Side 2 af 5 FørsteFørste 1234 ... SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 46

Emne: Lagom P64 Flat Burr Grinder (Single Dose)

Lysristet
    Registreringsdato
    Mar 2012
    Er det du skriver Malling, at begge typer knive formentlig er espresso knive, og at ingen af dem er velegnede til bryg ? Eller skriver du at redspeed-knivene i denne kværn formentlig kun er egnede til bryg og ikke til espresso ?

Måske nogen skulle kontakte Option-O. Hvis det er en af SSP's standardknive, bør det være muligt at få det at vide, og således også indirekte hvad de er velegnede til...

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Espresso knivene er helt almindelige Italmill espresso knive som findes i et utal af kværne, som de skriver er de til dem der ønsker en mere traditionel espresso brygget på en mørkere rist.

De andre er SSP og SSP har “længe” specialiceret sig i at lave mere unimodal grind knive med inspiration fra diverse bulk knive, dog modificeret således at disse kan bruges til espresso. Disse er i dag ofte omtalt som SSP red speed knive, det er en sådan folk har når de har en EK43 SSP redspeed kniv.

Men han er også begyndt at lave specielle brew burr only knive ofte coated med silver Knight.

Så stortset alle SSP knive er med inspiration fra bulk knive det er derfor de er mere unimodal, det gør dem til dual use knive, men pga. dual use delen så har det en negativ effekt på brew.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Lysristet
    Registreringsdato
    Mar 2012
    ... Ok, det kan godt lyde lidt som et kompromis.

Eller kan man opfatte udgaven med Redspeed SSP, som en brew-grinder der også kan bruges til en særlig og lidt anderledes type espresso ? Dvs. ikke nødvendigvis dårlig, men mere anderledes og med andre kvaliteter ? Og dvs. fint brugbar til en særlig type espresso og samtidig optimal til bryg, pga. den ensartede kornstørrelse ?

Hvad karakteriserer godt kværnet kaffe til espresso ? Skal der her helst være lidt bredde på fordelingen af kornstørrelsen og hvordan påvirker det smagen, med hhv. stor eller lille fordeling af kornstørrelsen ?

Tilsvarende...; hvad går kompromiset ud på, i forhold til at geometrien på knivene er ændret, så de angiveligt ikke længere er helt så optimale til bryg, selvom udgangspunktet var en bulk-kniv der var den bedste til bryg ?

4. De følgende brugere har takket Jakobankerhansen for denne post:

Morten Müller (2. September 2019)

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Jeg vil sige det således at SSP knive/modificerede bulk knive er til for at få ordentlige resultater (høje/jævne ekstraktioner)med lyse rist i espresso. Du kan simpelthen ikke få ligeså gode resultater med mere traditionelle knive.

Men det er ikke optimalt til bryg (omend bedre end entry level brygkværn) men de kan bruges hvis espresso er din hoved brygform og du ønsker en kværn der kan det hele. Men tanken om at intet kværn er optimal til det hele gælder stadig.

6. De følgende brugere har takket malling for denne post:

SorenS (2. September 2019)

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Hmm... Måske jeg misforstår?, men jeg læser det som de Red Speed burr man kan vælge til Lagon ikke er egnet til espresso, helt som de Ultra burr som SSP har udviklet til Lynweber, det har intet med coating at gøre men geometrien på knivende, som giver mindre fines i grindet

EG-1 Burr Set (DB2 ULTRA – SSP) https://lynweber.com/product/eg-1_ultra_burr/
    Not recommended for espresso use (functions better at Aeropress and coarser)

Lynwebers nye Espresso burr's hedder (DB1 CORE) https://lynweber.com/product/eg-1-burr-set-db1-core/
    Low-Medium fines. Perfect for espresso to pour-over.

Tror heller ikke vi kan regne med de SSP knive til Lagom er samme som man finder på SSP's hjemme side http://www.sspgrind.com/sub/product/...6ded20cccf9d59
    da de kan være special lavet til Lagom, lige som de 80mm SSP er til Lynweber som heller ikke er at finde hos SSP
    Senest redigeret af Jack : 2. September 2019 kl. 22:03
    Pictures (or it didn't happen)

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Senest redigeret af Jack : 2. September 2019 kl. 22:17

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Lagom P64 Flat Burr Grinder (Single Dose)

@jack

Selvfølgelig er det geometrien og ikke coating, coatingen er kun nogle få partikler i tykkelse. Det eneste coatingen gør er at nedsætte friktion, varme og øge knivenes holdbarhed og dermed også ofte har en betydning i henhold til retention.

