Min næste espressomaskine?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • tb205gti
    Grøn bønne
    • Jun 2018
    • 38

    Min næste espressomaskine?

    Historien kort.

    startede med en Dualit 3-i-1, udskiftede trykkurven, blev lidt bedre - udskiftede til fordel for en KitchenAid.
    Den er nu blevet "justeret" med anden pumpe, højere termostat på dampkedlen, tryk justeret ned til 9 bar, ny damp wand og wifi, dampkeddel lige "pakket om" med nye pakninger ..men den begynder så småt at vise lidt svaghedstegn, så overvejer hvad min næste maskine skal være. (alternativt smide PID på den og se om muligheden for fast vand til den)

    Jeg har et par ønsker, men det er ikke hårde krav

    - Tåleligt design og ikke for stor formfactor (Der røg Oscar'en..)
    - Gerne mulighed for fastvand (og dermed BWT filter)
    - Hurtig opstart, uden at der skal purges eller gøres andre manuelle ting. Min nuværende maskine tænder og slukker via wifi og timer så den er klar om morgenen
    - Acceptabel pris (Rocket står højt på listen, den er bare .. dyr ..) Det må gerne være brugt

    Resten af udstyret er i orden, vægt, tampere, grinder, knock box osv - så er det er ren maskine.

    Hvad kan I anbefale?
  • Joe_Black
    Coffeeholic
    • Feb 2012
    • 1424

    #2
    Det lyder som om du skal have monteret en PID på din KitchenAid
    Jeg mener - hvis du ikke kan lide Oscar, og Rocket er for dyr, er de gode basis maskiner ikke en mulighed.
    Med mindre du vil købe brugt, så er det med rimelige mellemrum muligt at købe en Rocket eller ligende maskine til 5.500 kr

    Skal du på fast vand bliver husholdnings maskinerne dyre selv om de er brugte.
    Der har du så muligheden for at købe en Prof maskine, men der er ingen af dem der kan tilskrives at varme hurtigt op

    Btw, når du skriver at resten er i orden, hvad har du så af kværn?
    Wega MiniNova
    Mahlkönig K30
    Moccamaster
    Santos #4
    AeroPress
    Bodum Vakuum Brygger

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Jeg var lige nød til at google din maskine https://www.rigtigkaffe.dk/semi-auto...somaskine.html

      Hmm.. og de skriver den kan lave, NX kapsler, E.S.E Pods eller malet kaffe

      Det har ikke meget med rigtig espresso at gøre, som Joe_Black skriver, hvad med kværn.. skal du vide den er vigtig og en ny finder du sikkert ikke til under 3000,- og en fornuftig kunne være en Niche Zero til ca 42xx leveret i DK

      At du siger Oscar dumpede, men hvad med Oscar II, det er en maskine jeg til enhver tid kunne finde på at købe igen.. syntes nu heller ikke den er grim (men vi har da forskellig smag) https://www.rigtigkaffe.dk/semi-auto...ta-kvaern.html

      Tror du er nød til at finde ud af hvad du har brug for, laver du kun ren espresso eller er du til mælke drikke og hvad er forbruget? for skal det være single boiler, HX eller en dual boiler maskine
      og hvilken Kaffe Bønner har du tænkt dig at bruge, er du villig til at betale mere end supermarkeds bønnerne?

      Du skal vide, i en rigtig maskine kommer du ikke langt med formalet kaffe med mindre du fortsætter med pressurized kurve

      Din nuværende maskine fungerer med pressurized portafilter, så du kan stoppe alm malet kaffe i den, du kan evt søge på "pressurized vs non pressurized portafilter" for at læse om forskelden
      Last edited by Jack; 29. September 2019, 15:09.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
        Jeg var lige nød til at google din maskine https://www.rigtigkaffe.dk/semi-auto...somaskine.html
        Beklager, jeg var lidt for optaget af din første maskine, og overså fuldstændig det er en KitchenAid. og kun den idag ;-)
        så du må lige klippe det fra som ikke er relevant
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • tb205gti
          Grøn bønne
          • Jun 2018
          • 38

          #5
          Oprindeligt indsendt af Joe_Black Se indlæg
          Det lyder som om du skal have monteret en PID på din KitchenAid
          Jeg mener - hvis du ikke kan lide Oscar, og Rocket er for dyr, er de gode basis maskiner ikke en mulighed.
          Med mindre du vil købe brugt, så er det med rimelige mellemrum muligt at købe en Rocket eller ligende maskine til 5.500 kr

          Skal du på fast vand bliver husholdnings maskinerne dyre selv om de er brugte.
          Der har du så muligheden for at købe en Prof maskine, men der er ingen af dem der kan tilskrives at varme hurtigt op

          Btw, når du skriver at resten er i orden, hvad har du så af kværn?
          En Rocky - med andre knive, PE tape og timer (Arduino+relæ+led+det_løse) til at give præcis samme mængde hvergang
          Den grinder fint nok at jeg kan choke min maskine fuldstændig. Den er konsistent og robust. Til drypkaffe ryger det gennem en Graeff.

          Rocket er ikke for dyr - men jeg er i tvivl om den er prisen værd. Brug er helt fint med mig. Min KA er købt brugt til en brøkdel af den latterlige pris KA forlanger for den.

