Hvad går der galt med min espresso? (Rancilio Silvia)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kildsgaard
    Grøn bønne
    • Apr 2019
    • 30

    #61
    Synes da det ser rimelig tilforladeligt ud. Hvad sigter du efter?
    18 gram kaffe -> 36 gram espresso på 25 sekunder? Eller skyder du bare "i blinde" ?

    Comment

    • Jens_Muff
      Master Brewer
      • Sep 2011
      • 2615

      #62
      Den kaffe der løber da ikke for hurtigt. Måske endda lidt til den langsomme side, men det kommer an på, hvad man er til. Skuddet har kørt i 35 sekunder, før det begynder at løbe lidt mere ukontrolleret.
      - La Pavoni
      - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
      - Aillio Bullet R1
      - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

      Comment

      • larsgydal
        Lysristet
        • Aug 2019
        • 109

        #63
        Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
        Den kaffe der løber da ikke for hurtigt. Måske endda lidt til den langsomme side, men det kommer an på, hvad man er til. Skuddet har kørt i 35 sekunder, før det begynder at løbe lidt mere ukontrolleret.
        Njah. Jeg kan godt medgive, at selve gennemløbstiden måske ikke er så slem. Men er flowet ikke meget ujævnt og sprøjtende?

        Jeg vil dog også sige efter at have lavet en halv snes kommer siden, at netop denne jeg optog på video var den bedste.
        Jeg prøver lige at optage en mere som er lidt mere repræsentativ.

        Mener du, at jeg bare burde stoppe den efter 35 sekunder, hvor den begynder at sprøjte?
        Skal det ikke løbe ca. knapt en deciliter ud på en dobbelt espresso? (måske 0,8 dl?)

        Comment

        • Yoshi
          Lysristet
          • Jul 2018
          • 146

          #64
          Synes også flowet ser lidt ustabilt ud. Ved ikke om din maskine har en trykmåler, så du kan se om der er tryksvingninger?

          Et dobbelt shot på 80-100ml ekstraheret er for meget. Det er lidt forskelligt hvor stor ekstraktion man går efter. Nogle ekstraherer 60ml for et dobbelt shot på ca. 25 sek, hvilket ca. svarer til en ekstraktion i forholdet 1:3 i vægt (fx 18gram ind, 54gram ud). Andre inkl. mig selv kører 1:2, som er det kildsgaard refererer til (18gram ind, 36 gram ud).

          Comment

          Working...
          X