Expobar Pulse, første indtryk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kidcaffeine
    Espresso
    • Sep 2016
    • 585

    Expobar Pulse, første indtryk

    Jeg lånte for nyligt en Expobar Pulse af KristianK, da jeg ønskede at prøve min egen Vario Air op mod noget nyt. Vi aftalte at jeg lige skulle dele mine indtryk, men i stedet for at sende dem i en pb poster jeg dem her. Måske der er flere, som kan få nytte af dem

    TL;DR: Personligt beholder jeg min Vario Air - Men når jeg i fremtiden bliver spurgt af venner, hvilken kværn de skal købe til et ambitiøst setup hjemme, har jeg en ny anbefaling.

    Jeg holder primært Pulsen oppe (no pun intended) mod Vario Air. Man kan selvfølgelig argumentere for, at det er en unfair sammenligning, da den ene kværn er dobbelt så dyr som den anden, men måske det omvendt kan være med til at sætte mine kommentarer i perspektiv.

    Vi kan lige så godt starte ud med det område, som har imponeret mig mest…

    Grind / i koppen:

    - Ganske få klumper, og en blød konsistens lidt a la flormelis.

    - I koppen minder den i virkeligheden rigtig meget om det, jeg oplever at jeg får med Varioen. Hvis jeg laver to identiske shots og smager dem op mod hinanden, kan jeg dog godt smage en smule forskel. Ikke i den forstand at det ene er bedre end det andet - bare forskellige. Og det er marginalt. Og det irriterer mig lidt, for jeg ville jo gerne have, at min dyre Vario Air smagte bedre

    - Jeg vil helst ikke begive mig ud i at beskrive og sammenligne smagsnoter mv. Det er mine smagsløg ikke raffinerede nok til, og det er der andre her på forummet der gør meget bedre. But I will say this.. Den kværner et skud, som ender med at smage fantastisk. Ganske enkelt.

    Brugeroplevelsen og byggekvalitet:

    - Selve oplevelsen med at bruge kværnen er god. Trinløs justering af finhed, to knapper til valg af skud med forskellig kværntid, lys, og så en knap over “gaflen” a la Vario Air til at starte. Perfekt til betjening med én hånd.

    - Den sviner ikke ret meget, hvilket jo er en fornøjelse, når den står fremme i køkkenet. Formentlig omtrent det samme som Varioen, hvor der selvfølgelig kan ryge lidt ved siden af, men det er småting.

    - Den er hurtig! Et dobbeltskud på lige omkring 3 sekunder afhængigt af bønne.

    - Lyden af den er en anelse høj. Måske hænger det sammen med ovenstående, men den lyder lidt mere “skinger” ift. hvad jeg er vant til. Ingen deal breaker, men alligevel nok til at jeg bider mærke i det hver gang jeg bruger den.

    - Personligt synes jeg, at det er en nydelig og relativt neutral kværn. Passer godt ind de fleste steder. Kæresten, derimod, var ikke enig. Hendes kommentarer fik mig til at tænke på dengang, jeg tog en Oscar 1 med hjem… Never forget! (Det er noget med det blanke, sorte plastik, som ikke tiltaler hende)-

    - Det bringer mig til der, hvor man for alvor kan mærke, at man med en Vario Air har at gøre med en markant dyrere kværn. Byggekvaliteten. Pulsen er primært plastik, hvorimod en Vario Air primært er metal. For mig personligt er det her, jeg beslutter mig for at holde fast på min egen lidt endnu, da det betyder rigtig meget for mig. Andre er sikkert mindre hys med den slags, når den nu performer så stærkt i koppen.

    - Og så lige en enkelt ting, som ikke er lige relevant for alle. Marzoccos portafiltre har den der smalle, flade underside, som er en fornøjelse når man tamper. Det hviler samtidig også kun lige akkurat på Pulsens “gaffel”, som er en anelse for bred hertil. Det betyder at portafiltret kommer til at skøjte lidt rundt, med mindre man sætter det ind præcist ligepå. Hvis det var min egen kværn, var det nok en af de ting jeg ville modde

    Konklusion:

    Alt i alt vil jeg sige, at jeg er temmelig imponeret. Den performer virkelig godt, ganske enkelt. Man kan selvfølgelig ikke forvente helt samme byggekvalitet som på de dyrere kværne, men på det område hvor det for de fleste virkelig tæller, i koppen, kan jeg ikke sætte en finger på noget.

    Der hvor jeg aldrig har kunne få mig selv til at anbefale en Vario Air, er fordi det i de fleste sammenhæng virker totalt overkill (måske ikke for os herinde, men for de fleste almindelige mennesker). Forstå mig ret, jeg er super glad for den, nu hvor jeg har den, men jeg kan aldrig for alvor retfærdiggøre den til hjemmebrug.

    Expobar Pulse, derimod, ville jeg godt turde anbefale udenfor eBar.

    Jeg har kværnen lidt endnu, så jeg opdaterer, hvis noget ændrer sig... Indtil da står jeg ved ovenstående
    Vedhæftede filer
    Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
    Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
    Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge
  • KristianK
    Administrator
    • Aug 2009
    • 4365

    #2
    Sejt, at du har taget dig tid til at skrive et så fint og udførligt indlæg. Det er dælme ret lækker forum-ånd det der!
    Den kommer også i fin hvid og vist nok også rød. Jeg har en hvid også og der er den ret fin. Men sort LM, så skal kværnen jo være sort
    Jeg ved ikke om man kan få andre gafler, værd at undersøge, så tak for det!
    KristianK
    En del af EspressoBar


    Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

    Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
      - Den er hurtig! Et dobbeltskud på lige omkring 3 sekunder afhængigt af bønne.
      Der er dæleme fart på, gætter på det er med 75mm knive, lyder til det er en modet Eureka Olympus 75 i forklædning, fedt med en dansk forhandler
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • kildsgaard
        Grøn bønne
        • Apr 2019
        • 30

        #4
        Ser lækkert ud! Tak for review. Det er umuligt at finde noget online omkring den kværn :-)

        Jeg går selv og overvejer hvad den næste kværn skal være.. og er blevet lidt lun på ovenstående.

        Min nuværende Sette 270Wi er ganske udemærket, men larmer som tusind nazgul riddere på vej i krig hver gang man skal lave en kop kaffe, det er ret irriterende om aftenen eller hvis man har gæster.

        Har du en måde du kan demonstrere lydniveauet på?

        For ellers tror jeg den tikker den alle de andre bokse :-)

        Comment

        • kidcaffeine
          Espresso
          • Sep 2016
          • 585

          #5
          Det lyder godt Jeg kan prøve at optage en video hvor hhv. den ene og den anden kværn kører et skud, når jeg engang kommer hjem.

          Står desværre ikke lige med et professionelt lydstudie ved hånden, så det bliver bare med telefonen. Men mon ikke det kan give dig en indikation alligevel
          Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
          Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
          Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

          Comment

          • KristianK
            Administrator
            • Aug 2009
            • 4365

            #6
            Intet studie her heller.. Blot fra hoften
            Det er "2 slags lyde" men om de decibel-mæssigt er ens er svært at sige.. Men Pulse er højere i tonen i hvert fald... Og dobbelt så hurtigt.

            Det er er Remidag 64mm den anden.

            Remidag Super Veloce:
            video, sharing, camera phone, video phone, free, upload


            Expobar Pulse 75
            video, sharing, camera phone, video phone, free, upload
            KristianK
            En del af EspressoBar


            Følg mig meget gerne på
            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

            Hjemmeside
            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

            Comment

            • kildsgaard
              Grøn bønne
              • Apr 2019
              • 30

              #7
              Det var også bare hofteskud jeg var ude efter ;-)

              Umiddelbart lyder det jo ikke særlig højt, men jeg er jo som sagt også vant til noget lidt højere herhjemme.

              Tak for videoerne Kristian! Måske man kan se en i aktion oppe i kvistgård ved lejlighed?

              Comment

              • KristianK
                Administrator
                • Aug 2009
                • 4365

                #8
                Du kommer bare
                KristianK
                En del af EspressoBar


                Følg mig meget gerne på
                https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                Hjemmeside
                www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                Comment

                • Kvaksalver
                  Stamgæst
                  • Jul 2012
                  • 802

                  #9
                  Jeg har prøvet begge kværne! Fra hukommelsen er selve niveauet nogenlunde sammenligneligt, Baratzaen er bare noooget mere skinger. Og der er point til Pulsen, for at holde MEGET hurtigt op igen!
                  Bezzera Strega
                  Nuova Simonelli MDJ | Mythos knive

                  Comment

                  • KristianK
                    Administrator
                    • Aug 2009
                    • 4365

                    #10
                    Så er det nu!
                    Vi har demo-versioner til en MEGET skarp pris, som Black Friday/Weekend!

                    4.495! Der er 1 sort og 2 hvide tilbage, mens jeg skriver dette.


                    Www.kristianskaffe.dk [emoji106]
                    KristianK
                    En del af EspressoBar


                    Følg mig meget gerne på
                    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                    Hjemmeside
                    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                    Comment

                    Working...
                    X