Ny (gammel) VBM domobar super m. Autofill vanskeligheder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Soren941
    Grøn bønne
    • Nov 2016
    • 15

    Ny (gammel) VBM domobar super m. Autofill vanskeligheder

    Hej Ebar

    Jeg har været så heldig at få fingrene i en VBM domobar super med nogle år på bagen. Jeg tror den er fra et sted mellem 2001-03, men da mærkatet med årstal og serienummer ikke er på længere, må jeg estimere det ud fra pumpen, der er fra ‘01.

    Efter at været forsigtig i opstarten for at undgå at brænde varmelegemet af tror jeg nu, at jeg er blevet fortrolig med måden, den skal startes op på. Kørte det første skud i dag, og den kører som den skal!

    Det eneste jeg indtil videre er stødt på, er at pumpen ikke aktiveres automatisk til autofill, når vandstanden i kedlen er lav, men i stedet skal aktiveres som når man brygger, hvorefter vandet ledes i kedlen i stedet for ud af bryghovedet af trevejsventilen. Pumpen er ikke sat op til Gicar modulet, så det giver mening, at det ikke aktiveres. Jeg overvejer at koble pumpen til autofill (Gicar modulet har udgang til pumpen), men er lidt nervøs for at skade andre dele i maskinen.

    Jeg har forsøgt at søge nettet tyndt, men da maskinen er den tidligere model, har jeg ikke haft noget held med at finde særligt meget information om den. Så nu håber jeg, at der er nogen på Ebar, der har samme model og lidt mere indsigt.

    Er der nogen som har gjort det før?

    Mvh
    Søren
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Det er noget med, den ene røde knap er til varme element. Tænd / sluk-kontakten tillader kun, at pumpe / gicar tændes.
    Du har brug for den anden røde knap for at tænde for elementet. Formålet er at tillade genpåfyldning af kedlen uden at brænde elementet af, hvis vandstanden er lav

    Prøv evt om du kan finde en brugsanvisning til din maskine online
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Soren941
      Grøn bønne
      • Nov 2016
      • 15

      #3
      Hej Jack

      Ja, den venstre knap er til pumpen og den højre til varmeelementet, men pumpen aktiveres ikke automatisk, men i stedet lyser den grønne lampe, når der er lavt vandniveau i kedlen, så man manuelt kan aktivere pumpen (det er i hvert fald det jeg har fundet ud af ved at prøve mig frem).

      Det undrer mig bare lidt hvis pumpen ikke var koblet til Gicar relæet fra fabrikken, når nu muligheden er for det. Derfor håbede jeg, at der muligvis var nogen herinde, der havde erfaring med den.

      Manualen har jeg forsøgt at finde, men jeg kan kun finde til de nyere modeller, hvilket også giver nogen svar, men desværre ikke på elektronikken i den. Ellers forsøger jeg mig nok med også at koble pumpen på relæet og se, om det ikke kan fungere.

      Søren


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Comment

      • scs
        Mellemristet
        • Apr 2016
        • 237

        #4
        Var det den fra Lauritz?
        _______________________________________________
        MK Vario - Rancilio Silvia
        Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

        Comment

        • Soren941
          Grøn bønne
          • Nov 2016
          • 15

          #5
          Jeps - det var ikke meget, der stod om den, men jeg tog chancen. Og den kører og er ellers i ret pæn stand!


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Oprindeligt indsendt af Soren941 Se indlæg
            Hej Jack

            Ja, den venstre knap er til pumpen og den højre til varmeelementet, men pumpen aktiveres ikke automatisk, men i stedet lyser den grønne lampe, når der er lavt vandniveau i kedlen, så man manuelt kan aktivere pumpen (det er i hvert fald det jeg har fundet ud af ved at prøve mig frem).

            Det undrer mig bare lidt hvis pumpen ikke var koblet til Gicar relæet fra fabrikken, når nu muligheden er for det. Derfor håbede jeg, at der muligvis var nogen herinde, der havde erfaring med den.

            Manualen har jeg forsøgt at finde, men jeg kan kun finde til de nyere modeller, hvilket også giver nogen svar, men desværre ikke på elektronikken i den. Ellers forsøger jeg mig nok med også at koble pumpen på relæet og se, om det ikke kan fungere.

            Søren


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            Ja den er lidt tricky, og da det er en HX, er det kun når du steamer den kan mangle vand, går ud fra du ved hvordan en HX maskines kedel er opbygget.
            hvorfor den er opbygget med manuelle styring, kan måske ha noget med udviklingen ikke var så langt fremme hos VBM da den blev bygget, du kan sikkert opgraderer elektronikken i din maskine, men det kan sikkert ikke betale sig


            Ser lige beskrivelsen på Lauritz https://www.lauritz.com/da/auktion/v...kine/i5411744/

            Er det rigtigt den kun køre fra fast vand tilslutning? så skal du passe på og får næsten helt sikkert problemer med kalk hvis du ikke køre igennem et filter
            Last edited by Jack; 19. September 2019, 13:49.
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • Soren941
              Grøn bønne
              • Nov 2016
              • 15

              #7
              Hej Jack

              Jeg tror, det hele giver lige pludselig mening... da maskinen er til fast vandforsyning, behøver pumpen vel ikke køre, når kedlen skal have vand. Det klarer trykket fra vandforsyningen selv, så det er vel derfor, at den ikke aktiveres. Egentlig også meget rart at slippe for brummen, når den tænder. (Det er jeg vant til fra min Oscar, der er lidt larmende).

              Det tog mig bare lidt tid at få den til fast vand, så det er først nu, det er gået op for mig

              Ja, jeg skal uden tvivl have et kalkfilter på, første skridt var bare lidt at sikre at den virkede optimalt. Har du nogen erfaring ang filter?


              Sent from my iPhone using Tapatalk

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Oprindeligt indsendt af Soren941 Se indlæg
                Hej Jack

                Jeg tror, det hele giver lige pludselig mening... da maskinen er til fast vandforsyning, behøver pumpen vel ikke køre, når kedlen skal have vand. Det klarer trykket fra vandforsyningen selv, så det er vel derfor, at den ikke aktiveres. Egentlig også meget rart at slippe for brummen, når den tænder. (Det er jeg vant til fra min Oscar, der er lidt larmende).
                Det tror jeg ikke du kan være sikker på, kom der ikke en alarm når der var lav vandstand i kedlen en damp kedlen skal heller ikke fyldes helt op
                Tryket fra vandforsyningen er nok mere med til at pre-infusion virker bedre sammen med e61

                Oprindeligt indsendt af Soren941 Se indlæg
                Det tog mig bare lidt tid at få den til fast vand, så det er først nu, det er gået op for mig

                Ja, jeg skal uden tvivl have et kalkfilter på, første skridt var bare lidt at sikre at den virkede optimalt. Har du nogen erfaring ang filter?


                Sent from my iPhone using Tapatalk
                Der er skrevet en masse om vandfiltere her på ebar, jeg er heller ikke den rigtige at spørge :-)
                selv på min alm el kedlen bruger jeg filtret vand, efter fruen kogte alm hane vand en enkelt gang, var der tegn på kalk og larmede mere, så den fik straks en afkalkning, glad for det ikke var espressomaskinen hun kom alm vand i tanken på
                Last edited by Jack; 20. September 2019, 00:23.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • Soren941
                  Grøn bønne
                  • Nov 2016
                  • 15

                  #9
                  Hej Jack, beklager det sene svar, og tak for input. Det ser ud til at virke - når maskinen tænder og lampen for lavt vand i kedlen lyser åbner trevejsventilen, og man kan høre vandet komme ind, og så slukker lampen efterfølgende. Så den del fungerer.

                  Nu skal jeg bare have pre-infusionen til at virke, da det ikke helt er lykkedes endnu.

                  Jeg læser lidt op på kalkfilter herinde, tak


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Soren941 Se indlæg
                    Hej Jack, beklager det sene svar, og tak for input. Det ser ud til at virke - når maskinen tænder og lampen for lavt vand i kedlen lyser åbner trevejsventilen, og man kan høre vandet komme ind, og så slukker lampen efterfølgende. Så den del fungerer.

                    Nu skal jeg bare have pre-infusionen til at virke, da det ikke helt er lykkedes endnu.

                    Jeg læser lidt op på kalkfilter herinde, tak


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Ps. det er kun når du steamer mælk eller tapper vand fra vandudtaget (tror ikke den kommer fra bryg delen på din) du mister vand i kedlen, laver du rene espresso skud køre den som en anden HX maskine.

                    mht. pre-infusion (på rigtige e61, mon ikke det er samme på din, selv om designet er lidt anderledes) virker det ved du løfter håndtaget til midter position, uden pumpen starter, her vil trykket fra den direkte vand tilslutning virke som pre-infusion, dog kan der være forskel på hvor mange bar vandtrykket er rundt omkring, 4 bar skulle være optimalt, er trykket højere hvilket det sjældent er kan man indsætte en reduktionsventil
                    Last edited by Jack; 12. October 2019, 11:26.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • Soren941
                      Grøn bønne
                      • Nov 2016
                      • 15

                      #11
                      Ja, det kører også kun nogle få sekunder ved opstart, hvilket stemmer meget godt overens med det, der ryger ved at steame mælk til et par kopper.

                      Ja, det er sådan jeg også vil mene det burde virke med pre-infusion, men der kommer ikke noget vand gennem bryghovedet, før håndtaget vippes nok op til, at pumpen starter (heller ikke uden filter). Bør håndtaget åbne trevejsventilen, eller bare en ventil i bryghovedet? Slukker jeg maskinen, kan jeg lave ‘pre-infusion’ ved at åbne den lige så meget, som når pumpen starter.


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Comment

                      • texas
                        Lysristet
                        • Jun 2019
                        • 98

                        #12
                        Jeg har en Vibiemme Domobar single boiler, der ligner meget.

                        Den har dog kun et udtag til varmt vand OG damp.

                        Jeg har vandtank. Dermed har jeg reelt ikke nogen mulighed for pre infusion (hvis jeg har forstået det korrekt?). Mine røde lampe i højre side af maskinen lyser, når den varmer vandet i kedlen. Den går ud, når vandet i kedlen har nået driftstemperatur. Jeg har ingen lampe, der viser manglende vand i kedel.

                        Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk

                        Comment

                        • texas
                          Lysristet
                          • Jun 2019
                          • 98

                          #13
                          Jeg har det her mærkat i maskinen, men det giver mig ikke umiddelbart noget produktionsår.


                          Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk

                          Comment

                          • texas
                            Lysristet
                            • Jun 2019
                            • 98

                            #14
                            De her to knapper i venstre side af maskinen styrer om det er varmt vand eller damp, jeg trækker ud af kedlen, ved at åbne den sorte "skruehane".


                            .... og lille lampe øverst i højre side viser om varmelegeme er tændt. Rød INT knap i højre side tænder og slukker maskinen.
                            Last edited by texas; 20. October 2019, 17:17.

                            Comment

                            • texas
                              Lysristet
                              • Jun 2019
                              • 98

                              #15
                              Jeg tog lige et billede af min pumpe. Den har produktionsår 08. Jeg kan selvfølgelig ikke vide om den på et tidspunkt er blevet skiftet (jeg har købt maskinen brugt).

                              Så måske er din maskine en model, der også er produceret lidt senere end du først har antaget.

                              Comment

                              Working...
                              X