Side 3 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste
Viser resultater 21 til 30 af 35

Emne: Ristemetodens indflydelse på smagen i koppen

Lysristet
    Registreringsdato
    Mar 2018
    Sted
    vestFyn
    En lille tilføjelse, eller korrektion:
    Fluid Bed er ikke alene baseret på konvektion. Afhængig af cirkulation og dimensioner mener jeg man regner med op mod 30 % konduktion.

Iøvrigt har Morten Münchows forskning påvist at krop dannes som funktion af ristegrad, ikke ristertype, aftagende på hver side af agtron 75 med tydelig statistisk signifikans så vidt jeg husker.
    Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
    Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
    Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
    Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
    KitchenAid Cold Brew koldbrygger
    Brewista Smart Scale v2.0
    DIY Fluidbed 300 gr. rister

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af Jakobankerhansen Se indlæg
    ... Jeg har selv søgt lidt videre, og det var angiveligt ikke rigtigt, hvad jeg gættede mig til i post#15 ovenfor, omkring hvordan en Bullet rister virker. Som jeg nu har læst mig til, fungerer en Bullet rister ved at den opvarmer tromlen, og bønnerne bliver så ristet via deres kontakt med tromlen, og selvfølgelig af varmen i tromlen. Så det vil sige at en Bullet rister anvender stegepande-effekten, eller mere korrekt; den anvender primært conduction (dansk: konduktion) som ristemetode. Og i en Bullet bruger man blæserne til at bremse risteprocessen, idet det primært er upvarmet luft der trækkes ind udefra.

Ejere af en Bullet må meget gerne korrigere ovenstående, hvis hvad jeg skriver er forkert.
    Jeg har ikke læst alt i tråden her, men jeg læste lige det her om at Bullet sku være ren konvenktion.

Nope.

Bønner bliver også påvirker af fan/blæseren/luftstrøm. Når man starter med at øge luftstrømmen, så bliver bønnerne hurtigere varmet op (ROR stiger). Men kun til et vist punkt. Derefter begynder luftstrømmen at køle bønnerne.

Det er fordi det er et lukket kammer (modsat stegepande), så luften når at blive varmet op før den når den bønnerne, hvis hastigheden ikke er for stor.

Jeg har lavet nogle test på Bullet, som jeg har skrevet om her: http://coffeenavigated.net/sensitivity-to-airflow/

Så der er også konvektion i Bullet'en. Bønner ligger jo heller ikke konstant på tromlen, men kastes rundt - og flyver en del af tiden.
    Senest redigeret af Kaffe T : 3. September 2019 kl. 11:11
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

3. De følgende 5 brugere siger tak til Kaffe T for denne post:

Jack (3. September 2019),Jakobankerhansen (3. September 2019),malling (3. September 2019),Sinobi (3. September 2019),SorenS (3. September 2019)

Lysristet
    Registreringsdato
    Mar 2012
    Citer Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    ... men jeg læste lige det her om at Bullet sku være ren konvenktion.

Nope....
    Tak for afklaring Therese :-)

Er der nogen der kan pege på figurer eller beskrivelser der viser f.eks. Bullet'ens og/eller Cormorant'ens modulære opbygning. Evt. billeder der viser hvordan de ser ud, når den ydre beklædning er fjernet...?

Men i forhold til en mulig fremtidig sammenligning mellem effekten af ristning med hhv. Conduction og Convection underlagt den samme risteprofil (varmeudvikling i bønner over tid), lyder det fortsat til, at en Bullet rister og en ægte fluid bed rister kunne være gode at prøve med. Ved f.eks. at undlade at bruge blæseren i en Bullet, begrænses effekten af Convection i denne mest muligt, og ved at skrue maksimalt op for lufttrykket og dermed opnå det højest mulige bønneloft i en fluid bed rister, begrænses effekten af Conduction i denne mest muligt.

Det er muligt eller endog sandsynligt at resultatet af sådanne lidt mere ekstreme tests vil vise, at begge disse meget rene anvendelser af de to riste metoder ikke giver god smag i koppen. Men det vil jo i givet fald også være en værdifuld konklusion, og heldigvis kan vi forstå, at de fleste interessante ristere via styring på riste-parametre/-variable giver mulighed for at stille på forholdet mellem conduction og convection og endvidere at gøre dette hen over tid i risteprocessen...

Lysristet
    Registreringsdato
    Mar 2012
    Hvis nogen finder det interessant at gå videre med en undersøgelse af hhv. Conduction's og Convection's indflydelse på smagen i koppen ved ristning af kaffebønner, eller hvis nogen ovenikøbet vil medvirke til at undersøge dette, kan I f.eks. indikere dette ved at "like/sige tak" for netop dette indlæg #24 i denne tråd :-)

6. De følgende 2 brugere siger tak til Jakobankerhansen for denne post:

Sinobi (3. September 2019),Ullum (3. September 2019)

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    Jeg har ikke læst alt i tråden her, men jeg læste lige det her om at Bullet sku være ren konvenktion.
    Det var Induction "IH" (jeg har bla en ris koger med samme teknologi, den var ret dyr)
    Se evt under menu fanen "Roast Systems" i bunden af siden https://aillio.com/?page_id=18556
    Induction Heating System with over 95% efficiency.

