newbie vandspørgsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • jensme
    Grøn bønne
    • Aug 2019
    • 5

    newbie vandspørgsmål

    Hej

    jeg faldt over jeres fine forum i min søgning rundt på nettet efter
    gode råd til kaffe brygning...
    jeg har bestilt mig en fuldautomatisk espressomaskine og har derudover osse bestilt en
    britakande til vandet. mit spørgsmål er så om jeg skal fjerne filteret i maskinen når vandet allerede
    er filtreret ved påfyldning eller kører man med dobbeltfiltrering?

    vh jens
  • SweetBrikka
    Espresso
    • Dec 2012
    • 591

    #2
    En filterkande er ikke super effektiv, så lad filteret i maskinen sidde.

    Comment

    • jensme
      Grøn bønne
      • Aug 2019
      • 5

      #3
      Oprindeligt indsendt af SweetBrikka Se indlæg
      En filterkande er ikke super effektiv, så lad filteret i maskinen sidde.
      ok det gør jeg bare så, men syntes da det ser hæderligt ud når man læser de test div brugere har lavet på feks
      Brita med maxtra+, eller er det helt skævt?
      hvor ofte skal filter skiftes i maskinen?

      Comment

      • SweetBrikka
        Espresso
        • Dec 2012
        • 591

        #4
        Definér Hæderligt
        En filter kande er bedre end ingenting. Den virker bedre i begyndelsen af måneden end i slutningen og du slipper ikke for at afkalke.
        Filterskift i maskinen bør stå i manualen. Hvis filteret er dyrt, bør du overveje om det ikke er bedre at skifte Maxtra lidt oftere end foreskrevet og droppe det i maskinen.

        Comment

        • jensme
          Grøn bønne
          • Aug 2019
          • 5

          #5
          det var den her jeg havde set, og det ser da ud til den virker, men som sagt er jeg ganske uerfaren

          Comment

          • SweetBrikka
            Espresso
            • Dec 2012
            • 591

            #6
            Oprindeligt indsendt af jensme Se indlæg
            det var den her jeg havde set, og det ser da ud til den virker, men som sagt er jeg ganske uerfaren
            http://www.vaskebjornen-fyn.dk/3698547
            Testen ser umiddelbart velunderbygget ud, men stemmer ikke overens med mine egne forsøg - og jeg ser nogle uoverensstemmelser som undre mig meget.
            Men ingen grund til at gøre ting mere komplicerede end de er. Det er ikke værre end at du kan købe et TDS meter og selv følge med i filtrets effektivitet. Sådan et kan fås til under 200 kr - "renheden" som han nævner bør som en tommelfingerregel skal helst ligge i omegnen af 200 ppm eller derunder.
            Du bør IKKE som han skriver bruge filteret længere end producenten anbefaler. Holdbarheden vedrører bakterieudvikling mere end andre faktorer.

            Comment

            • jensme
              Grøn bønne
              • Aug 2019
              • 5

              #7
              ok, tusind tak for hjælpen

              Comment

              • scs
                Mellemristet
                • Apr 2016
                • 237

                #8
                Du skal kende dit vand for at få den rigtige løsning - specielt hårdheden af dit vand, som du kan få oplyst ved at slå op på Jupiter eller dit eget vandværk.

                Vi vil gerne under 10 dH - meget gerne 4-6 dH til kaffebrug, og du kan forvente at et Brita Maxtra filter i en periode ca. kan halvere hårdheden. Så hvis du har 20 dH, så kan du køre vandet gennem filteret 2 gange, og du vil være nede på ca. 5 dH.

                Som der skrives tidligere, så performer maxtra filtrene mindre effektivt "sidst på måneden" end når de lige er taget i brug.
                _______________________________________________
                MK Vario - Rancilio Silvia
                Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

                Comment

                • jensme
                  Grøn bønne
                  • Aug 2019
                  • 5

                  #9
                  vores vandværk oplyser 17 dh, så jeg må prøve mig lidt frem om det er tilstrækkeligt med en eller to ture igennem kanden

                  Comment

                  Working...
                  X