De hurtige bulkkværne & fines

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • summer
    Coffeeholic
    • Jun 2011
    • 1407

    #16
    Til hverdag putter jeg 17 gram i. Jeg 'klakker' tuden før, men ikke under og efter kværning, og jeg smider også de fines ud som jeg kan fange med en tragt. Jeg har aldrig vejet de fines jeg smider ud+ det der sidder i tuden, men det er vel sikkert 0,3-0,5g kunne jeg forestille mig, for jeg har typisk ca 16,5-16,7 'brugbar kaffe' tilbage...
    Giver det mening?

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #17
      Nu da Summer har mindet om denne tråd ... Jeg ændret praksis omkring at banke ud.

      Jeg har ellers altid undladt at tage de fines med, som hænger tilbage og bankes ud på min EK43 ... ud fra en gammel teori om at fines giver bitterhed ... Sådan tænkte man da jeg fik Ek43 i 2016 (som tiden dog går).

      Men så i 2017 lavede jeg et studie i fines betydning for smagen: http://coffeenavigated.net/grinder/fines/
      Og fandt ud af at det mere var et spørgsmål om fines lå for sig selv -> gir bitterhed ... eller om de pakker omkring de større kaffe-partikler -> giver fyldighed til smagen.

      Men vanens magt er stærk. EK43'erens retention på 0,3-0,5 gram, som kan bankes ud, tog jeg stadig ikke med i grindet.

      Her i efteråret fik jeg en Tanzania til en anden lokation. Den har mere retention. Filterbryg blev ved med at smage spinkelt så længe jeg ikke tog retentionen med. Først da jeg bankede nogle fines med i, fik brygget en god fyldighed (vigtigt: fines skal røres ind i grindet med teske, så de kommer ind og ligge omkring de større partikler).

      Det har smittet af på procedure på EK43. Nu tager jeg ét bank fines med i grindet. Vejede lige her til morgen:
      Ind 27,8 g
      Ud - før bank: 27,3 g
      Med et bank: 27,6 g

      Røre med teske. Dejlig fyldig og balanceret bryg. En lysristet El Salvador: Los Pirineos. 2018 høst. Stadig god. Også i den her et lyse rist: udviklingstid på 40 sek fra First Crack. Vægttab 11%.

      Ristede den sammen med Lav. Vi smagte den lige efter i cupping. Der var den spinkel og kedelig. Jeg frygtede den var ældet eller noget. Måske skulle ristes længere nu. Men så lod jeg den hvile nogle uger. Og den er super. Nu er der gået 3-4 uger. Det er ofte godt til lyse rist.

      Der er styr på kaffen :-D
      Last edited by Kaffe T; 1. February 2020, 09:10.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      Working...
      X