Side 4 af 7 FørsteFørste ... 23456 ... SidsteSidste
Viser resultater 31 til 40 af 64

Emne: Hvad går der galt med min espresso? (Rancilio Silvia)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Aug 2019
    Citer Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
    Så er det tilbage til post#3
    Tjah. Måske. Så hvis bønnerne er 1-2 mdr gamle, så skulle de altså være så godt som ubrugelige til at lave kaffe?
    Det undrer mig, fordi jeg ofte køber kaffe hjem til ca. 3 mdr ad gangen og har ikke haft problemer med det før.

Master Brewer Jens_Muff's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2011
    Sted
    KBH S
    Citer Oprindeligt indsendt af larsgydal Se indlæg
    Tjah. Måske. Så hvis bønnerne er 1-2 mdr gamle, så skulle de altså være så godt som ubrugelige til at lave kaffe?
    Det undrer mig, fordi jeg ofte køber kaffe hjem til ca. 3 mdr ad gangen og har ikke haft problemer med det før.
    Jeg vil vædde min gamle hat på, at det er kværnen, der ikke har kværnet fint nok. Selv gammel kaffe vil kvæle maskinen, så der ikke kommer en dråbe ud, hvis blot den er kværnet fint nok. Kaffens fine formaling er klart den vigtigste faktor i forhold til at holde vandet tilbage.

Jeg vil sige, at 80-90 pct handler om formalingsgraden. De sidste procent bestemmes af de resterende faktorer:

- maskinens tryk,
    - hårdheden på stampning
    - kaffens alder,
    - kaffens ristningsgrad,

Af disse sidste faktorer er kaffens alder nok det vigtigste. Gammel kaffe skal kværnes finere for at få et langsomt gennemløb. Mørk kaffe er også lidt lettere at få til at løbe langsomt. Måske bare fordi mørke bønner er mere porøse og derfor lettere at kværne fint.

For at gøre gennemløbet langsommere kan man altså bruge friskere kaffe, tampe hårdere, bruge mørkere kaffe, indstille lavere tryk på maskinen og svinge en død kat over hovedet ved fuldmåne... Men hvis kaffen er malet for groft, hvilket jeg kraftigt mistænker er tilfældet, så er der intet, du kan gøre - kaffen vil plaske ud.

Hvor bor du? Hvis der er nogen, der er villige til at låne dig en håndkværn af en rimelig kvalitet i en dag eller to, kan du hurtigt finde ud af, om på et hos kværnen problemet er. Jeg her selv en feldgrind, der bør kunne 'kvæle' din maskine med enhver kaffe, men jeg har desværre lånt den ud for tiden.
    Senest redigeret af Jens_Muff : 29. August 2019 kl. 16:17
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

3. De følgende 3 brugere siger tak til Jens_Muff for denne post:

Hegnet (29. August 2019),Jack (29. August 2019),Lav (29. August 2019)

Coffeeholic Joe_Black's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2012
    Sted
    Jyllinge
    Der er ingen tvivl om at kaffe ændre sig meget fra det er ristet og 2-3 måneder frem.
    Jeg føler "sweetspot" omkring 14-21 dage efter ristning.
    Men som Jens skriver kan en fornuftig kværn godt kvæle maskinen, uanset alder på kaffen.
    Med risiko for at gentage et besvaret spørgsmål - hvor mange gram har du i kurven?
    Wega MiniNova
    Mahlkönig K30
    Moccamaster
    Santos #4
    AeroPress
    Bodum Vakuum Brygger

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Aug 2019
    Citer Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
    Jeg vil vædde min gamle hat på, at det er kværnen, der ikke har kværnet fint nok. Selv gammel kaffe vil kvæle maskinen, så der ikke kommer en dråbe ud, hvis blot den er kværnet fint nok. Kaffens fine formaling er klart den vigtigste faktor i forhold til at holde vandet tilbage.

Jeg vil sige, at 80-90 pct handler om formalingsgraden. De sidste procent bestemmes af de resterende faktorer:

- maskinens tryk,
    - hårdheden på stampning
    - kaffens alder,
    - kaffens ristningsgrad,

Af disse sidste faktorer er kaffens alder nok det vigtigste. Gammel kaffe skal kværnes finere for at få et langsomt gennemløb. Mørk kaffe er også lidt lettere at få til at løbe langsomt. Måske bare fordi mørke bønner er mere porøse og derfor lettere at kværne fint.

For at gøre gennemløbet langsommere kan man altså bruge friskere kaffe, tampe hårdere, bruge mørkere kaffe, indstille lavere tryk på maskinen og svinge en død kat over hovedet ved fuldmåne... Men hvis kaffen er malet for groft, hvilket jeg kraftigt mistænker er tilfældet, så er der intet, du kan gøre - kaffen vil plaske ud.

Hvor bor du? Hvis der er nogen, der er villige til at låne dig en håndkværn af en rimelig kvalitet i en dag eller to, kan du hurtigt finde ud af, om på et hos kværnen problemet er. Jeg her selv en feldgrind, der bør kunne 'kvæle' din maskine med enhver kaffe, men jeg har desværre lånt den ud for tiden.
    Kan jeg justere maskinens tryk på en Silvia?

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Aug 2019
    Citer Oprindeligt indsendt af Joe_Black Se indlæg
    Der er ingen tvivl om at kaffe ændre sig meget fra det er ristet og 2-3 måneder frem.
    Jeg føler "sweetspot" omkring 14-21 dage efter ristning.
    Men som Jens skriver kan en fornuftig kværn godt kvæle maskinen, uanset alder på kaffen.
    Med risiko for at gentage et besvaret spørgsmål - hvor mange gram har du i kurven?
    Jeg har det som doseringsmekanismen på kværnen giver ved to doseringer. Så vidt jeg forstår, skulle det være 2x7g.
    Jeg har også prøvet at komme lidt ekstra i og presse det ekstra godt sammen. Det kan godt være, at det bliver en anelse bedre af det, men ikke meget.

Registreringsdato
    Feb 2012
    Sted
    Jyllinge
    Du skal have dig en vægt der kan hjælpe dig.
    Silvia bruger standart E61 gruppe størrelse portafilter, tror det standart er 16 gram, men holder ved fin formaling let 18 gram.
    Hvis du ikke kan male finere må du dossere op.
    Det er ikke ideelt, men det kan hjælpe.

Hvis du bor i nærheden af Jyllinge er du velkommen til at komme forbi en aften med din silvia under armen, så skal jeg gerne give et "Crash" kursus
    Wega MiniNova
    Mahlkönig K30
    Moccamaster
    Santos #4
    AeroPress
    Bodum Vakuum Brygger

8. De følgende brugere har takket Joe_Black for denne post:

Jack (29. August 2019)

Registreringsdato
    Feb 2012
    Sted
    Jyllinge
    Citer Oprindeligt indsendt af larsgydal Se indlæg
    Kan jeg justere maskinens tryk på en Silvia?
    Ja, men det er ikke den rigtige løsning, hvis det kun er gennemløbstid der tæller kan man jo bare tilpasse kaffe og vand i et pourover filter så det er løbet igennem på 30 sekunder
    Wega MiniNova
    Mahlkönig K30
    Moccamaster
    Santos #4
    AeroPress
    Bodum Vakuum Brygger

Master Brewer Jens_Muff's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2011
    Sted
    KBH S
    Ah ja jeg havde glemt, at det også kan hjælpe en smule at opdosere mængden af kaffe. Den skulle have været med på listen.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

Lysristet
    Registreringsdato
    Mar 2018
    Sted
    vestFyn
    Jeg bider mærke i at Lars siger at det HAR virket, og han har brugt sit setup i længere tid uden problemer. De fleste svar handler om hvad han måske gør forkert, men hvis han gør det samme som han plejer, er det jo fordi noget har ændret sig. Jeg kan kun se at det der kan have ændret sig, må være kværnen eller espresso maskinen.
    Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
    Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
    Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
    Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
    KitchenAid Cold Brew koldbrygger
    Brewista Smart Scale v2.0
    DIY Fluidbed 300 gr. rister

Stamgæst
    Registreringsdato
    Jan 2012
    Sted
    2000 F
    Citer Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
    Jeg bider mærke i at Lars siger at det HAR virket, og han har brugt sit setup i længere tid uden problemer. De fleste svar handler om hvad han måske gør forkert, men hvis han gør det samme som han plejer, er det jo fordi noget har ændret sig. Jeg kan kun se at det der kan have ændret sig, må være kværnen eller espresso maskinen.
    Enig. Og som det så ofte er tilfældet er det kværnen... Så det er simpelthen bare om at låne en, eller låne sin egen kværn ud til nogen der er friske på et par testskud...

13. De følgende brugere har takket pingel for denne post:

Jens_Muff (30. August 2019)

Emneord for dette emne

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •