Vibiemme Domobar single boiler - Er det en HX maskine?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • texas
    Lysristet
    • Jun 2019
    • 98

    Vibiemme Domobar single boiler - Er det en HX maskine?

    Som jeg har forstået HX princippet i forbindelse med en single boiler maskine, så skal der, efter pumpen, være en ventil, der kan sende vand

    1) Gennem et tyndt kobberrør (der løber igennem kedlen, og dermed varme vandet inde i røret) og videre til selve E61 bryghovedet

    ELLER

    2) Til selve kedlen (der så kan bruges til varmt vand eller damp, hvis man åbner hanen.

    Når jeg kigger på rørføringen i min maskine, kan jeg kun se en metalslange, der føre vand direkte fra pumpe til kedlen. Der er så tre rør ud af kedlen.

    1) Til toppen af E61 bryghovedet (løber fra øverst på siden af kedlen)
    2) Til bunden af E61 bryghovedet (løber fra nederst på siden af kedlen)
    3) Til hanen, der giver mulighed for at trække varmt vand eller damp (løber fra toppen af kedlen)

    Hvad er det jeg misforstår?

    Trækkes vand til brygning af espresso i virkeligheden direkte fra kedlen (og dermed er det ikke nogen HX maskine)?

    Her er lidt billeder:
  • texas
    Lysristet
    • Jun 2019
    • 98

    #2
    Jeg har nu fundet et parts diagram. Det ser ud som om, at det IKKE er en HX maskine. Men alligevel kaldes den en HX indledningsvis. Meget mærkeligt??

    https://www.1st-line.com/technical-s...nical-support/

    Comment

    • pingel
      Coffeeholic
      • Jan 2012
      • 1007

      #3
      Det er ikke en HX...

      Comment

      • texas
        Lysristet
        • Jun 2019
        • 98

        #4
        Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
        Det er ikke en HX...
        Jeg tror også, at det må være konklusionen (selv om diagram måske ikke passer 100 % med den maskine jeg har - det er dog meget tæt på).

        Alle mine spørgsmål og søgen på nettet opstod egentligt fordi jeg havde en intention om at afkalke maskinen.

        Nu hvor jeg har konstateret, at det er en single boiler UDEN HX skal jeg så bare mixe et par teskefulde citronsyre i de 1,5 liter vand i tanken, og så lade det løbe igennem?

        Jeg forestiller mig, at lade noget løbe gennem E61 bryghovedet, noget komme igennem som varmt vand og noget som damp.

        Afslutningsvis lader jeg så et par tankfulde rent vand løbe igennem maskinen på samme vis.

        Er der nogle problemer ved dette? Andre bedre forslag?

        Comment

        • texas
          Lysristet
          • Jun 2019
          • 98

          #5
          Måske skylder jeg lige en update på denne.

          Jeg foretog afkalkning med noget Dezcal. Det gik IKKE godt.

          Jeg fik skabt en utæthed omkring kedlen. Mere præcist så var det et lille rør, der går ned i kedlen. I det rør kommer kobbertråd fra temperatursensor. Røret blev tæret (tror jeg) af syreblandingen, så det efter afkalkning var utæt.

          Nå espressomaskine.dk på Frederiksberg kunne hjælpe - men det kostede lige 900 kr [emoji33]

          Comment

          Working...
          X