Ristemetodens indflydelse på smagen i koppen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jakobankerhansen
    Lysristet
    • Mar 2012
    • 115

    #31
    Lyder super godt Ullum og Sinobi :-) Lad os alle tænke lidt over hvordan vi kan gribe sådan en test/undersøgelse/event/forløb/etc. an, og lad os se hvem der også er interesserede i at deltage og/eller følge med via distancen. Det kan jo sagtens blive til en event der foregår i det midtjyske eller i det vestfynske. Jeg ved ikke helt hvordan vi skal gribe det an i forhold til at cuppe resultater af testristninger - dvs. om vi skal gøre det 8 timer efter ristningen, som de netop har gjort til de Danske Ristemesterskaber, eller om der skal gå længere tid imellem. Og lad os se hvad vi har mod på, om vi skal mødes flere gange og/eller mødes til cupping efter at have ristet bønner i forvejen.

    Når vi udvikler en model undervejs og når vi har en model klar, kan vi jo slå det op her på eBar, og således prøve at skabe noget interesse.

    Men lyder super godt at I er med og så kan jeg forstå at vi således bl.a. kan teste med en ægte fluid bed rister og gas-drevet Cormorant rister. Sinobis rister er jo meget veldokumenteret med beskrivelse af opbygning og med videoer. Kender du Ullum til et sted på nettet, hvor en Cormorants opbygning og funktion er beskrevet ? Specielt kunne jeg ihvertfald godt tænke mig at vide, hvor på risteren at gas-brænderen er placeret, og hvordan man kan skifte mellem at have en direkte flamme på tromlen eller ikke, og hvordan flowet af luft (kold eller varm ???) kan styres.

    Comment

    • Ullum
      Mørkristet
      • Sep 2013
      • 401

      #32
      Jeg har søgt en del og må sige at materialet er meget begrænset.
      Jeg kan kontakte Johan og se om han vil dele noget med os.
      Desuden er det rimelig nemt at tage kappen af, så jeg kan hurtigt lave et par billeder

      Med hensyn til lokale er det et meget fint værksted på 50 kvm. Der er fint lys og udsugning, pænt og ryddeligt.
      Mvh ullum

      Comment

      • Jakobankerhansen
        Lysristet
        • Mar 2012
        • 115

        #33
        Jeg fandt denne tråd på Home-Barista.com, hvor der er andre der beskæftiger sig med forholdet mellem Conduction/convection: Conduction/convection ratio roasting experiments

        Det er lidt tungt at komme igennem tråden, men det handler om, at der et par stykker der, ligesom vi har talt om, gennem forskellige riste-forsøg prøver at skrue op og ned for airflowet samt varmen på tromlen i en tromlerister, og se hvordan det påvirker risteresultatet. Foreløbigt virker det ikke til, at de er nået til tydelige sammenhænge og håndgribelige konklusioner. Men der er indikationer på ting, og tråden er helt sikkert værd at følge med i... Nogen kommenterer på hvad de har gang i med "These experiments are pointing at a change in roasting techniques. This could bode well for the coffee business."

        Comment

        • Sinobi
          Mellemristet
          • Mar 2018
          • 188

          #34
          Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
          Iøvrigt har Morten Münchows forskning påvist at krop dannes som funktion af ristegrad, ikke ristertype, aftagende på hver side af agtron 75 med tydelig statistisk signifikans så vidt jeg husker.
          Lige en korrektion af min hukommelse. Det var agtron 65 der i forskningen viste at give mest body.
          Det gennemgåes i sidste halvdel af
          Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
          Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
          Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
          Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
          KitchenAid Cold Brew koldbrygger
          Brewista Smart Scale v2.0
          DIY Fluidbed 300 gr. rister

          Comment

          • Ullum
            Mørkristet
            • Sep 2013
            • 401

            #35
            Click image for larger version

Name:	AA17FAD3-B770-4823-B381-AF61701337CF.jpeg
Views:	1
Size:	60,3 KB
ID:	231355Click image for larger version

Name:	006C4DFB-2990-4B0D-911A-7A47F76DA95F.jpeg
Views:	1
Size:	60,6 KB
ID:	231354

            Et par billeder med direkte og indirekte varme
            Vedhæftede filer
            Last edited by Ullum; 8. September 2019, 20:42.
            Mvh ullum

            Comment

            Working...
            X