Hvad går der galt med min espresso? (Rancilio Silvia)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • larsgydal
    Lysristet
    • Aug 2019
    • 109

    #31
    Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
    Så er det tilbage til post#3
    Tjah. Måske. Så hvis bønnerne er 1-2 mdr gamle, så skulle de altså være så godt som ubrugelige til at lave kaffe?
    Det undrer mig, fordi jeg ofte køber kaffe hjem til ca. 3 mdr ad gangen og har ikke haft problemer med det før.

    Comment

    • Jens_Muff
      Master Brewer
      • Sep 2011
      • 2615

      #32
      Oprindeligt indsendt af larsgydal Se indlæg
      Tjah. Måske. Så hvis bønnerne er 1-2 mdr gamle, så skulle de altså være så godt som ubrugelige til at lave kaffe?
      Det undrer mig, fordi jeg ofte køber kaffe hjem til ca. 3 mdr ad gangen og har ikke haft problemer med det før.
      Jeg vil vædde min gamle hat på, at det er kværnen, der ikke har kværnet fint nok. Selv gammel kaffe vil kvæle maskinen, så der ikke kommer en dråbe ud, hvis blot den er kværnet fint nok. Kaffens fine formaling er klart den vigtigste faktor i forhold til at holde vandet tilbage.

      Jeg vil sige, at 80-90 pct handler om formalingsgraden. De sidste procent bestemmes af de resterende faktorer:

      - maskinens tryk,
      - hårdheden på stampning
      - kaffens alder,
      - kaffens ristningsgrad,

      Af disse sidste faktorer er kaffens alder nok det vigtigste. Gammel kaffe skal kværnes finere for at få et langsomt gennemløb. Mørk kaffe er også lidt lettere at få til at løbe langsomt. Måske bare fordi mørke bønner er mere porøse og derfor lettere at kværne fint.

      For at gøre gennemløbet langsommere kan man altså bruge friskere kaffe, tampe hårdere, bruge mørkere kaffe, indstille lavere tryk på maskinen og svinge en død kat over hovedet ved fuldmåne... Men hvis kaffen er malet for groft, hvilket jeg kraftigt mistænker er tilfældet, så er der intet, du kan gøre - kaffen vil plaske ud.

      Hvor bor du? Hvis der er nogen, der er villige til at låne dig en håndkværn af en rimelig kvalitet i en dag eller to, kan du hurtigt finde ud af, om på et hos kværnen problemet er. Jeg her selv en feldgrind, der bør kunne 'kvæle' din maskine med enhver kaffe, men jeg har desværre lånt den ud for tiden.
      Last edited by Jens_Muff; 29. August 2019, 15:17.
      - La Pavoni
      - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
      - Aillio Bullet R1
      - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

      Comment

      • Joe_Black
        Coffeeholic
        • Feb 2012
        • 1424

        #33
        Der er ingen tvivl om at kaffe ændre sig meget fra det er ristet og 2-3 måneder frem.
        Jeg føler "sweetspot" omkring 14-21 dage efter ristning.
        Men som Jens skriver kan en fornuftig kværn godt kvæle maskinen, uanset alder på kaffen.
        Med risiko for at gentage et besvaret spørgsmål - hvor mange gram har du i kurven?
        Wega MiniNova
        Mahlkönig K30
        Moccamaster
        Santos #4
        AeroPress
        Bodum Vakuum Brygger

        Comment

        • larsgydal
          Lysristet
          • Aug 2019
          • 109

          #34
          Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
          Jeg vil vædde min gamle hat på, at det er kværnen, der ikke har kværnet fint nok. Selv gammel kaffe vil kvæle maskinen, så der ikke kommer en dråbe ud, hvis blot den er kværnet fint nok. Kaffens fine formaling er klart den vigtigste faktor i forhold til at holde vandet tilbage.

          Jeg vil sige, at 80-90 pct handler om formalingsgraden. De sidste procent bestemmes af de resterende faktorer:

          - maskinens tryk,
          - hårdheden på stampning
          - kaffens alder,
          - kaffens ristningsgrad,

          Af disse sidste faktorer er kaffens alder nok det vigtigste. Gammel kaffe skal kværnes finere for at få et langsomt gennemløb. Mørk kaffe er også lidt lettere at få til at løbe langsomt. Måske bare fordi mørke bønner er mere porøse og derfor lettere at kværne fint.

          For at gøre gennemløbet langsommere kan man altså bruge friskere kaffe, tampe hårdere, bruge mørkere kaffe, indstille lavere tryk på maskinen og svinge en død kat over hovedet ved fuldmåne... Men hvis kaffen er malet for groft, hvilket jeg kraftigt mistænker er tilfældet, så er der intet, du kan gøre - kaffen vil plaske ud.

          Hvor bor du? Hvis der er nogen, der er villige til at låne dig en håndkværn af en rimelig kvalitet i en dag eller to, kan du hurtigt finde ud af, om på et hos kværnen problemet er. Jeg her selv en feldgrind, der bør kunne 'kvæle' din maskine med enhver kaffe, men jeg har desværre lånt den ud for tiden.
          Kan jeg justere maskinens tryk på en Silvia?

          Comment

          • larsgydal
            Lysristet
            • Aug 2019
            • 109

            #35
            Oprindeligt indsendt af Joe_Black Se indlæg
            Der er ingen tvivl om at kaffe ændre sig meget fra det er ristet og 2-3 måneder frem.
            Jeg føler "sweetspot" omkring 14-21 dage efter ristning.
            Men som Jens skriver kan en fornuftig kværn godt kvæle maskinen, uanset alder på kaffen.
            Med risiko for at gentage et besvaret spørgsmål - hvor mange gram har du i kurven?
            Jeg har det som doseringsmekanismen på kværnen giver ved to doseringer. Så vidt jeg forstår, skulle det være 2x7g.
            Jeg har også prøvet at komme lidt ekstra i og presse det ekstra godt sammen. Det kan godt være, at det bliver en anelse bedre af det, men ikke meget.

            Comment

            • Joe_Black
              Coffeeholic
              • Feb 2012
              • 1424

              #36
              Du skal have dig en vægt der kan hjælpe dig.
              Silvia bruger standart E61 gruppe størrelse portafilter, tror det standart er 16 gram, men holder ved fin formaling let 18 gram.
              Hvis du ikke kan male finere må du dossere op.
              Det er ikke ideelt, men det kan hjælpe.

              Hvis du bor i nærheden af Jyllinge er du velkommen til at komme forbi en aften med din silvia under armen, så skal jeg gerne give et "Crash" kursus
              Wega MiniNova
              Mahlkönig K30
              Moccamaster
              Santos #4
              AeroPress
              Bodum Vakuum Brygger

              Comment

              • Joe_Black
                Coffeeholic
                • Feb 2012
                • 1424

                #37
                Oprindeligt indsendt af larsgydal Se indlæg
                Kan jeg justere maskinens tryk på en Silvia?
                Ja, men det er ikke den rigtige løsning, hvis det kun er gennemløbstid der tæller kan man jo bare tilpasse kaffe og vand i et pourover filter så det er løbet igennem på 30 sekunder
                Wega MiniNova
                Mahlkönig K30
                Moccamaster
                Santos #4
                AeroPress
                Bodum Vakuum Brygger

                Comment

                • Jens_Muff
                  Master Brewer
                  • Sep 2011
                  • 2615

                  #38
                  Ah ja jeg havde glemt, at det også kan hjælpe en smule at opdosere mængden af kaffe. Den skulle have været med på listen.

                  Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
                  - La Pavoni
                  - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                  - Aillio Bullet R1
                  - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                  Comment

                  • Sinobi
                    Mellemristet
                    • Mar 2018
                    • 188

                    #39
                    Jeg bider mærke i at Lars siger at det HAR virket, og han har brugt sit setup i længere tid uden problemer. De fleste svar handler om hvad han måske gør forkert, men hvis han gør det samme som han plejer, er det jo fordi noget har ændret sig. Jeg kan kun se at det der kan have ændret sig, må være kværnen eller espresso maskinen.
                    Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                    Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                    Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                    Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                    KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                    Brewista Smart Scale v2.0
                    DIY Fluidbed 300 gr. rister

                    Comment

                    • pingel
                      Coffeeholic
                      • Jan 2012
                      • 1007

                      #40
                      Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
                      Jeg bider mærke i at Lars siger at det HAR virket, og han har brugt sit setup i længere tid uden problemer. De fleste svar handler om hvad han måske gør forkert, men hvis han gør det samme som han plejer, er det jo fordi noget har ændret sig. Jeg kan kun se at det der kan have ændret sig, må være kværnen eller espresso maskinen.
                      Enig. Og som det så ofte er tilfældet er det kværnen... Så det er simpelthen bare om at låne en, eller låne sin egen kværn ud til nogen der er friske på et par testskud...

