Baratza Sette 270 vs. Obel Mito M75

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Faetterlavben
    Grøn bønne
    • Nov 2018
    • 10

    Baratza Sette 270 vs. Obel Mito M75

    Hej kaffenørder og udstyrsglade mennesker :-)

    Jeg er i gang med at lave et fint setup til nogle gode venner, som jeg for alvor skal have ind i kaffeverden! Maskinen er på plads, det er en Oscar I med en dertilhørende masse mods. Nu er det bare kværnen der mangler, og som titlen antyder, så er det lidt de to, jeg er landet på. Vi holder os meget gerne under 3000,- mærket, så der er heller ikke uendelige midler at gøre med, jeg synes dog at begge kværne har nogle interessante attributter, så at sige. Det er her I kommer ind i billedet; hvilken havde I gået med, hvis det var jer? Baratzaen pga. hutigheden, 'straight through design', størrelse... M75 på grund af støjdæmpning 75mm knive, (også) hurtig. Måske en helt 3.? Jeg er lutter øren! Tak!

    Bedste hilsner Laurids

    Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
  • KristianK
    Administrator
    • Aug 2009
    • 4365

    #2
    Det er æbler og pærer i min verden.

    Sette er en kværn der hører til på et køkkenbord. Ikke på en cafe f. eks. Dertil kan den slet ikke følge med. Vi har for år tilbage testet en del kværne (søg på kværnjam) og konsumerkværnene kan "kun' det de skal... Få skud af gangen og ellers kører de varme. Og passer jo fint derhjemme..også her.
    Den har nogle lækre features og et design der henvender sig mere til det kræsne øje, end en Obel... Eller andre prof. kværne for den sags skyld.
    Mit bud er, at den opfylder behovet glimrende!

    Obel er en prof. kværn, som alene bruges som espressokværn.
    Jeg kan sige at jeg selv bruger den og selv med 300-400 dobbeltskud på en dag, sætter den ikke en fod forkert. Der er aktiv køler i mine dog men ellers er der magen til alm. 75.
    Den er dog meget høj i forhold til Sette, så er der overskab, skal der måles
    Finjustering på mikroniveau er ikke dens livret, da "hakkerne" kan være lidt langt fra hinanden... Men det er de altså også på en K30 til 6 x prisen (ikke Vario)
    Mine kværner 18-19 gram på 4-4,5 sek.

    Jeg har et par stykker stående, som du/I kan komme og prøve, hvis I i nærheden en dag.
    KristianK
    En del af EspressoBar


    Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

    Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Jeg ville løbe med Obel, den er ret stabil og levere nogen fine grind, hopperen kan saves ned så den fylder mindre i højden, vi har en her som har gjort det med succes (billedet ligger et sted her på ebar)

      Der har været en del problemer med sette fra start

      Ps. Har du overvejet Niche Zero, den kan du ha hjemme til ca 42xx kr
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • Faetterlavben
        Grøn bønne
        • Nov 2018
        • 10

        #4
        Tusind tak for de gode svar og mange tak for tilbuddet om prøvekøring, Kristian. Simpelthen så fedt med folk som jer! Jeg vil dertil lige høre, hvor det er, man skal komme forbi for at give sådan en fætter en prøvetur og evt. overveje et køb - bare for at få fornemmelsen af, hvor stort et projekt sådan en tur bliver ;-) Angående Niche-kværnen, så er det faktisk ikke en kværn jeg har kendt til, før du nævner den for mig her, men den ser nu mægtig spændende ud! Måske den skal i overvejelser til eget setup..........

