre lyden. Og det er faktisk godt på en varmevekslermaskine. Det stabiliserer trykket og holder hullerne rene for mælkerester. Og så fjerner det evt. koldt vand, der står i damprøret, før du skal skumme mælk op. Så du skal ikke være nærig med lige at lukke et skvæt damp ud.

      Som sagt kommer der rigtig meget damp ud af din maskine, så måske er der noget galt. Pressostaten eller en anden del kan naturligvis være i stykker, men det er meget sandsynligt, at der simpelthen er skruet for højt op for pressostaten. Som standard skal den slå fra ved et tryk på 1,2 bar, hvilket vist svarer til en temperatur i kedlen på 124° C. Man kan dog eksperimentere med det, og jeg har hørt folk bruge fra 0,9 til 1,4 bar. Desværre er der ikke manometer på en Oscar II, så man kan ikke se, hvad trykket er. Pressostaten kan justeres med en skruetrækker, men man skal have låget af maskinen for at komme til. Jeg har ikke selv erfaring med det, men man kan finde vejledninger på nettet.
      Last edited by Muenster; 5. November 2019, 20:19.
      Med venlig hilsen
      Henrik M., Esbjerg
      Nuova Simonelli Oscar II og Musica
      Eureka Mignon Specialita

      Comment

      • JonasFalslev

        #4
        Er enig i, at det ligner en defekt pressostat. På video 2 hæfter jeg mig ved, at vandet først koger, for så at løbe langsomt, for så at koge igen. Hvis der sidder den oprindelige pressostat i, skal den udskiftes ca. 1 gang årligt, er min erfaring. Opgradér derfor til en Sirai pressostat.

        Comment

        • Muenster
          Lysristet
          • May 2019
          • 110

          #5
          Oprindeligt indsendt af JonasFalslev Se indlæg
          Er enig i, at det ligner en defekt pressostat. På video 2 hæfter jeg mig ved, at vandet først koger, for så at løbe langsomt, for så at koge igen. Hvis der sidder den oprindelige pressostat i, skal den udskiftes ca. 1 gang årligt, er min erfaring. Opgradér derfor til en Sirai pressostat.
          Én gang årligt?(!) Er du vimmer? Holder den ikke længere? Hvad så med en Sirai? Den holder forhåbentligt længere? Det er nemlig sådan en pressostat, jeg har i mine to maskiner. Min Oscar II blev leveret med en Sirai pressostat, selv om jeg ikke havde bestilt det. Man kan være heldig ;-) Min Musica er en Pro Pack, som har en Sirai-pressostat, men er lidt dyrere. Jeg læste engang et sted, at nogen mente, at den normale mindre og billigere pressostat faktisk var bedre til at holde temperaturen konstant end en Sirai, men altså ikke så holdbar.

          Christian skriver ikke, om han har købt sin Oscar II ny eller brugt. Her er et billede af en Sirai-pressostat i min Oscar II.

          Click image for larger version

Name:	IMG_0725.jpg
Views:	1
Size:	44,0 KB
ID:	231420
          Med venlig hilsen
          Henrik M., Esbjerg
          Nuova Simonelli Oscar II og Musica
          Eureka Mignon Specialita

          Comment

          • Joe_Black
            Coffeeholic
            • Feb 2012
            • 1424

            #6
            En pressostat er en sliddel, men 1 år er ikke normalt,
            de fleste holder 5-10 år
            Wega MiniNova
            Mahlkönig K30
            Moccamaster
            Santos #4
            AeroPress
            Bodum Vakuum Brygger

            Comment

            • JonasFalslev

              #7
              Havde en Oscar I, der skulle pressostaten skiftes årligt. Har nu en Oscar II med Sirai og har aldrig haft et problem.

              Comment

              • ChristianS
                Coffeeholic
                • Apr 2015
                • 1012

                #8
                Er den ny eller brugt?