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #41
                        eller som Jens_Muff skriver "Gammel kaffe skal kværnes finere for at få et langsomt gennemløb." jo ældre kaffen er jo støre krav stilles der til kværnen, så tænker det måske var nemmest at prøve med noget frisk ristet først, som tidligere nævnt et par gange i tråden
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • pingel
                          Coffeeholic
                          • Jan 2012
                          • 1007

                          #42
                          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                          eller som Jens_Muff skriver "Gammel kaffe skal kværnes finere for at få et langsomt gennemløb." jo ældre kaffen er jo støre krav stilles der til kværnen, så tænker det måske var nemmest at prøve med noget frisk ristet først, som tidligere nævnt et par gange i tråden
                          Vi har alle vores heste... ;-) Men ja, køb noget lyst og friskristet. Og er der stadig problemer er det dig eller kværnen...

                          Comment

                          • Jens_Muff
                            Master Brewer
                            • Sep 2011
                            • 2615

                            #43
                            Jeg har fundet min Feldgrind, og den er klar til en tur i felden, hvis du bor i nærheden af København. Jeg arbejder på slotsholmsgade og bor i Kastrup. Så kan du hurtigt finde ud af, om det er kværnen.

                            Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
                            - La Pavoni
                            - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                            - Aillio Bullet R1
                            - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                            Comment

                            • KristianK
                              Administrator
                              • Aug 2009
                              • 4365

                              #44
                              Og så kan jeg supplere med en lille historie, som kun bekræfter, hvad der tidligere er skrevet vedr. kaffen.

                              Jeg har en K30, hvilket jo ikke ligefrem er nogen dårlig kværn. I kværnen puttede jeg for en uge siden bønner der var ristet en uge før. Indstillet og skudt ind og dem der kender mig, vil vide, at jeg godt kan lide skud der er længe om at starte og gerne slutter lidt tidligt..altså en god "træg" sag, som er intens og lille i ml

                              Der sidder et lille manometer på min maskine og ved sidste skud for en uge siden røg pilen op på ca. 9 bar før man kunne høre at maskinen skulle bruge lidt kræfter på at brygge..

                              Jeg har ikke rørt ved noget, slet ikke... Faktisk har jeg ikke haft tid til at lave et skud før i dag og der har stået 2-300 gram i den lille hopper. Der er altså ikke andet en 8 dage siden jeg skød et godt skud (i min optik)

                              Jeg kørte i dag, et helt dobbeltskud ud først og ellers gjorde som jeg gjorde i sidste weekend...

                              Og denne gang, der startede skuddet med at løbe allerede ved 6-7 bar og kaffen formåede aldrig at lave den modstand jeg gerne ser... Masser af crema men et skud der løb for hurtigt.... og det eneste der er "sket" er kaffe der ligger 8 dage i en hopper.

                              Når det er sagt, så siger jeg ikke, at det ikke er kværnen i denne sag (tråden).

                              Jeg har selv haft en MDF kværn og den kunne godt kværne fint nok og fejlede reelt ingenting (ud over at jeg ikke gider dose)

                              Så frisk kaffe, er kun frisk i en given tid
                              KristianK
                              En del af EspressoBar


                              Følg mig meget gerne på
                              https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                              https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                              Hjemmeside
                              www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                              Comment

                              • Joe_Black
                                Coffeeholic
                                • Feb 2012
                                • 1424

                                #45
                                Det jeg stadig bider mærke i er at der faktisk ikke er nogen der ved hvor mange gram kaffe der havner i kurven, eller om det er det samme der kommer i hvergang.
                                Uanset om det er en MDF kværn eller en Mahlkönig K30 skal knivene være af en beskaffenhed der gør at du kan kvæle din silvia

                                Prøv at dossere op, kaffen må gerne ramme showerscreenen så max er rent faktisk lige inden at du ikke kan montere portafilteret
                                Wega MiniNova
                                Mahlkönig K30
                                Moccamaster
                                Santos #4
                                AeroPress
                                Bodum Vakuum Brygger

                                Comment

                                Working...
                                X