        Bedste hilsner Laurids

        Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk

        Comment

        • davidsarinelli
          Coffeeholic
          • May 2009
          • 1484

          #5
          Niche Zero, Obel eller Lelit PL72.
          David Sarinelli

          Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

          Giesen W1 m. Artisan connection
          Bullet R1 2.0 IBTS
          La Marzocco Linea Classic AV 1
          Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
          Profitec Pro500
          La Pavoni Professional
          ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
          Niche Zero single dosing conical burrs
          DIP DK-40 Bulk

          Masser af SSP burrs!


          www.espresso-systems.dk

          Comment

          • Sigh
            Lysristet
            • Jul 2017
            • 141

            #6
            1+ for Niche. Jeg er simpelthen blevetså glad for min!
            Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

            Comment

            • KristianK
              Administrator
              • Aug 2009
              • 4365

              #7
              Oprindeligt indsendt af Faetterlavben Se indlæg
              Tusind tak for de gode svar og mange tak for tilbuddet om prøvekøring, Kristian. Simpelthen så fedt med folk som jer! Jeg vil dertil lige høre, hvor det er, man skal komme forbi for at give sådan en fætter en prøvetur og evt. overveje et køb - bare for at få fornemmelsen af, hvor stort et projekt sådan en tur bliver ;-) Angående Niche-kværnen, så er det faktisk ikke en kværn jeg har kendt til, før du nævner den for mig her, men den ser nu mægtig spændende ud! Måske den skal i overvejelser til eget setup..........

              Bedste hilsner Laurids

              Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
              Vi har showroom i Kvistgård, men Klaus min kompagnon, bor i Vanløse, hvis det er er bedre.
              Og ellers er det helt sikkert, at der står en del af dem rundt omkring, så måske nogle byder sig ind.

              Jeg vil også lige lure på Niche, kender den heller ikke.

              Ellers har vi en Remidag Super Veloce stående i sort og stål og den er også fin. Den er 64mm. men kommer også i en 83mm.
              KristianK
              En del af EspressoBar


              Følg mig meget gerne på
              https://instagram.com/kristianskaffe.dk
              https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

              Hjemmeside
              www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Oprindeligt indsendt af Faetterlavben Se indlæg
                Tusind tak for de gode svar og mange tak for tilbuddet om prøvekøring, Kristian. Simpelthen så fedt med folk som jer! Jeg vil dertil lige høre, hvor det er, man skal komme forbi for at give sådan en fætter en prøvetur og evt. overveje et køb - bare for at få fornemmelsen af, hvor stort et projekt sådan en tur bliver ;-) Angående Niche-kværnen, så er det faktisk ikke en kværn jeg har kendt til, før du nævner den for mig her, men den ser nu mægtig spændende ud! Måske den skal i overvejelser til eget setup..........

                Bedste hilsner Laurids

                Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
                Du kan læse mere om Niche her http://www.espressobar.dk/forums/sho...lsk-SD-kv%E6rn
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • Faetterlavben
                  Grøn bønne
                  • Nov 2018
                  • 10

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                  Vi har showroom i Kvistgård, men Klaus min kompagnon, bor i Vanløse, hvis det er er bedre.
                  Og ellers er det helt sikkert, at der står en del af dem rundt omkring, så måske nogle byder sig ind.

                  Jeg vil også lige lure på Niche, kender den heller ikke.

                  Ellers har vi en Remidag Super Veloce stående i sort og stål og den er også fin. Den er 64mm. men kommer også i en 83mm.
                  Uha, ja det er nok nogenlunde lige slemt.. :-) Små 20 minutters forskel her fra Fredericia. Hvordan ligger jeres Obel prismæssigt? Holder vi os under de 3k?

                  Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk

                  Comment

                  • KristianK
                    Administrator
                    • Aug 2009
                    • 4365

                    #10
                    Ej, det gør vi ikke.
                    Så skal du på DBA
                    KristianK
                    En del af EspressoBar


                    Følg mig meget gerne på
                    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                    Hjemmeside
                    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                    Comment

                    • Faetterlavben
                      Grøn bønne
                      • Nov 2018
                      • 10

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                      Ej, det gør vi ikke.
                      Så skal du på DBA
                      Hehe, ville også være overrasket, hvis vi gjorde fra ny.... Jeg må på udkig på avisen, men tak for det fine tilbud, Kristian.

                      Bedste hilsner Laurids

                      Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk

                      Comment

                      Working...
                      X