Udenomstemperatur ved ristning.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jacob Jørgensen
    Lysristet
    • Jan 2015
    • 130

    Udenomstemperatur ved ristning.

    Hej vindere!
    Jeg kan snart ikke holde mig tilbage fra at riste selv længere. I den forbindelse har jeg overvejet at inddrage et åbent voliere, som jeg har til overs.
    Det er udendørs, og ikke lukket, så der bliver lige præcis så varmt/koldt og fugtigt som luften udenfor.

    Vil disse vilkår besværliggøre ristning for mig?


    PS. Aner INTET om ristning endnu, så hvis I svarer, kan det med fordel formuleres til en 7-årig


    Tusind tak
    Jacob Markvorsen
  • summer
    Coffeeholic
    • Jun 2011
    • 1407

    #2
    Hej Jacob

    Det er fantastisk at riste udendørs - det skal du bare gå i gang med.
    Når det er sagt så kommer du nok ikke til at vinde verdensmesterskaberne med dine kaffer - til gengæld får du en masse erfaring.
    Ja, der er masser af besværligheder ved at riste udendørs - vind, varme, kulde, fugtighed vil ændre sig fra gang til gang, og det betyder at dine rist også vil ændre sig. Men det lyder som du er nybegynder, så dine rist vil alligevel ændre sig i takt med at du prøver ting af.
    Jeg synes bare du skal klø på - din hjemmeristede kaffe vil (næsten) altid smage bedre end hvad du kan købe i et supermarked!

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Det er smart at riste udendørs, fordi der udvikles meget røg. Og det kan også svine med avner (chaff) afhængig af hvordan du køler den færdige rist ned.

      Ulempen er den svingende temperatur og luftfugtighed. Det gør en forskel for risten. Men hvis du er nybegynder og ikke-super-feinsmecker med detaljer i kaffens smag, så er det vigtigste at du kan høre første knæk (og måske også andet knæk), så du kan styre efter det. PS: Hvis du ikke har super styr på "first crack" så har jeg skrevet om det her: http://coffeenavigated.net/when-do-first-crack-start/

      Jeg kender til flere som rister udendørs ... Jens Muff, gør du stadig ?
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Tvede
        Lysristet
        • May 2011
        • 54

        #4
        Hej Jacob
        Jeg rister også udendørs af og til så det kan du sagtens med fint resultat. Jeg bor tæt på Moesgård museum så hvis du har lyst kan du være med til at riste og høre lidt om mine erfaringer.
        PS. Jeg rister på en Gene

        Kim

        Comment

        • Ullum
          Mørkristet
          • Sep 2013
          • 401

          #5
          Der er noget særligt ved at stå ude

          @ therese
          Det er smart at riste udendørs, fordi der udvikles meget røg. Og det kan også svine med avner (chaff) afhængig af hvordan du køler den færdige rist ned

          Ikke med Cormorant 😏
          Mvh ullum

          Comment

          Working...
          X