Afkalkning af Vibiemme Domobar single boiler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • texas
    Lysristet
    • Jun 2019
    • 98

    Afkalkning af Vibiemme Domobar single boiler

    Jeg beklager, hvis det ikke lige er den rigtige sektion jeg skriver i.

    Jeg har benyttet BRITA AquaGusto kalkfilter som bare har "svømmet rundt" i vandtanken på min Vibiemme Domobar single boiler. Det fungerer umiddelbart fint, og jeg har ikke oplevet nogle problemer. Jeg har dog en fornemmelse af, at maskinen larmer mere end tidligere, når jeg tænder den, og den således begynder at varme op.

    Under alle omstændigheder bor jeg i København, hvor der er voldsomt meget kalk i vandet. Derfor vil jeg gerne forebygge evt problemer med kalk i maskinen.

    Tidligere havde jeg en simpel Delonghi maskine hvor jeg bare kørte noget Minus Kalk (sådan noget man købe i et supermarked til 20 kr for en liter) igennem når der opstod problemer. Jeg brugte ikke de kalkfilter puder jeg nu har til at svømme rundt i min vandtank. Så basalt set afventede jeg bare, at den ikke kunne lave espresso mere, og så at vandtanken indeholdt store flager af kalk.

    Giver det mening at fylde vandtanken i min Vibiemme med 2 dl Minus Kalk og en liter vand fra hanen, og så lade dette varme op og løbe igennem?

    Hvad er en bedre metode / et bedre produkt? Helst noget med et rimeligt forhold mellem pris og udbytte.
  • JonasFalslev

    #2
    Det lyder umiddelbart til, at du har et kalkproblem. Du skal være opmærksom på, at selv dit Brita kalkfilter ikke kan fjerne nok kalk fra vandet i hanen. Derudover er afkalkning af espressomaskiner aldrig optimalt. Til mit forbrug, ca. 2 kg bønner om måneden, er det letteste at købe kildevand (Denice) kombineret med et kalkfilter i vandtanken.

    Comment

    • texas
      Lysristet
      • Jun 2019
      • 98

      #3
      Jeg vil tro, at jeg har et lignende forbrug af bønner.

      Hvor meget vand bruger du?

      Umiddelbart gider jeg ikke rigtigt opbevaring af så meget kildevand. Jeg har i hvert fald en fornemmelse af, at jeg hælder ret mange liter vand i tanken på min Vibiemme. Måske er det fordi den står tændt op mod et par timer om dagen (ad flere omgange).

      Hvis jeg alligevel overgår til kildevand, vil jeg jo godt afkalke en enkelt gang, inden jeg begynder på en frisk. Hvordan gør jeg det? Er det Minus Kalk? Er det noget citronsyre (i pulverform) blandet i alm vand fra vandhanen?

      Comment

      • kildsgaard
        Grøn bønne
        • Apr 2019
        • 30

        #4
        Personligt er jeg heller ikke til at indkøbe kildevand i store mængder, og have det stående og fylde.
        Jeg bruger Dezcal når der skal afkalkes:


        Følg anvisningerne på produktet og find en guide til at få afkalket lige præcis din maskine. Der må være noget på youtube :-)

        Comment

        • texas
          Lysristet
          • Jun 2019
          • 98

          #5
          Nu har jeg læst lidt på wholelattelove.com om afkalkning af en HX espressomaskine.

          Det lyder som om, at afkalkning af selve E61 hovedet på min Vibiemme single boiler er ret lige til. 1-2 teskefulde citronsyre i en liter vand. Lad maskinen varme op. Træk blanding igennem systemet ved at trække et shot i det uendelige (måske et par stop i forløbet, for at tømme skålen jeg lader vandet løbe ned i, og for at holde varmen i maskinen). Når det hele er løbet igennem, vil jeg lade et par liter rent vand løbe igennem systemet på samme måde.

          Det er faktisk først i forbindelse med mine "studier" af afkalkning af min Vibiemme, at det rigtigt er gået op for mig, at vandet der løber igennem kaffen kommer (koldt) direkte fra vandtanken igennem slanger og kobberrør, og så har nået ca 90 grader, når det presses gennem kaffebønnerne. Dermed er der ikke noget sted hvor vandet står stille og langsomt afgiver en masse kalk.

          Har jeg nogenlunde ret i min forståelse?

          Det er straks værre med vandet i selve boileren. Det står stille. Bliver varmet op. Og - i mit tilfælde yderst sjældent - brugt til damp (til at varme mælk) eller varmt vand. Det er tilsyneladende lidt mere besværligt at afkalke boileren, da der blandt andet helst skal være lidt mere vand med citronsyre i boileren, end der normalt er vandmængde.

          Nå mit egentlige spørgsmål: Er der nogen der har erfaring med ovenstående metode til at afkalke en HX espressomaskine?
          Last edited by texas; 17. October 2019, 17:25.

          Comment

          • Muenster
            Lysristet
            • May 2019
            • 110

            #6
            Du har ret. Det er noget bøvlet med HX-maskiner. Jeg har fundet vejledninger på nettet, som jeg synes, er decideret forkerte. Nogle HX-maskiner tager varmt vand til vandudtaget fra boileren. Det gør sådan set det hele nemmere, for så kan man afkalker og bagefter skylle boileren ved bare at tappe varmt vand. Da boileren aldrig bliver tømt på denne måde, kan man dog ikke som sådan tømme afkalkeren ud. Man fortynder den bare mere og mere, efterhånden som man kører vand igennem. Og man risikere, at kalkflager sætter sig fast i rør eller ventiler. Det er dog en metode, jeg har set på nettet. Vist nok bl.a. hos WholeLatteLove. Det er dog mit indtryk, at langt de fleste HX-maskiner incl. mine kun bruger boilerens vand til at lave damp. Det varme vand kører blot gennem et rør i boileren. På sådan en maskine er det umuligt at tømme boileren uden at skille maskinen lidt ad. Og den ovennævnte metode duer slet ikke.