ser ud til den nye Bullet v2 er vejen at gå, hvis man har finanserne til den.. ser dælene nice ud med de nye features
    Senest redigeret af Jack : 3. September 2019 kl. 19:07
    Pictures (or it didn't happen)

Lysristet
    Registreringsdato
    Mar 2018
    Sted
    vestFyn
    Citer Oprindeligt indsendt af Jakobankerhansen Se indlæg
    ... og ved at skrue maksimalt op for lufttrykket og dermed opnå det højest mulige bønneloft i en fluid bed rister, begrænses effekten af Conduction i denne mest muligt....
    Jeg er bange for at det ikke er helt så enkelt. Hvis man skruer meget op for luftflowet i en fluid bed rister, får man en ret dårlig ristning ud af det.
    Blandt andet bliver ristningen meget uens, nogle bønner, specielt de små i batchet bliver næsten sorte, og de større når knapt nok til FC. Flere bønner vil have tipping altså brændte ender osv. osv.
    Jeg forestiller mig at det samme gør sig gældende for alle typer ristere; at når man forsøger at bruge dem på en anden måde end den de bedst fungerer på, og er designet til, så får man som resultat heller ikke den bedst mulige ristning som den enkelte model kan levere.

En sammenlignende test bør laves hvor den enkelte rister arbejder optimalt, både hvad angår batch størrelse og hvordan justeringsmulighederne på den enkelte rister udnyttes.
    Det eneste jeg forestiller mig der bør forsøges tilnærmet, er selve risteprofilen.
    Det udelukker så de ristertyper der ikke har en temperaturprobe.
    Og når jeg skriver "forsøges tilnærmet" er det fordi temperatur prober måler forskelligt, sidder placeret forskelligt, er hurtigere eller langsommere til at vise en temperatur forandring osv. osv.
    Så man kan på én rister sagtens ende med to, tre, fire måske fem graders forskel i bønnerne i forhold til en anden rister, uden at vide det, selv om man gør sig umage for at profilen bliver mage til.

Ikke at det skal forhindre udførelsen af en test, jeg elsker tester :-)
    Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Mere hvis du vil have en der køre på el, så er valgmulighederne så at sige begrænset til Bullitt med den batch str. Eller skal du acceptere 60g I Ikawa pro eller 100g I Røst og i begge tilfælde til op til det dobbelte i pris.

Alle andre er på gas og eller enorm store.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Lysristet
    Registreringsdato
    Mar 2012
    Citer Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
    ...Jeg forestiller mig at det samme gør sig gældende for alle typer ristere; at når man forsøger at bruge dem på en anden måde end den de bedst fungerer på, og er designet til, så får man som resultat heller ikke den bedst mulige ristning som den enkelte model kan levere.

En sammenlignende test bør laves hvor den enkelte rister arbejder optimalt, både hvad angår batch størrelse og hvordan justeringsmulighederne på den enkelte rister udnyttes.
    Det eneste jeg forestiller mig der bør forsøges tilnærmet, er selve risteprofilen...
    Yes allright, det giver mening... Det er jo også derfor en sådan mulig test skal forberedes i et forum som dette, hvor erfaringer indbygges, og hvor protokol mm. kan udfordres af så mange som muligt.

Jeg tænker, at selvom testristninger på forskellige ristere bliver udført efter den enkelte risters optimale opsætning i forhold til den valgte samme kaffebønne, vil der sikkert være et forskelligt forhold mellem Conduction og Convection på de forskellige ristninger på de forskellige ristere. Herved håber jeg, at der stadig kan konkluderes noget omkring ristemetodens indflydelse på smagen i koppen.

Hvad angår ristere der kan indgå i testen, tænker jeg, at det meget gerne må indbefatte både el- og gas-drevne. Som Sinobi skriver må det blot være en forudsætning, at risterne har en temperaturprobe der kan logge den risteprofil bønnerne har været udsat for.
    Senest redigeret af Jakobankerhansen : 3. September 2019 kl. 20:07

11. De følgende brugere har takket Jakobankerhansen for denne post:

Sinobi (3. September 2019)

Mørkristet Ullum's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2013
    Sted
    Fredericia 7000
    Jeg vil gerne deltage og kan stille en cormorant til rådighed
    Hvis det har interresse kan jeg tilbyde et større lokale til det
    Mvh ullum

13. De følgende 4 brugere siger tak til Ullum for denne post:

Jack (3. September 2019),Jakobankerhansen (3. September 2019),malling (3. September 2019),Sinobi (3. September 2019)

Lysristet
    Registreringsdato
    Mar 2018
    Sted
    vestFyn
    Jeg er også interesseret i at deltage.
    Jeg er næsten lige om hjørnet fra Ullum og har flere gæsteværelser til overnattende for folk der evt kommer langvejs fra. Også hvis det evt skal løbe over et par dage. Har også plads til afholdelse, hvis Ullums tilbud skulle glippe.
    Nå ja, må hellere stille min fluid bed til rådighed til event'en ;-) da jeg nok er en af de eneste pt der har en i dk.

15. De følgende 3 brugere siger tak til Sinobi for denne post:

Barly (3. September 2019),Jack (3. September 2019),Jakobankerhansen (3. September 2019)

Emneord for dette emne

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •