Mahlkönig Kenia vil ikke starte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Barly
    Lysristet
    • Aug 2017
    • 61

    Mahlkönig Kenia vil ikke starte

    Min Kenia sagde stop i morges da jeg skulle lave kaffe.
    Jeg tændte men den stoppede meget hurtigt igen, jeg nåde kun lige at høre at den kørte. Og efterfølgende vil den nu ikke starte.
    Når man trykker på tændknappen er der igen modstand - ligesom når der ikke er sat strøm til.
    Normalt er der modstand når den er sad til strøm og den nærmest popper ind. Det sker ikke nu.

    Der skal faktisk slet ikke noget når man prøver at tænde den pt.

    Er der nogen der har en god idé til hvad det kan være? Eller hvordan man kommer ind til elektronikken?

    Hilsen,
    Barly

    Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
  • NielsN
    Lysristet
    • Dec 2013
    • 78

    #2
    Din forklaring af problemet lyder meget som da min EK43 i butikken fejlede.
    Vores problem viste sig at være at kontakten simpelthen var slidt op - og en udskiftning løste problemet. Uden at jeg tør diagnostisere dit problem, så kan jeg konstatere at din Kenia's ON/OFF kontakt ser identisk ud ifht den originale EK43 afbryder.
    Desværre var reservedelen ikke billig. Vi satte denne i som erstatning:

    Inden du begynder at bestille dyre dele hjem (og Malkönig dele er altid dyre), så tal lige med importøren eller Kaffemekka så du er helt sikker.
    ______________
    Niels

    Forloren Espresso

    Comment

    • Barly
      Lysristet
      • Aug 2017
      • 61

      #3
      Jeg tænker også selv at det kan være kontakten, den indeholder som jeg kan finde ud af to mindre sikringer som kan være gået.
      Ellers er der to andre sikringer længder inde i el cyklussen som kan være problemt.

      Hvordan fik i kontakten ud? Er det "bare" at hive den ud, ude fra

      Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk

      Comment

      • NielsN
        Lysristet
        • Dec 2013
        • 78

        #4
        Husker det dårligt. Det er næsten 2 år siden, men mener bestemt vi var igennem bunden og frigøre den inde fra. Hvis du kigger på fotoet af reservedelen syntes jeg næsten man kan gætte hvordan den sidder fast.
        Last edited by NielsN; 19. October 2019, 18:14. Årsag: Typo
        ______________
        Niels

        Forloren Espresso

        Comment

        • Barly
          Lysristet
          • Aug 2017
          • 61

          #5
          Update: jeg har nu fået fixet kværnen, det var som gættet tænd/sluk knappen det var galt med.
          Jeg e te med at ringe til Mahlkönig for at få et bud på det. De havde ret promte svaret at det kun, kunne være kontakten.

          Jeg høre to forhandlere i DK om en pris på en ny kontakt men her hed prisen 1200kr plus moms. I Tyskland kunne jeg finde den til 772 kr med levering.

          Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Oprindeligt indsendt af Barly Se indlæg
            Update: jeg har nu fået fixet kværnen, det var som gættet tænd/sluk knappen det var galt med.
            Jeg e te med at ringe til Mahlkönig for at få et bud på det. De havde ret promte svaret at det kun, kunne være kontakten.

            Jeg høre to forhandlere i DK om en pris på en ny kontakt men her hed prisen 1200kr plus moms. I Tyskland kunne jeg finde den til 772 kr med levering.

            Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
            Det var dæleme en dyr kontakt, findes den kontakt ikke et alternativt sted? tror næppe MK laver den selv


            Click image for larger version

Name:	mahlknigersatzteile.netzschalterekkkeniaguatemala.jpg
Views:	1
Size:	28,7 KB
ID:	231434 Click image for larger version

Name:	mahlknigersatzteile.netzschalterekkkeniaguatemalaunten.jpg
Views:	1
Size:	18,9 KB
ID:	231435

            Mon den kommer her fra https://www.e-t-a.com/contact/world_...urope/germany/
            Last edited by Jack; 12. November 2019, 16:07.
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • Barly
              Lysristet
              • Aug 2017
              • 61

              #7
              Der sidder en lille kondensator og en sikring inde i den som man ikke rigtigt kan finde ud af hvor store er hvilket gør der svært at finde en erstatning for den.

              Jeg prøve ellers ihærdigt da det er super dyrt for at kunne tænde en maskine.

              Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Selve kontakten 3120-F er her https://www.e-t-a.com/products/circu...kers/p/3120_f/
                det er åbenbart 2 delt, kan du ikke se hvad nummerne er, så kunne det måske være nemt at finde et andet sted

                Kontakten hedder 3120-F30F-G701-SGRX
                Mahlkonig Guatemala K32S Manual Online: Wiring Diagram. C1 Motor Start Capacitor 180μF 240V 50/60Hz with discharge resistor 4,7k K1 Motor Start Relay Klixon 2CR3 207 F1 Current Overload Switch ETA 2-5700IG1-P10-1050-7A S1 Switch ETA 3120-F30F-G701-SGRX-20A M1 Motor Elnor 270 CII 230V...
                Last edited by Jack; 12. November 2019, 16:21.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Tror den lille boks som er monteret på kontakten er en termosikring (Thermal Circuit Breaker) F1 Current Overload Switch ETA 2-5700IG1-P10-1050-7A
                  se evt siden 19, 20 https://www.e-t-a.com/fileadmin/user...NG.pdf#page=16

                  Ved godt det ikke er konkret, men måske kan det være en hjælp alligevel at få afklaret hvad reservedelen hedder og hvem som laver den
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • Ullum
                    Mørkristet
                    • Sep 2013
                    • 401

                    #10
                    Køb en kontakt på ebay til en tier og monter en sikring i serie med
                    Hvor bor du, det kan være den kan laves
                    Mvh ullum

                    Comment

                    • Barly
                      Lysristet
                      • Aug 2017
                      • 61

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Ullum Se indlæg
                      Køb en kontakt på ebay til en tier og monter en sikring i serie med
                      Hvor bor du, det kan være den kan laves
                      Aarhus, men den er købt og skiftet så nu virker den.

                      Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk

                      Comment

                      • Ullum
                        Mørkristet
                        • Sep 2013
                        • 401

                        #12
                        Modtaget
                        Mvh ullum

                        Comment

                        • Coffee makes the world go
                          Master Brewer
                          • Jan 2010
                          • 5082

                          #13
                          De originale kontakt indeholder vist nok en shutz del, det vil sige en sikkerheds del

                          Er der strøm på kræet, kan man tænde den , men man kan ikke trykke på en strømløs maskine, og forvente at den starter når strømmen kommer, det er netop det man vil undgå
                          det samme gør at forsvinder strømmen mens kværnen kører, så forbliver den slukket, selvom strømmen vender tilbage
                          og så er der vist en termisk del ligeså
                          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                          Comment

                          Working...
                          X