            Jeg har ikke som sådan erfaring med at afkalke, da vi har blødt vand herovre vestpå, og mine maskiner er ikke ret gamle. Jeg har dog afkalket min NS Oscar II efter en uofficiel procedure fra Nuova Simonelli. Man kobler simpelthen ventilen fra, der åbner for at fylde boileren (kedlen) op, når den trænger til det. Så undgår man, at der kommer syre ind i boileren. Det er såmænd nok ikke farligt, men måske kan det give lidt bismag. Derefter putter man afkalker i vandtanken og kører det igennem, som når man laver kaffe. Man skal vist holde en pause eller to undervejs for at lade det virke, men det kan man finde instruktioner for. Derefter skyller man maskinen godt igennem.

            Som du siger, er problemet boileren. Her står vandet meget stille, da det kun bruges til at lave damp. Det er jo ikke store mængder vand, der går til det. Der suppleres kun med nyt vand, når vandstanden falder. Nuova Simonelli siger faktisk, at man slet ikke behøver afkalke boileren. Deres argument er, at der kun kommer meget lidt vand gennem den. Kalken kommer jo med vandet, og hvis man kun bruger en lille mængde frisk vand, kommer der kun en lille mængde kalk ind i boileren. Det argument kan jeg såmænd godt følge. Alligevel kan man frygte, at der med tiden trods alt vil opbygge sig en del kalk dels på varmelegemet, men også på følerne for temperatur og vandstand. Den almindelige temperatur reguleres af en pressostat, og den er mig bekendt ikke følsom for kalk. Den måler jo bare trykket. Men jeg vil tro, der bl.a. er en sikring mod overophedning. Nuova Simonelli siger så også, at man skal bruge meget blødt vand. De har derfor ikke nogen officiel procedurer for afkalkning i det hele taget.

            Jeg fandt på Youtube en vejledning i afkalkning af en NS Oscar II. Her åbner man den og skruer bundproppen af boileren. Den tømmer man, og så fylder man boileren med afkalker vha. pumpen, så pumpen, ventilerne og rørene også bliver afkalket. Når man er igang, kan man brygge lidt, så rørene op til bryghovedet også bliver afkalkede. Bagefter tømmer man afkalkeren ud gennem bundproppen og kører rent vand gennem systemet nogle gange. Prøv at lede efter en vejledning på nettet til din maskine. Hvis din maskine ikke som sådan har en bundprop, så er der normalt masser af tilslutninger, følere og andet, man kan skrue af og opnå adgang til tanken.

            Jeg tror ikke, der er den store forskel på forskellige afkalkere. Bare du bruger en, der er godkendt til kaffemaskiner eller andre maskiner til fødevarer. Så kan du være sikker på, at der ikke er noget giftigt i. Lad endelig være med at bruge eddikesyre eller eddike. Det har en meget grim bismag, som kan være svær at skylle ud, da den sætter sig i pakninger og andre steder. Jeg læste også et sted, at det kan skade pakninger, men jeg ved det ikke med sikkerhed.
            Med venlig hilsen
            Henrik M., Esbjerg
            Nuova Simonelli Oscar II og Musica
            Eureka Mignon Specialita

            Comment

            • texas
              Lysristet
              • Jun 2019
              • 98

              #7
              Nu har jeg skruet min “mushroom bolt” ud af mit E61 gruppehoved. Der er ret meget snavs og kalk på denne.Click image for larger version

Name:	90DD740C-298C-4A2F-89A0-571D22132B0C.jpg
Views:	1
Size:	101,3 KB
ID:	231383

              Så jeg vil lade det bade i en opløsning af citronsyre og vand i lidt tid, for at få kalk og snavs renset af.

              Comment

              • pingel
                Coffeeholic
                • Jan 2012
                • 1007

                #8
                Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg
                Nu har jeg skruet min “mushroom bolt” ud af mit E61 gruppehoved. Der er ret meget snavs og kalk på denne.[ATTACH=CONFIG]14598[/ATTACH]

                Så jeg vil lade det bade i en opløsning af citronsyre og vand i lidt tid, for at få kalk og snavs renset af.
                Kog det i en kasserolle, så går det hurtigere. Kold citronsyre tager for evigt...

                Comment

                • texas
                  Lysristet
                  • Jun 2019
                  • 98

                  #9
                  Godt fif.Tak!

                  Comment

                  • texas
                    Lysristet
                    • Jun 2019
                    • 98

                    #10
                    Det hjalp rigtigt meget!
                    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	103,9 KB
ID:	231384

                    Og bare ved at bruge en lille smule citronsyre
                    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	69,6 KB
ID:	231385

                    Comment

                    • texas
                      Lysristet
                      • Jun 2019
                      • 98

                      #11
                      Selv efter mit lille projekt med at afkalke mushroom bolt og det lille filter i top bolten oplever jeg, at min Vibiemme lave en underlig hvislende lyd, når jeg tænder den om morgenen.

                      Det lyder på samme måde ,som når en elkedel varme vandet op. Måske er det bare fordi jeg er blevet enormt opmærksom på lyden. Det er vel i et eller andet omfang helt naturligt, at rør, kedel etc giver lidt lyde fra sig, når de ændre temperatur (fra 20 - 90 grader på ret kort tid).

                      Jeg har prøvet at tage en video.Her er et link (da jeg ikke kunne uploade en .mov fil fra min iPad).


                      Skal jeg være bekymret?

                      Comment

                      Working...
                      X