Hvad går der galt med min espresso? (Rancilio Silvia)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • larsgydal
    Lysristet
    • Aug 2019
    • 109

    #16
    Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
    Måske er kværnen ikke behørigt kalibreret, så du ikke kan komme til at kværne fint nok på den. Det er et typisk problem for folk på f.eks. Mahlkönig Vario Home, hvor kalibreringen kan skride over tid, så man til sidst ikke kan kværne fint nok. Måske kan denne video bruges:
    In this video Jeetinder G. shows how to clean and calibrate the Gaggia MDF. Leave a LIKE if you found this helpful• Subscribe for more! http://www.youtube.co...


    NB: jeg har aldrig arbejdet med en kværn af samme model som din.
    Mange tak for videoen. Det vil jeg prøve.
    Det er da noget skidt, hvis den skrider over tid. Men det lyder plausibelt, da den jo netop har fungeret fint tidligere. Det kan også godt passe, at problemet er blevet gradvist værre over tid.

    Comment

    • larsgydal
      Lysristet
      • Aug 2019
      • 109

      #17
      Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
      Så godt så langt - nu skal du så få nulstillet kværnen dvs at indstilling 1 skal svare til at knivene rør hinanden.
      Er det virkelig rigtigt, at knivene skal _røre_ hinanden på nr. 1?
      Hvis de rent faktisk rører, så ødelægger jeg vel skæret, når jeg starter kværnen?

      Comment

      • larsgydal
        Lysristet
        • Aug 2019
        • 109

        #18
        Oprindeligt indsendt af larsgydal Se indlæg
        Er det virkelig rigtigt, at knivene skal _røre_ hinanden på nr. 1?
        Hvis de rent faktisk rører, så ødelægger jeg vel skæret, når jeg starter kværnen?
        Altså det han gør i videoen er jo at starte kværnen og så skrue ned, indtil han kan høre, at knivene kører mod hinanden. Jeg er lidt betænkelig med denne fremgangsmåde. Er det virkelig det rette at gøre?

        Comment

        • larsgydal
          Lysristet
          • Aug 2019
          • 109

          #19
          Nå, ikke så meget snak. Nu gjorde jeg bare slavisk som han gjorde i videoen.
          Nu er den stillet så langt ned som at skærene rører hinanden og så ét hak tilbage.
          Det ses så også, at det er lige en tand strammere end før:

          Click image for larger version

Name:	kaf2 - Copy.jpg
Views:	1
Size:	42,1 KB
ID:	231335

          Jeg har lige kværnet noget kaffe. Det ser ud og føles lige som før, må jeg nok indrømme.
          Jeg vender tilbage, når maskinen er blevet varm og jeg har brygget mig en kop

          Comment

          • larsgydal
            Lysristet
            • Aug 2019
            • 109

            #20
            Nå, videoen taler for sig selv:
            Upload files, for free, securely, anonymously, without limits. @UploadFilesFree





            Her et billede af bønnerne inden brygningen
            Click image for larger version

Name:	kaff4.jpg
Views:	1
Size:	85,0 KB
ID:	231336

            Comment

            • Sigh
              Lysristet
              • Jul 2017
              • 141

              #21
              hvad med ristedato på kaffen?
              Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

              Comment

              • Lav
                Coffeeholic
                • Dec 2014
                • 1213

                #22
                Kan ikke se videoen fra mobilen - men grindet virker stadig for groft. Kunne du lave fingeraftryk i det som jeg nævnte tidligere?