Men SSP har ofte leveret deres “espresso/ uniform partikel” knive med Red Speed og deres brew med Silver Knight. Men bestiller du dem direkte hos SSP kan du grundlæggende bede om hvilken som helst coating SSP tilbyder.

De skriver meget klart at de egner sig godt til espresso med lyse rist, men du kan ikke lave espresso med de oprindelige knive ligesom du heller ikke kunne med EK43 Coffee Burr. Det for mig siger at det ikke er SSP brew designed burrs.
    Senest redigeret af malling : 2. September 2019 kl. 22:44

Lysristet
    Registreringsdato
    Mar 2012
    Der kommet lidt flere svar på FAQ og nogle videoer inde på deres hjemmeside. Ser ret fin ud synes jeg umiddelbart...:

https://www.option-o.com/faq

Hvordan vurderer vi denne kværn f.eks. i forhold til en Ceado E37SD med dens større knive og dens smarte måde at skift mellem at kværne til espresso eller til bryg - hved godt, at det kan opfattes som et kompromis pga. geometrien i knivene ?

Umiddelbart synes jeg at både Lagom og Ceado kværnene på papiret har lidt små motorer (hhv. 300W og 400W), f.eks. i forhold til mange kværne fra Eureka. Men der er måske forskel på effekt på papiret og på reel effekt og drejningsmoment...?
    Senest redigeret af Jakobankerhansen : 4. September 2019 kl. 14:14

11. De følgende brugere har takket Jakobankerhansen for denne post:

Jack (4. September 2019)

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Lagom P64 Flat Burr Grinder (Single Dose)

Citer Oprindeligt indsendt af Jakobankerhansen Se indlæg
    Der kommet lidt flere svar på FAQ og nogle videoer inde på deres hjemmeside. Ser ret fin ud synes jeg umiddelbart...:

Hvordan vurderer vi denne kværn f.eks. i forhold til en Ceado E37SD med dens større knive og dens smarte måde at skift mellem at kværne til espresso eller til bryg - hved godt, at det kan opfattes som et kompromis pga. geometrien i knivene ?

Umiddelbart synes jeg at både Lagom og Ceado kværnene på papiret har lidt små motorer (hhv. 300W og 400W), f.eks. i forhold til mange kværne fra Eureka. Men der er måske forskel på effekt på papiret og på reel effekt og drejningsmoment...?
    Større knive betyder kun noget såfremt de er aligned og ordentligt designet. Så formår option O at aligne deres Lagom p64, så vil den med SSP knive uomtvisteligt slå de fleste kværne med større knive. Er man i tvivl om dette kan man jo blot prøve en k30, en kværn jeg selv har ejet og som var bedre i koppen end nogen traditionel espressokværn jeg til dato har prøvet og ejet, min teori har længe været at dette skyldtes langt bedre knive.

Problemet med Ceado og sågar også Eureka er at det fundamental stadig er on demand kværn, de er med andre ord ikke designet fra bunden af med SD i tankerne. Derimod er de pga øgede SD efterspørgsel blot modificeret eksisterende produkter. En rigtig SD kværn er designet fra bunden og ville aldrig have et behov for et aggregat til at holde retention nede som de to har!

Oveni har SD kværn også stor fokus på alignment, disse to er aligned i samme præcision som er standard for den form for producenter, hvilket oversat betyder dårligere alignment.

Hvis du vil benytte det til Dual use, så er grund kravet modificerede bulk knive som er det SSP producere. Espressoknive som oftest er det Eureka og Ceado benytter sig af duer ikke.
    Senest redigeret af malling : 4. September 2019 kl. 15:55

13. De følgende 2 brugere siger tak til malling for denne post:

Jack (4. September 2019),Jakobankerhansen (4. September 2019)

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af Jakobankerhansen Se indlæg

Fedt, så er det ikke meget tvivl tilbage om knivende

Navn:  opp.jpg
Visninger: 90
Størrelse:  81,1 KB

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •