Hvad går der galt med min espresso? (Rancilio Silvia)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • larsgydal
    Lysristet
    • Aug 2019
    • 109

    Hvad går der galt med min espresso? (Rancilio Silvia)

    Hej

    Hermed mit første indlæg på dette forum.


    Jeg har det problem, at ofte når jeg laver espresso, så sker der meget ofte det, at kaffen løber fint igennem og ser god og tyk ud de første få sekunder, hvorefter vandet så "bryder igennem" og fiser igennem alt for hurtigt og det sprøjter nogle gange også en del.

    Jeg har prøvet at stampe kaffen hårdt. Jeg har prøvet forskellige bønner.
    Når jeg steamer mælken, så sørger jeg for først at lukke trykket af damp-tanken gennem steamer-hanen ved at åbne hanen helt og køre alm. vand igennem den på den midterste knap. Herefter lukker jeg en smule vand ud gennem selve hullet til kaffe, ved at trykke på kaffeknappen 1-2 sekunder uden portafilter for lige at sikre, at der ikke er et eller andet damptryk. Det var ud fra tanken om at det nok var for højt et tryk der gør at vandet bare fiser igennem. Men selvom jeg gør alt det, så sker det alligevel. Det sker nok ca. hver anden gang.


    Jeg har en Rancilio Silvia og en Gaggia MDF kværn. Kværner på fineste trin.
    Bruger typisk Arcaffe Margo kaffe. Men har også prøvet andre bønner.
    Laver altid en dobbelt espresso.

    Hvad gør jeg forkert?
  • larsgydal
    Lysristet
    • Aug 2019
    • 109

    #2
    Jeg har lige lagt et billede op her af bønnerne efter de er malede og stampet samt video af brygningen.
    Click image for larger version

Name:	kaf - Copy.jpg
Views:	1
Size:	41,0 KB
ID:	231327

    Nå, jeg kunne åbenbart ikke vedhæfte en video....

    Jeg har uploadet videoen her:
    Upload files, for free, securely, anonymously, without limits. @UploadFilesFree

    Comment

    • Sigh
      Lysristet
      • Jul 2017
      • 141

      #3
      Første bud ville jo være at du ikke bruger frisk kaffe. Hvad er ristedato? Hvis der ikke står rostedato på dine bønner er de med garanti for gamle.
      Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

      Comment

      • Lav
        Coffeeholic
        • Dec 2014
        • 1213

        #4
        Hej Lars og velkommen til

        Det ser ud som om problemet ligger i kværnen. Det var smart at du lavede et billede af den tampede kaffe. Her kan man se at grindet ikke er ensformigt men at der er endog ret store korn samt fint mel. Så du har sikkert hele spektret i kornstørrelse og kaffen kommer til at virke som "stabilgrus" og pakkes godt sammen når du tamper. Når så vandet siver ned under højt tryk så er der meget modstand og du får en fin tyk espresso lige i starten. Kort tid efter så er kaffepukken eroderet og vandet finder hurtigt vej langs de store partikler ned til sien hvor det så begynder at fosse igennem. Havde du haft et bundløst portafilter så ville det sikkert sprøjte ud til alle sider....

        Har du adskilt og renset din kværn nogen sinde? Prøv at kig til knivene og sørg for at de roterer frit og alignet ifht hinanden. Og så sørg for at bruge frisk kaffe af god kvalitet der er ristet inden for de sidste få uger hvis du er til mørk rist.

        Din silvia er en fin espressomaskine, men kværnen skal være mindst lige så god. Når du kværner til espresso skal du nemt kunne se dit fingeraftryk i grindet når du klemmer det mellem tommel og pegefinger - og det skal være helt jævnt kværnet.
        Venligste hilsner, Steffen

        Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

        Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
        Sort:
        Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
        Rister: 2x
        Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
        Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

        Comment

        • Sigh
          Lysristet
          • Jul 2017
          • 141

          #5
          Jeg var vist lidt hurtig. Tak Lav for lidt mere detaljeret feedback.
          Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

          Comment

          • larsgydal
            Lysristet
            • Aug 2019
            • 109

            #6
            Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
            Hej Lars og velkommen til

            Det ser ud som om problemet ligger i kværnen. Det var smart at du lavede et billede af den tampede kaffe. Her kan man se at grindet ikke er ensformigt men at der er endog ret store korn samt fint mel. Så du har sikkert hele spektret i kornstørrelse og kaffen kommer til at virke som "stabilgrus" og pakkes godt sammen når du tamper. Når så vandet siver ned under højt tryk så er der meget modstand og du får en fin tyk espresso lige i starten. Kort tid efter så er kaffepukken eroderet og vandet finder hurtigt vej langs de store partikler ned til sien hvor det så begynder at fosse igennem. Havde du haft et bundløst portafilter så ville det sikkert sprøjte ud til alle sider....

            Har du adskilt og renset din kværn nogen sinde? Prøv at kig til knivene og sørg for at de roterer frit og alignet ifht hinanden. Og så sørg for at bruge frisk kaffe af god kvalitet der er ristet inden for de sidste få uger hvis du er til mørk rist.
            Jeg har ikke prøvet at adskille den helt, idet jeg er bange for ikke at kunne samle den og kalibrere den korrekt efterfølgende. Jeg har ledt lidt på nettet om vejledninger til adskillelse og rengøring, men det så mildest talt omstændeligt ud. Men det er måske ikke så farligt?
            Men nej, jeg har ikke renset den. Og den er vel 1 år gammel nu.
            Hvis den trænger til at blive renset, bliver kaffen så malet som det ses på billederne?
            Den malede nemlig også rigtigt fint i starten...


            Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg

            Din silvia er en fin espressomaskine, men kværnen skal være mindst lige så god. Når du kværner til espresso skal du nemt kunne se dit fingeraftryk i grindet når du klemmer det mellem tommel og pegefinger - og det skal være helt jævnt kværnet.
            Jeg har sådan en Gaggia MDF kværn. Skulle den ikke være god nok til at et forbrug på 4 skud om dagen?

            Kværnblade, størrelse : 50 mm.
            Kværnblade, type : Flade
            Kværnblade, materiale : Stål


            Hvis jeg skulle købe noget bedre, hvad skulle det så være?

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #7
              Oprindeligt indsendt af larsgydal Se indlæg
              Hvis jeg skulle købe noget bedre, hvad skulle det så være?
              har før set Eureka Mignon billigt i brugt aviserne (œ pris), men stadig en entry kværn.. skal du gøre det godt er Niche Zero en joker på kværn marked, lidt dyre end entry kværne, men et fund til prisen http://www.espressobar.dk/forums/sho...lsk-SD-kv%E6rn
              Har dog ikke selv erfaringer med Mignon, men her har været snakket godt om den. syntes også Eureka laver nogen fine kværne

              Men men men prøv evt. nogen frisk ristede bønner først (under 30 dage fra riste dato) som Sigh også er inde på fra start
              Last edited by Jack; 27. August 2019, 00:00.
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • Sigh
                Lysristet
                • Jul 2017
                • 141

                #8
                Du skal tænke på at det ikke drejer sig så meget om hvor mange skud om dagen som om kvaliteten. du kan sagtens få fine espressoskud med den kværn du har, men det er sværere at ramme konsistent og smagsnuancerne er knap så gode som med en dyrere kværn. Det med kalibrering skal du ikke tænke på. Du skal nærmere justere kværnen næsten hver dag. Løber det for hurtigt? - så skal kværnen stilles finere og omvendt. Der findes kun en ca. udgangspunkt og så er det finjustering på næsten daglig basis. Purger du kværnen, så du lige fjerner det gamle kværnede kaffe fra dagen før? Det betyder også rigtig meget for det første skud på dagen. Start med at skille kværnen ad og rengør den, så finder du også ud af hvordan den virker og at det hverken er svært eller farligt.

                Held og lykke.
                Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

                Comment

                • larsgydal
                  Lysristet
                  • Aug 2019
                  • 109

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
                  Hej Lars og velkommen til

                  Det ser ud som om problemet ligger i kværnen. Det var smart at du lavede et billede af den tampede kaffe. Her kan man se at grindet ikke er ensformigt men at der er endog ret store korn samt fint mel. Så du har sikkert hele spektret i kornstørrelse og kaffen kommer til at virke som "stabilgrus" og pakkes godt sammen når du tamper. Når så vandet siver ned under højt tryk så er der meget modstand og du får en fin tyk espresso lige i starten. Kort tid efter så er kaffepukken eroderet og vandet finder hurtigt vej langs de store partikler ned til sien hvor det så begynder at fosse igennem. Havde du haft et bundløst portafilter så ville det sikkert sprøjte ud til alle sider....

                  Har du adskilt og renset din kværn nogen sinde? Prøv at kig til knivene og sørg for at de roterer frit og alignet ifht hinanden. Og så sørg for at bruge frisk kaffe af god kvalitet der er ristet inden for de sidste få uger hvis du er til mørk rist.

                  Din silvia er en fin espressomaskine, men kværnen skal være mindst lige så god. Når du kværner til espresso skal du nemt kunne se dit fingeraftryk i grindet når du klemmer det mellem tommel og pegefinger - og det skal være helt jævnt kværnet.
                  Hej Lav

                  Jeg har nu haft maskinen åbnet og rengjort så godt jeg kunne.
                  Billeder af hvordan maskinen så ud inden rengøring her:

                  Click image for larger version

Name:	kv1 - Copy.jpg
Views:	1
Size:	67,1 KB
ID:	231332
                  Click image for larger version

Name:	kv2 - Copy.jpg
Views:	1
Size:	53,2 KB
ID:	231333


                  Jeg rengjorde så godt jeg kunne.
                  Som det ses på billedet, sad der en del snask på messing-stykket. Men egentlig ikke så meget på selve kværnen/skæret. Der var der kun lidt løst støv. Dvs. ikke noget som sad fast inde i revner osv. som jeg ellers ville have forventet.