          Hvilke PID kits kan anbefales? Eller er det bedst at gøre det selv? (Jeg har ingen problemer med at kode, eller bygge hardware sammen)

          Comment

          • tb205gti
            Grøn bønne
            • Jun 2018
            • 38

            #6
            Dualit'en var min første maskine, den var fin til at starte på (UDEN pressurized kurv!) - men blev hurtigt skiftet ud.

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #7
              Oprindeligt indsendt af tb205gti Se indlæg

              Jeg har et par ønsker, men det er ikke hårde krav

              - Tåleligt design og ikke for stor formfactor (Der røg Oscar'en..)
              - Gerne mulighed for fastvand (og dermed BWT filter)
              - Hurtig opstart, uden at der skal purges eller gøres andre manuelle ting. Min nuværende maskine tænder og slukker via wifi og timer så den er klar om morgenen
              - Acceptabel pris (Rocket står højt på listen, den er bare .. dyr ..) Det må gerne være brugt



              Hvad kan I anbefale?
              Hvis det ender med en ny maskine. er her et par pris billige, du har tjekket den nye Oscar II ud ikk

              BEZZERA BZ10, hvis det må være en HX, den er hurtig varm, pris ca. 1000 euro men ikke til fast vand
              bezzera bz10, Authorized dealer Nuova Simonelli, Bezzera, Quick Mill coffee machines and Grinder Eureka, Fiorenzato


              Så er der La Spaziale S1 Vivaldi og Dream, som både findes til tank / fast vand og lækkert flowmeter (men med 53 mm kurv i stedet for standart 58mm) men når Oscar er ude er den måske også,
              https://www.espressocoffeeshop.com/b...offee-machines dansk forhandler http://www.stellini.dk/30-la-spaziale

              Expobar Brewtus 4 (IV) PID (hvis det skal være en Dual boiler) men lang opvarmingstid med e61 ca. 45 minutter , findes i flere udgaver
              Last edited by Jack; 29. September 2019, 22:06.
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • KristianK
                Administrator
                • Aug 2009
                • 4365

                #8
                Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                Expobar Brewtus 4 (IV) PID (hvis det skal være en Dual boiler) men lang opvarmingstid med e61 ca. 45 minutter , findes i flere udgaver
                https://espresso-machines.nu/espress...chines?merk=21
                Gode bud allesammen, men en Brewtus som dual boiler er ikke 45 min. om at blive varm, hvis man har steam boiler, som prioriteret boiler.
                Det vil sige at den varmer steam boiler først og den sætter vacuum breakeren på små 4 min. fra stuetemp. Da brygkedlen forvarmes via gennemløbsrør i steam boiler er vores morgenkaffe klar på under 20 min... E61 til trods..

                Om Expobar Office Leva, som er den vi har er anderledes end Brewtus, skal jeg ikke kunne sige.... Andet end at den er overbevisende i performance og hurtighed.

                Der er vist et par andre brugere herinde, der har den, så måske de kan supplere
                KristianK
                En del af EspressoBar


                Følg mig meget gerne på
                https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                Hjemmeside
                www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                Comment

                • Yoshi
                  Lysristet
                  • Jul 2018
                  • 146

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                  Gode bud allesammen, men en Brewtus som dual boiler er ikke 45 min. om at blive varm, hvis man har steam boiler, som prioriteret boiler.
                  Det vil sige at den varmer steam boiler først og den sætter vacuum breakeren på små 4 min. fra stuetemp. Da brygkedlen forvarmes via gennemløbsrør i steam boiler er vores morgenkaffe klar på under 20 min... E61 til trods..

                  Om Expobar Office Leva, som er den vi har er anderledes end Brewtus, skal jeg ikke kunne sige.... Andet end at den er overbevisende i performance og hurtighed.

                  Der er vist et par andre brugere herinde, der har den, så måske de kan supplere
                  Expobar Brewtus PID 4 tager som du nævner også lige under 20min på at blive varm. Tror egentlig det er samme maskine med to navne. Trods at min er købt som en Brewtus står der i hvert fald "Leva 1 Gr. Office" som model på maskinen.

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                    men en Brewtus som dual boiler er ikke 45 min. om at blive varm, hvis man har steam boiler, som prioriteret boiler.
                    Det vil sige at den varmer steam boiler først og den sætter vacuum breakeren på små 4 min. fra stuetemp. Da brygkedlen forvarmes via gennemløbsrør i steam boiler er vores morgenkaffe klar på under 20 min... E61 til trods..
                    Her tænker jeg på E61 bryghoved generelt tager længere tid om at blive gennemvarm, da det er ekstremt tung forkromet messing, som vejer ca. 4 kg
                    jeg beregner selv 45 minutter på min egen, måske er det for længe? men jeg har wifi ur på, så 20 minutter fra eller til betyder ikke meget for mig


                    Så lige i nu har fået opdateret shoppen (men skal der ikke lidt flere detaljer på som for eks størrelse på kedler, pumpe osv., da der findes flere model varianter )

                    Expobar Office Leva Dual Boiler (Dansk forhandler)

                    Last edited by Jack; 30. September 2019, 20:06.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    Working...
                    X