                Et bud kunne være, at kontraventilen er i stykker - men jeg ved ikke, om den er lavet af plastik på Oscar II som på den originale.
                Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                Kværne: Niche Zero, Santos 01
                Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                Comment

                • davidsarinelli
                  Coffeeholic
                  • May 2009
                  • 1484

                  #9
                  1. du flusher for meget og varmeveksleren er kun halvt fuld, når du starter ( man må max flushe 3 sekunder på en Oscar 2)
                  2. flow restrictoren er delivist blokeret
                  3. Pumpen er dårlig (det er desværre set før på Oscar 2)

                  Sandsynligheden følger talrækken.
                  David Sarinelli

                  Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

                  Giesen W1 m. Artisan connection
                  Bullet R1 2.0 IBTS
                  La Marzocco Linea Classic AV 1
                  Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
                  Profitec Pro500
                  La Pavoni Professional
                  ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
                  Niche Zero single dosing conical burrs
                  DIP DK-40 Bulk

                  Masser af SSP burrs!


                  www.espresso-systems.dk

                  Comment

                  • Christian Helligsø
                    Grøn bønne
                    • Oct 2019
                    • 10

                    #10
                    Tak for svar - Maskinen er købt brugt.

                    Kan de være rigtigt at maskinen ikke kan pumpe vand igennem gruppehovedet fra start?
                    Grøn Bønne - Nuova Simonelli Oscar II - Obel Mito 64

                    Comment

                    • Christian Helligsø
                      Grøn bønne
                      • Oct 2019
                      • 10

                      #11
                      Pumpen larmer også virkeligt meget i forhold til det jeg kan se her:

                      Grøn Bønne - Nuova Simonelli Oscar II - Obel Mito 64

                      Comment

                      • Muenster
                        Lysristet
                        • May 2019
                        • 110

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Christian Helligsø Se indlæg
                        Pumpen larmer også virkeligt meget i forhold til det jeg kan se her:

                        https://youtu.be/P8z7mObdXN4?t=431
                        Gail har en mikrofon på, som målrettet optager hendes stemme. Lyde fra omgivelserne vil lyde langt mere dæmpede, end de er i virkeligheden. Min Oscar II kan også larme rigtig meget. Selv min Musica kan, selv om den skulle være støjdæmpet. Jeg synes faktisk, det skifter meget fra gang til gang. Nogle gange er de relativt stille og meget behagelige at lytte til. Andre gange er det som om, der er noget metal, der resonerer med og forstærker lyden. Men det er da irriterende, at de kan larme en del. Det er en af ulemperne ved vibrationspumper i forhold til de større og dyrere rotationspumper.

                        For at komme tilbage til dit første spørgsmål: Flusher du maskinen, før du brygger? Altså lader du noget vand løbe igennem, før du brygger kaffe, så temperaturen kommer ned?
                        Med venlig hilsen
                        Henrik M., Esbjerg
                        Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                        Eureka Mignon Specialita

                        Comment

                        • Muenster
                          Lysristet
                          • May 2019
                          • 110

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af davidsarinelli Se indlæg
                          1. du flusher for meget og varmeveksleren er kun halvt fuld, når du starter ( man må max flushe 3 sekunder på en Oscar 2)
                          2. flow restrictoren er delivist blokeret
                          3. Pumpen er dårlig (det er desværre set før på Oscar 2)

                          Sandsynligheden følger talrækken.
                          Jeg forstår ikke nr. 1. Er det virkelig rigtigt, at man kun må flushe en Oscar II i 3 sekunder? Vandet til kaffe bliver jo ikke taget fra kedlen, men løber igennem et rør i kedlen. Der burde derfor være konstant forsyning af frisk vand. Jeg synes heller ikke, den har noget problem med at holde varmen. Jeg kan da sagtens lave flere kopper kaffe i træk.

                          De to andre grunde kan jeg sagtens følge. Det er åbenbart en brugt maskine, så den kan måske trænge til at blive renset, eller pumpen kan være dårlig. Jeg kom lige i tanker om, at jeg da har en servicemanual til Oscar II. De foreslår også, at der kan være kalk i flow-restrictor'en. Eller gigler, som de kalder den på engelsk. Det er vist en trykfejl og burde være gigleur. Det er en oversættelse af det franske gicleur. Det er faktisk bare et meget lille hul, så vandet kun kan løbe igennem med en begrænset hastighed. Den er vigtig for maskinens funktion. Desværre omtaler de ikke det specifikke problem her i tråden.

                          Med venlig hilsen
                          Henrik M., Esbjerg
                          Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                          Eureka Mignon Specialita

                          Comment

                          Working...
                          X