                Sent from my iPhone using Tapatalk
                Venligste hilsner, Steffen

                Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                Sort:
                Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                Rister: 2x
                Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af larsgydal Se indlæg
                  Nå, videoen taler for sig selv:
                  Upload files, for free, securely, anonymously, without limits. @UploadFilesFree





                  Her et billede af bønnerne inden brygningen
                  Videoen ser ikke så godt ud ;-) men du ignorer vores spørsmål til bønnerne hvornår de er ristet ;-)

                  Næsten hver eneste gang, her er en ny som har problemer med espressoen, er det kvaliteten af bønnerne som den er gal med ;-) også der for vi spørger til dem først

                  Men fedt du ligger billeder op , mht. videoer er youtube bare en tand bedre og nemmere for læserne at se

                  Ps. jo ældre ristedato er jo finere skal de normalt kværnes ( nu har jeg normalt aldrig bønner over 6 uger fra riste dato)
                  Last edited by Jack; 28. August 2019, 14:27.
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • larsgydal
                    Lysristet
                    • Aug 2019
                    • 109

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af Sigh Se indlæg
                    hvad med ristedato på kaffen?
                    Så vidt forstår, så skulle kaffen være ristet i juli 2019.

                    Comment

                    • larsgydal
                      Lysristet
                      • Aug 2019
                      • 109

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
                      Kan ikke se videoen fra mobilen - men grindet virker stadig for groft. Kunne du lave fingeraftryk i det som jeg nævnte tidligere?
                      Det synes jeg godt, at jeg kan.
                      Altså jeg kan tage noget kaffe op mellem pege- og tommelfinger og så mase det sammen. Så hænger det lidt sammen og man kan se mit fingeraftryk deri, men det smuldrer selvfølgelig lidt.
                      Jeg er lidt i tvivl om hvordan det skal se ud for at være rigtigt.

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af larsgydal Se indlæg
                        Så vidt forstår, så skulle kaffen være ristet i juli 2019.
                        Just saying ;-) riste datoen er extrem vigtig (normalt bedst fra dag 7 og ca. 3 til 4 uger frem, før dag 6/7 kan den også virke besværlig), men hvorfor ikke prøve med noget frisk ristet fra et af microristerierne kunne for eks være fra roast.com Vestmannagade 4, 2300 København
                        Last edited by Jack; 28. August 2019, 15:19.
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • pingel
                          Coffeeholic
                          • Jan 2012
                          • 1007

                          #27
                          Uanset ristedato, så er det ikke fint nok kværnet - det synes jeg er meget tydeligt at se...

                          Comment

                          • Joe_Black
                            Coffeeholic
                            • Feb 2012
                            • 1424

                            #28
                            Jeg har skimmet tråden så bær over hvis gentager et spørgsmål.
                            din kværn skal kunne kværne fint nok til at "kvæle" din Silvia.
                            Er det fineste formalings grad vi ser nu?
                            Wega MiniNova
                            Mahlkönig K30
                            Moccamaster
                            Santos #4
                            AeroPress
                            Bodum Vakuum Brygger

                            Comment

                            • larsgydal
                              Lysristet
                              • Aug 2019
                              • 109

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af Joe_Black Se indlæg
                              Jeg har skimmet tråden så bær over hvis gentager et spørgsmål.
                              din kværn skal kunne kværne fint nok til at "kvæle" din Silvia.
                              Er det fineste formalings grad vi ser nu?
                              Det er det fineste, ja.
                              Jeg har lige haft en bekendt på besøg som bestemt mener, at kaffen er fint nok malet. Måske endda til den fine side.
                              Han vurderede, at det ikke var kværnen den var gal med.
                              Men medgav at på billederne ser kaffen grovere ud, men det er nok billedet der snyder på en eller anden måde. Fordi det er virkelig meget fint.
                              Desværre havde han heller ikke lige nogen ide til hvad der kunne være galt, men mente altså at kværnen var det forkerte sted at lede.
                              Men hvad så? Kan det være trykket der er for stort i Silvia?

                              Når du siger, at den skal kunne male fint nok til at kvæle silvia, så går jeg ud fra, at du mener, at hvis jeg maler det fineste den kan og stamper det godt, så skal kan den gøre det sådan, at silvia ikke kan presse vandet igennem pukken?
                              Sådan ved jeg helt bestemt, at det HAR været. Men jeg kan tilsyneladende ikke genskabe den situation nu.

                              Comment

                              • Jack
                                Master Brewer
                                • Feb 2016
                                • 2575

                                #30
                                Så er det tilbage til post#3
                                Pictures (or it didn't happen)

                                Comment

                                Working...
                                X