                  Så samlede jeg maskinen og lavede så en kop kaffe her til morgen.

                  Sådan så kaffen ud, da den var stampet ned i portafilter:

                  Click image for larger version

Name:	kaf1 - Copy.jpg
Views:	1
Size:	42,0 KB
ID:	231334

                  Desværre var problemet ikke løst. Kaffen sprøjtede fortsat ud.
                  Jeg kan heller ikke se den store forskel.

                  Jeg kører som sagt på den fineste indstilling på maskinen. Dvs. '1'.

                  Kan det simpelthen være noget med, at indstilling nr. 1 ikke er fin nok?
                  Kværnen skulle ellers være designet til espresso.

                  Er der nogen af jer som har samme kværn?

                  Nogen ideer til hvad jeg kan prøve nu?

                  Comment

                  • Hegnet
                    Mørkristet
                    • Sep 2017
                    • 387

                    #10
                    Måske er kværnen ikke behørigt kalibreret, så du ikke kan komme til at kværne fint nok på den. Det er et typisk problem for folk på f.eks. Mahlkönig Vario Home, hvor kalibreringen kan skride over tid, så man til sidst ikke kan kværne fint nok. Måske kan denne video bruges:
                    In this video Jeetinder G. shows how to clean and calibrate the Gaggia MDF. Leave a LIKE if you found this helpful• Subscribe for more! http://www.youtube.co...


                    NB: jeg har aldrig arbejdet med en kværn af samme model som din.
                    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                    Comment

                    • Lav
                      Coffeeholic
                      • Dec 2014
                      • 1213

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af larsgydal Se indlæg
                      ........
                      Jeg kører som sagt på den fineste indstilling på maskinen. Dvs. '1'.

                      Kan det simpelthen være noget med, at indstilling nr. 1 ikke er fin nok?
                      Kværnen skulle ellers være designet til espresso.

                      Er der nogen af jer som har samme kværn?

                      Nogen ideer til hvad jeg kan prøve nu?
                      Så godt så langt - nu skal du så få nulstillet kværnen dvs at indstilling 1 skal svare til at knivene rør hinanden.




                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      Venligste hilsner, Steffen

                      Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                      Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                      Sort:
                      Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                      Rister: 2x
                      Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                      Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                      Comment

                      • kidcaffeine
                        Espresso
                        • Sep 2016
                        • 585

                        #12
                        Godt du fik den rengjort Med det sagt, så synes jeg stadig at kaffen ser forholdsvist grov ud. Måske lidt bedre end dit første billede, men stadig ikke helt fin nok.

                        Hvor i landet bor du? Det kunne være meget sjovt at prøve hhv. maskine og kværn i kombination med noget andet udstyr, for at isolere problemet (selvom konklusionen nu nok bliver, at det er kværnen der ikke kværner fint nok). Du skal i hvert fald være velkommen til at komme og forsøge din maskine med min kværn, hvis du er i nærheden af Valby

                        EDIT: Når du har gjort som Lav siger :P
                        Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                        Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                        Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                        Comment

                        • Sigh
                          Lysristet
                          • Jul 2017
                          • 141

                          #13
                          Som Lav skriver skal du ikke betragte tallene som andet end en arbitrær skala, medmindre den vitterligt ikke kan drejes mere over mod finere. Mht espresso er knivene altså ganske tæt på at røre hinanden. Måske en kvart eller halv omgang fra. Prøv at finde et par videoer af Gaggia mdf og se om du evt kan justere finere eller kalibrere den om.
                          Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

                          Comment

                          • Lav
                            Coffeeholic
                            • Dec 2014
                            • 1213

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
                            ......
                            Måske kan denne video bruges:
                            https://www.youtube.com/watch?v=50lkQiAd6pk
                            Det er en super fin instruktion i nulstilling - det starter fra ca 7:00 inde.... bare klø på Lars, du skal nok lykkes med det
                            Venligste hilsner, Steffen

                            Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                            Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                            Sort:
                            Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                            Rister: 2x
                            Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                            Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                            Comment

                            • larsgydal
                              Lysristet
                              • Aug 2019
                              • 109

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                              Godt du fik den rengjort Med det sagt, så synes jeg stadig at kaffen ser forholdsvist grov ud. Måske lidt bedre end dit første billede, men stadig ikke helt fin nok.

                              Hvor i landet bor du? Det kunne være meget sjovt at prøve hhv. maskine og kværn i kombination med noget andet udstyr, for at isolere problemet (selvom konklusionen nu nok bliver, at det er kværnen der ikke kværner fint nok). Du skal i hvert fald være velkommen til at komme og forsøge din maskine med min kværn, hvis du er i nærheden af Valby

                              EDIT: Når du har gjort som Lav siger :P
                              Mange tak for tilbuddet. Det kan godt være, at jeg vil gøre brug af det. Jeg er i KBH temmelig ofte, så kunne godt lægge vejen forbi Valby.
                              Men nu må jeg lige prøve at kalibrere og se, om det ikke løser problemet.

                              Comment

                              Working...
                              X